جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷

مهدیه بهارمست: استان خوزستان، شهری که پس از گذشت40 سال هنوز آثار جنگ بر درو دیوار آن پیداست، مردم خوزستان 8 سال جنگ تحمیلی را تحمل کردند، مردم خوزستان شوهران، مادران، فرزندان خود را به خاک سپردند ولی یک وجب از خاک کشور را به عراقی ها ندادند. بعد از گذشت این همه سال مردم خوزستان رنگ آرامش و آسایش را نچشیدن و امروزه هیچ مدیری دین خودش را به استان خوزستان ادا نکرده است.

هورالعظیم با تمام پیگیری‌هایی که شد نزدیک به چهار ماه است که همچنان در آتش میسوزد؛30 مهر ماه رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی خوزستان از بروز تنگی نفس، مشکلات قلبی و تشنج در 5 دانش آموز به دلیل وقوع گرد وخاک در روستای بیت باوی کوپال از توابع شهرستان رامشیر خبر داد. با شروع فصل زمستان و برودت هوا در کلان شهرهای مثل تهران، اصفهان، خوزستان و... آلودگی هوا رخ میدهد که البته بیشترین آلودگی هوای خوزستان مربوط به فلرهای نفتی نزدیک به محدوده شهر است.

عامل آلودگی‌های اخیر خوزستان، استخراج بی رویه نفت از هورالعظیم

جواد کاظم نسب نماینده مردم اهواز و عضو فراکسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت و گو با دیباچه درباره تشنج پنج دانش آموز خوزستانی براثر آلودگی هوا گفت: متاسفانه خوزستان از همه نظر مشکلات خاص خودش را نسبت به استان‌های دیگر دارد، بر فراز آسمان استان خوزستان علی الخصوص اهواز به دلیل 24 ساعت روشن بودن فلرهای نفتی مملو از دودهای گوگردی و گازهای سمی است. به محض بارش باران تمام امراض سرطانی و تنفسی در شهر ایجاد می‌شود. سالهاست که قول خاموش کردن فلرهای نفتی را داده اند ولی تا به امروز کسی به قولش عمل نکرده است.

وی در ادامه افزود: قضیه ریزگردها هم تقصیر دولت است زیرا وزارت نیرو و جهاد کشاورزی اراضی حاصل خیزی که به مساحت 345 هزار هکتار را کشت و حق آب آن را تامین نکردند. از طرفی استخراج بی‌رویه نفت در تالاب هورالعظیم باعث شد که حق آب آن کاهش پیدا کند تا حدی که خاک هور کاملا خشک و پوک شده است و زمین آن مانند پودر شده که با هر باد و نسیمی باعث ریزگرد و ایجاد مشکلات تنفسی مردم منطقه است.

عامل آلودگی‌های اخیر خوزستان، استخراج بی رویه نفت از هورالعظیم |نماینده مردم اهواز:دولت، تالاب هور را خشک کرده تا از آن نفت استخراج کند!

هور همچنان می‌سوزد

کاظم نسب گفت: مشکل ریزگردهای خارجی تالاب هور نسبت به مشکلات کانون اهواز بسیار ناچیز است در واقع دولت از عمد تالاب هور را خشک کرده تا از آن نفت استخراج کند، خشک کردن تالاب هزار تا مشکل زیست محیطی را برای مردم منطقه به همراه داشته حتی اگر عراق قسمت مربوط به خود را بتواند کنترل کند باز هم مشکلات اساسی خود خوزستان گریبانگیر مردم است.

وی درباره ادامه آتش سوزی در هور گفت: آتش سوزی در هورالعظیم از عراق شروع شد و به ایران رسید ولی هنوز مسئولین نتوانستند آتش را مهار کنند البته شاید بخاطر بارندگی اخیر شاهد خاموشی آن شویم.

باران‌های اسیدی در اهواز

عضو فراکسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره باران‌های سمی در اهواز گفت: با اولین بارش باران در استان، مسمومیت‌هایی که در فضا وجود دارد تبدیل به باران‌ اسیدی می‌شود و وارد ریه‌های مردم شده  و در ادامه مشکلات تنفسی فراوانی را برای آنان در پی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: متاسفانه ما اراده قوی برای حل معضلات استان نمی‌بینیم، خوزستان به عنوان یک کارگاه استخراج نفت، گاز و پتروشیمی شناخته شده است که بیشتر اعتبارات بودجه مملکت از آن کسب می‌شود اما کمترین توجهی به آن نمی‌شود.

ذخایر نفتی رو به اتمام

کاظم نسب، درباره استخراج تمام ذخایر نفتی ایران گفت: دولت تمام ذخایر مملکت را می‌سوزاند دلش به حال مردم نمیسوزد. گازهای اضافی که همراه با نفت استخراج می‌شود، میسوزاند زیزا حاضر نیست برای ساعتی فلرهای نفتی را خاموش کنند تا گازهایی که همراه نفت استخراج می‌شود را جدا شوند، تا هم از نفت به دست آمده استفاده کنند و هم از گاز آن، دولت با سوزاندن گاز همراه نفت، ضرر بسیاری به اقتصاد کشور و تنفس مردم زدند.

دست بسته محیط زیست

کاظم نسب گفت: اعضای محیط زیست در اهواز با امکانات واعتبار کمی مواجه هستند، مسئولین محیط زیست به مسائل زیست محیطی مثل آتش در تالاب هور ورود کردند ولی بعد از مدتی آن را رها می‌کنند. اگر اراده قوی در مسئولین محیط زیست بود تا به امروز حق آب هور و مهار ریزگردها را گرفته بودیم. در حالی که ما تحرکی را نمی‌بینیم همچنان شاهد عذاب مردم اهواز هستیم. البته حکم قضایی مفسد فی الارض برای اعضا محیط زیست زیادی است!

فلرها ی نفتی خاموش نشود، مردم اهواز هوایی برای تنفس ندارند

نماینده اهواز درباره وزارت نیرو و عملکرد آن خاطرنشان کرد : اداره نیرو اهواز باید حق آب مردم خوزستان را بدهد و انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را متوقف کند. البته وزارت جهاد کشاورزی باید طرح‌های کشاورزی در این کانون‌ها را مطرح کند و نیرو هم حق آب آن را بدهد؛وزارت نفت فلرها را باید برای مدتی خاموش کند، تا هوای استان تمیز شود ولی متاسفانه دولت لحظه‌ای از استخراج نفت و گاز دست نمی‌کشد.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳