سعید کرمی معتقد است ما باید با ابتکار فرهنگ غذا را با مهماننوازی ایرانی تلفیق کنیم و ایدههایی چون برپایی بلندترین سفره افطاری در خیابان ولی عصر را اجرایی کنیم.
گروه میراث و گردشگری: نسرین خدایاری : غذاها،خوراکیها و نوشیدنیهای مناطق مختلف جهان به نوعی هویت هر منطقه به حساب میآیند. ایران نیز با توجه به آنچه در گزارشها آمده است، تنوع غذایی بالایی دارد. این کشور 4 فصل توانایی برندسازی جهانی برای خوراکهایش را دارد اما به راستی ارائه خوراکهای ایرانی به عنوان برندهای جهانی نیازمند اندیشیدن چه تدابیری است.
سعید کرمی پیشکسوت گردشگری خوراک به خبرنگار پایگاه خبری دیباچه گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخیرا موضوع برندسازی برای کباب بناب را مطرح کردهاند و ما میدانیم قابلیت این وجود دارد که خیلی از خوراکیهای خاص کشورمان در سطوح ملی و بینالمللی مطرح شوند. ایران اقوام و موقعیتهای جغرافیایی متفاوتی دارد و ما تلاش میکنیم که مالکیتهای معنوی غذاها و خوراکهای آن ثبت شود اما اینکه کدامیک از غذاهای ایرانی میتوانند به سطح برندهای جهانی برسند، ابتکار عمل میخواهد. ما باید فرهنگ غذا را با مهماننوازی ایرانی تلفیق کنیم.
_ما تا به امروز چرا نتوانستیم غذاها و خوراکهایمان را به برندهای جهانی تبدیل کنیم؟
برخی از ناهماهنگیها باعث شدهاند که خوراکها و غذاهای ما به برند جهانی تبدیل شوند. در سالهای اخیر همایشی با هدف شناخت موارد مؤثر در توسعه پایدار برگزار شد و ما در آن همایش گفتیم که توجه به خوراکهای بومی میتواند به توسعه پایدار بینجامد مثلا یک روستا میتواند با اتکا به خوراکها و غذاهای بومی خودش اشتغالزایی و درآمدزایی داشته باشد.
ما با اجرای طرح سفیران نان و خوراک تلاش کردیم با انتخاب واژه سفیر رسالت اجتماعی خوراکها و غذاها را مطرح کنیم و پیش ببریم. از طرف دیگر واژه نان را در کنار واژه خوراک آوردیم زیرا نان در ذهن جامعه ما مقدس است و نوعی ارتباط فرهنگی بین جامعه و مخاطبش ایجاد میکند. در واقع ما تلاش کردیم به سازمانهای مردم نهاد بگوییم نقششان را در جامعه پر رنگتر از گذشته کنند.
شهرداری تهران در سالهای اخیر تلاشهایی برای گام برداشتن در جهت رونق بخشیدن به گردشگری خوراک کرده و طرحی را در خیابان 30تیر اجرا کرده است که میتوانست غذاهای ایرانی را معرفی کند اما چنین نشد زیرا وقتی ما به دکههای سیار قرار گرفته در خیابان 30تیر مراجعه میکنیم متوجه میشویم که این دکهها خوراکها و غذاهای ایرانی را ارائه نمیدهند.
برندسازی برای خوراک و غذا نیازمند هماهنگی ارگانها و سازمانهای مختلف بوده ،البته گردشگری خوراک حدود یک سال است که در کشور ما تعریف شده است.
_سفیران نان و خوراک چه برنامههایی را در دستور کارشان قرار دادهاند؟
ما اولین همایش سفیران نان و خوراک را در میان سمنها و انجمنهای مردمنهاد برگزار کردیم و تلاش میکنیم در آینده با کمک انجمنها در جهت تحقق برخی از آرمانهای یونسکو برای دگرگونی جهان در راستای توسعه پایدار که نه به فقر و رفع گرسنگی است گام برداریم و شب به شب باقیمانده غذای طبخ شده در رستورانهای به اصطلاح با کلاس کشورمان را جمع کرده و به دست خانوادههای کمتر برخوردار برسانیم.
هزینه برگزاری همایشها و سفرهای گروهی سفیران نان و خوراک با روش سرشکن کردن هزینهها در بین افراد حاضر در برنامهها تأمین میشود.
من پیشنهاد میکنم در ماه رمضان آینده طولانیترین سفره افطار در خیابان ولی عصر برپا شود. این پیشنهاد یک ایده است و اجرایش میتواند به برندسازی خوراکها و غذاهای کشورمان کمک کند.
انتهای پیام/