شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۷۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۱ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
در گفتگو با دیباچه مطرح شد؛
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در خصوص فعالیت‌های غیر مجاز روانشناس‌نما‌ها در فضای مجازی توضیحاتی ارائه داد.

فاطیماه میرزایی دخت ؛ در سال‌های اخیر، استفاده از فضای مجازی با استقبال بسیاری روبرو بوده و همین موضوع باعث شده است که هر روز، به تعداد صفحه‌های مختلف در این بستر افزوده شود که از آن جمله می‌توان به صفحه‌های مشاوره و روانشناسی اشاره کرد که در میان آن‌ها روانشناس نما‌هایی وجود دارند که با جملات و عناوینی، چون "ده روش رسیدن به موفقیت قطعی"، "رسیدن به آرامش در یک هفته"، "افزایش اعتماد به نفس در ۱۰ روز"، "ده قدم تا موفقیت"، "چگونه یک شبه ثروتمند شوید؟ " و... براحتی در این فضا جولان می‌دهند و از دوران شیوع کرونا نقش آن‌ها پُررنگ‌تر هم شده است؛ به طوری که ذهن و روح اغلب افراد را در دست گرفته و پول‌های نجومی به جیب می‌زنند که همین موضوع باعث شد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور وارد عمل شود و درصدد این برآید که هرچه زودتر فعالیت غیرمجاز این صفحه‌های زرد را متوقف کند. به همین دلیل، در این گزارش، دیباچه برای روشن شدن این موضوع، با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفتگو کرده است.

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در خصوص فعالیت صفحه‌های زرد روانشناسی و روانشناس نما‌ها در فضای مجازی اظهار کرد: در حقیقت، روانشناس‌های زرد یا روانشناس نما‌ها افرادی هستند که با وجود نداشتن تحصیلات مشاوره و روانشناسی و در عین حال، مجوز برای ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره، امّا صفحه‌هایی را با عناوین مختلف روانشناسی در فضای مجازی ایجاد کرده اند و در این خصوص فعالیت می‌کنند که باید گفت چنین صفحه‌ها و افرادی، نه تنها ازنظر قانونی بلکه از لحاظ تخصصی نیز مشکل دارند و صلاحیت لازم به منظور ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی را ندارند چراکه این افراد حتما باید تحصیلات مربوطه و مجوز کار در این زمینه را داشته باشند. این در حالی است که رشته اغلب آن‌ها اصلا مشاوره و روانشناسی نیست و براساس آمار بدست آمده از سوی سازمان نظام روانشناسی، حدود ۴۰۰۰ هزار نفر، به شکل‌های مختلفی و با عناوین جعلی مشاوره و روانشناسی در قالب موضوعات جملات انگیزشی، مثبت اندیشی و... در فضای مجازی فعالیت می‌کنند که تخلف ۴۵۰ نفر از آن‌ها احراز شده است.

وقتی که روانشناس نما‌ها از آب گِل آلود ماهی می‌گیرند

او با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور برخورد با صفحه‌های روانشناسی زرد بیان کرد: بدنبال افزایش صفحه‌های زرد روانشناسی و رشد روانشناس نما‌ها در فضای مجازی، ما در حال استخراج نام این افراد و آمارشان هستیم که فهرستی از آن‌ها را پس از ماه مبارک رمضان منتشر خواهیم کرد. زیرا هر فعالیت مشاوره و روانشناسی که بخواهد در کشور صورت بگیرد حتما باید طبق اصول و استاندارد‌ها و تحت نظارت سازمان روانشناسی و مشاوره باشد. بنابراین، افرادی که فارغ التحصیل رشته‌های مشاوره و روانشناسی هستند باید به عضویت سازمان نظام روانشناسی درآیند و برای دریافت پروانه اشتغال خود اقدام کنند و در چارچوب تعیین شده به فعالیت در این زمینه بپردازند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در رابطه با تعرفه‌های سنگین و خارج از عرف روانشناس نما‌ها در فضای مجازی تصریح کرد: براساس ارزیابی‌های ما، روانشناس نما‌های فعال در صفحه‌های زرد، تعرفه‌هایی بیشتر از نرخ مصوب هیأت دولت برای مشاوره و درمان‌های روانشناسی دریافت می‌کنند و شیوه کاری آن‌ها بدین صورت است که براحتی، صفحه‌هایی را در فضای مجازی به وجود می‌آورند و عناوین کاذبی را برای خود انتخاب می‌کنند و وقتی می‌بینند که مردم به این خدمات مشاوره و روانشناسی نیاز دارند و از آن استقبال زیادی کرده، در نتیجه، این روانشناس نما‌ها نیز از این فرصت سوء استفاده می‌کنند و به صورت غیرمجازی در فضای مجازی جولان می‌دهند و در حقیقت، یکی از مشکلات ما همین است که نه تنها تجویز‌های غیرکارشناسانه‌ای را به مردم ارائه کرده بلکه هزینه‌های خارج از عرف و نجومی هم از آن‌ها دریافت می‌کنند و در این میان، هیچ گونه شماره تماسی از این روانشناس نما‌ها در دسترس نیست.

وقتی که روانشناس نما‌ها از آب گِل‌آلود، ماهی می‌گیرند

« حاتمی » درمورد هزینه‌های متغیر مراکز مشاوره و روانشناسی در مناطق مختلف کلانشهرهایی، چون تهران گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد افراد فعال در زمینه روانشناسی که پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دریافت کرده اند بیشتر به تعرفه‌های سازمان پایبند هستند و این موضوع به این دلیل است که فعالیت‌های آن‌ها در این خصوص، تحت کنترل بیشتری است و ما روی کار آن‌ها نظارت کافی داریم؛ به طوری که اگر کوچک‌ترین تخطی کنند بازرس‌های ما، مسئله را موردبررسی قرار می‌دهند و در حقیقت، تخلف و تخطی‌های انجام شده در زمینه مشاوره و روانشناسی از سوی افرادی است که در دسترس و تحت نظارت ما نیستند و در داخل و خارج از کشور، مشکلاتی را در این خصوص به وجود می‌آورند.

وقتی که روانشناس نما‌ها از آب گِل آلود ماهی می‌گیرند

او تأکید کرد: براساس تعرفه مصوب هیأت دولت و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، روانشناسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند باید برای هر ۴۵ دقیقه مشاوره در کشور، به ترتیب مبالغ ۱۳۰ و ۱۸۷ هزارتومان را از مراجعه کنندگان خود دریافت کنند که آمار این روانشناسان موردتأیید سازمان، ۷ هزار نفر و حدود ۳۳ هزار نفر هم کارآموز هستند که مجموع آن‌ها رقمی در حدود ۴۰ هزار نفر است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به تمهیدات این سازمان برای استفاده افراد از بیمه سلامت ادامه داد: اگر تعرفه‌های مشاوره و روانشناسی در شورای عالی بیمه سلامت به تصویب برسد، مردم می‌توانند از بیمه‌های سلامت برای این منظور استفاده کنند. از اینرو، ما منتظر هستیم که هیأت دولت و شورای عالی بیمه سلامت، این موضوع را تصویب و ابلاغ کنند و برای این منظور پیگیری زیادی کرده ایم تا این اقدام مهم انجام شود.

حاتمی در پایان خاطرنشان کرد: مردم به این روانشناس نما‌ها که شماره نظام روانشناسی ندارند اصلا اعتماد نکنند و اگر با مشکلی در این خصوص روبرو شدند از طریق سازمان و قانون اقدام کنند و در صورت بروز تخلف به شماره ۸۶۰۵۱۵۲ بازرسی سازمان اطلاع دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳