جمعه ۱۶ خرداد ۱۴۰۴  |  Friday, 06 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۷۳
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۲ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

سعید کرمی معتقد است ما باید با ابتکار فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم و ایده‌هایی چون برپایی بلندترین سفره افطاری در خیابان ولی عصر را اجرایی کنیم.

گروه میراث و گردشگری: نسرین خدایاری :  غذاها،خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مناطق مختلف جهان به نوعی هویت هر منطقه به حساب می‌آیند. ایران نیز با توجه به آنچه در گزارش‌ها آمده است، تنوع غذایی بالایی دارد. این کشور 4 فصل توانایی برندسازی جهانی برای خوراکهایش را دارد اما به راستی ارائه خوراک‌های ایرانی به عنوان برندهای جهانی نیازمند اندیشیدن چه تدابیری است.

سعید کرمی پیشکسوت گردشگری خوراک به خبرنگار پایگاه خبری دیباچه گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخیرا موضوع برندسازی برای کباب بناب را مطرح کرده‌اند و ما می‌دانیم  قابلیت این وجود دارد که خیلی از خوراکی‌های خاص کشورمان در سطوح ملی و بین‌المللی مطرح شوند. ایران اقوام و موقعیت‌های جغرافیایی متفاوتی دارد و ما تلاش می‌کنیم که مالکیت‌های معنوی غذاها و خوراک‌های آن ثبت شود اما اینکه کدامیک از غذاهای ایرانی می‌توانند به سطح برندهای جهانی برسند، ابتکار عمل می‌خواهد. ما باید فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم.

تعداد بازدید : 0

_ما تا به امروز چرا نتوانستیم غذاها و خوراکهایمان را به برندهای جهانی تبدیل کنیم؟

برخی از ناهماهنگی‌ها باعث شده‌اند که خوراکها و غذاهای ما به برند جهانی تبدیل شوند. در سال‌های اخیر همایشی با هدف شناخت موارد مؤثر در توسعه پایدار برگزار شد و ما در آن همایش گفتیم که توجه به خوراک‌های بومی می‌تواند به توسعه پایدار بینجامد مثلا یک روستا می‌تواند با اتکا به خوراک‌ها و غذاهای بومی خودش اشتغالزایی و درآمدزایی داشته باشد.

ما با اجرای طرح سفیران نان و خوراک تلاش کردیم با انتخاب واژه سفیر رسالت اجتماعی خوراک‌ها و غذاها را مطرح کنیم و پیش ببریم. از طرف دیگر واژه نان را در کنار واژه خوراک آوردیم زیرا نان در ذهن جامعه ما مقدس است و نوعی ارتباط فرهنگی بین جامعه و مخاطبش ایجاد می‌کند. در واقع ما تلاش کردیم به سازمان‌های مردم نهاد بگوییم نقششان را در جامعه پر رنگ‌تر از گذشته کنند.

شهرداری تهران در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای گام برداشتن در جهت رونق بخشیدن به گردشگری خوراک کرده و طرحی را در خیابان 30تیر اجرا کرده است که می‌توانست غذاهای ایرانی را معرفی کند اما چنین نشد زیرا وقتی ما به دکه‌های سیار قرار گرفته در خیابان 30تیر مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این دکه‌ها خوراک‌ها و غذاهای ایرانی را ارائه نمی‌دهند.

برندسازی برای خوراک و غذا نیازمند هماهنگی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف بوده ،البته گردشگری خوراک حدود یک سال است که در کشور ما تعریف شده است.

_سفیران نان و خوراک چه برنامه‌هایی را در دستور کارشان قرار داده‌اند؟

ما اولین همایش سفیران نان و خوراک را در میان سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم در آینده با کمک انجمن‌ها در جهت تحقق برخی از  آرمان‌های  یونسکو برای دگرگونی جهان در راستای توسعه پایدار که نه به فقر و رفع گرسنگی است گام برداریم و شب به شب باقیمانده غذای طبخ شده در رستوران‌های به اصطلاح با کلاس کشورمان را جمع کرده و به دست خانواده‌های کمتر برخوردار برسانیم.

ما باید فرهنگ غذا را با مهمان‌نوازی ایرانی تلفیق کنیم / غذا‌های ایرانی برای رسیدن به سطح برند‌های جهانی، به ابتکار عمل نیاز دارند

هزینه برگزاری همایش‌ها و سفرهای گروهی سفیران نان و خوراک با روش سرشکن کردن هزینه‌ها در بین افراد حاضر در برنامه‌ها تأمین می‌شود.

من پیشنهاد می‌کنم در ماه رمضان آینده طولانی‌ترین سفره افطار در خیابان ولی عصر برپا شود. این پیشنهاد یک ایده است و اجرایش می‌تواند به برندسازی خوراک‌ها و غذاهای کشورمان کمک کند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳