جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۵ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰

نسرین خدایاری : می‌گویند توجه به گذشته یک ملت،جامعه بشری و کشور می‌تواند به بهبود کیفی زندگی آینده مردم منجر شود.عروسک‌ها نماد بخشی از تاریخ زندگی هر انسان هستند.آنها گاهی به حفظ میراث فرهنگی جوامع بشری کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه؛ کشور ما همچون یک کتاب تاریخی است که در گوشه گوشه‌اش درس‌هایی برای نسل‌های آینده دارد.این درس‌ها بسیار آموزنده و جذاب هستند بنابراین باید آنها را درست و بدون هیچ خللی به آیندگان منتقل کنیم. میراث فرهنگی و طبیعی صفحات کتاب تاریخی کشور هستند.این صفحات به مرور زمان فرسوده می‌شوند و در صورت بی‌توجهی به این فرسودگی،تخریب خواهند شد.هم‌اکنون بسیاری از مسئولان تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از شیوه‌های گوناگون مردم را با نحوه درست مراقبت از میراث فرهنگی و طبیعی آشنا کنند.

 

برخی از افراد جامعه نیز که تا حدودی با اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی کشور آشنا هستند،تلاش می‌کنند همپا با مسئولان، گام‌هایی هر چند کوچک برای مطلع کردن اقشار مختلف جامعه بردارند.آنها به خوبی می‌دانند که آگاهی کودکان و نوجوانان از اهمیت حفاظت میراث فرهنگی بسیار ارزشمند است بنابراین بیشتر روی آموزش به بچه‌ها تمرکز کرده‌اند بنابراین سعی می‌کنند از موارد جذاب برای بچه‌ها استفاده کنند.عروسک‌ها و قصه‌ها اولین پل‌های ارتباطی بچه‌ها با محیط اطرافشان به حساب می‌آیند.

یکی از عروسک‌هایی که برای آموزش اهمیت نگهداری از میراث فرهنگی و طبیعی ایران به کودکان  ساخته شده است،با عنوان میراثک شناخته می‌شود.میراثک روز ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷ به دنیای ما آدم‌ها آمد  و از آن  روز به بعد تمام سعی و تلاشش این بود که بچه‌ها را با میراث فرهنگی و طبیعی ایران آشنا کند.

بچه‌هایی که با میراثک آشنا می‌شدند برای خودشان یک عروسک  میراثک می‌ساختند، وقتی به جاهای تاریخی و گردشگری می‌رفتند آن را همراه خودشان می‌بردند،عکس و فیلم می‌گرفتند و آنها را با ایده‌پرداز شخصیت میراثک و دوستانشان به اشتراک می‌گذاشتند.

فعالیت بچه‌ها در همراهی با عروسک میراثک  خیلی خوب بود تا اینکه ویروس کرونا آمد و نوعی رخوت و کلافگی را در  سطح جامعه به وجود آورد.بسته بودن موزه‌ها و مراکز گردشگری و محدودیتهای تردد و سفر هم  مزید بر علت بود.

 ما در این گزارش به سراغ « سمانه آقایی»  ایده‌پرداز شخصیت عروسک میراثک و نویسنده داستان‌های میراثک رفتیم تا از او بپرسیم میراثک در آستانه 3سالگی‌اش چه حال و روزی دارد؟

سمانه آقایی ایده‌پرداز شخصیت عروسک میراثک و نویسنده داستان‌های میراثک  به ما گفت:همیشه به فکر این بودم که چطور می‌شود  بچه‌های بیشتری را با میراثک همراه کرد تا به این شکل آنها را با مفاهیم حوزه میراث فرهنگی و طبیعی آشنا کنم. ایده قصه‌های میراثک گوشه ذهنم وجود داشت، بنابراین با آگاهی از اینکه بچه‌ها قصه و شخصیت‌های  فانتزی را دوست دارند، پس از دوسال فعالیت با میراثک به سراغ نگارش قصه‌های میراثک رفتم.

او افزود: مجموعه قصه‌های میراثک به قلم من و با حمایت‌های بی‌دریغ خانم دکتر وجیهه تیموری از آبان ۱۳۹۹در ضمیمه آفتاب مهتاب روزنامه اطلاعات منتشر شدند و در اختیار مخاطبان کودک و نوجوان قرار گرفتند. تاکنون سیزده قصه از مجموعه قصه‌های میراثک منتشر شده‌اند. همه این  قصه‌ها سعی دارند  به واسطه میراثک بچه‌ها را با میراث فرهنگی و طبیعی حوزه تمدنی ایران فرهنگی آشنا کنند.

ایده‌پرداز شخصیت « عروسک میراثک » بیان کرد: بعد از انتشار قصه‌ها و با طولانی‌تر شدن محدودیت‌ها و شیوع کرونا به این فکر افتادم که گروهی در فضای مجازی راه بندازم. این گروه شکل گرفت و تا جایی موفق عمل کرد که بچه‌های مقطع دبستان و بعضی از  مربیان و معلمانی که با این گروه سنی در ارتباط هستند، عضو آن شدند.

آقایی ادامه داد: من  در این گروه مجازی تلاش می‌کنم با انتشار قصه‌های میراثک  بچه‌ها را تشویق کنم  که روزنامه بخرند تا تجربه خواندن روزنامه کاغذی و مواجهه با مطبوعات را هم پیدا کنند؛ البته هستند بچه‌هایی که به روزنامه دسترسی ندارند برای همین من فایل قصه را هم در گروه می‌گذارم. همانطور که اشاره کردم هر قصه به یکی موضوع محوری میراث فرهنگی و طبیعی می‌پردازد، بنابراین پس  از اینکه بچه‌ها قصه را خواندند و یا گوش کردند (از دوستان همراه میراثک هستند کسانی که در حوزه قصه‌خوانی فعالیت دارند و به شکل داوطلبانه قصه‌ها را می‌خوانند) من درباره  موضوع محوری و موضوعات حاشیه‌ای قصه با بچه‌ها صحبت می‌کنم . سپس بر اساس قصه و آنچه که  گفته شد فعالیت‌هایی را به بچه‌ها پیشنهاد می‌دهم و آنها این فعالیت‌ها را  انجام می‌دهند. در نهایت بچه‌ها به واسطه درگیر شدن با قصه‌ها و انجام فعالیت‌های مرتبط با آنها هر دفعه با یکی از وجوه میراث فرهنگی و طبیعی ایران آشنا می‌شوند.

-میراثک چه فرم و شکلی دارد؟

میراثک کله‌ای شبیه یک دست با انگشت‌های رنگ و وارنگ دارد. هر کدام از این رنگ‌ها نشانه یکی از قاره‌های جهان است. زرد: آسیا، نارنجی: آفریقا، قرمز: آمریکا، آبی: اقیانوسیه و سبز هم اروپا. این یعنی میراثک با همه بچه‌های دنیا دوست است. صورت میراثک هم شبیه یک قلب کوچولو است. این یعنی میراثک واقعا عاشق صلح و دوستی است. او آمده تا دست‌های کوچک بچه‌ها را بگیرد و آن‌ها را با زیبایی‌های ایران آشنا کند.

میراثک چند ویژگی‌ بامزه دیگر هم دارد: او از بین همه رنگ‌ها عاشق رنگ گنبدهای فیروزه‌ای مساجد است. میراثک هر روز طلوع خورشید را در شهر سراوان و غروب خورشید را در روستای جنگ‌تپه تماشا می‌کند. او از بین غذاها فسنجان و قورمه‌سبزی را خیلی دوست دارد.

میراثک بیشتر از هر چیزی از دیو اَپوش می‌ترسد. او عاشق حیوانات هم هست. دلش برای سنجاب‌ها غنج می‌زند؛ به‌ویژه برای سنجاب‌هایی که در جنگل‌های زاگرس زندگی می‌کنند. به غیر از همه این‌ها میراثک یک کیف و کتابخانه سیار هم دارد. توی کیف میراثک هرچیزی که یک جورایی با فرهنگ و هنر ایران مرتبط باشد را می‌توانید پیدا کنید از عکس یک بنای تاریخی تا مثلا دستور پخت یک غذا و اما کتابخانه سیار، میراثک یک کتابخانه سیار هم دارد که با آن به جاهای مختلف ایران می‌رود و همراه با بچه‌ها کتاب می‌خواند.

در انتها باید بگم که به تازگی میراثک یک تمبر اختصاصی هم دارد که آن تمبر هم ویژگی‌های خاصی داره و اگر چه در یکی از قصه‌ها اشاره کوتاهی به این تمبر کردیم اما انشاالله در آینده نزدیک به شکل رسمی از آن رونمایی می‌کنیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهارمست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
0
0
موفق باشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳