شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۴  |  Saturday, 19 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۷۳
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۲ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

سعید کرمی معتقد است ما باید با ابتکار فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم و ایده‌هایی چون برپایی بلندترین سفره افطاری در خیابان ولی عصر را اجرایی کنیم.

گروه میراث و گردشگری: نسرین خدایاری :  غذاها،خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مناطق مختلف جهان به نوعی هویت هر منطقه به حساب می‌آیند. ایران نیز با توجه به آنچه در گزارش‌ها آمده است، تنوع غذایی بالایی دارد. این کشور 4 فصل توانایی برندسازی جهانی برای خوراکهایش را دارد اما به راستی ارائه خوراک‌های ایرانی به عنوان برندهای جهانی نیازمند اندیشیدن چه تدابیری است.

سعید کرمی پیشکسوت گردشگری خوراک به خبرنگار پایگاه خبری دیباچه گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخیرا موضوع برندسازی برای کباب بناب را مطرح کرده‌اند و ما می‌دانیم  قابلیت این وجود دارد که خیلی از خوراکی‌های خاص کشورمان در سطوح ملی و بین‌المللی مطرح شوند. ایران اقوام و موقعیت‌های جغرافیایی متفاوتی دارد و ما تلاش می‌کنیم که مالکیت‌های معنوی غذاها و خوراک‌های آن ثبت شود اما اینکه کدامیک از غذاهای ایرانی می‌توانند به سطح برندهای جهانی برسند، ابتکار عمل می‌خواهد. ما باید فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم.

تعداد بازدید : 0

_ما تا به امروز چرا نتوانستیم غذاها و خوراکهایمان را به برندهای جهانی تبدیل کنیم؟

برخی از ناهماهنگی‌ها باعث شده‌اند که خوراکها و غذاهای ما به برند جهانی تبدیل شوند. در سال‌های اخیر همایشی با هدف شناخت موارد مؤثر در توسعه پایدار برگزار شد و ما در آن همایش گفتیم که توجه به خوراک‌های بومی می‌تواند به توسعه پایدار بینجامد مثلا یک روستا می‌تواند با اتکا به خوراک‌ها و غذاهای بومی خودش اشتغالزایی و درآمدزایی داشته باشد.

ما با اجرای طرح سفیران نان و خوراک تلاش کردیم با انتخاب واژه سفیر رسالت اجتماعی خوراک‌ها و غذاها را مطرح کنیم و پیش ببریم. از طرف دیگر واژه نان را در کنار واژه خوراک آوردیم زیرا نان در ذهن جامعه ما مقدس است و نوعی ارتباط فرهنگی بین جامعه و مخاطبش ایجاد می‌کند. در واقع ما تلاش کردیم به سازمان‌های مردم نهاد بگوییم نقششان را در جامعه پر رنگ‌تر از گذشته کنند.

شهرداری تهران در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای گام برداشتن در جهت رونق بخشیدن به گردشگری خوراک کرده و طرحی را در خیابان 30تیر اجرا کرده است که می‌توانست غذاهای ایرانی را معرفی کند اما چنین نشد زیرا وقتی ما به دکه‌های سیار قرار گرفته در خیابان 30تیر مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این دکه‌ها خوراک‌ها و غذاهای ایرانی را ارائه نمی‌دهند.

برندسازی برای خوراک و غذا نیازمند هماهنگی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف بوده ،البته گردشگری خوراک حدود یک سال است که در کشور ما تعریف شده است.

_سفیران نان و خوراک چه برنامه‌هایی را در دستور کارشان قرار داده‌اند؟

ما اولین همایش سفیران نان و خوراک را در میان سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم در آینده با کمک انجمن‌ها در جهت تحقق برخی از  آرمان‌های  یونسکو برای دگرگونی جهان در راستای توسعه پایدار که نه به فقر و رفع گرسنگی است گام برداریم و شب به شب باقیمانده غذای طبخ شده در رستوران‌های به اصطلاح با کلاس کشورمان را جمع کرده و به دست خانواده‌های کمتر برخوردار برسانیم.

ما باید فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم / غذا‌های ایرانی برای رسیدن به سطح برند‌های جهانی، به ابتکار عمل نیاز دارند

هزینه برگزاری همایش‌ها و سفرهای گروهی سفیران نان و خوراک با روش سرشکن کردن هزینه‌ها در بین افراد حاضر در برنامه‌ها تأمین می‌شود.

من پیشنهاد می‌کنم در ماه رمضان آینده طولانی‌ترین سفره افطار در خیابان ولی عصر برپا شود. این پیشنهاد یک ایده است و اجرایش می‌تواند به برندسازی خوراک‌ها و غذاهای کشورمان کمک کند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳