جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۱۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۴ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
ریاست سازمان دامپزشکی کل کشور در گفتگوی اختصاصی با دیباچه مطرح کرد :

فاطمه شعبانی :  این روزها که بحث بیماری« کرونا» داغ است از سوی افراد مختلف نظرات کارشناسانه و غیرکارشناسانه داده می شود مثلا یکی از راههای انتقال ویروس کرونا ،پرندگان و حیوانات خانگی است. این موضوع برای کسانی که در منزل پرنده یا حیوان خانگی دارند، ایجاد نگرانی کرده است اما این پرندگان و حیوانات خانگی چقدر در انتقال بیماری کرونا اثر دارند؟ اصلا این موضوع چقدر صحت دارد؟ دکتر« علیرضا رفیعی پور» ریاست سازمان دامپزشکی کل کشور در گفتگوی اختصاصی با دیباچه گفت:« آمار بیماری های مشترک بین انسان و دام،قابل توجه است. بیش از50 مورد بیماری های شناخته شده جامعه  انسانی همه منشاء مشترک بین انسان و دام دارد. در واقع متاسفانه بین 70-75 درصد بیماری های نوپدید و بیماری های عفونی که انسانها به آن مبتلا می شوند، منشا حیوانی  دارد و مشترک بین انسان و حیوان است. ما هم پیش تر درباره بیماری های مشترک بین انسان و دام صحبت کرده و اطلاعات کافی را در اختیار  مردم قرار داده ایم و رسانه ها هم آن را منعکس کرده اند. از گذشته های دور بیماری های مشترک بین انسان و دام از جانب مجامع بین المللی مثل سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی، سازمان جهانی بهداشت دام و فائو اطلاع رسانی می شود.» ریاست سازمان دامپزشکی کل کشور اذعان کرد:« منشا بیماری های کرونا ویروس حیوانات و از سالهای گذشته بوده است ؛ اما وقتی بیماری کرونا 2019 یا کووید 19 از انسان  به انسان انتقال پیدا کرد، جنبه خطرناک اش مشخص شد! وگرنه کرونا ویروس مثل دیگر عوامل بیماری زای میکروبی، ویروسی، قارچی و انگلی از دیرباز در طبیعت وجود داشته و از حیوان  به انسان منتقل می شود، در گذشته هم بوده و شکلش مثل یک سرماخوردگی عادی است. از قبل هم کرونا ویروس داشتیم و چیز جدیدی نیست، ولی زمانی که این بیماری مثل سارس از انسان به انسان منتقل می گردد، خطرناک و کشنده می شود.

در گذشته کرونا ویروس داشتیم | ما کرونا 2019  را به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان تلقی نمی کنیم!

اینکه می گویند مردم از سفرها و بیرون رفتن های غیر ضروری اجتناب کنند ، دلیلش این است که از انسان به انسان منتقل می شود. عاملی که منشاء آن حیوانات بوده، موجب مرگ و میر انسان نمی شده است، ولی این ویروس طی سالهای گذشته جهش و تغییر ژنتیکی کرده و به یک ویروس خطرناک تبدیل شده که از انسان به انسان منتقل می شود و ایجاد مرگ و میر می کند.»

دکتر« رفیعی پور» در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه تمام حیوانات خانگی یا حتی حیواناتی در حجم صنعتی- مرغداری ها، دامداری ها و گاوداری ها، همه هویت و شناسنامه دارند و مشخص است که از کجا تهیه شده اند و تحت نظر سازمان دامپزشکی هستند و واکسن دریافت می کنند و مراقبتهای ویژه توسط صاحب دام با توصیه های دامپزشکی اعمال می شود ادامه داد:« حیواناتی که مردم با آنها سروکار دارند چه خانگی، چه صنعتی یا روستایی وعشایری سالیان سال در اختیار همه بوده است و عوامل بیماری زا مثل انگل، میکروب، قارچ و ویروس همیشه دوروبرمان بوده و هست؛ حتی اگر تحت مراقبت نباشند این حیوانات بیمار می شوند و بیماری دامی می تواند به انسان منتقل شود. تمام تلاش ما این است که دامها بیمار نشوند و اگر بیمار شوند تحت نظارت دامپزشکی معاینه و تشخیص بیماری داده و درمان و اگر لازم باشد واکسن زده می شود.»

ریاست دامپزشکی کل کشور تاکید کرد:« در این موج جدید بیماری کرونا مردم نگران دامها نباشند، دامها خطری برای مردم ندارند. ولی ما توصیه می کنیم اگر درخانه، حیوان خانگی دارید مراقبتهای لازم را بکنید. همیشه می گوییم با حیوان یا پرنده و هرموجود زنده ای که در منزل دارید اگر ضرورتی ندارد تماس زیاد نداشته باشید، آنها زندگی شان را می کنند، ما هم کار و زندگی مان را می کنیم، مهم حذف ارتباط غیر ضروری است. ان شاالله با رعایت نظافت و شرایط حفاظت فردی می توانیم از شرایطی که کرونا ایجاد کرده ، به سلامت بگذریم. بخشی که جای نگرانی دارد این است: امکان دارد ، افراد در این ایام پرنده یا دام خانگی را از مراکز غیر مجازی که تحت نظر دامپزشکی نیست، خریداری کنند؛ این را هیچ وقت توصیه نکردیم و در هیج شرایطی این را تایید نمی کنیم ، چه کرونا ویروس باشد چه نباشد، طبق روال همیشگی این توصیه را به هموطنانمان می کنیم مردم عزیزمان می توانند مثل همیشه به مراکز مجاز مراجعه کنند و دام یا هر حیوانی که نیاز دارند را تهیه کنند. »

دکتر رفیعی پور در پایان خاطرنشان کرد:« از جهت پرندگان و حیوانات خانگی هیچ جای نگرانی نیست، ویروس کرونا با منشا حیوانی به طور عادی به انسان منتقل می شد و علائم یک سرماخوردگی عادی را در انسان ظاهر می کرد تا زمانی که جهش پیدا کرد و کشنده شده است. این ویروسی نیست که از حیوان به انسان منتقل شود ، بلکه از انسان به انسان منتقل می گردد، ما این را به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان تلقی نمی کنیم.»

 

 

منبع: دیباچه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
الهه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
0
0
ایا از انسان به پرندگان انتقال داده میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳