شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۲۱
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۴ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش دیباچه،عصر دیروز یکشنبه 10 شهریور جدیدترین محصول سازمان سینمایی حوزه هنری با حضور احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهدی ثنایی دبیر اندیشکده شفافیت،امین قدمی کارگردان، وحید چاووش تهیه کننده و مدیران حوزه هنری برگزار شد.

شاید یکی از نقاط قوت و جذاب این جلسه بر خلاف سایر نشست های این مدلی که بسیار حوصله بر هستند و خروجی مناسبی هم ندارند حضور فردی مثل احمد توکلی است که برای اهالی رسانه به دلیل صراحت کلامش می تواند سوژه مفیدی باشد ؛ در این مراسم حرفهایی درباره سینمای مستند زده شد که خواندنش خالی از لطف نیست.

قدمی کارگردان این مستند در ابتدا ضمن بیان اینکه فیلمش دارای ایرادات زیادی است نسبت به هرگونه انتقاد از فیلمش واکنش نشان داد و  گفت: فیلم من ایراد زیاد دارد ولی ما زمانی فیلم مستند را می‌سازیم که بخواهیم حرفی بزنیم، نیشی بزنیم، ضربه‌ای بزنیم. بنابراین خواهش می‌کنم فعلا فقط درباره موضوع فیلم صحبت کنیم و بحث مسایل فنی را به بعدا موکول کنیم.

او ادامه داد : مستند خودم را  به «سید صالح موسوی» تقدیم می‌کنم که همه او را می‌شناسند و می‌دانند در این سال‌ها اینقدر برای نظام و ارزش‌ها حرص خورده که هر سال حالش بدتر شده است و الان روی ویلچر به مراسم ما آمده است.

سپس، دکتر ثنایی با ادعای  اینکه مستند « روزگار یک چهل ساله» باعث شده اوضاع مبارزه با فساد در کشور بهتر شود گفت: خرسندم که بالاخره ساخت اين مستند تمام شد.حوزه مبارزه با فساد بسيار وسیعه و شبانه روز من را درگير كرده است با اين حال بسيار به درست شدن آن اميدوارم.

قدمی کارگردان این مستند در ادامه به عذابی که در طول ساخت این پروژه کشیده اشاره می کند و می گوید: مستندی که من کار کردم ،متفاوت از همه کارهایی بود که تا به الان انجام گرفته و  وقتی با این پرونده‌ها و حجم فساد روبرو می‌شدیم با بچه‌ها می‌نشستیم به پنجره رو به کثیفی شهر تهران نگاه می‌کردیم و می گفتیم چه کار داریم می‌کنیم؟  چنین کاری که ما می‌کنیم به چه درد می‌خورد و اصلا چه کسی می بیند؟. 

توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به تعریف من فساد  امری سیستمی است زیرا خود مسئولین اصلی نظام به آن مبتلا شدند مثل این که سیستم دفاعی و گلبول‌های سفید بدنی خود آلوده شود. اگر سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل ۹۰ و ... خودش بیمار نباشد و از خودش دفاع کند سیستم خود به خود نمی‌تواند از خودش دفاع کند پس این سیستم نشتی دارد. اگر این تعریف را بپذیریم فساد سیستمی است. اختلاف ما به غیر از فهم بیرونی در مقدمات است وقتی فساد سیستمی می‌شود فاسدها همدیگر را پیدا میکنند شبکه درست می‌کنند و وقتی می‌خواهیم با آنها مبارزه کنیم نمی‌گذارند.

توکلی با صراحت همیشگی اش ادامه داد: الان مهم‌ترین قسمت کار آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه همین است و اگر موفق شود این بخش از کار را انجام دهد راه برای اصلاح کار باز می شود الان خیلی از کمیسیون‌های مجلس وضعشان بد است و اگر آقای رئیسی همین مسیر را پیش ببرد خیلی از آنها را سر جایشان می‌نشاند.

توکلی در پاسخ به این سوال که شما به جایی نمی‌رسید چون از حریفتان قوی‌تر هستید گفت: ما ضعیف‌تر از دزدها هستیم ولی خدا در این مبارزه بی‌طرف نیست و در نص صریح قرآن می‌گوید ای بسا گروهی کوچک بر گروهی بزرگ به اذن خدا پیروز شوند.

وی افزود: ما کم هستیم ولی شماها کنارمان هستید اینجا که آقای ثنایی می‌گویند اوضاع بهتر شده چون سیر پیشرفت مبارزه با فساد را دارند می‌بینند وگرنه فساد بدتر شده است اگر ما از طرف مردم پشتیبانی شویم پیروز می‌شویم و جای نگرانی نیست. البته نقش ‌دیل رسانه‌ها را قبول داریم و قطعا اگر کار کند قدرت ما بالاتر می‌رود.

در پایان توکلی عنوان کرد: اسلام بايد طرف مردم را بگيرد اما متاسفانه ما مسلمان خوبي نيستيم چرا كه به ظاهر افراد اكتفا كرده و جايگاه‌هاي مديريتي را پر مي‌كنيم. من قبول دارم در نحوه مديريت‌ها و انتخاب افراد ضعف‌هايي وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳