جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳  |  Friday, 28 June 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳

" محمدرضا آقایی"  معتقد است: موسیقی و دنیای حرفه ای فضای موسیقایی علمی حرفه ای است که ورود به آن و گام نهادن به این عرصه، علم کافی و وافی و تحصیلات حرفه ای را می طلبد. همچنین او میگوید: بیشتر فضای موسیقی امروز متاسفانه به سمت عناوینی از نفرین نامه، خیانت و افسردگی رفته که این می‌تواند به نوبه خود به جامعه ناخودآگاه ضربه زننده باشد.

‎"محمدرضا آقایی"  آهنگساز و نوازنده برجسته "عود" در گفت و گو با دیباچه گفت: از مهمترین چالش ها و معضلات موسیقی کشور ما، میتوان به عناوینی چون فالش خوانی های  برخی از خواننده های امروزی دنیای موسیقی به ویژه موسیقی پاپ و همچنین استفاده از ملوداین و یا ابزارهای آنلاین کوک صدا توسط این افراد و همچنین استفاده از پلی بک در اجرای زنده نام برد.

بیشتر اشعار موسیقایی امروز، برگرفته از خیانت و افسردگی است / برخی از اجرای موسیقی پاپ، تنها یاد گرفتند خود را شبیه مایکل جکسون کنند!

‎وی بیان کرد: علت اول این تقلب ها، عدم تسلط  کافی برخی از خوانندگان پاپ و عدم دانش کافی در تئوری موسیقی و همچنین عدم تحصیل کافی در علم سلفژ ( سرایش ) در موسیقی است. متاسفانه هر روزه شاهد اجرای خوانندگان نو ظهوری در موسیقی پاپ هستیم که بدون داشتن هیچ گونه تحصیلاتی و هیچ سابقه ای و با پشتیبانی کنسرت گذارها و تاجران دنیای موسیقی امروز در کشور، اقدام به برگزاری کنسرت موسیقی می‌کنند؛ برای مثال شما را به دیدن فیلم هایی از اجرای این خوانندگان دعوت میکنم ، اولا اینگونه افراد بدون داشتن هیچ تحصیلاتی در موسیقی و هیچ سابقه حرفه ای در حال کسب ثروت برای خود و سرمایه گذاران خود هستند، همچنین با انتخاب های غلط خود از شعر و لحن اجرای ناصحیح در حال سیاه خوانی و تکثیر فضای سیاه و افسرده روانی در جامعه هستند، یکی  را میبینید که در حال " پلی بک خوانی " و لو رفتن به پشت بر میگردد،  دیگری را میبینید گیتار را از نوازنده آن میگیرد و نمایش زدنش را تصویر میکند و صدای دیگر از ساز دیگری شنیده میشود؛  یکی را میبینید که حتی توان اجرای یک گام سالم در یک اجرا ندارند، یک به اصطلاح بند را میبینید که از اجرای موسیقی پاپ تنها پوشیدن لباس هایی شبیه مایکل جکسون بزرگ را یاد گرفته اند، شخص نو ظهوری را میبینید که لحنی ابداعی و نا مفهوم و فالش را برای اجرای موسیقی اختراع کرده است.
‎متاسفانه اینگونه افراد با کنسرت های خارجی خود حتی در حال تخریب موسیقی ایران در سراسر دنیا هستند ، دوستان عزیز موسیقی حرفه ای یک علم است نیاز به تحصیل دارد.

‎وی پیرامون دیدگاه خود در موسیقی پاپ  گفت:  پاپ از کلمه پاپیولار در لاتین به معنای مردمی گرفته شده، در قرون وسطی و حتی رنسانس و حتی باروک که موسیقی در خدمت حاکمان کلیسا بود، مردمان آن زمان موسیقی های محلی و مردمی خود را که عموما برای تکرار و گروه خوانی ساده تر بود،  به هدف اعتراض و مخالفت و حتی مقابله با کلیسا انتخاب میکردند که بعدها به عنوان موسیقی پاپ شناخته شد اما در کشور ما این موسیقی در گذشته همان موسیقی کوچه باغی بوده که در دهه ۵۰ به اوج شکوفایی خود رسید و امروزه به دلیل عدم نظارت توسط متخصصان موسیقی و همچنین فضای حاکمیتی موسیقی کشور ما ، ترکیبی من در آوردی و بدون مفهوم  و مخلوطی از موسیقی کشورهای ترکیه، آذربایجان، یونان، هند، آمریکا و کشور های عربی است؛ اگر به دنیای موسیقی پاپ در کشور ترکیه نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که در این فرم موسیقی باز هم طعم موسیقی ترکیه شنیده میشود ولی حال موسیقی پاپ کشور ما اصلا خوب نبوده و روز به روز وخیم تر میشود .

‎این آهنگساز و تنظیم کننده اظهار داشت : اگر به مفهوم اشعار در موسیقی پاپ دهه ۵۰ نگاه کوتاهی بیاندازیم ، سراسر امید و عشق ورزی و محبت و مفاهیم مثبت را به وفور خواهیم دید، اما در سال های اخیر مفهوم اکثر اشعار انتخابی موسیقی پاپ کشور ما بیشتر به سمت عناوینی از نفرین نامه و خیانت و افسردگی و … می رود که من آن را سیاه خوانی نامیده ام .

‎" آقایی " در خصوص واکنش نشان ندادن جامعه ما به اجرای پلی بک  بیان کرد:  به باور  من اکثر اجراهای پاپ امروزی بیشتر شبیه به یک کلوپ شبانه به هدف تخلیه انرژی جوانان به روی صحنه میرود و افرادی که به این کنسرت ها میروند فقط به هدف تخلیه انرژی است و کمتر توجهی به نحوه اجرا و تسلط خواننده دارند، ظاهر امر یک کنسرت است اما در باطن فقط جیب سرمایه گذار پر میشود و خریداران بلیط این کنسرت ها عموما بهره ای از هنر موسیقی نمیبرند.

گفتگو از : دینا محمدی 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
علیرضا اسحاقی نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

فیلمنامه فصل دوم سریال خاطره انگیز"بهترین تابستان" تحویل سیما فیلم شد / در حوزه رسانه و برنامه سازی تلویزیون، معتقد به تولد و مرگ برنامه‌ها هستیم!

۱۴:۱۲  -  ۰۴ تير ۱۴۰۳
ملی پوش والیبال ساحلی در گفتگو با دیباچه «مطرح» مطرح کرد؛

امید زیادی برای کسب سهمیه المپیک داریم / روز‌های سختی را گذراندیم، اما از حضور در کنار مردم لذت بردیم!

۱۲:۴۱  -  ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
صحبت‌های عبدالحسین مختاباد پس از ۶ سال دوری از صحنه و در حاشیه اجرای ارکستر ملی ایران

فضای کار در بنیاد رودکی موسیقیایی، جدی و دوستانه است / در همه جای دنیا، ارگان‌های دولتی از ارکستر‌ها حمایت می کنند

۱۱:۲۶  -  ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
ملی‌پوش قایقرانی ایران در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

علم مربیان داخلی بالاست/ قول مدال المپیک را نمی‌دهم

۱۱:۰۱  -  ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش

روایتی از اقدامات شهید آیت الله رئیسی در حوزه تربیتی چند روز قبل از شهادتشان

۱۳:۲۰  -  ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

امیدوارم که رئیس جمهور بعدی، راه شهید جمهور را ادامه بدهد

۱۶:۲۳  -  ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش

کار سنجش نزدیک به ۲۰ هزار نوآموز عشایری انجام شده است!

۱۶:۳۵  -  ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
گزارش دیباچه از نشست خبری رئیس پلیس راهور تهران بزرگ

تمهیدات ترافیکی  سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اعلام شد

۱۶:۱۲  -  ۱۲ خرداد ۱۴۰۳