دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴  |  Monday, 02 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۳۵۵۸
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۸ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

به گزارش دیباچه؛ محمدرضا آقایی  متولد سال ۶۲ در شهر اصفهان، دانش آموخته و فارغ التحصیل رشته آهنگسازی از دانشگاه هنر است. او نوازنده ساز تخصصی ساز پر افتخار و مهجور ایران ( عود ) بوده و آخرین اثر منتشر شده از این نوازنده ، آلبوم " زندگی در چشم های تو" بوده که موسیقی تلفیقی و برگرفته از موسیقی ایران و یونان است . همچنین آقایی حدود ۱۵ سال است که در حال تدریس موسیقی هم به صورت آزاد و هم در دانشگاه در دروس سلفژ، هارمونی، کنترپوان و تاریخ موسیقی جهان و آهنگسازی جهانی است. او که به زودی فاخرترین موسیقی فیلم جهان را در برج میلاد برگزار خواهد کرد معتقد است: تعدد قصه در یک اثر نمایشی نه تنها ساخت موسیقی آن فیلم را چالش برانگیز نمی‌کند، بلکه با کنار هم قرار گرفتن قصه های موازی در یک اثر سبب می‌شود، موسیقی آن اثر نیز رنگ جذاب تری به خود بگیرد؛ چرا که در آثاری که قصه هایی متعددی با یکدیگر پیش می‌روند، آهنگساز باید برای ساخت موسیقی از ابزارهای مختلف موسیقایی بهره بگیرد که این خود بر جذابیت کار می افزاید.

محمدرضا آقایی نوازنده ساز عود و مدرس موسیقی گفت : برای تاثیر پذیری مطلوب از یک اثر سینمایی و یا تلویزیونی ابتدا باید حتی برای چند مرتبه هم که شده آن اثر را مطالعه و یا بازبینی کرد و بعد از هضم بصری آن شروع به خلق شخصیت ها به صورت صوتی و موزیکال نمود؛ من همیشه حتی در تدریس خود در دانشگاه از مثال زدن به صورت مکرر استفاده میکنم، برای این منظور انیمیشین زیبا و ماندگار به نام "پیتر و گرگ" نمونه بارز خوبی است که این انیمیشن بر اساس موسیقی ماندگار سرگئی پروکفیف ساخته شده که با دیدن این انیمیشن و شنیدن صدای ساز کلارینت و همپوشانی این ساز با شخصیت های آن به خوبی آشنا می‌شویم. در این فیلمِ کودکانه، برای هر نقش، سازی اختصاصی در نظر گرفته شده تا داستان در اذهان به صورت موسیقایی مصور شود.

او در  پاسخ به این سوال که ساخت موسیقی بهتر است همزمان با آغاز فیلمبرداری شروع شود و یا آهنگساز برای تسلط بیشتر در ساخت آهنگ احتیاج دارد مدتی روی فیلمنامه تمرکز داشته باشد،  بیان کرد: این موضوع به سبک و‌ روش آهنگسازان فیلم و سریال برمیگردد؛ برخی همزمان با روند ساخت فیلم شروع به آهنگسازی می‌کنند و برخی بعد از اتمام ضبط فیلمبرداری شروع به بازبینی و ساخت موزیک متن میکنند. من به شخصه روش دوم را بیشتر ترجیح می‌دهم چراکه تمرکز لازم با بازبینی صحنه ها و الهام از آن اتفاق می افتد .

آقایی در خصوص اینکه مهم ترین چالش در ساخت موسیقی یک اثر را می‌توان در تنوع قصه ها و ماجراهای آن دانست، گفت:باور من در چالش ساخت موسیقی یک اثر، تنوع قصه ها و ماجراهای داستان نیست ، مهمترین چالش، پر رنگ کردن تاثیر یک سکانس یا داستان بنابر بر هدف نویسنده و کارگردان است که شکل میگیرد و سپس توسط هنر آهنگسازی، رنگ برجسته تری به خود می‌گیرد؛ بنابراین تنوع قصه ها دست آهنگساز را برای استفاده از ابزارهای موسیقی بازتر می‌کند. تنوع داستان ها مانند موومان های یک سمفونی و یا یک سونات هستند که ویژگی مهم محسوب میشوند ، در دوره "باروک" فرمی از آهنگسازی در موسیقی به نام ‘ فوگ ‘ که اثری رایج بود استفاده میشد و آهنگسازان مطرحی مثل باخ از آن استفاده نمودند که این فرم بیشتر سوژه محور بود و همه ارکان های موسیقی در خدمت سوژه بودند و این فرم به دلیل امکانات محدود تر  در رنگ آمیزی نسبت به فرم های دیگر، در دوره های بعد مثل کلاسیک و رمانتیک کمتر مورد بهره گیری قرار گرفت؛ بنابراین تعداد قصه های یک فیلم نامه نه تنها چالش نیست، بلکه یک ویژگی مثبت تلقی میشود .

این نوازنده ی ساز  عود پیرامون اینکه تلفیق چند سبک موسیقی چقدر می تواند در جذابیت موسیقی فیلم و یا سریال سهیم باشد، اظهار داشت: در ابتدا باید مفهوم واژه  چالش بر انگیزی در تلفیق در موسیقی را تعریف کنیم. برخی افراد کم تجربه و کم اطلاع از موسیقی، با بهره گیری از یک ساز غیر کلاسیک و یا غیر مرسوم در فرم خاصی دست به تلفیق موسیقی میزنند. اما تعریف صحیح ترکیب دو یا چند فرم از موسیقی با استفاده صحیح از علم هارمونی است که شکل میگیرد و می‌تواند جذابیت موسیقی را دوچندان کند و همچنین امکانات گسترده تری به آهنگسازی برای آهنگساز برای استفاده از ابزارهای هارمونیک و ملودیک و همچنین تنوع ساز بدهد .

اودر ارتباط با فعالیت جدید خود در حوزه موسیقی گفت: من از حدود یک سال گذشته تا امروز مشغول آماده سازی و تنظیم مجدد فاخر ترین موسیقی های فیلم جهان در قالب یک کنسرت بیکلام هستم که این اثر بزرگ برای اولین بار در ایران در تاریخ سی و یکم خرداد سال جاری ، در سالن برج میلاد در ۲ سانس برگزار خواهد شد؛ در این کنسرت پا جای پای آهنگسازان بزرگ موسیقی فیلم جهان همچون انیو موریکونه، جری گلدسمیت ، هانس زیمر، نینو روتا ،جیمز هورنر و … خواهیم گذاشت و هدف اصلی من اجرای این مجموعه کم نظیر در فستیوال های خارجی است و همچنین آشتی دادن هر چه بیشتر سلیقه شنیداری مردم کشورم با موسیقی بیکلام و مخصوصا موسیقی تاثیر گذار فیلم است.

انتهای پیام/

گفت و گو از: دینا محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳