پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳  |  Thursday, 04 July 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۶۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۴ - ۱۱ تير ۱۴۰۳
پژوهشگر موسیقی و طراح و مجری طرح «نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی» در گفتگو با دیباچه:

علیرضا امینی، پژوهشگر موسیقی و طراح و مجری طرح «نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی» در گفتگو با دیباچه اظهارداشت: با رونق روایت اذان ایرانی بین هنرمندان آواز اصیل ایرانی، مردم را با حفظ و روایت اذان مانوس کنیم. اذان می‌تواند به عنوان یک نغمه و مناجات در زندگی مردم حضور داشته باشد زیرا واژه‌های آن بر اساس اصول دینی ما است. اگر این باورها و  اعتقادات تقویت شود تاثیر مثبتی بر تربیت اخلاقی جامعه خواهد داشت.

طرح «نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی» ثبت جهانی می‌شود/ اذان می‌تواند به عنوان یک نغمه و مناجات در زندگی مردم حضور داشته باشد

این پژوهشگر موسیقی با بیان اینكه جامعه شناسان از روی آثار موسیقی به فرهنگ مردم آن دوران پی می‌برند، گفت: اذان در گذشته تنها یک نشانه جریان مذهبی و یا برای دعوت به نماز نبوده است بلكه آیین اجتماعی، تربیتی و اخلاقی بوده كه هر فرد تعالیم دینی را از اذان آموزش می‌گرفته است.

امینی افزود: اذان به عنوان یک نشان اجتماعی برای جمع شدن مسلمانان دور هم استفاده می‌شده است و نشان می‌دهد فقط یک نشانه برای نماز نبوده بلكه به عنوان نماد فرهنگی و اجتماعی در تمامی مراسم‌های مذهبی و اجتماعی استفاده می‌شده است،  هنوز هم در نواحی بومی و روستایی اگر نوزادی متولد شود و یا فردی به از دنیا برود اذان‌گو در بام خانه اذان می‌گوید لذا اگر عادت كنیم ذكر اذان را در روز تكرار كنیم در واقع شهادتین را گفته‌ایم.

طراح و مجری طرح «نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی» افزود: این طرح را در نشست با مدیرعامل سازمان اوقاف و معاون فرهنگی این سازمان معرفی كردم و یكی از اذان‌ها پخش کردیم كه برای مرحله تولید مورد استقبال قرار گرفت. با همراهی خوانندگانی كه ردیف آواز ایرانی و اصول قرائت و تجوید را می‌شناختند اذان‌هایی اجرا شد كه لحن آن‌ها ایرانی است.

این پژوهشگر موسیقی از ثبت ملی پرونده اذان گویی با موسیقی اصیل آوازی ایران در وزارت میراث فرهنگی خبر داد و گفت: این پرونده مانند آواز و مینیاتور ایرانی به عنوان هنر ملی ثبت شده است، این طرح به عنوان طرح ملی ایران برای سال ۲۰۲۵ برای یونسكو نیز انتخاب شد تا ثبت جهانی شود. اجرای اذان به شیوه ایرانی می‌تواند جریانی باشد تا دوباره همه مردم اذان را یاد بگیرند و به اهمیت آواز ایرانی پی ببرند.

امینی خاطرنشان‌کرد: بعد از ثبت ملی این طرح و بعد از اینكه قرار شد ثبت جهانی هم صورت گیرد، قرار شد که ۲۲ اردیبهشت‌ماه هر سال به عنوان روز اذان ایرانی اعلام شود و سازمان ملل جلسه آن روز خود را با یك اذان ایرانی شروع كند.

گفتگو از معصومه شمسینی غیاثوند

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گلایه های ملی‌پوش سابق تیم ملی فوتبال بانوان در گفتگو با «دیباچه»

بخاطر تیم ملی دچار مصدومیت شدید از ناحیه رباط شدم/ فراموش نمی کنم که من را چگونه از تیم خط زدند و احترامم حفظ نشد!

۰۹:۰۰  -  ۰۲ تير ۱۴۰۳
معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در گفتگو با دیباچه:

طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» در راستای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان افتتاح شد/ تابستانی به یادماندنی برای کودکان مسجد حاصل می‌شود

۱۵:۴۷  -  ۰۲ تير ۱۴۰۳
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

دانشگاه‌ها با کمک مستقیم شهید رئیسی، از یک بودجه پژوهشی بالا استفاده کردند تا مشکلات پژوهشی و اجرایی را حل کنند

۱۹:۱۹  -  ۰۱ تير ۱۴۰۳
علیرضا اسحاقی نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

فیلمنامه فصل دوم سریال خاطره انگیز"بهترین تابستان" تحویل سیما فیلم شد / در حوزه رسانه و برنامه سازی تلویزیون، معتقد به تولد و مرگ برنامه‌ها هستیم!

۱۴:۱۲  -  ۰۴ تير ۱۴۰۳
ملی پوش والیبال ساحلی در گفتگو با دیباچه «مطرح» مطرح کرد؛

امید زیادی برای کسب سهمیه المپیک داریم / روز‌های سختی را گذراندیم، اما از حضور در کنار مردم لذت بردیم!

۱۲:۴۱  -  ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
صحبت‌های عبدالحسین مختاباد پس از ۶ سال دوری از صحنه و در حاشیه اجرای ارکستر ملی ایران

فضای کار در بنیاد رودکی موسیقیایی، جدی و دوستانه است / در همه جای دنیا، ارگان‌های دولتی از ارکستر‌ها حمایت می کنند

۱۱:۲۶  -  ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار