سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۵۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۱۷ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه،امروز ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ در بهشت زهرا، هنرمندی به خاک سپرده شد،که از تماشای چهره ها ،بهار خزان شده ی اهالی سینما را دیدیم؛ بهاری که بنظر نمیرسید به این زودی ها برای سینمای ایران، خاطره تلخی را به یادگار بگذارد؛کیومرث پوراحمد فیلمساز مطرح کشورمان با تمام علاقه اش به ساخت فیلم و دنیای سینما،معشوق خود را رها کرد و به سوی خالق خود پرکشید.امروز چهره های آشنای هنر هفتم ،دوستان و همکاران پوراحمد همگی برای بدرقه ی این هنرمند فقید آمده بودند؛فضای بهشت زهرا،امروز سنگین تر از همیشه بود؛ کسی باورش نمیشود که پوراحمد با آن استواری در کلام و با آن جذبه مثال زدنی اش ،از جان خود بگذرد و به عمر خود پایان دهد. 

وقتی کیومرث پوراحمد با بغض و اشک همکارانش به سوی خانه ابدی بدرقه شد

پس از حواشی پیرامون خودکشی این هنرمند در فضای مجازی و رسانه ای، دور از انتظار نبود که حال و هوای مراسم خاکسپاری نیز تحت تاثیر این موضوع مهم قرار بگیرد. 

حبیب احمدزاده، نویسنده در مراسم خاکسپاری پیکر کیومرث پوراحمد تاکید کرد: او به هر بهانه‌ای این پایان را انتخاب کرد اما بلایی که سر خانواده تختی آوردیم، سر خانواده پوراحمد نیاوریم. پوراحمد آدم دل بود و آدم دل،با سیاست کاری ندارد. خنده‌ام می‌گیرد که کسی او را به جناحی ربط بدهد. او نه دل به بلاهت داخلی می داد و نه به خبثت خارجی.دلیل رفاقت منِ جبهه‌ای با او نیز به این دلیل بود که پوراحمد یک ایرانی تمام عیار بود و میگویم که باید یک ایرانی باشد تا بعد سر مدیریتش دعوا کنیم. این خانواده باید زندگی کند. من وصیتنامه او را خوانده‌ام و هیچ‌مسئله سیاسی ندارد.

این نویسنده در پایان سخنانش گفت : اگر واقعا کیومرث را برای کارهای خوبش دوست دارید از فضای مجازی برای نابود کردن هم استفاده نکنید.بدانید برخی از حرف هایی که این روزها در فضای مجازی به همراه چند عکس منتشر می شود به معنای واقعی کلمه، جنایت است. پس اگر فکر کنیم آنچه انجام می دهیم در نگاه اول مرتبط با خانواده خودمان است قطعا چنین کارهایی را انجام نمی دهیم.

مرضیه برومند مدیرعامل جدید خانه سینما نیز گفت: حرف زدن خیلی سخت است و وقتی آخرین روزهای سال تلخِ گذشته، قبول کردم همراه خانه سینما باشم می دانستم، مسئولیت پرچالشی دارم و فکر می کردم بهار شروعی خوب باشد ولی فکر نمی‌کردم اینطور کمر من و خانه سینما بشکند. می دانم که همه در این دو روز و در آینده درباره شخصیت هنری، صداقتش،شجاعش، یک‌رو بودنش و...خواهند نوشت اما مجموعه «قصه‌های مجید» او را نمی توانم کنار بگذارم،او مستقیم به قلب داستان زد در حالی که من به عنوان کسی که برای بچه‌ها کار کرده‌ام به فانتزی پناه بردم.

لازم می دانم که از همین جا اعلام کنم بهتر است بسیاری از مراکز آموزشی کشور سریال «قصه های مجید» را در همین آموزش های آنلاین قرار بدهند. قصه های مجید یک درس است. در واقع می توان گفت آثار کیومرث پوراحمد سراسر امید است.

او خطاب به همکاران خود افزود: به جای اینکه با این طریق خشک و عبوس و مطابق با زمانه پیش بروید، در همین دوره‌های آنلاین خود سراغ «بچه‌های مجید» بروید که پر از حرف و امید است.

برومند گفت : امیدوارم این اتفاق باعث شود همه به خودمان بیاییم و اختلافهای درونی سینما را وسیله نابودی نکنیم بلکه برای ساختن و امید کار کنیم و به نفع مردم, امید بیافرینیم.

جهانبخش سلطانی در ادامه از قصه های مجید گفت: شخصیت مجید در قصه های مجید استاد کیومرث پوراحمد شخصیتی اهل قلم، دانش و معرفت بود که دربرگیرنده یک شخصیت فرهنگی بود. «قصه های مجید» یکی از معتبرترین پروژه های تصویری است که از بسیار جهات ماندگار شد.

در ادامه محمدرضا عرب نماینده کانون کارگردانان خانه سینما با حضور در جایگاه گفت :۱۶ فروردین ماه، جان از تن سینمای ایران رفت.‌ می خواهم بیانیه کانون را بخوانم ولی امیدوارم بتوانم این کار را انجام دهم چون بیست و چند سال قبل آقای پوراحمد برای ساخت فیلم ، پروانه ساخت مرا داده بود.

وی با ابراز امیدواری براینکه سازمان ها و نهادها رفتار محترمانه‌ای با هنرمندان داشته باشند در بخشی از بیانیه که آن را قرائت کرد با اشاره به نحوه مرگ کیومرث پوراحمد گفت: او سینماگر مطالبه‌گر و معترضی بود. او معترض بود ولی افسرده و ناامید نبود. او با کنش ها و در آخربا مرگش اعتراض خود را نشان داد. اعتراض او به شرایط فعلی هم بود و آقای پوراحمد خود را قربانی کرد تا به جوان‌ترها امید دهد.

کیانوش عیاری بعنوان دیگر سخنران این مراسم  گفت: بسیار ناباورانه بود رفتن کیومرث و خود من در اوج تعجبم چون از او خواسته بودم که فیلم «کاناپه» مرا ببیند و او قبول کرد که دو سه روز دیگر که به تهران آمد فیلم را ببیند. 

همین دو روز قبل که به خانه‌اش رفتم وقتی رفتم، خواستم کمی حلوایی که در خانه گذاشته بودند را بخورم تا با این تلاش ساده‌انگارانه شاید به این شکل مرگ‌ او را باور کنم. 

عیاری افزود: او بسیار از شرایط پیرامون همه ناراضی بود. از زمین و زمان گله می‌کرد، با این حال از من پرسید که طرحی برای کار او دارم و با وجود تفاوت نوع کارمان، میخواستم چیزی بنویسم که از شیوه او تخطی نکند. برای همین افسردگی او را نمیتوانم باور کنم. 

 من شب هایی که با او بودم همواره از مهرانه، همسرش صحبت می کرد. او می گفت مهرانه مدیر زندگی من است و من می دانم که امروز زندگی مهرانه ربی با مرگ کیومرث پوراحمد ویران شده است و امیدوارم شاهکار «قصه های مجید» کیومرث پوراحمد که نشأت گرفته از سرشت ذاتی کیومرث پوراحمد بود همواره در یاد و خاطره ما باقی بماند.

منوچهر شاهسواری تهیه کننده و مدیرعامل سابق خانه سینما گفت: کیومرث پوراحمد روایتگر رنج های بیشمار و رویایی بود که همه ما با آن زندگی کردیم. در این مراسم واقعا چیزی نمی توان گفت جز یک آه برای از دست دادن یکی از هنرمندان بزرگ این سرزمین و تسلیت به خانواده او که این روزهای سخت را برای ما سخت تر کرد. ولی من از شما می خواهم تا به آنچه که حبیب احمدزاده گفت بیشتر توجه کنید و بدانید که کیومرث پوراحمد فقط کافی بود «شب یلدا»، «اتوبوس شب» و «قصه های مجید» را بسازد تا ماندگار شود. بهتر است این روزها دل نگران چیزهایی باشیم که کیومرث دغدغه آن را داشت، مسائلی چون زبان، ادبیات و سینما. ما باید دل نگران اینها باشیم و بدانیم که اینها دغدغه های بسیار مهمی هستند.

وی افزود: کیومرث پوراحمد از جمله کسانی بود که همیشه برای هر مشکلی راه حل داشت. برای او دریای بی ساحلی وجود نداشت. شرایطی که ما در آثارش که سراسر امید بود، می بینیم و اگر کسی فکر کرده با مرگی که او برای خود ساخته با امید هم چنین کرده باور درستی نیست. کیومرث پوراحمد به ما درس تاب و طاقت داد و آرزو می کنم تا روح او در آسایش کامل باشد.

محمدمهدی عسگرپور،رییس هیات مدیره خانه سینما و  مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز در این مراسم بیان کرد: من فکر می کنم در این روزها با یک مورد بسیار عجیب مواجه هستیم. در سه روز گذشته که شاهد تلخ ترین روزها برای سینمای ایران هستیم با مرگ هنرمندی مواجه شدیم که آثارش همواره در برگیرنده پیام صلح، دوستی، امید و سرشار از زندگی بود اما با این پایان بندی که داشت با یک تناقص کامل مواجه شدیم.

وی افزود: این روزها در فضای مجازی پیرامون فوت مرحوم کیومرث پوراحمد مدل های مختلفی اظهار نظر می شد که یکی از آنها ناظر بر تصمیم شخصی او برای این مرگ خودخواسته بود که هیچ ربطی به سیاست و مردم ندارد. بعضی ها هم به این موضوع اشاره داشتند که این مرگ کاملا به موضوعات روز ربط دارد و چیزی غیر از این هم نیست. گروهی هم به همه این مسائل اشاره کردند اما هر چه هست مورد بسیار عجیبی است که به نظرم بهتر است خویشتنداری بیشتری داشته باشیم چون هنوز زوایای این موضوع روشن نیست. کما اینکه در این چند روز عکسی منتشر شد که واقعا شرایط عجیبی داشت. پس هر چه هست باید دربرگیرنده ابعاد مختلفی باشد.آن چیزی که درگذشت مرحوم کیومرث پوراحمد به ما نشان داد این است که باید در این روزها بیشتر از خودمان مراقبت کنیم و این مراقبت ها هم فقط مالی نیست. مراقبت معنی سانسور هم ندارد که این روزها از طریق افرادی باب شده که باید بیشتر مراقبت کنیم. آنچه منظور من از مراقبت است این است که خانواده سینما باید بیشتر از خودش مواظبت کنند.

در ادامه‌ مهرانه ربی همسر پوراحمد ، گفت:کیومرث مرا کشت ‌و پرونده مرا بست. ما همیشه با هم بودیم. چیزی که برایم عجیب است، این است که او اصلا چنین شخصیتی نداشت و من این اتفاق را باور نمی کنم.  او همیشه به من می گفت تو مدیر من هستی و من به او می گفتم که من کارمند تو هستم. جالب اینکه در این چند روز می آمد و دست من را می بوسید و می گفت باید از تو تشکر کنم و شکرگزار تو باشم.کیومرث همیشه می گفت من هیچ وقت دوست ندارم در خواب بمیرم و یا در بستر بیماری این اتفاق برایم بیافتد. باور کنید هنوز نمی توانم مرگ او را باور کنم. او قرار بود یک هفته ای به تهران بازگردد و چون من نمی توانستم همراه او بشوم منتظرش نشستم که بیاید و اکنون تعجب می کنم که چگونه این چنین از میان ما رفته است. لطفا برای من گریه کنید. خانه من آتش گرفت. او خیلی غصه می خورد. او عاشق مردم بود و به همین خاطر همواره دغدغه مردم را داشت.

یکی از دختران کیومرث پوراحمد نیز به نمایندگی از دیگر خواهرانش گفت: همیشه به پدرم میگفتم فکر نمیکنم هیچ دختری پدری مثل ما داشته باشد چون او عاشقانه دخترانش و نیز ایران را دوست داشت.

در بخش پایانی مراسم مهرداد پوراحمد برادر مرحوم کیومرث پوراحمد نیز بیان کرد: کیومرث پوراحمد با قلم جادویی اش برای ما می نوشت و خاطره می آفرید. او برای ما این شرایط را ایجاد می کرد تا به کودکی نیمه تمام خود سرک بکشیم.

‌وی در پایان صحبت هایش تصریح کرد: امروز شما با حضور صمیمانه خود یک خاطره ماندگار رقم زدید. ولی از شما خواهش می کنم صرف نظر از همه شایعات به ما کمک کنید تا از پس این غم بزرگ خودمان را پیدا کنیم چون کیومرث پوراحمد برای ما پرونده ای همیشه باز است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲