جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۷۲
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۰۹ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷

دردسر‌هايي كه براي آنلاين بودن بايد كشيد

نفیسه صباغی : «مركز مخابرات منطقه شما پورت خالي ندارد» جمله‌اي كه شهروندان هنگام خريد سرويس پرسرعت ADSL از شركت‌هايي كه خدمات اينترنتي ارائه مي‌دهند، مي‌شنوند و براي دريافت اينترنت بايد مدت‌ها در انتظار بمانند، گويا هم قرار نيست پورتي خالي شود تا شهروندان بتوانند سرويس موردنظر خود را خريداري كنند.

مدتي پيش با توجه به اقتضاي شغلي (خبرنگاري) و نياز مبرم آن به اينترنت، قصد داشتم تا براي منزل از شركتي، سرويس اينترنتي ADSLخريداري كنم تا بتوانم ضمن رصد اخبار، در جريان آخرين رويدادها قرار گيرم و از فضاي رسانه‌اي نيز فاصله نگيرم. اما پس از تماس با شركت مورد نظر، اپراتور كه اتفاقا فردي بسيار مودب نيز بود پس از بررسي‌هاي اوليه اعلام كرد كه شماره تلفن شما مربوط به مركز مخابرات فلان است و اين مركز متاسفانه پورت خالي ندارد و قرار شد تا شماره بنده در ليست انتظار قرار گيرد، تا پس از خالي شدن پورت، بتوانم سرويس موردنظر را خريداري كنم. اما پس از گذشت چندماه، شماره تلفن منزل بنده همچنان در ليست انتظار باقي ماند و خبري از پورت خالي نشد. اما چندي پيش، پس از صحبت با يكي از همكارانم متوجه شدم، وي نيز با مشكل بنده روبروست. محسن كه به تازگي به خيابان توحيد نقل مكان كرده به دليل موقعيت كاري خود (خبرنگاري)، نياز مبرمي به اينترنت پرسرعت داشت اما پس از تماس با شركت موردنظر براي ثبت‌نام سرويس ADSL، به وي نيز عنوان شده‌بود كه در مركز مخابرات توحید پورت خالي موجود نيست.

چرا شرکت مخابرات در مناطق مختلف ،می گوید پورت خالی نداریم! | پاسخ آقای مدیرعامل: در ارائه سرويس اينترنت هيچ محدوديتي وجود ندارد!

البته پيش از اين نيز بارها اين مشكل را از زبان شهروندان ديگر نيز شنيده بودم، بدين منظور و براي رفع دغدغه خود و مردم سعي كردم تا مشكل را با وزير ارتباطات مطرح كنم و ضمن مصاحبه با ايشان راهكارهاي رفع مشكل را از زبان اين وزير پاسخگو، جويا شوم. بدين لحاظ با شماره همراه ايشان تماس گرفتم (پس از چندبار تماس پي‌درپي) موفق شدم با فردي (كه شايد هم مسئول دفتر ايشان بود) ارتباط برقرار كرده و مشكل رابازگو كردم ايشان بلافاصله مشكل بنده را با شركت مخابرات مطرح كرده و اين شركت نيز در كمال احترام و ظرف مدت كوتاهي يعني حدود نيم‌ساعت موضوع را با شركت مخابرات مركزمربوطه در ميان گذاشته و آنها هم با برخورد خيلي عالي مشكل بنده يعني عدم پورت خالي را برطرف كردند. البته مشكل همكارم محسن نيز در عرض چند روز برطرف شد كه لازم است از دفتر وزير ارتباطات و شركت مخابرات كه در اسرع وقت در جهت رفع اين معضل، مساعدت‌هاي لازم را مبذول داشتند. تشكر كنم. اما بنده به عنوان خبرنگار كه دغدغه و مشكلات مردم را نمي‌توانم ناديده بگيرم، سوالي ذهنم را درگيركرده كه ساير شهرونداني كه نياز به اينترنت و پورت خالي دارند چگونه مي‌توانند مشكل خود را برطرف كنند؟

دلايل عدم اختصاص پورت خالي به شهروندان

بدين منظور مجددا با شركت مخابرات تماس گرفتم و از آنها خواستم تا مقدمات مصاحبه‌اي با مديرعامل شركت مخابرات را فراهم كنند كه پس از چندبار تماس، قرار شد تا در نشست خبري مديرعامل شركت مخابرات سئوالم را مطرح كنم. 

سيد مجيدصدري مديرعامل شركت مخابرات ايران در پاسخ به سوال خبرنگار دیباچه مبني بر اينكه جريان عدم پورت خالي در مراكز مخابرات چيست و آيا اين موضوع صحت دارد كه شركت مخابرات با عدم اختصاص پورت خالي به شهروندان سعي دارد تا آنها از اين شركت خدمات اينترنتي دريافت كنند؟ گفت: از نظر ما در ارائه سرويس اينترنت هيچ محدوديتي وجود ندارد و سياست ما در مركز امور مشتركين اين است كه مشتركان خودشان انتخاب كنند كه اينترنت را از اپراتورها تهيه كنند يا از شركت مخابرات. نبايد به گونه‌اي برخورد شود كه حتما مشتركان اينترنت را از مخابرات تهيه كنند. بلكه خود مشترك بايد تصميم بگيرد و هيچ محدوديتي نبايد در اين زمينه وجود نداشته باشد.

صدري در پاسخ به سوال ديگر كه افراد چگونه و از چه راه‌هايي بايد پورت خالي دريافت كنند؟ آيا مشكل عدم پورت خالي قرار است برطرف شود؟ خاطرنشان كرد: از نظر من در زمينه پورت خالي مشكلي نداريم اما اگر شما در اين زمينه با مشكلي مواجه شديد حتما اعلام كنيد تا موارد را بررسي و برطرف كنيم. بنده تكذيب نمي‌كنم ممكن است در كشور چنين مشكلي وجود داشته باشد و بنده حتما پيگيري خواهم كرد.

شهروندان حق انتخاب دارند

نبايد فراموش كنيم امروزه اينترنت جزئي لاينفك از زندگي شهروندان محسوب شده و بخش مهمي از زندگي و فعاليت‌هاي شهروندان براي درس، كار، فعاليت‌هاي نياز به اينترنت دارد، عدم دسترسي به آن مي‌تواند سبب بروز مشكلاتي براي آنها شود. افرادي مانند خبرنگاران، پزشكان، دانشجويان محققان، وكلا و.... كه نياز به اينترنت پرسرعت دارند در صورت عدم تامين اينترنت با دشواري‌هاي بسياري مواجه مي‌شوند و نمي‌توانند به امور مربوط به شغل خود بپردازند ..مشكل نبود پورت خالي در مراكز مخابرات يكي از مواردي است كه تعداد زيادي از متقاضيان دريافت سرويس‌هاي ADSL با آن مواجه هستند كه بسياري از آنها به‌واسطه كار و حرفه خود نياز مبرمي به اينترنت دارند و به دليل عدم اختصاص پورت خالي مجبورند از بسته‌هاي اپراتورهاي تلفن همراه استفاده كنند كه البته بسياري از منازل يا محل‌ها به دليل آنتن‌دهي ضعيف اين اپراتورها، اصطلاحا در نقطه كور واقع شده دسترسي به اينترنت را براي كاربران سخت مي‌كند در اين حالت كاربروقتي در انتظار دريافت پورت خالي مدت‌هاي طولاني زمان صرف مي‌كند، سرگردان و حيران مي شود كه در عصر ارتباطات چگونه بدون اينترنت روزگار بگذراند؟

گاهي نبود پورت خالي در مراكز مخابرات ممكن است اين شائبه را در اذهان ايجاد كند كه شايد شركت مخابرات با عدم اختصاص پورت خالي تمايل دارد شهروندان، اينترنت را از شركت مخابرات خريداري كنند؟ يا اينكه واقعا دليل اين مشكل نبود زيرساخت‌هاي لازم مخابراتي است؟ نبايد فراموش كنيم افراد به عنوان شهروندان جامعه حق دارند در مورد دريافت اينترنت از شركت‌هاي سرويس پرسرعتADSL يا حتي شركت مخابرات خدمات اينترنتي انتخابي آزادانه داشته باشند و نبايد از اين حق محروم شوند.

منبع: دیباچه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی بهرامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
1
10
مخابرات به من زنگ زد گفت پورت خالی نداریم لطفا پیگیری کنید
نیایش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
2
10
الان منم همین مشکلو دارم که پورت خالی وجود نداره باید چیکار کنم؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
2
14
راه حل چیه الان؟
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
2
9
كاش واسه منم پيگيري ميكردين حل ميشد يك ماهه تو صف انتظارم
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
1
4
با سلام ، من الان مدت زیادیه که میخوام اینترنت بگیرم ولی هر بار میرم میگن پورت خالی نداریم و باید برید تو نوبت و الان چند ماهه تو نوبتم ولی خبری نیست . اگه بتونید پیگیری کنید ممنون میشم .
منطقه 15 تهران ، منطقه مخابراتی مشهدی مهدی
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
8
در مشهد و در منطقه الهیه برای دایری تلفن ثابت و اینترنت انبوهی از تقاضای انباشته وجود داره!! متوجه شدم که در شهرها و مناطق دیگه هم این وضعیت وجود داره؛ توی این اوضاع کرونایی که همه خدمات غیرحضوری شده مثل سامانه شاد دانش آموزا، کلاسهای درس دانشجوها و دورکاری خودم که کارمندم و... واقعا به اینترنت پایدار و ارزان نیاز داریم.. اما ظاهرا شرکت مخابرات ترجیح میده مردم از تلفن همراه استفاده کنه چون سود بیشتری داره هم قیمت اینترنتش و هم مکالمه! و الا مشهد که از تهران بزرگتر و پرجمعیت تر نیست! یا تهران از استانبول که و توکیو که بزرگتر نیست؛ ضعف فقط در نظارت و مدیریته مسئولانه؛ و رسانه که زبان گویای مردم و نیازها و پیگیری مشکلات و بازخورد اون باشه.

لطفا با تهیه گزارش پیگیری بفرمایید
Mahdi Kazemi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
2
3
سلام وقت بخیر
بنده از استان آزربايجان شرقی هستم
الان مدتی هست حدود چهار ماه اقدام به اینترنت پرسرعت کردم ولی همش میرم میگن پورت خالی نداریم برید خبر میدیم و خبری نیست.
من الان چقد باید صبر کنم. منطقه زندگی من اینترنت تلفن همراه اصلا آنتن دهی مناسب ندارد و با سختی به اینترنت متصل میشیم و درس میخونیم حتی برای کارای دیگه اینترنتی با مشکل مواجهیم، لطفا پیگیری کنید. خواهش میکنم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
1
6
منطقه 5 تهران شاتل میگه پورت خالی نداریم ، فکرشو بکن تو سال 2021 هستیم وقتی کل دنیا داره از فیبر نوری بهره میبره به ما adsl بدرد بخور هم نمیدن
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
2
سلام من امروز زنگ زدم دقیقا همین حرف رو گفتن پورت خالی نداری یه دو هفته دیگه صبر کنید ...این چه وضعیه یعنی تو افغانستان هم این جواب رو نمیدن .....شهرک غرب مشهنداره پورت خالی؟؟؟
پاسخ ها
رضاحاتمی خط به نام علیرضا ساجدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
سلام بنده دوساله منتظر خط خالی هستم حالا که خط گیر اوردم باهزار دردسر وپیگیری حالا با مشکل نداشتن پرت خالی گرفتار شدم چیکار کنم تربت حیدریه روستای ده پایین
مهدی سجادیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
1
1
سلام منم مشکل پورت خالی داخل بخش سیدان مرودشت فارس دارم لطفا شماره وزیر ارتباطات لطف کنید به ایمیل بنده
بابک ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
3
سلام، جسارت و شجاعت لازمه شغل خبرنگاری است متاسفانه نویسنده مطلب حتی نام مرکز مخابرات مورد نظرشان را ذکر نکرده اند در حالیکه موضوع محرمانه و پیچیده ای نیست و در سایت‌های مختلف نام مراکزی که از ارائه خدمات شبکه خودداری می‌کنند به کرات دیده می‌شود.
جواد منصوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
0
2
من دانشجو هستم و کتبل تلفن منزل ما pcm هستش
هرچه به این در و آن در زدم‌برای نو سازی کابل،با هزینه های سنگین روبرو شدم ولی به همین نوع کابل با نویز های فراوان راضی شدم
جدای از آن بیشتر از یک هفته هستش که میگویند پورت خالی نداریم!!!
برای دانشجویی که برنامه نویسی میخواند اینترنت واجب است

و نمیدانم چطور باید پیگیری کنم تا برایم یک پورت خالی اختصاص بدهند
لطفا اگر میشود در این مورد راهنمایی های لازم رو انجام بدید تا شاید بنده هم تونستم به اینترنت ADSL مجهز بشم
با تشکر
ی بدبخت بیچاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
1
اقا من منطقه۱۵تهران هستم رفتم مخابرات مودم وصل کنم زنه میگه پورت خالی نداریم اقا مثلا تهران پایتخت ایران چرا رسیدگی نمیکنید لطفا جای خالی باز کنید
Divan Salar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
0
0
با سلام ساکن شمال استان فارس صفاشهر هستم و این مشکل را 6ماه هست دارم
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
0
1
سلام چجوری باید بفهمم تو منطقه ما مخابرات پورت خالی داره یا نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
0
0
با سلام بنده هم در استان قزوین"منطقه بویین زهرا هستم"""الان چند وقته پیگیرم و همش میگن پورت خالی نداریم
جواد گرکانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
0
1
سلام امروز تاریخ 27اذر 1400هستش من مودم گرفتم مخابرات به من میگه که در منطقه شما پورت خالی نداریم چندماه طول میکشه من کارم با اینترنت هستش لطفا پیگیری کنید ممنونم
شهروند۲
|
Canada
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
1
5
خدا وکیلی تو کل کشور پورت خالی نداره یا این فقط یه بهونه‌ست مثل وقتی که میگن سایت قطع شده. یعنی چی اینترنت میدن ولی نمیدن
اسلام سلاحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
0
3
سیستان بلوچستان شھرستان راسک بخش پارود دھستان مورتان روستای علی آباد بگان
ما ھیچ گونه اینترنت نداریم به منطقه مرز نشینان رسیدگی کنید
father
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
0
0
سلام وقت بخیر .
تلفن خونه ی ما زیر نظر منطقه 5 مخابراتی یا بعثت قرار داره سه ماه قبل از عید رفتم گفتن پورت خالی نداریم دعا کنید بعد از سال درست میشه ولی متاسفانه هنوز داریم دعا میکنیم.لطف کنید راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.
Mousavi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
0
0
متاسفانه یک سال هست من هم در انتظار اینترنت هستم بعدقابل توجه دوست عزیزی که گفته مرز نشین هست. من درمرکز حکمت شعار اونم در قلب پایتخت تهران هستم و بعداز یک سال درخواست اینترنت نه خود مخابرات سرویس میدهد نه پورت آزادی به سایر شرکتهای مخابراتی میدهد .واقعا ما کشور عقب افتاده ای هستیم
محمد مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
0
0
با سلام
من برای تهیه اینترنت اقدام کردم ولی میگن پورت های نداریم بررسی بشه لطفا
مونا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
0
0
اقای نویسنده دست قلمت عالی و مشکلی که پیگیری کردی مشکل خیلیاست ولی خب همه مثل شما خبرنگار نیستند که با استفاده از کارت خبرنگاری بتونن مشکلاتشونو پیگیری و مطالبه کنند من نه مرز نشینم نه منطقه محرم من منطقه ٢۰تهرانم و مخابرات وصال من و همچنین هزاران نفر را در انتظار خالی شدن پورت اینترنت منتظر گذاشته و هروقت میریم میگه باید یکی انصراف بده تا پورت خالی بشه به مدیر مخابرات وصال میگم خب وقتی متقاضی زیاده چرا پورت را افزایش نمیدید هم درامد خودتون زیاد شود هم مشکل مردم حل شود و جوابی که میدهد از بالا باید بگن و تمام
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
0
من سنندج هستم متاسفانه مخابرات میگه منطقه شما فیبر نوری است ولی پورت خال نیست برای اینترنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
0
0
ماهم حسن آباد تربت‌جام هستيم میگن پورت خالی نداریم
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
0
من پردیس تهران زندگی میکنم و همین مشکل رو دارم این قضیه پورت خالی نداریم کلا داستانی شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
0
0
سلام منم از استان گلستان هستم وگنبد کاو س مخابرت میگه بورت خالی نداریم میگه چکدر کنیم
حسین پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
1
0
سلام چند ماهه منتظر پورت خالی هستم یعنی چی پورت آزاد نداریم
لطفا رسیدگی کنید .
سیدی مشهد.
محسن قیصری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
0
0
سلام و عرض ادب بنده هم در منطقه علم و صنعت فرجام بلوار اردیبهشت مستأجر هستم و دچار این بحث نبود پورت خالی برای اینترنت شده ام باتوجه به اینکه دودانشجو دارم و بسیار هم نیاز دارم لطفاً راهنمایی بفرمایید متشکرم
ارین فاضلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
0
0
سلام من از شهر اهواز استان خوزستان هستم منم همین مشکل ۸ ماه دارم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳