سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 30 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۵۵۴
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۷ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

«علی ناری» مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی متولد سال ۱۳۴۰ است که حدود ۴ دهه در حوزه ورزش‌های پهلوانی کشور فعالیت می‌کند. علاوه براینکه چندین بار مرشد برتر کشور بوده است از سال ۲۰۰۰ تا به امروز فعالیت‌های باستانی مختلفی را در عرصه ملی و فراملی داشته است. این مرشد زورخانه سابقه ثبت سبک جهانی نقالی در یونسکو را دارد و به دعوت مراکز اسلامی لندن در دانشگاه وین اجرای موسیقی حماسی و زورخانه‌های داشته است. ناری همچنین در سال ۲۰۰۵ قهرمان اولین جشنواره موسیقی کشور‌های اسلامی جهان در دانشگاه آکسفورد شد و اجرای موسیقی عرفانی، حماسی و مذهبی در دانشگاه‌های معتبر اروپا از جمله دانشگاه «بیرمنگام»، دانشگاه‌های آنکارا و نقاط مختلف دنیا از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری این مرشد زورخانه است.

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

علی ناری در گفتگو با دیباچه درباره هنر نقالی می‌گوید که هنر نقالی دارای شاخه‌های متعددی از جمله پرده‌خانی، نقاله‌خوانی و روایتگری است و بسیاری از روایتگر‌های ما، راوی شاهنامه فردوسی و دیگر کتاب‌های حماسی ایرانی هستند.
ناری با بیان اینکه نقاله خوانی سال‌ها پیش از به وجود آمدن تئاتر در ایران مرسوم بوده است، عنوان‌کرد: این هنر اصیل ایرانی، یادگار دوران کهن ایران است که به یادگار مانده و امروز ما آن را اجرا می‌کنیم. نقاله خوانی زمانی یکی از بهترین تفریحات مردم ایران بوده است که امروز به عنوان یک خاطره از سال‌های کهن شاخته می‌شود، زیرا مردم ما همیشه سنت‌ها و آیین کهن کشورشان را دوست داشته‌اند.
وی تصریح کرد: هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد. مرشد‌های زورخانه هم خواننده بوده اند و هم از بهترین ادبیات و پند و اندرز‌ها استفاده می‌کرده‌اند، ما باید فرهنگ و هنر ایران را به درستی تبلیغ و تبیین کنیم. مرشد زورخانه از طریق صدا و حنجره  میتواند مبلغ فرهنگ اصیل کشور باشد.
ناری با تاکید بر اینکه ورزش پهلوانی، موسیقی و آوای حماسی ایران این قابلیت را دارد که در سراسر دنیا مورد توجه قرار گیرد گفت: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای چند سال است دارای فدراسیون بین‌المللی است. باید سرمایه‌گذاری بیشتری را برای این ورزش در عرصه‌های رسمی و جهانی کنیم تا بتوانیم این ورزش را در بین ورزش‌های المپیک قرار دهیم.  
وی با اشاره به حضور ورزش زورخانه‌ای در جبهه‌های نبرد ۸ سال دفاع مقدس گفت: در آن دوران ما بساط زورخانه را در جبهه به راه انداختیم. ورزش زورخانه در دوران دفاع مقدس فعال بود و همیشه در خطوط مقدم ورزش پهلوانی و باستانی برپا می‌شد. آوای حماسی زورخانه در جبهه بی‌تاثیر نبود. ضرب و نوای حماسی مرشد بر جان و روح رزمندگان تاثیر مثبت می‌گذاشت.
ناری با اشاره به ارادت ورزشکاران زورخانه کشور  به اهل بیت) ع (گفت: به دلیل ارادتی که به مولا حضرت علی (ع) داریم، منش این بزرگواران را در زورخانه تبلیغ می‌کنیم. پهلوانان باستانی کشور که بازوبند پهلوانی دارند وقتی داخل گود زورخانه می‌شوند، در برابر سادات تواضع می‌کنند. اهل بیت (ع) الگو‌های اخلاقی ورزشکاران زورخانه‌ای هستند و ورزش زورخانه‌ای مهمترین ارزش خود را احترام به همه  اهل بیت (ع) به ویژه حضرت علی (ع) می‌داند.

گفتگو از: معصومه شمسینی غیاثوند

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار