سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳  |  Tuesday, 18 June 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۶۲۷
تاریخ انتشار : ۳۸ : ۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳

دیباچه- زهرا فرود: « فاطمه رحمانی » بازیگر تئاتر و سینماست که فعالیت در عرصه هنر را از سن ۱۱ سالگی آغاز کرده و تحصیلات خود در این عرصه را به صورت آکادمیک در رشته نمایش در هنرستان زینبیه رشت پشت سر گذاشته است؛ شروع فعالیت حرفه ای او در زمینه بازیگری از تلویزیون رشت بوده و سال ها در این شهر در عرصه تئاتر فعالیت‌های قابل توجهی داشته و به لحاظ کارهای هنری،  کارنامه قابل قبولی را از حضور در صحنه تئاتر برای خود رقم زده است. همچنین « رحمانی » چندین تجربه اجرا در رادیو گیلان را نیز در کارنامه کاری خود ثبت کرده و  این روزها با فیلم سینمایی "آپاراتچی" و سریال پر بیننده ی " افعی تهران " با مخاطبان در ارتباط است.این بازیگر با مهاجرت از رشت و آمدن به پایتخت توانسته گستره فعالیت خود از گویندگی در رادیو و بازی در صحنه تئاتر را گسترش داده و در کنار بازیگران باتجربه سینما مسیر تازه ای را در عرصه بازیگری در پیش بگیرد.

بازیگر آپاراتچی، بزودی با خروس لاری روی صحنه می‌رود / علی رغم گیلانی بودنم، باید در آپاراتچی با زبان ترکی صحبت می کردم

خبرنگار دیباچه به این بهانه با این بازیگر جوان و آینده دار، گفتگویی انجام داده که در ادامه می خوانید:

فاطمه رحمانی بازیگر تئاتر و سینما درباره حضور خود در دو اثر آپاراتچی و افعی تهران گفت : آپاراتچی و سریال افعی تهران دو اثری هستند که ضمن رقم زدن خاطرات خوب برایم، بواسطه آن ها توانستم در کنار بازیگرانی باتجربه،بر آموزه های هنری خودم در عرصه بازیگری بیافزایم که ثبت آنها در کارنامه کاری، برایم مایه افتخار و سربلندی است و به طور قطع از این تجربیات و تلمذاتِ کسب کرده، در مسیر فعالیت‌های خود بهره خواهم برد.

او در ارتباط با حضور خود در فیلم آپاراتچی بیان کرد: از گفتگو با آقای طاهرفر کارگردان این فیلم تا قطعی شدن حضورم در این پروژه، حدود یک ساعت به طول انجامید و از آنجا که با آقای طاهرفر و نوع کارهایشان آشنایی داشتم، از این رو بعد از خواندن فیلمنامه و انجام گریم بر روی چهره ام، به سرعت مقابل دوربین قرار گرفتم و این موضوع برایم جذاب و فراموش نشدنی است و اتفاق عجیب تری که سر این فیلم برایم رقم خورد آن بود که علی رغم گیلانی بودنم، باید در آپاراتچی با زبان ترکی صحبت می کردم؛ در واقع تمام بخش های دیالوگ مختص به نقش بنده کاملا به زبان ترکی نوشته شده بود و چون من با این زبان آشنایی نداشتم آن را چالش بزرگی در برابر خود متصور شدم که باید به خوبی از پس آن برمی آمدم؛ به هرحال با کمک کارگردان کار و بازیگران آپاراتچی که اکثرا ترک زبان بودند، توانستم  در خلق کاراکتر خود موفق عمل کنم .

بازیگر آپاراتچی، بزودی با خروس لاری روی صحنه می‌رود / علی رغم گیلانی بودنم، باید در آپاراتچی با زبان ترکی صحبت می کردم

او ادامه داد: دیالوگ گویی به زبان ترکی از سوی بنده که تا قبل از آپاراتچی با آن آشنا نبودم، به صورتی به اتمام رسید که در زمان اکران کار، در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، افرادی که بنده را می شناختند با دیدن کار، از ترکی صحبت کردن من در این اثر تعجب کرده بودند و طی این موضوع بازخوردهای زیادی را در قالب تماس های تلفنی دریافت کردم که خداروشکر همه آن بازخوردها مثبت و راضی کننده بود.

بازیگر فیلم سینمایی آپاراتچی اظهارداشت: قربانعلی طاهرفر کارگردان آپاراتچی برخلاف برخی کارگردانان، روحیه آرامی دارند و به هیچ وجه از او در سر صحنه استرس و تنشی ندیدم، چون کاملا نسبت به این موضوع واقف است که حفظ آرامش و فاصله گرفتن از استرس می تواند در روحیه بازیگران، عوامل و حتی کیفیت اثر نیز تاثیرگذار باشد. آقای طاهر فر در کل کارگردانی هستند که با ذهنیتی منسجم ودقیق لحظه به لحظه، تولید کار را پشت سر گذاشتند، به گونه ای که حتی حواسشان به بازیگران تازه نفس و جوان نیز بود و در طی کردن مسیرِ بازیگری، حمایت های خوبی از آنها بجا آورد.

« رحمانی » پیرامون گرایش فعالان عرصه هنر به سمت فعالیت در پلتفرم ها بیان کرد: اینکه  هم اکنون سازندگان آثار و حتی بازیگران  برای فعالیت‌های هنری، گرایش بیشتری به سمت شبکه‌های نمایش خانگی و پلتفرم ها یافته اند امری بدیع و غیر قابل انکار است، چون به هر حال این شبکه ها به لحاظ چرخه اقتصادی در شرایطی بهتر از تلویزیون و حتی سینما هستند، از این رو طبیعی است که در این وضعیت بد اقتصادی و معیشتی، گرایش فعالان عرصه فیلمسازی و بازیگری به سمت پلتفرم ها و شبکه های نمایش خانگی بیشتر از رسانه ملی باشد؛ البته ناگفته نماند، تمام سهم ترغیب تولیدکنندگان آثار و نقش آفرینان به سمت شبکه های نمایش خانگی صِرفا به دلیل شرایط و حمایت‌های مالی آن نیست، چون در این میان پای بحث کیفیت آثار نیز در میان است؛ در واقع با یک نگاه اجمالی به آثار نمایشی و مجموعه های تلویزیونی در سال های اخیر، به سادگی می توان به این نتیجه دست یافت که کیفیت و محتوای سریال ها و تولیدات نمایشی تلویزیون به لحاظ کارگردانی گرفته تا فیلمنامه نویسی و حتی نوع بازیگری و انتخاب بازیگران نسبت به سال‌های گذشته، اُفت بسیاری داشته و این موضوع، امری آزار دهنده است که استمرار آن دستاورد آوردی جز ریزش مخاطب را بدنبال نخواهد داشت.

بازیگر آپاراتچی، بزودی با خروس لاری روی صحنه می‌رود / علی رغم گیلانی بودنم، باید در آپاراتچی با زبان ترکی صحبت می کردم

این بازیگر تصریح کرد : در واقع وقتی اثری به لحاظ محتوایی، ازکیفیت لازم برخوردار نباشد و تولید آن نیز توجیه اقتصادی نداشته باشد، به طور قطع، ساخت آن با شکست مواجه خواهد شد؛ در کل عدم توجه به محتوای آثار از سوی مسئولان مربوطه و درخواست ساخت آثارنمایشی در قالب باری به هر جهت و صرفا جهت پر کردن آنتن، سبب شده تا کاربلدان و حرفه ای های عرصه تولیدات تلویزیونی، برای فاصله گرفتن از زیر سوال بردن توانایی های خود در راستای ساخت آثار نمایشی ، از ادامه کار با این رسانه، صرف نظر کنند. 

او ادامه داد: همیشه به عنوان بازیگر، بدنبال نقش هایی بودم که بواسطه آن بتوانم خود را به چالش بکشم و از هر آنچه که هستم برای مدتی دور شوم و وارد دنیایی جدید وناشناخته گردم. در واقع هر نقشی بدنبالش تجربه های زیادی را به همراه دارد که بهره گیری از آن تجربه ها و زیستن در کالبد شخصیت‌های مختلف  برایم لذت بخش است؛ البته اوضاع کارها در عرصه بازیگری به گونه ای شده که روابط، بیشتر از ضوابط و استعداد در آن حرف اول را می زند، از این رو در این شرایط شاید به عنوان بازیگر این فرصت را نداشته باشم که بتوانم به دلخواه خود نقشی را بپذیرم. در واقع این عدم امکان، مطلق نیست، چون بوده گاهی که توانستم باب میل خود از میان نقش های پیشنهادی،نقشی را برای خلق شخصیت در یک اثر نمایشی، انتخاب کنم.

« رحمانی » که تاکنون موفق شده به لحاظ حضور در صحنه تئاتر کارنامه هنری پربار و خوبی را به نسبت قرار گرفتن مقابل دوربین، برای خود رقم بزند بیان کرد: برای من صحنه تئاتر جنبه آموزشی دارد و با هر نقشی که بواسطه آن، روی صحنه می روم خود و تجربه هایم از عرصه نقش آفرینی را محک زده و بروزرسانی می کنم. البته آخرین اجرای بنده روی صحنه تئاتر، به سال ۹۸ و جشنواره یووینجیگای ترکیه باز می گردد که بعد از آن به ماجرای شیوع کرونا برخوردیم و سپس نیزبه دلایل شخصی متاسفانه مدتی از این عرصه فاصله گرفتم. به هرحال خوشبختانه در شهریور سال جاری با حضور در نمایش "خروس لاری" در سالن تئاتر شهر به صحنه نمایش باز خواهم گشت.

فاطمه رحمانی اظهارداشت: بنده در فیلم سینمایی" آپاراتچی "با افتخار با هومن برق نورد همبازی شدم و کار کردن در کنار او اتفاق خوبی را در کارنامه هنریم رقم زد. معمولا همه هومن برق نورد را بیشتر درآثار طنز و کمدی دیده اند، به گونه ای که انگار این شخصیت، سنخیتی با نقش های جدی ندارد اما وقتی برای تمرین نقشم، برای حضور در آپاراتچی با او مواجه شدم انقدر جدی بودند که گاهی به نظر می آمد که عصبانی هستند ولی بعد از پرس وجو از عوامل متوجه شدم آقای برق نورد همیشه در همه پروژه ها انقدر جدی و متمرکز هستند ولی با این حال، کار کردن در کنار او بسیار لذت بخش بود چرا که بسیار با بازیگران مقابلشان از جمله بنده  همراهی داشته و دارند. همچنین از بداهه های فوق العاده خوب در ایفای نقششان بهره می برند و این موضوع برای کسی که قرار است مقابلشان بازی کند بسیار جذاب است.

بازیگر آپاراتچی، بزودی با خروس لاری روی صحنه می‌رود / علی رغم گیلانی بودنم، باید در آپاراتچی با زبان ترکی صحبت می کردم

رحمانی پیرامون بازی در مجموعه" افعی تهران" ساخته سامان مقدم نیز افزود: بنده  بواسطه آشنایی ای که با  آرش خیاطان دستارکارگردان و برنامه ریز "افعی تهران"داشتم به این کار معرفی شدم؛ در واقع در ابتدا قرار بود صرفا  در قالب یک سکانس کوتاه در این مجموعه حضور داشته باشم اما کمک های زياد پیمان معادی به بنده ، در راستای خوب از کاردرآوردن  شخصیتی که برایم در فیلمنامه در نظر گرفته شده بود سبب شد تغییرات کمی در فیلمنامه اعمال گردد و حضور من در "افعی تهران " به جای یک سکانس، با چند سکانس بسته شود؛ در کل مهمترین شاخصه ای که سبب شد حضور در  این سریال را بپذیرم عوامل حرفه ای این سریال،کارگردان کاربلد و بازیگران موفقی چون پیمان معادی و سحر دولتشاهی بود. همچنین بازی در مقابل پیمان معادی در این مجموعه اتفاق خوبی بود که افتخار این را یافتم تا آن را در دفتر هنریم به یادگار ثبت و ضبط کنم .او شخصیتی کاربلد،حرفه ای و با اخلاق است که در همین مدت کوتاهی که افتخار همبازی شدن با او را یافتم توانستم تجربیات خوبی را کسب و توشه راهم کنم.

بازیگر آپاراتچی، بزودی با خروس لاری روی صحنه می‌رود / علی رغم گیلانی بودنم، باید در آپاراتچی با زبان ترکی صحبت می کردم

او در مورد کارهای جدید خود گفت : بازی در نمایش خروس لاری، به کارگردانی "حسین دیردار " را پیش رو دارم که شهریور سال جاری در سالن تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت،نمایشنامه خروس لاری به قلم "مهدی زندیه"به نگارش درآمده و یعقوب صباحی، الهه  شه پرست، بهاره کریم زاده، محمدعلی فروتن و تعدادی جوان تازه نفس در کنار بنده  از بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش خواهند پرداخت. همچنین بازی در فیلم کوتاهی را به کارگردانی حسین دیردار برعهده دارم که فیلمنامه آن به قلم فرنوش صمدی به رشته تحریر درآمده که این فیلم تیر ماه سال جاری در تهران کلید خواهد خورد.

فاطمه "رحمانی"بازیگر تئاتر و سینما خاطرنشان کرد: در پایان تشکر ویژه دارم از حسین دیر دار که همیشه حامی خوبی برایم بوده و جدا از اینکه  همسر بنده هستند، یک رفیق فوق العاده برایم بوده و چه در زندگی شخصی و چه در عرصه فعالیت های هنری همیشه حامی و پشتیبان خوبی بوده و من در اینجا برای تمام صبوری هایش از او سپاسگزاری می کنم  و آرزو دارم بزودی فیلم خودش را بسازد .

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

امیدوارم که رئیس جمهور بعدی، راه شهید جمهور را ادامه بدهد

۱۶:۲۳  -  ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش

کار سنجش نزدیک به ۲۰ هزار نوآموز عشایری انجام شده است!

۱۶:۳۵  -  ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
گزارش دیباچه از نشست خبری رئیس پلیس راهور تهران بزرگ

تمهیدات ترافیکی  سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اعلام شد

۱۶:۱۲  -  ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
عضو تیم‌ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

به همه آرزوهایم در فوتسال رسیدم/ کسب موفقیت همیشه دشوار است

۱۷:۱۶  -  ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
حادثه تلخ برای عمو قناد

مجری خاطره ساز، از تصادف جان سالم به در برد

۱۱:۲۴  -  ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
کارگردان میرو در گفتگو با دیباچه:

آثارم بر اساس قصه‌های استان سیستان و بلوچستان و فرهنگ بلوچ است

۱۷:۰۲  -  ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
کاپیتان تیم‌ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

صعود به دسته ۲ جهان دشوار است/ شرایط فعلی ادامه یابد پیشرفت تنیس متوقف می‌شود!

۱۲:۴۹  -  ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
رهبر انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای خدمت:

تشییع باشکوه شهدا نشان داد ملت ایران زنده است

۱۷:۰۰  -  ۰۵ خرداد ۱۴۰۳