جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۷۳
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۲ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

سعید کرمی معتقد است ما باید با ابتکار فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم و ایده‌هایی چون برپایی بلندترین سفره افطاری در خیابان ولی عصر را اجرایی کنیم.

گروه میراث و گردشگری: نسرین خدایاری :  غذاها،خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مناطق مختلف جهان به نوعی هویت هر منطقه به حساب می‌آیند. ایران نیز با توجه به آنچه در گزارش‌ها آمده است، تنوع غذایی بالایی دارد. این کشور 4 فصل توانایی برندسازی جهانی برای خوراکهایش را دارد اما به راستی ارائه خوراک‌های ایرانی به عنوان برندهای جهانی نیازمند اندیشیدن چه تدابیری است.

سعید کرمی پیشکسوت گردشگری خوراک به خبرنگار پایگاه خبری دیباچه گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخیرا موضوع برندسازی برای کباب بناب را مطرح کرده‌اند و ما می‌دانیم  قابلیت این وجود دارد که خیلی از خوراکی‌های خاص کشورمان در سطوح ملی و بین‌المللی مطرح شوند. ایران اقوام و موقعیت‌های جغرافیایی متفاوتی دارد و ما تلاش می‌کنیم که مالکیت‌های معنوی غذاها و خوراک‌های آن ثبت شود اما اینکه کدامیک از غذاهای ایرانی می‌توانند به سطح برندهای جهانی برسند، ابتکار عمل می‌خواهد. ما باید فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم.

تعداد بازدید : 0

_ما تا به امروز چرا نتوانستیم غذاها و خوراکهایمان را به برندهای جهانی تبدیل کنیم؟

برخی از ناهماهنگی‌ها باعث شده‌اند که خوراکها و غذاهای ما به برند جهانی تبدیل شوند. در سال‌های اخیر همایشی با هدف شناخت موارد مؤثر در توسعه پایدار برگزار شد و ما در آن همایش گفتیم که توجه به خوراک‌های بومی می‌تواند به توسعه پایدار بینجامد مثلا یک روستا می‌تواند با اتکا به خوراک‌ها و غذاهای بومی خودش اشتغالزایی و درآمدزایی داشته باشد.

ما با اجرای طرح سفیران نان و خوراک تلاش کردیم با انتخاب واژه سفیر رسالت اجتماعی خوراک‌ها و غذاها را مطرح کنیم و پیش ببریم. از طرف دیگر واژه نان را در کنار واژه خوراک آوردیم زیرا نان در ذهن جامعه ما مقدس است و نوعی ارتباط فرهنگی بین جامعه و مخاطبش ایجاد می‌کند. در واقع ما تلاش کردیم به سازمان‌های مردم نهاد بگوییم نقششان را در جامعه پر رنگ‌تر از گذشته کنند.

شهرداری تهران در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای گام برداشتن در جهت رونق بخشیدن به گردشگری خوراک کرده و طرحی را در خیابان 30تیر اجرا کرده است که می‌توانست غذاهای ایرانی را معرفی کند اما چنین نشد زیرا وقتی ما به دکه‌های سیار قرار گرفته در خیابان 30تیر مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این دکه‌ها خوراک‌ها و غذاهای ایرانی را ارائه نمی‌دهند.

برندسازی برای خوراک و غذا نیازمند هماهنگی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف بوده ،البته گردشگری خوراک حدود یک سال است که در کشور ما تعریف شده است.

_سفیران نان و خوراک چه برنامه‌هایی را در دستور کارشان قرار داده‌اند؟

ما اولین همایش سفیران نان و خوراک را در میان سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم در آینده با کمک انجمن‌ها در جهت تحقق برخی از  آرمان‌های  یونسکو برای دگرگونی جهان در راستای توسعه پایدار که نه به فقر و رفع گرسنگی است گام برداریم و شب به شب باقیمانده غذای طبخ شده در رستوران‌های به اصطلاح با کلاس کشورمان را جمع کرده و به دست خانواده‌های کمتر برخوردار برسانیم.

ما باید فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم / غذا‌های ایرانی برای رسیدن به سطح برند‌های جهانی، به ابتکار عمل نیاز دارند

هزینه برگزاری همایش‌ها و سفرهای گروهی سفیران نان و خوراک با روش سرشکن کردن هزینه‌ها در بین افراد حاضر در برنامه‌ها تأمین می‌شود.

من پیشنهاد می‌کنم در ماه رمضان آینده طولانی‌ترین سفره افطار در خیابان ولی عصر برپا شود. این پیشنهاد یک ایده است و اجرایش می‌تواند به برندسازی خوراک‌ها و غذاهای کشورمان کمک کند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳