جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 03 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۵۶۴
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

دیباچه -زهرا فرود: تولیدات طنز همیشه مسیر خوبی برای برقراری ارتباط دوسویه مخاطب با رسانه های دیداری و شنیداری، بویژه تلویزیون بوده و هست. در واقع سریال ها و حتی برنامه های طنازانه و کمدی گونه با توان و پتانسیلی که در راستای جذب مخاطب ،در بطن خود دارند می توانند نقش بسزایی را در استقبال و روی آوری جامعه به سمت رسانه ملی داشته باشند. در واقع با نگاهی هرچند گذرا به تولیدات نمایشی طنز به سادگی می توان دریافت اینگونه آثار در روزگار کنونی به نسبت دهه های گذشته، آنطور که باید، نمی توانند مردم را پای تلویزیون نگه دارند و یا به اصطلاح خیابان خلوت کن باشند. البته نباید این اصل را نیز نادیده گرفت که امروزه با همه گیر شدن استفاده از شبکه های اجتماعی و گشت و گذار مردم در فضای مجازی سطح توقعات و ذائقه‌ها تغییر یافته به گونه ای که به راحتی قبل نمی توان مخاطب را با خود همراه و همقدم کرد .به هر حال در دنیایی که مردم فقط با یک لمس در یک چشم بر هم زدن می توانند محتوای جدیدی را مشاهده کنند، سخت می توان آنها را پای گیرنده نگه داشت؛ از این رو برای همراه کردن او باید دست به دامن محتواهای غنی تری در هر سبک و سیاق نمایشی به ویژه طنز شد تا بتوان توجه بیننده را جذب و معطوف تولیدات نمایشی و برنامه های تلویزیونی نمود. در کل این روزها و در فضای نبود برنامه های طنز مجموعه" نون خ"توانسته تا حدی خودنمایی کند. اگر چه قصه و ماجراهای آن و حتی عملکرد نقش آفرینانش همچون سری های قبل این مجموعه، گیرایی و جذابیت ندارد و آنچنان که باید نتوانسته در گرفتن خنده از مخاطب موفق عمل کند. در این باره با" جبار آذین" مدرس و منتقد سینما و تلویزیون گفتگویی صورت گرفته که با هم می خوانیم؛

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

جبار آذین منتقد و مدرس سینما و تلویزیون به خبرنگار دیباچه گفت :نیازمردم به امیدبخشی آثارطنز و شادی آفرین درمحصولات هنری و تلویزیونی، یک خواست بنیادی است که تولید آنها باید بیش از پیش، جزو دغدغه ها، اهداف و وظایف اصلی مسئولان سینما و صداوسیما باشد؛ چرا که کم توجهی به این امر مهم، نه تنها سیما وسینما را از رونق می اندازد، بلکه سبب دوری وقهرمخاطب با آن هاشده و قشرهایی ازجامعه رابرای گذران دقایقی مفرح و سرگرم کننده به سوی استفاده از فیلمها و سریال های بدون محتوا وسطحی ماهواره ها وتلویزیون های خارجی سوق می دهد که این امر خطایی نابخشودنی است. چون حاصل بی اعتنایی به نظر و سلیقه مردم و فرهنگ و مناسبات اجتماعی ، ‌‌ راه نفوذفرهنگ بیگانه رابه کشور هموار خواهد ساخت.

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

او افزود: از طرفی دور از واقعیت نیست که عدم توجه سیما و سینما به تولید آثار فاخر در سبک های مختلف از جمله طنز سبب می شود، پای عده ای ازکم توانهای غیرمتخصص به عنوان هنرمندان درجه چندم که ازبی راهه های رانت و پارتی و با هدف کسب سود و سوداگریی از توجه و نیاز مخاطب به این قبیل آثار به ساخت محتواهای نمایشی باز شود به گونه ای که اقدام به تولیدطنز های بازاری وبدون محتوا وغیراستاندارد درسینما و تلویزیون می کنند که نتیجه بد و ناپسندی همچون انحراف سلیقه مخاطب، لطمه به فرهنگ و صدمه به سینما و سیما را بدنبال خواهد داشت .

آذین ادامه داد: روزگاری به علت حضور و فعالیت هنرمندان کاربلد درتلویزیون که دارای دانش و تجربه وتخصص درزمینه تولید سریال ها و برنامه های طنزبودند، این رسانه نزد مردم مقبولیت بیشتری داشت و بینندگان،با اشتیاق، بخشی از اوقات فراغت خود را با تماشای طنز های تلویزیونی پرمی کردند، اما به علت کوچ به ناچار عده زیادی از این فعالان عرصه نمایشی به شبکه های خانگی و یا براثرسلیقه مداری مدیران صداوسیما وبسته شدن درهای تولید به روی آنها،به کنج خانه هجرت کرده اند و در این ميان برخی سکانداران تلویزیونی نیز با اقدام غیرخردمندانه و غیرکارشناسانه خود مردم را ازدیدن طنزهای آنان محروم وباعث رنجش عمیق هنرمندان شده اند. رسانه ملی در دوران غیبت این هنرمندان وآثارشان،دورانی یکنواخت وپرکدورت را سپری کرده که هنوزهم ادامه دارد و حاصل آن ریزش مخاطب بوده است.

وی بیان کرد:با این حال برخی ازمدیران سیما باتاکیدات پیمان جبلی وبیانات رهبری مبتنی برامید آفرینی درجامعه کوشیده اند درغیبت حضورمهران مدیری ها،سروش صحت ها،سیروس مقدم هاو..... باچندهنرمند کم تجربه، چندسریال شبه طنز تولید کنندکه اغلب آنهابه علت ضعفهای فراوان ساختار هنری و محتوایی بااستقبال روبرو نشدند وبرخی بودجه تلویزون راکه ازبیت المال است،هدردادند.

اما با این احوال معتقدم درمیان طنازان و طنزسازان تلویزیون و ازتجربه آموخته های گروه مهران مدیری،هنرمند مستعدی هنوز ازدست و پانیفتاده و باعلاقه و جدیت وحمایت مسوولان صداوسیما و رضایت و استقبال نسبی مخاطبان، درسیما به تولیدطنزهای اجتماعی بارویکردهای عنایت به فرهنگ قومی و بومی و احترام به سلیقه های مردم اشتغال دارد و او کسی نیست جز سعید آقاخانی.

آذین اظهار داشت:سعید آقاخانی باتولیدمجموعه خانوادگی و اجتماعی و طنزنون.خ، پس از ساختن چندین سریال طنز وکمدی،خانوادگی واجتماعی، اکنون باتجربه تر وپخته ترشده به گونه ای که سریال طنزنون.خ اومورد توجه و استقبال مردم و خانواده هاواقع شده است. گرچه موفقیتهای این سریال، یکدست نبوده و فصل های مختلف آن ازلحاظ رضایت بینندگان میلیونی تلویزیون، دچارفراز و فرودبوده است، ولی دردوران نبود تولیدات متعددومتنوع طنز درسیما ساخته آقاخانی در میان شبه طنزهای تلویزونی درمقام بالاتری است. او وگروهش به سبب استقبال مخاطب وتوصیه مدیران سیما تدارک تولید فصل پنج نون .خ را برعهده گرفت به هر حال ساختارخوب و مضمون و محتوای مناسب سریال نون خ باتوجه به نگارش قابل توجه فیلمنامه آن وتوانایی های آقاخانی، به گونه ای است که می توان نون.خ رادرصدرطنزهای مانا و فاخرتلویزیون جای داد وجلوی ریزش مخاطب وقهرمردم با صداوسیماوگرایش آنهابه ماهواره هاو تلویزیون های خارجی را گرفت.

انتهای پیام /

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار