جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۸۳
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۶ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

«دیباچه»- احسان انصاری: قاسم افشار از خوانندگان مطرح موسیقی پاپ ایران است که تاکنون آثار فاخری از وی شنیده ایم. تک‌آهنگ مشهور «وقف پرنده‌ها» که میانهٔ دهه ۷۰ خورشیدی با صدای او منتشر شد  او را در میان آغازگران موج دوم موسیقی پاپ پس از انقلاب جای داد. افشار در ماه های اخیر چند آهنگ جدید ارائه کرده که با استقبال مواجه شده است.«دیباچه» برای تحلیل و بررسی وضعیت امروز موسیقی ایران با این خواننده گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

قاسم افشار در این زمینه گفت  : برخی آثاری که در موسیقی تولید می شود از کیفیت لازم برخوردار است و در مقابل برخی نیز دارای کیفیت لازم نیستند. این موضوع طبیعی است.در همه کشورهای جهان موسیقی هایی که تولید می شود در برخی زمینه ها دارای کیفیت است و در برخی زمینه ها نیست.با این وجود اتفاقی که در موسیقی ایران رخ داده این است که برخی تولیدات موسیقی که آثار ضعیفی قلمداد می شوند باید از بالا و در زمانی که مجوز گرفته می شود مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرند که این اتفاق رخ نمی دهد. به همین دلیل من این موضوع را یک چالش مدیریتی می دانم.به هر حال مدیرانی که فضای موسیقی را مدیریت می کنند باید شعر و ترانه را به عنوان یکی از ارکان اصلی موسیقی مورد بررسی قرار بدهند و اجازه ندهند برخی اشعار بی کیفیت مورد استفاده قرار بگیرد.

این خواننده پاپ ادامه داد: اگر قرار است به سمت موسیقی فاخر حرکت کنیم باید از تأیید برخی اشعار و ترانه های سطح پایین و بی کیفیت جلوگیری کنیم که به نظر می رسد این اتفاق رخ نمی دهد. به همین دلیل نیز برخی از آثار موسیقی که تولید می شود از کیفیت لازم برخوردار نیست.

مدیریت موسیقی باید در دادن مجوز به اشعار بی کیفیت تجدید نظر کند / موسیقی امروز ایران با چالش اشعار بی کیفیت مواجه است

نمی توان پس از اینکه کار تولید شد درباره کیفیت و شعر آن انتقاد کرد که از تأثیرگذاری چندانی برخوردار نیست. بهترین زمان برای تجدید نظر و یا ندادن مجوز به ترانه های بی کیفیت زمانی است که قرار است مجوز به آنها داده شود.در این شرایط برخی از ترانه ها از محتوا و فرم خوبی نیز برخوردار نیست اما به هر حال طرفداران خاص خود را نیز دارد.

 افشار درباره ماندگار نبودن ترانه ها در فضای امروز موسیقی ایران تصریح کرد: یکی از دوستان به من می گفت یک فیلم پرفروش بد با فیلم پرفروش بعدی فراموش می شود.این وضعیت درباره موسیقی نیز وجود دارد و اگر یک ملودی در جامعه مورد استقبال قرار می گیرد با ملودی بعدی فراموش می شود.یکی از چالش های اصلی امروز موسیقی ایران نادیده گرفتن اشعار و استفاده از  اشعاری است که از کیفیت لازم برخوردار نیستند. این در حالی است که  در فرهنگ ما اشعار فاخر زیادی وجود دارد و در نسل جدید نیز شعرای مستعد و توانمندی وجود دارد.شرایط به شکلی رقم خورده که روی هر شعری ملودی قرار می دهند و هنگامی که این ملودی به گوش مردم می رسد به صورت طبیعی استقبال می کنند.در فضای موسیقی برخی آثار خیلی خوب،برخی متوسط و برخی نیز خیلی بد هستند. با این وجود هنگامی که آثار بی کیفیت مجوز می گیرند دیگر کاری از دست کسی بر نمی آید.

وی خاطرنشان کرد:برخی خوانندگان که در گذشته در داخل کشور  فعالیت می کردند امروز در خارج از کشور حضور دارند و با حواشی زیادی نیز همراه هستند. سوال این است که ما با چه رویکردی با این افراد برخورد کرده ایم که به این نقطه رسیده اند.این افراد در گذشته مانند امروز نبوده اند که در فضای مجازی می بینیم.اتفاقاتی بر این افراد گذشته که ذهنیت آنها تغییر کرده است. من قصد ندارم از این افراد دفاع کنم اما معتقدم با این گونه افراد برخورد خوبی صورت نگرفت که به یک باره آثار، رفتار و  گفتار آنها تغییر کرده است.

برچسب ها: قاسم افشار ، خواننده ، شعر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳