جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۰۲
تاریخ انتشار : ۴۴ : ۱۳ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

مهدیه بهارمست:«بندر گواتر» به انتهای جاده‌های ایران معروف است که در جنوب سیستان و بلوچستان واقع است اگر فیلم اینتراستلار را دیده باشید کاملا انتهایی دنیا را در آنجا درک می‌کنید، از بندر گواترکه مرز پاکستان است خط ساحلی را بگیرید و به سمت چابهار بروید به گفته «عبدالغفورایران نژاد» عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس«1440» روستا تا فاصله 200 کیلومتری از خط ساحلی وجود دارد، که همگی فاقد امکانات بهداشتی، درمانی، مدرسه، آب آشامیدنی لوله کشی، فاقد پمپ بنزین در جاده‌ها و وسیله نقلیه عمومی هستند که مملو از ایرانیان بدون شناسنامه با فرزندانی بی هویت در میان خاک زندگی می‌کنند؛ نه تنها دولت بلکه مسئولان آن منطقه و حتی مردم ایران وجود آنان را نادیده می‌گیرند؛ روستاهای جنوب کشور چهره عجیبی از زنان دارد که حتی اجازه خروج از منزل را هم ندارند واز حقوق اولیه خود آگاه و از آن بی بهره اند، سوال اساسی در این است که چرا کسی به آنان رسیدگی نمی‌کند؟ چرا وزارت نیرو به مردم آن منطقه آب نمی‌دهد؟

چابهار هشت سال است که با خشکسالی مستمر دسته و پنجه نرم می‌کند

«ایران نژاد» نماینده مردم چابهار،نیکشهر، کُنارک و قصرقند، یکی از اعضاء کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس درباره کمبود امکانات بهداشتی در روستاهای چابهار به خبرنگار حوزه اجتماعی «دیباچه» گفت: مردم روستای «چابهار» از دولت توقع رسیدگی دارند ولی متاسفانه دولت هیچ امکاناتی در روستاهای دَرَک، گوردیم، زرآباد، بندر بِریس، گواتر و ... ایجاد نکرده است، بنده چندین بار در مجلس تذکر داده‌ام حتی آقای «پور محمدی» وزیر دادگستری هم به چابهار آمدند و از وضعیت روستاها باخبر شدند و به ما قول‌های هم دادند که البته در دولت پیگیری نشد.

ایران نژاد افزود: در روستای بندر«بِریس»شش هزار نفر جمعیت وجود دارد، در حال حاضر دولت از ساختن یک کارخانه آب شیرین کن برای آنان عاجز است! در آن منطقه یک متر لوله کشی آب وجود ندارد اما به تازگی یک شرکت خصوصی در پساب بندر کارخانه آب شیرین کن احداث کرده است که مقدار کمی از آب را به مردم محلی هم می‌دهند،ولی باید این را هم در نظر داشت که از عمر خشکسالی در سیستان و بلوچستان، هجده سال است که می‌گذرد، دریاچه هامون هم خشک شده است، ما در چابهار 8 سال است که خشکسالی مستمر داریم، هر روز روستاهایی که جای لوله کشی آب دارند خشک می‌شود و از مدار لوله کشی خارج می‌شوند، دولت باید ماهیانه به30 تا ساکن آن روستا آب رسانی کند، که در حال حاضر در ماه 20 یا 15 سکنه کاسته شده است، مردم در بحث کشاورزی هم دسترسی به آب ندارند، وزارت نیرو از دادن آب شرب و کشاورزی به مردم امتناع می‌کند، بسیاری از روستاهای خط ساحلی دریای عمان به سختی زندگی می‌کنند.

روستای ما بین جاده کنارک و چابهار وجود دارد به نام گوردیم که البته فاصله زیادی با جاده دارد، این روستا طبق آخرین آمار سال 95 دارای 159 نفر سکنه است که بیش از 50 نفر آن زیر 18 سال هستند، این روستا فاقد هرگونه امکانات اولیه است، هرگونه، نخست آن‌که چرا در روستای به آن دوری مرکز بهداشت نساختید؟

ایران نژاد: بنده شخصا در مجلس طرح تاسیس مراکز درمانی روستای رامطرح کردم ولی متاسفانه نه تنها در آن روستا در هر یک از 144 روستای خط ساحلی مراکز درمانی وجود ندارد، تنها در شهر چابهار، کنارک و سیستان و بلوچستان وجود دارد آن هم به تعداد کم.

«گوردیم» چوب سیاست گذاری‌های غلط مسئولان را می‌خورد

«ایران نژاد»درباره پروژه نیمه تمام اسکله میلیاردی «گوردیم» می‌گوید: دولت در «گوردیم» کلنگ اسکله‌ای به قیمت عمرانی 4 میلیارد تومان را زد که بعد از مدت کمی آن را نیمه تمام رها کرد، اگر آن اسکه ساخته می‌شد برای 40 تا قایق صیادی و همراه با مجوزی که شیلات قرار بود برای آنان بگیرد، حدودا برای تمام مردان آن روستا اشتغال‌زایی می‌شد و آنان را توانمند می‌کردند تادرآمدی داشته باشندو برای خانواده خود خانه بهداشت و مدرسه‌ای احداث کنند، حال نه اسکله ای احداث شد و نه 4 میلیارد صرف مصارف دیگر آن روستا شد، گوردیم چوب سیاستگذاری‌های غلط مسئولان دولتی را می‌خورد.

احداث خانه‌های فاقد امکانات

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس، از ناآگاهی بنیاد مسکن گفت: بدلیل اینکه در بالای صخره «گوردیم» معدن سنگ وجود دارد، نیروهای امنیتی مردمین بومی کپر نشین بالای صخره را به پایین صخره سرازیر کردند در همین راستا بنیاد مسکن خانه‌های برای آنان ساخته است که با فرهنگ کپرنشینی آنان همخوانی ندارد. علاوه بر این با وجود هوای 60 درجه آن منطقه خانه‌ها فاقد کولر و وسایل سرمایشی است به همین علت اهالی روستا در کنار خانه‌های بدون امکانات بنیاد مسکن همچنان کپرنشین هستند؛ در مقابل آن بیشتر خانه‌ها نیمه ساخته هستند که البته بعضا در همان خانه نیمه ساخته زندگی می‌کنند.

استخراج سنگ گوردیم به دست نیروهای امنیتی

ایران نژاد درباره استخراج سنگ معدن از گوردیم گفت: استخراج سنگ «گوردیم» به دست نیروهای امنیتی است ،قرار بر این بود که در کنار استخراج سنگ عملیات عمرانی هم برای مردم انجام دهند، البته نیروی‌های امنیتی جاده منتهی به روستا را آسفالت کردند ولی چون در طی این سال‌ها مرمت نشده بود حالا کاملا جاده از بین رفته است.

سد کهیر از سال 85 در حال احداث است و امروزه به پایان کار خود نزدیک شده است ما پیگیر هستیم از منطقه زرآباد لوله کشی آب شرب را به سمت روستای تنگ انجام دهیم، ما امیدواریم بتوانیم از روستای تنگ به روستای گوردیم هم لوله کشی کنیم.

مهاجرت به حاشیه شهرها

نماینده چابهار از معضل حاشیه نشینی درحاشیه شهر سیستان و بلوچستان گفت: بخاطر نبود امکانات اولیه برایروستاییانآنان به دنبال زندگی بهتر برای خانواده خود از خانه شان آواره شدند و به حاشیه شهر‌های برزگ‌تر مثل کنارک و چابهار و یا سیستان و بلوچستان مهاجرت کردند،البته با ابن حجم از افزایش این حاشیه نشینان شهر ها هم دچار معضل جدی شده اند.

دختران راهی جزء ازدواج در سن کم ندارند

نماینده چابهار درباره وضعیت اجتماعی زنان آن منطقه گفت:بدلیل نبود مدرسه و آموزش کافی سن ازدواج دختران بین 10 تا 15 سالگی است و جالب است بدانید آمار طلاق در آن روستا صفر است چرا که هیچ اطلاعاتی در این باره ندارند، وضعیت زنان قومیتی است که دولت باید مداخله کند و آموزش های لازم را به آنان بدهد.

ایرانیان بی‌هویت در گوشه و کنار کشور

«ایران نژاد» درباره دوری راه و نبود وسایل نقلیه عمومی برای ساکنین روستاها آنان کمتر به شهرها برای ثبت احوال مراجعه می‌کنند، وی در ادامه گفت: نداشتن شناسنامه برای اهالی روستا مشکلات زیادی از قبیل نداشتن هویت ایجاد کرده است، بنده در این باره باآقای «پور محمدی» وزیر دادگستری دولت دهم صحبت کردم و پیگیری‌های هم شد ولی بعد از تغییر وی از وزارت این وظیفه به دولت محول شد. مردمان روستا تا به حال شهر را ندیدند و از آموزش‌های کمی برخوردار بودند. همت بلندی از استانداری و دولت می‌خواهد. وحدت کلی در استان می‌خواهد. ثبت احوال درباره صدور شناسنامه تعلل میکنند.

هزینه کارخانه «آب شیرین کن » چقدر است؟

ایران نژاد گفت: یک میلیارد تا صد میلیارد تومان هزینه کارخانه است، ولی دولت می‌تواند یک کارخانه احداث کند و از آن به دیگر روستاهای اطراف لوله کشی کند در اصل نیازی نیست در هر روستا یک کارخانه آب شیرین کن احداث شود و یا می‌تواند از سد کهیر 150 کیلومتر به روستاهای اطراف لوله کشی کند، طرح آب شیرین کن برای کل جنوب شرق کشور تا مشهد از طرف دیگر هم یزد تا کرمان است ولی آن روستاهایی که در 50 متری و 100 متری دریا هستند فاقد لوله کشی آب هستند، دولت باید طرحی دهد تا 200 کیلومتری ساحل آب شیرین کن هم در بخش آب آشامیدنی و هم کشاورزی و صنعتی احداث کند، باید در نظر داشت این عمل هزینه زیاده هم در بر ندارد.

زنانی جنگو در کنار مردان

« ایران نژاد» از اینکه زنان پا به پای مردان در عرصه سیاست به جامعه خدمت می‌کنند ابراز امیدواری کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از زنان ما تحصیلات تکمیلی عالیه دارند و در ادارات دولتی، بخشداری و مسئولیت خطیری به عهده دارند، ما امیدواریم زنان چابهار و سیستان و بلوجستان همچون مردان و در کنار مردان در جامعه بدرخشند و موفق باشند.

صدور ماهیانه 750 شناسنامه

«مراد قلی» رئیس ثبت احوال چابهار در گفت و گو با دیباچه درباره صدور شناسنامه برای کودکان روستای گفت: اگر پدر ایرانی باشد و شناسنامه داشته باشد ما هم به فرزندان آنان شناسنامه میدهیم، در حال حاضر ماهی 750 تا شاید هم بیشتر از بچه یک روزه تا زیر 18 سال برای آن شناسنامه صادر می‌شود ولی روستای گردیم زیر نظر ثبت احوال کنارک است البته کسانی که در آن روستا زندگی می‌کنند و شناسنامه ندارند بیشتر از پدران غیر ایرانی هستند برای همین فرزندان آنان تعیین تکلیف نشده است.

شما گوردیم رفتید، تمام مردان ساکن روستا گوردیم ایرانی هستند، آیا شما این را نمی‌دانستید؟

خیر من تا به امروز گوردیم نرفته ام اما خود روستاییان دنبال شناسنامه نمی آیند به ما ارتباطی ندارد، اخیرا بخاطر یارانه‌ها راهی ثبت احوال می‌شوند. مردم اهالی به دلیل اینکه بیشتر مواقع خود درمانی می‌کردند برای رفتن به بیمارستان نیازی به شناسنامه نداشتند!

بهتر نیست بگید مراکز درمانی و بهداشتی وجود ندارند که بخواهند مراجعه کنند؟

مشکلات در اینجا زیاد است، در اکثر روستاها زایشگاهی وجود ندارد به همین خاطر نمی‌توانیم بلافاصله بعد از به دنیا آمدن نوزاد برایش شناسنامه صادر کنیم. در خود شهرستان هم مرکز بهداشتی خیلی کم است. مرکز بهداشت شاخصی دارد و طبق آن در آن روستا مرکز زایشگاه تاسیس می‌کنند.

رئیسی رئیس ثبت احوال کنارک در پاسخ به سوالات دیباچه گفت: روستای گوردیم در محدوده ما نیست مربوط به شهرستان چابهار است. ما نمی‌توانیم به شما جوابی بدهیم. در اصل کسی پاسخگوی ما نبود.

ده مردی رئیس کل ثبت احوال دادگستری در پاسخ به دیباچه باز ماند و جواب گوی تعلل در شناسنامه نشد.


تعداد بازدید : 0

لینک دانلود



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳