جمعه ۲۵ مهر ۱۴۰۴  |  Friday, 17 October 2025
کد خبر: ۵۱۳۷۳
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۲ - ۱۸ دی ۱۴۰۰
یک پیشکسوت گردشگری خوراک به بهانه موضوع برندسازی کباب بناب به دیباچه گفت

ما باید فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم / غذا‌های ایرانی برای رسیدن به سطح برند‌های جهانی، به ابتکار عمل نیاز دارند

سعید کرمی معتقد است ما باید با ابتکار فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم و ایده‌هایی چون برپایی بلندترین سفره افطاری در خیابان ولی عصر را اجرایی کنیم.

گروه میراث و گردشگری: نسرین خدایاری :  غذاها،خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مناطق مختلف جهان به نوعی هویت هر منطقه به حساب می‌آیند. ایران نیز با توجه به آنچه در گزارش‌ها آمده است، تنوع غذایی بالایی دارد. این کشور 4 فصل توانایی برندسازی جهانی برای خوراکهایش را دارد اما به راستی ارائه خوراک‌های ایرانی به عنوان برندهای جهانی نیازمند اندیشیدن چه تدابیری است.

سعید کرمی پیشکسوت گردشگری خوراک به خبرنگار پایگاه خبری دیباچه گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخیرا موضوع برندسازی برای کباب بناب را مطرح کرده‌اند و ما می‌دانیم  قابلیت این وجود دارد که خیلی از خوراکی‌های خاص کشورمان در سطوح ملی و بین‌المللی مطرح شوند. ایران اقوام و موقعیت‌های جغرافیایی متفاوتی دارد و ما تلاش می‌کنیم که مالکیت‌های معنوی غذاها و خوراک‌های آن ثبت شود اما اینکه کدامیک از غذاهای ایرانی می‌توانند به سطح برندهای جهانی برسند، ابتکار عمل می‌خواهد. ما باید فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم.

تعداد بازدید : 0

_ما تا به امروز چرا نتوانستیم غذاها و خوراکهایمان را به برندهای جهانی تبدیل کنیم؟

برخی از ناهماهنگی‌ها باعث شده‌اند که خوراکها و غذاهای ما به برند جهانی تبدیل شوند. در سال‌های اخیر همایشی با هدف شناخت موارد مؤثر در توسعه پایدار برگزار شد و ما در آن همایش گفتیم که توجه به خوراک‌های بومی می‌تواند به توسعه پایدار بینجامد مثلا یک روستا می‌تواند با اتکا به خوراک‌ها و غذاهای بومی خودش اشتغالزایی و درآمدزایی داشته باشد.

ما با اجرای طرح سفیران نان و خوراک تلاش کردیم با انتخاب واژه سفیر رسالت اجتماعی خوراک‌ها و غذاها را مطرح کنیم و پیش ببریم. از طرف دیگر واژه نان را در کنار واژه خوراک آوردیم زیرا نان در ذهن جامعه ما مقدس است و نوعی ارتباط فرهنگی بین جامعه و مخاطبش ایجاد می‌کند. در واقع ما تلاش کردیم به سازمان‌های مردم نهاد بگوییم نقششان را در جامعه پر رنگ‌تر از گذشته کنند.

شهرداری تهران در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای گام برداشتن در جهت رونق بخشیدن به گردشگری خوراک کرده و طرحی را در خیابان 30تیر اجرا کرده است که می‌توانست غذاهای ایرانی را معرفی کند اما چنین نشد زیرا وقتی ما به دکه‌های سیار قرار گرفته در خیابان 30تیر مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این دکه‌ها خوراک‌ها و غذاهای ایرانی را ارائه نمی‌دهند.

برندسازی برای خوراک و غذا نیازمند هماهنگی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف بوده ،البته گردشگری خوراک حدود یک سال است که در کشور ما تعریف شده است.

_سفیران نان و خوراک چه برنامه‌هایی را در دستور کارشان قرار داده‌اند؟

ما اولین همایش سفیران نان و خوراک را در میان سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم در آینده با کمک انجمن‌ها در جهت تحقق برخی از  آرمان‌های  یونسکو برای دگرگونی جهان در راستای توسعه پایدار که نه به فقر و رفع گرسنگی است گام برداریم و شب به شب باقیمانده غذای طبخ شده در رستوران‌های به اصطلاح با کلاس کشورمان را جمع کرده و به دست خانواده‌های کمتر برخوردار برسانیم.

ما باید فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم / غذا‌های ایرانی برای رسیدن به سطح برند‌های جهانی، به ابتکار عمل نیاز دارند

هزینه برگزاری همایش‌ها و سفرهای گروهی سفیران نان و خوراک با روش سرشکن کردن هزینه‌ها در بین افراد حاضر در برنامه‌ها تأمین می‌شود.

من پیشنهاد می‌کنم در ماه رمضان آینده طولانی‌ترین سفره افطار در خیابان ولی عصر برپا شود. این پیشنهاد یک ایده است و اجرایش می‌تواند به برندسازی خوراک‌ها و غذاهای کشورمان کمک کند.

انتهای پیام/

مطالب برگزیده
گفت‌و‌گو دیباچه با نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک»

«پاسیاد پسر خاک»، رمان، داستان بلند و خاطرات شفاهی نیست!

۰۷:۳۰  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۴
رامبد جوان با "کارناوال" کاری کرد، کارستان؛

خبری از آثار طنز قوی در صدا و سیما نیست! روان مردم را جدی بگیرید!

۰۸:۰۰  -  ۰۴ شهريور ۱۴۰۴
گفت‌و‌گو دیباچه با معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

تحقق عدالت آموزشی، مهم‌ترین هدف نظام آموزشی است!

۱۶:۵۶  -  ۰۳ شهريور ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی

مشهد مقدس آماده میزبانی از میلیون‌ها زائر در دهه پایانی ماه صفر می‌شود

۱۹:۱۷  -  ۲۸ مرداد ۱۴۰۴
رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با دیباچه مطرح کرد:

حضور ۴ میلیون زائر در مراسم اربعین پیش‌بینی می‌شود/ کاهش میزان تماس‌های مردم با ۱۱۵ در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

۱۱:۴۹  -  ۰۸ مرداد ۱۴۰۴
یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با دیباچه:

شنیدن قصه، یکی از نیازهای همیشگی کودکان و نوجوانان است/ کار قصه‌گو نگهداری و نگهبانی از زبان فارسی است

۱۹:۵۶  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴