سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

زهرا فرود: " مریم بحرالعلومی " از کارگردانان جوان و موفق عرصه سینما است که ساخت سه اثر سینمایی،" پاسیو "، "شهربانو" و " قطع فوری " را در کارنامه کاری خود ثبت کرده ،او برای ساخت فیلم "پاسیو "موفق به کسب دیپلم افتخار از هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر و جایزه بهترین فیلم ساز زن از هجدهمین جشنواره بین‌المللی داکا- بنگلادش شده است.
همچنین "بحرالعلومی" علاوه بر دریافت جایزه بهترین فیلم ازجشنواره جهانی سیدنی برای ساخت فیلم "شهربانو"،نشان زرین هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر را نیز برای این اثر از آن خود نموده است ،او که هم اکنون "قطع فوری "را بر پرده سینماها دارد می گوید: این فیلم،اثری واقع گراست که ضمن یادآوری نسبت به کوتاه بودن زندگی در تلاس است تا نگاه تلخ و ترس گونه به مقوله مرگ را در جامعه تغییر دهد.

روایت کارگردان فیلم سینمایی

"مریم بحرالعلومی" کارگردان فیلم سینمایی "قطع فوری" به خبرنگار دیباچه گفت: موضوع ساخت این فیلم بخش عمده ای از دغدغه های اجتماعی من را در بر می گیرد و از آنجا که طرح اولیه کار را نیز خود نوشته ام و نگارش آن را با " لیلا نیکزاد" به انجام رسانده ایم، از این رو خمیر مایه قصه ،کاملا از دغدغه‌های ذهنی ام نشأت گرفته و سرشار از تفکراتی است که نسبت به برخی موضوعات و مسائل در اندیشه و فکرم جریان دارند.در واقع "قطع فوری" اثری است که سعی کرده با فاصله گرفتن از موضوعات تکراری ، دغدغه مند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.

او پیرامون اینکه "قطع فوری" چه موضوعات و مسائلی را فرهنگسازی خواهد کرد ویا به چالش خواهد کشید افزود: این فیلم به واکاوی موضوعات مختلف و متعددی از جریان زندگی و روزمرگی‌ها پرداخته و قصه آن، سمت و سوی متفاوتی از نگاه آدم ها به مقوله زندگی ومرگ دارد و به طور کل در این فیلم ، اساس و میزان انسانیت آدم هایی که نسبت به مرگ نگاه عمیق تر و بیشتری دارند و در واقع مرگ باوری بیشتری دارند سنجیده و بررسی می شود.

بحرالعلومی که کارگردانی فیلم سینمایی "شهربانو" را نیز در کارنامه هنری خود ثبت نموده ادامه داد: "قطع فوری" در واقع به جامعه امروزی که در هیاهوی روزمرگی ها غرق شده یادآوری می کند، در جریان زندگی ای که امکان دارد فقط در چند دقیقه خلاصه شود با انسانِ بهتری بود می توان راحت تر زندگی کرد و این مسئله، موضوعی است که در این اثر بسیار زیاد به چالش کشیده شده و به نظرم شاید فَقرِ چنین دیدگاهی در جوامع امروزی و کلان شهرها است که سبب شده معضلات اجتماعی ،آسیب های جامعه شناختی و مشکلات دیگری از این دست متاسفانه روزبه روز بیشتر و پررنگتر شود.

او در پاسخ به این سوال که برای ساخت "قطع فوری "چقدر براساس فیلمنامه پیش رفته شده بیان کرد: چون خود یکی از فیلمنامه نویسان مشترک این اثر بودم،بنابراین مسیر تولید را کاملا وفادارانه به فیلمنامه طی کردیم؛ البته وقتی کارگردان، فیلمنامه نویس نیز باشد و در نگارش فیلمنامه اثرتولیدی ،شراکت داشته باشد، طبیعی است که در بعضی صحنه ها تغییراتی در زمان فیلمبرداری ایجاد کند ویا اضافاتی را که احساس می شود نیاز است را،در سرصحنه افزوده یا کاسته کند و در تولید "قطع فوری" هم ،چنین مواردی بوجودآمد. یعنی در حین تولید این فیلم گاهی نیاز شد برخی عملکردهای اضافی در سر صحنه و یا حتی بعضی تمرینات را اضافه و یا کم کنم. همچنین هنگام دریافت پروانه ساخت و نمایش نیز این فیلم به لحاظ کم و زیاد کردن سکانس ها و موارد اصلاحی از سوی مسئولان مربوطه، با چالشی روبرو نشد یعنی مورد خاصی نبود که "قطع فوری "و قیلمنامه آن نیاز داشته باشد دستخوش تغییر و یا حذف شدن قرار گیرد.

روایت کارگردان فیلم سینمایی

"بحرالعلومی" کارگردان فیلم سینمایی "پاسیو" که سیمرغ بهترین کارگردانی از بخش جلوگاه شرق را در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از آن خود نموده پیرامون استقبال از" قطع فوری "در اکرانِ خارج از کشور و جشنواره های خارجی گفت : این فیلم با شرکت در دو جشنواره بین المللی " داکا" در بخش رقابتی و جشنواره" زنان ترکیه" در اِزمیر توانست با استقبال بسیار خوبی مواجهه شود همچنین علاوه بر تماشاگران اروپایی و آسیایی ،زنان فیلمساز و موفقِ جشنواره ازمیر، ارتباط خوبی با اثر برقرار کردند و این موضوع انرژی مضاعفی به من بخشید و "قطع فوری" که با همراه داشتن نگاه مانیفستی در بطن خود ،ساخته شده، مهم و خوشایند است که در جوامع بین اللملی نیز مورد توجه قرار گرفته، به هرحال ارتباط برقرار کردن این اثر با مخاطبان بین المللی نشان دهنده آن است که فیلم به زبان مشترک رسیده چون توانسته مضمون خود را به بیننده خارجی انتقال دهد و امیدوارم این موفقیت دوباره رقم بخورد.

"بحرالعلومی "گفت:کرونا و زلزله دو مقوله مهمی هستند که در "قطع فوری" به آنها پرداخته شده،به‌طور کل اساس قصه این فیلم را بر پایه ،میزان تفکر وباور مردم نسبت به حقیقت مرگ و کوتاهی زندگی استوار کردم و قراردادن رو در روی این دو موضوع که بواسطه آن ها انسانهای بسیاری را از دست داده ایم،برای من نقطه دراماتیکی را رقم زد ،به گونه ای که تصمیم گرفتم از آن نقطه استفاده کنم و در قالب روایت یک داستان به شیرینی، از موضوعی صحبت کنم که شاید خیلی ها نه تنها نگاه شیرینی به آن‌ نداشته بلکه نسبت به مقوله مرگ حتی نوعی ترس را در وجود خود نهادینه کرده اند اما در تولید "قطع فوری " سعی کردم نگاه تلخ و ترس گونه نسبت به مرگ را در مخاطب تغییر دهم که امیدوارم توانسته باشم و مورد تایید متخصصان و کارشناسان قرار گرفته باشد.اشاره به عملکرد کادر درمان در دوران سخت کرونا یکی دیگر از بخش های این فیلم است که در راستای آن تلاش کردیم قدردان آنها باشیم و در واقع بطن ساخت این اثر، در راستای انسان بودن ، انسانیت داشتن و شریف بودن است.

او که سالها در عرصه دستیار کارگردانی نیز فعالیت داشته پیرامون انتخاب بازیگران این فیلم اظهار داشت:از آنجا که خودم سالها در عرصه دستیار کارگردانی فعالیت داشته ام و پرسه انتخاب بازیگر بارها برایم تکرار شده در انتخاب بازیگر های فیلم "قطع فوری" نیز هنگام نگارش فیلمنامه به خیلی از نقش آفرینان فکر کردم که قرار بود در این اثر حضور داشته باشند اما از آنجا که این فیلم در اوج کرونا ساخته شد، متاسفانه در آن زمان درگیر بیماری شدند و نتوانستيم همراهی آنها را داشته باشیم، از این رو مجبور شدم از بازیگران جایگزین استفاده کنم؛ به هرحال خیلی راضی هستم و در این "واقع نگاری"،حضور دوستان بازیگر و انتخابهایی که صورت گرفت به روند کار کمک کرد و حال فیلم را حالِ خوبی قرار داد به گونه ای که از این بابت شخصا خوشحال و راضی هستم.

کارگردان فیلم سینمایی "قطع فوری" پیرامون عنوان اثر گفت: این نام را خیلی پیش تر مدنظر داشتم و در نگارش یک قصه کوتاه، به این اسم رسیده بودم و وقتی طرح اولیه فیلم" قطع فوری‌ "را به رشته تحریر درآوردم، احساس کردم این اسم چقدر متناسب با موضوع و مضمون این فیلمنامه است؛ بنابراین به طور کامل روی طرح باقی ماند.

بحرالعلومی ادامه داد : در ابتدا وقتی نام "قطع فوری " را می شنویم شاید اولین چیزی که در ذهنمان تداعی می شود قبوض آب و برق و...باشد که به دلیل عدم پرداخت به موقع، در آن، چنین عنوانی درج می شود و از آنجا که این عنوان بیانگر آن است که یک اتفاقی باید فورا انجام شود و یک قطع و توقفی می باید به فوریت صورت گیرد، بنابراین به نظرم چنین نامی، به لحاظ مضمونی بسیار با فضا، قصه و محتوای فیلم ،همخوانی داشت و نظراتی که از ابتدای اکران این کار پیرامون قطع فوری گرفته ام، این موضوع را تایید می کند و از این بابت نیز خرسند هستم.

روایت کارگردان فیلم سینمایی

او افزود : " علی انصاریان" در این فیلم ایفاگر نقش مجید است؛ مجید کاراکتری شیرین است که به لحاظ شخصیتی، قرابت بسیاری با زنده یاد انصاریان دارد؛ این ورزشکار کشورمان در "قطع فوری " این افتخار را نصیب فیلم کرد و پا به توپ شد و در این اثر مخاطب با سکانس مفصلی از فوتبال مواجه می شود که "انصاریان" به عنوان یکی از شخصیت‌های فوتبالیست ،بسیار شیرین و اثر گذار ظاهر شد و به طور کل شخصیت او ، به نوبه خود سهم بسزایی در پیشبرد داستان دارد ،در واقع کاراکتر مجید با بازی "علی انصاریان" جزو یکی از خانواده هایی محسوب می شود که بواسطه زلزله ای که آمده، مجبور است به همراه همسرش که "روشنک عجمیان" ایفاگر آن است، تا صبح در بیرون از خانه سپری کنند؛ البته این زوج در شیرین شدن مضمون فیلم بسیار سهیم هستند .

این کارگردان در راستای نوع سبک آثارسینمایی و جذب مخاطب بیان کرد: براساس تجربه، آنچه که ما بین رِخوَت جامعه کنونی می تواند خوراک فرهنگی و هنری مخاطب را تامین نماید و او را جذب سالن‌های سینما کند، فیلم های شیرین ، کمدی و آثاری است که تا حدی بتواند ذهن درگیر بیننده را حتی برای دقیقه ای از چالش ها،تلخی ها و روزمرگی ها دور کند و به سمت روشنی ،امید و لبخند سوق دهد. از فروش آثار روی پرده، می توان رغبت دوباره مخاطب برای تماشای آثار سینمایی در سالن های سینما را فهمید و این موضوع بسیار امیدوار کننده است چرا که در اینصورت سینما جانی دوباره خواهد گرفت و انشالله مردم کشور بتوانند به امیدی فراتر از امیدهای پیشین دست یابند و با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که در چندماه پیش درگیرش بودیم، انشالله همه بتوانند به یک آرامش نسبی برسند و در این میان نیز امیدوارم چرخه سینما بتواند از استقبال مردم استفاده کند و با همیت متولیان ،سینماگران و مسئولین سینمایی وقت ،این فضای مهیا را به سمتی مدیریت کند که مردم هم بتوانند با یک رضايت نسبی همچنان همراه و همپای سینما و سالن های سینما و آثار سینمایی باشند.

او که اینبار در سِمَت تهیه کننده بزودی اثر سینمایی جدیدی را به کارگردانی یکی از همکاران خود مقابل دوربین خواهد برد، پیرامون استقبال از فیلم "قطع فوری" گفت: طبیعی است که به عنوان یک فیلمسازِ مستقل که اثر را با سرمایه شخصی به تولید رساندیم ،انتظار دیده شدن داشته باشیم،"قطع فوری" کاملا از ایده گرفته تا مباحث اقتصادی، به صورت اجرای مستقل پیش رفته، از این رو امیدوارم که این کار خوب دیده شود و گیشه خوبی داشته باشد؛ البته این گفته به آن معنی نیست که تصور آنچنانی از بحث فروش داشته باشیم، بلکه وقتی کار دیده شود و پیرامون مضمون آن در مخاطب تفکر و اندیشه ای شکل بگیرد، استقبال صورت گرفته است.

بحرالعلومی در پایان گفت: امیدوارم بستری که در گروه هنروتجربه فراهم شده تداوم بیابد تا بواسطه آن فیلم های هنری -تجربی ،آثارِ دغدغه مند،اندیشه محور و فیلم هایی که اندیشه و تفکر را درگیر می کنند، بتوانند نمایش سینمایی داشته باشند و بر پرده سینما دیده شوند و این امر جای خوشحالی و رضایت دارد. امیدوارم دست اندرکاران ،اهالی سینما و بویژه اهالی رسانه با فیلم هایی از این دست، همراهی بیشتری داشته باشند تا شرایط اکران های بهتری ایجاد شود و روزهای پر رونقی را برای اکران فیلم های هنرو تجربه شاهدباشیم .به طور کل فیلم هایی مثل "قطع فوری" در جوامع امروزی و کلانشهرهایی همچون تهران،مشهد،شیراز،اصفهان، تبریز و...می توانند فرهنگسازی های بسیاری را در زمینه زندگی بهتر به مردم ارائه دهند.

برچسب ها: علی انصاریان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲