جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۶۸
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۷ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
فاطمه شعبانی: اولین بار در سریال «اسکیپی کانگروی بوته زار» با شیوه تحصیل غیر حضوری و آموزش مجازی  آشنا شدیم! سامی صاحب نوجوان اسکیپی در طول مدت سریال به واسطه شغل پدرش، که جنگلبانی بود، دور از شهر زندگی می­کرد و درس هایش را از طریق تلویزیون یاد می­گرفت.
 
بچه هایی که الفبا را نمی­شناسند!
 
آن روز‌ها  خیلی از ما‌ها که حال مدرسه رفتن در سرمای زمستان و گرمای خردادماه نداشتیم به حال و روز سامی غبطه می­خوردیم و آرزو می­کردیم کاش می­شد ما هم مثل سامی در خانه درس را بخوانیم! جنگ شهر‌ها باعث شد آموزش از راه دور را  از طریق تلویزیون تجربه کنیم؛ تااینکه اسفند ماه سال گذشته و با آمدن کرونا بحث آموزش مجازی به طور جدی مطرح شد. قریب به ۴ ماه از آغاز سال تحصیلی گذشته است، اما این روز‌ها کلاس اولی‌ها و خانواده‌هایشان متوجه مسئله نگران‌کننده‌ای شده‌اند: پایه اولی‌ها از طریق آموزش از راه دور، الفبا را به خوبی یاد نگرفته‌اند و در آموزش سایر درس‌ها و فهم مطالب، با مشکلات عدیده­ای روبه رو هستند؟! خیلی از بچه­‌ها و خانواده‌ها از ته دل آرزو می­کنند که دوباره مدرسه باز شود و پشت نیمکت‌های مدرسه درس را یاد بگیرند! اینبار «کم سواد شدن بچه‌ها درآموزش مجازی» را بررسی کردیم.

معلم بازی

«مهشید پرتوی» معلم بازنشسته باوجودی که خودش تدریس نمی­کند، اما به خاطر نوه کلاس اولی اش با مشکلات آموزش مجازی آشناست می­گوید: «به دلیل شغل دخترم، نوه ام خیلی وقت‌ها منزل ماست، من شاهدم که چطوری از طریق مجازی درس می­خواند. این روز‌ها مدام یاد مرحوم استاد حسن نیرزاده می­افتم؛ اوایل دهه ۶۰ یک برنامه تلویزیونی داشت به اسم: «بر و بچه‌های پشت پنجره» که مرحوم  استاد نیززاده لباس روستایی می­پوشید و با  تکه‌ای چوب و تکه‌ای گچ به بچه‌های کلاس اول الفبا یاد می­داد. باید قبول کنیم در آموزش مجازی بچه‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۳۰ یا ۴۰درصد از مطالب را می‌فهمند. محتوای درسی و شیوه آموزشی تغییر کرده است و بسیاری از پدر و مادر‌ها نمی‌توانند مثل سابق به بچه‌ها درس بدهند. شاید اگر شرایط طوری بود که بچه‌ها لااقل هفته‌ای یکبار به مدرسه می­رفتند و درس‌ها را حضوری یاد می­گرفتند خیلی بهتر بود. هرچند دختر من که پرستار است، مستقیما با بیماران کرونایی ارتباط دارد، به هیچ عنوان راضی به آموزش حضوری فرزندش نیست و معتقد است نهایت بچه اش سال بعد این پایه را تکرار می­کند و اگر  یکسال دیرتر دیپلم بگیرد اتفاقی نمی­افتد بهتر از این است که جانش به خطر بیفتد!».

پایه ضعیف

امسال علاوه بر بچه‌ها و خانواده ها، آموزگاران مقطع ابتدایی خصوصا پایه اول با چالش‌های زیادی روبرو هستند. مریم موسوی با  ۱۸ سال سابقه کار معلم پایه اول ابتدایی است می­گوید: «هرسال اول مهر مواجه می­شدیم با دانش آموزانی که جداشدن از مادر برای چند ساعت برایشان خیلی سخت بود. بچه‌هایی که مهد وپیش دبستانی نرفته بودند خیلی وقت ما را می­گرفتند تا یاد بگیرند چطوری ۴۵ دقیقه روی صندلی بنشینند!. امسال با آموزش مجازی این مسائل حذف شده، اما مشکل این است که بچه‌ها تصوری از کلاس درس و مدرسه و همکلاسی ندارند. والدین به من پیام می‌دهند که ما چطوری بچه را چند ساعت پای گوشی بنشانیم تا به درس گوش بدهند؟. از همه بدتر اینکه گاهی خانواده به جای بچه تکالیف را انجام می­دهد وما نمی­توانیم درست کنترل کنیم. من از همکاران پایه دوم می­شنوم بچه‌هایی که پارسال پایه اول بودند و نصف سال را به دلیل آلودگی هوا و بعد ازآن کرونا، تعطیل و با آموزش مجازی بسیاری از حروف را یاد گرفتند، هنوز در شناخت حروف الفبا مشکل دارند و نوشتن آن‌ها اصلا خوب نیست؟!. الفبا پایه درسی بچه هاست و اگر پایه بچه‌ها ضعیف باشد این بچه‌ها در سال‌های بعد دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند».
 
بچه هایی که الفبا را نمی­شناسند!

لطمه به فرایند رشد

«مرضیه حسین زاده» کارشناس آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه آموزش مجازی هم برای کادر آموزشی و هم برای بچه‌ها و خانواده‌ها مشکلاتی در پی داشت می­گوید: «معلم زمانی که حضوری درس می­دهد یادگیری را از چهره بچه می­فهمد. در آموزش مجازی معلم دانش آموز را نمی­بیند و آن ارتباط متقابل برقرار نمی­شود. از همه بدتر اینکه گاهی بچه­‌ها لزومی بریادگرفتن درس نمی­بینند؟! زمانی که ما پرسش و پاسخ داشتیم اغلب دانش­ آموزان جواب‌ها را عینا از روی کتاب می­خواندند البته آن‌ها که زبل­‌تر بودند جمله‌ها را پس و پیش می­کردند؟! حتی وقتی با آن‌ها صحبت می­کردیم زیر بار نمی­رفتند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای امتحانات پایان ترم امتحانات را به صورت لایو و زنده برگزار کنیم! آنجا بود که مشخص شد کی درس خوانده یا نخوانده است! متاسفانه خیلی از بچه ­ها چیزی بلد نبودند و معلوم بود در طول سال لای کتاب را باز نکرده اند؟!. سال قبل نصف سال تحصیلی رفته بود وما روی بچه‌ها شناخت کافی داشتیم. بچه ­ها هم، چون اطمینان نداشتند که امتحان غیرحضوری است تمام تلاششان را می­کردند و، اما امسال بچه‌ها خیالشان راحت بود. اگر سال دیگر به همین منوال باشد باید فکری به حال بچه‌ها کرد. خصوصا در پایه اول که معلم مداد دست گرفتن و نوشتن را یاد بچه می­دهد اگر شده ۱۰ نفر ۱۰ نفر سرکلاس بروند باید آموزش حضوری باشد.»

حسین­ زاده درباره تکرار پایه نظرش این است: «به نظر من بچه‌ای که چیزی بلد نیست چرا به کلاس بالاتر برود؟ خصوصا پایه اول که هنوز الفبا را یادنگرفته است. اما مشکل این است که  خیلی از خانواده ها، اینطور فکر نمی­کنند. آن‌ها برایشان مهم است فامیل چی می­گویند!  اما درحقیقت چیزی که اهمیت دارد یادگیری است نه حرف دیگران. ناگفته نماند تکرار پایه برای بچه­‌ها زیاد خوشایند نیست و قطعا دچار پایین آمدن اعتمادبه‌نفس آن‌ها می‌شود.»

این کارشناس ادامه می­دهد: «جدا از مسائل آموزشی، بچه ­ها در مساءل ارتباطی و تربیتی هم در آموزش مجازی لطمه می­بینند. اینکه بچه­‌ها مثل سابق با همسن و سال‌های خود و ارتباط ندارند رشد اجتماعی آن‌ها کامل نمی­شود. چون رشد اجتماعی بچه ­ها از طریق ارتباط و گفتگو با همدیگر به وجود می‌آید.»

سخن آخر

تعارف که نداریم زنگ خطر کم‌سوادی و بی‌سوادی یک نسل به صدا درآمده است و مدیران مدارس، معلمان وخانواده‌ها این قضیه را گوشزد می‌کنند. برای دانش‌آموزی که هنوز وارد مدرسه نشده تصور اینکه بخواهیم آموزش حروف الفبا و خواندن و نوشتن را به او از طریق گوشی و تبلت یاد بدهیم، دور از ذهن است. کودکان معمولا در سنی هستند که با نظارت و هدایت معلم درس‌ها را یاد می‌گیرند و به همین‌خاطر فضای مجازی برای آن‌ها نمی‌تواند مؤثر باشد. همه می‌دانیم که پایه اول، اصل و اساس یادگیری است و اگر دانش‌آموز نتواند تسلط کامل را بر حروف الفبا پیدا و مهارت‌های خواندن و نوشتن را کسب کند، همه یادگیری‌های بعدی او تحت الشعاع قرار می‌گیرد و امکان افت تحصیلی‌اش خیلی پررنگ می‌شود؛ لذا امسال باید به همدیگر کمک کنیم؛ قرار نیست در برابر همدیگر جبهه بگیریم باید کمک کنیم تا سال تحصیلی را با کمترین آسیب و بیشترین بازدهی به پایان برسانیم شاید سال بعد با مهار کرونا کارشناسان راه چاره‌ای برای جبران این افت آموزشی بیندیشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳