جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۷۹
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۵ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

نویسنده «خفاش شب» می‌گوید این رمان دانای کل محدود است و اگرچه بیشتر از بقیه آثار من به واقعیت نزدیک است اما عناصری دارد که با بقیه متفاوت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه، رمان «خفاش شب» نوشته سیامک گلشیری قرار است به زودی توسط نشر چشمه منتشر شود.

این رمان براساس یک اتفاق هولناک واقعی نوشته شده است. داستان اندکی پس از اعدام شدن یکی از مخوف‌ترین قاتلان سریالی، ملقب به «خفاش شب»‌، اتفاق می‌افتد؛ در شبی که دو نفر دختری را در ترمینالی سوار می‌کنند که به خانه‌اش برسانند.

«خفاش شب» دانای کل محدود است | مخاطبان به دنبال خواندن رمان‌های چند جلدی هستند تا از جهان ترسناک واقعی دور شوند!

نویسنده در این رمان شبی را به تصویر می‌کشد که تلخ و خشونت‌آمیز است. در سراسر این شب ما همراه جنایتکار قدم برمی‌داریم، با او نفس می‌کشیم و شاهد تمامی اعمال تکان‌دهنده‌اش هستیم که با خونسردی و قساوت کامل به وقوع می‌پیوندند. نویسنده اجازه می‌دهد تا جایی که می‌شود به او نزدیک شویم و رازهای دردناک زندگی‌اش را بشنویم؛ قربانیانش را ببینیم که با احساس ناامیدی کامل به او التماس می‌کنند و، در نهایت، به جهانی کشانده می‌شویم که جنایت در آن چیزی نامالوف و ناآشنا نیست. گویی به کابوسی پا گذاشته‌ایم که راه خلاصی از آن نیست.

سیامک گلشیری نویسنده در گفتگو با خبرنگار دیباچه درباره رمان «خفاش شب» اظهار کرد: این کتاب برگرفته از یک ماجرای واقعی است. این اتفاق که به دهه هفتاد برمی‌گردد، مدت‌ها ذهن مرا به خود مشغول کرده بود. قاتل‌های سریالی دیگری هم بودند که به آن‌ها فکر می‌کردم اما این یکی انگار با بقیه فرق داشت. نمی‌دانم شاید هولناک‌تر و قاتل آدم بسیار عجیب و غریبی بود؛ بسیار عجیب‌تر از بقیه.

وی ادامه داد: من تجربه نوشتن آثار جنایی زیادی مانند «تصویر دختری در آخرین لحظه» که آن هم رمانی بر اساس واقعیت است و یا «مهمانی تلخ» که شاید بشود آن را جزو ژانر وحشت هم به حساب آورد، دارم. می‌خواهم بگویم عجیب ذهنم با این اتفاق‌ها درگیر می‌شود، تاثیر می‌گذارد و ناراحتم می‌کند شاید می‌خواهم به نحوی از آن‌ها خلاص شوم که شروع به نوشتن می‌کنم. برای نوشتن این رمان تحقیقات زیادی انجام دادم، هرچند به اطلاعات مکتوب زیادی دست پیدا نکردم و چیزهایی که پیدا می‌کردم سطحی بودند و عمق نداشتند البته به اطلاعاتی درباره قتل‌ها و ویژگی‌هایی که غلامرضا خوشرو داشته است، رسیدم که بسیار تاثیرگذار بود. 

نویسنده «آخرین رویای فروغ» تاکید کرد: در حقیقت موادی که به من بیشتر از هر چیزی کمک کرد، اطلاعاتی بود که توانستم درباره قربانیان پیدا کنم. کسانی را پیدا کردم که با آن‌ها آشنا بودند حتی با کسی هم‌کلام شدم که به یکی از قربانیان بسیار نزدیک بود. می‌خواهم بگویم بیشتر اطلاعات به حرف‌هایی که با این و آن زده بودم، برمی‌گشت و واقعا یکی از آن‌ها برایم بسیار دردناک بود. 

به گفته گلشیری، هسته اصلی «خفاش شب» بر اساس واقعیت است اما رمان ابعاد تخیلی وسیعی دارد و موارد زیادی هم به آن اضافه و همچنین کم شده است. در اصل رمان زمانی اتفاق می‌افتد که چند ماه از اعدام خفاش شب می‌گذرد و جالب است بدانید در یک شب اتفاق می‌افتد.

وی درباره تفاوت رمان «خفاش شب» با دیگر آثارش تصریح کرد: «خفاش شب» دانای کل محدود است. همچنین من رمان ترسناک در ژانر وحشت زیاد نوشته ام اما این رمان چون شاید بیشتر از بقیه آثار من به واقعیت نزدیک است عناصری دارد که با بقیه متفاوت است.

نویسنده «تصویر دختری در آخرین لحظه» با اشاره به اینکه جذب مخاطب مطلقا ربطی به نوشتن درباره موضوعات روز ندارد، اظهار کرد: ممکن است نویسنده‌ای درباره موضوع روز جامعه بنویسد، اما باید ارزش‌های کار را حفظ کرد. من معتقدم تنها ارزش‌های یک اثر می‌تواند مخاطب را به سمت خود جذب کند.

گلشیری که تجربه نگارش آثاری ویژه کودک و نوجوان را در آثار خود دارد، بیان کرد: برای من نگارش یک اثر برای کودک و نوجوان و بزرگسال تفاوتی ندارد و علاقه‌مندم برای هر 2 گروه سنی اثری خلق کنم البته بستگی دارد چه موضوعی به ذهنم بیاید و بعد باید دید در چه بخشی منتشر می‌شود.

گلشیری در ادامه درباره اقبال مخاطبان به رمان نسبت به داستان کوتاه و شعر توضیح داد: در مملکت ما شاید واقعا اینطور باشد. یعنی مردم بیشتر به سمت رمان تا داستان کوتاه می‌روند. هر چند مجموعه داستان‌هایی هم هستند که مردم به آن‌ها علاقه دارند اما من فکر می‌کنم دانش در زمینه داستان در مملکت ما بسیار زیاد شده است و رفته رفته این اقبال بیشتر هم می‌شود. هرچند این روزها مخاطبان به دنبال خواندن رمان‌های چند جلدی هستند و حتی تعداد سریال‌ها هم رو به افزایش است و احتمال می‌دهم این اتفاق بدین دلیل است که می‌خواهند ساعات بیشتری درگیر یک داستان باشند، بیشتر به جهان تخیل پناه ببرند و از جهان ترسناک واقعی دور شوند.

نویسنده «مهمانی تلخ» درباره تاثیرات بیماری کرونا روی صنعت نشر و فروش کتاب گفت: کرونا بسیار روی صنعت نشر و فروش کتاب تاثیر گذاشته است به نحوی که فروش کتاب‌ها بسیار کمتر شده است. در این یکسال و نیم اکثر کتابفروشی‌ها دائما در پیک‌های کرونا تعطیل می‌شدند و من با برخی از صاحبان آن‌ها صحبت می‌کردم، از ضررهایی که به آن‌ها وارد شده بود، می‌گفتند. برخی از کتابفروشی‌ها تعطیل شدند و 2 بار نمایشگاه کتاب برگزار نشد که این موضوع ضرر زیادی به ناشران و نویسندگان زد. گاهی تا نصف تیراژ کتاب‌های من در یک نمایشگاه تمام می‌شد اما در حال حاضر اوضاع اصلا خوب نیست.

وی افزود: خوانندگان آثار برخی مواقع دوست دارند با نویسندگان مورد علاقه خود دیدار داشته باشند و کتاب‌هایی را که خریداری می‌کنند، امضا شود اما یک سال و نیم است این اتفاق رخ نداده و جشن‌های امضا هم متوقف شده است.

گلشیری در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود خاطرنشان کرد: «گورشاه 4» و «گورشاه 5» قرار است امسال توسط نشر افق وارد بازار کتاب شوند.

گفت و گو از : سپیده شریعت رضوی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳