يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳  |  Sunday, 23 June 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۷ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳

به گزارش دیباچه، استعدادها در هر زمینه‌ای به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر تنها در شهرهای بزرگ متمرکز نیستند و عدم توجه به این موضوع در کنار نگاه سلیقه‌ای برخی مسئولان نسبت به عرصه فیلم‌سازی، سبب شده توجه و حمایت از سازندگان آثار در شهرستان‌ها آنطور که باید، صورت نگیرد در صورتی که حمایت و نگاه کافی به این تولید کنندگان، می‌تواند کمک شایانی به پرورش استعدادهای خلاق، نوین و حتی بکر در عرصه تولیدات نمایشی باشد.

برخی سنت‌های فراموش شده ایران زمین در

"علی محمدیان "کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی چهارشنبه سیاه به خبرنگار دیباچه گفت: این اثر سعی دارد با فاصله گرفتن از برخی کلیشه های روایی به موضوع اصلی خود پرداخته و تصویرگر و ترسیم کننده برخی فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی کهن و پرقدمت از این آب و خاک باشد که به دست فراموشی سپرده شده اند. 

او بابیان اینکه در روایت داستان این فیلم تلاش شده تا محتوا و مضمون کار فقط صرفا مختص به یک شهر،خطه و یا یک استان خاص نباشد افزود: "چهارشنبه سیاه" هم اکنون با پشت سر گذاشتن مرحله تولید به تدریج در حال آماده شدن برای نمایش است و در مسیر تولید آن کاملا وفادارانه به فیلمنامه پیش رفتیم.

"محمدیان "اظهارداشت: اگر چه در این فیلم، مخاطب با مباحثی پیرامون چهارشنبه سوری و فرهنگ ها و سنت های اصیل این مراسم مواجه خواهد شد اما اساس کلی قصه این اثر، به گونه ای است که در آن چند داستان مختلف بصورت موازی با یکدیگر روایت می شوند و نگاه به مباحثی چون مستاجری، صاحب خانه و نیز آتش‌نشانی از جمله موضوعاتی هستند که در کنار قصه اصلی پایه گذاری شده اند و برای مخاطب در بستر داستان به تصویر کشیده می شوند.

برخی سنت‌های فراموش شده ایران زمین در

او ادامه داد: برای پردازش کاراکترها و خلق شخصیت‌ها در فیلم سینمایی چهارشنبه سیاه، سعی کردم جلسات متعددی را به دورخوانی و تمرین نقش‌ها اختصاص دهم اما در این میان در راستای عملکرد بهتر بازیگران برای خلق کاراکترها، تا حدی از باز گذاشتن دستشان برای بهره‌گیری از بداهه‌ها غافل نبودم اما در نهایت این تعامل و همفکری بنده به عنوان کارگردان و تهیه کننده اثر با بازیگران بود که بیشترین سهم را در پردازش شخصیت‌های "چهارشنبه سیاه" به خود اختصاص داد. در کل معتقدم استفاده از تجربیات بازیگران و پیشنهادات آنها در ایفای نقش‌ها می‌تواند تاثیرات خوبی را در موفقیت یک اثر به دنبال داشته باشد .

محمدیان بیان کرد: "چهارشنبه سیاه "کاری بود که همه عوامل آن از بازیگران گرفته تا همه گروه تولید با دل و جان در مسیر ساخت آن قدم گذاشتندغ در این اثر ما لحظات انفجار از جمله انفجار ساختمان کم نداشتیم اما با این وجود نقش آفرینان و حتی عوامل، بدون هیچ گونه اضطراب و ترسی از صدمه دیدن ،به دل آتش و دود زدند و کاری را خلق کردند که امیدوارم به دل مخاطب بنشیند .


کارگردان "چهارشنبه سیاه " پیرامون اقتصاد سینما افزود: سینما و اقتصاد آن تابع برگشت سرمایه است،همان مبحثی که متاسفانه در بیشتر فضاها، شهرها و استان‌ها به غیر از تهران آنچنان که باید تعریفی ندارد؛ در واقع می‌توان با قاطعیت گفت این موضوع لااقل در شهر شیراز که چهارشنبه سیاه در آن ساخته شده به واقعیت نزدیک است ؛به عبارتی بازگشت سرمایه به جز در شهرهای بزرگ همچون تهران رویایی بیش نیست که تحقق آن بسته به همت مسئولان مربوطه دارد. در هر حال چرخه اقتصاد سینما و خوب بودن گیشه اگرچه تا حدی با افزایش قیمت بلیط‌ها رقم می‌خورد، اما این استقبال مخاطب از تولیدات نمایشی است که سهم موثری در چرخیدن چرخه سینما و به تبع آن خوب بودن اقتصاد و گیشه این هنر را به دنبال دارد .

او ادامه داد: اگرچه هم اکنون تمرکز فیلمسازان به تولید آثار با سبک و سیاق طنز و کمدی بخش زیادی از ژانرهای نمایشی سینماها را به خود اختصاص داده اما در کنار این سبک آثار مختلفی هم هستند که به عنوان خوراک فرهنگی هنری در ژانهای مختلف ساخته شده و به روی پرده می‌روند حتی از گیشه خوبی هم برخوردار هستند  و همه این موارد در کنار یکدیگر، سینما را به سمت صنعت بودن کشانده همان مبعثی که شاید برخی فعالان عرصه فیلمسازی مخالف آن باشند؛ در واقع اهمیت دادن این عرصه از هنر به داشتن سبدی از آثار مختلف با سبک‌های نمایشی متفاوت سینما را به سمت صنعت شدن سوق داده است .

برخی سنت‌های فراموش شده ایران زمین در

او که به زودی دو فیلمنامه جدید را در مسیر تولید قرار خواهد داد خاطر نشان کرد: از فیلمسازان شهرستان‌ها از جمله شیراز که بنده خود از اهالی اینجا هستم از سوی سازمان‌های و ارگان‌های دولتی هیچگونه حمایت مالی صورت نمی‌گیرد و صرفاً تولیدات سفارشی هستند که مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرند و این موضوع متاسفانه مبحث قابل هضم و درستی نیست. ای کاش همه به این نتیجه برسیم که افراد مستعد فقط در شهرهای بزرگ متمرکز نیستند چه بسا شخصیت‌هایی با استعداد ،در عرصه‌های مختلف از جمله هنر و فیلم سازی در شهرستان‌های کوچک و بزرگ هستند که در صورت حمایت خواهند توانست به نوبه خود، آثار فاخر و ماندگاری را در ویترین سینمای و عرصه فرهنگی کشور به یادگار بگذارند. به هر حال امیدوارم نگاه سلیقه‌ای و یک جانبه در هر عرصه‌ای به ویژه فرهنگ و هنر جای خود را به استعداد گزینی و بها دادن به سوژه‌های بکر و جدید بدهد .

گفتگو از : زهرا فرود

انتهای پیام /

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های عبدالحسین مختاباد پس از ۶ سال دوری از صحنه و در حاشیه اجرای ارکستر ملی ایران

فضای کار در بنیاد رودکی موسیقیایی، جدی و دوستانه است / در همه جای دنیا، ارگان‌های دولتی از ارکستر‌ها حمایت می کنند

۱۱:۲۶  -  ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
ملی‌پوش قایقرانی ایران در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

علم مربیان داخلی بالاست/ قول مدال المپیک را نمی‌دهم

۱۱:۰۱  -  ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش

روایتی از اقدامات شهید آیت الله رئیسی در حوزه تربیتی چند روز قبل از شهادتشان

۱۳:۲۰  -  ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

امیدوارم که رئیس جمهور بعدی، راه شهید جمهور را ادامه بدهد

۱۶:۲۳  -  ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش

کار سنجش نزدیک به ۲۰ هزار نوآموز عشایری انجام شده است!

۱۶:۳۵  -  ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
گزارش دیباچه از نشست خبری رئیس پلیس راهور تهران بزرگ

تمهیدات ترافیکی  سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اعلام شد

۱۶:۱۲  -  ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار