جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۱۷۳
تاریخ انتشار : ۳۸ : ۱۲ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰

نسرین خدایاری : کودکان و نوجوانان به عنوان آینده‌سازان جامعه اهمیت زیادی دارند، بنابراین کیفیت تولید برنامه برای این قشر سنی بسیار مهم است. ما در قالب این گزارش با مسعود روشن پژوه مجری، خواننده ، تهیه‌کننده و کارگردان مصاحبه کرده‌ایم و از او خواستیم ارزیابی خودش از مسابقات و برنامه‌های تلویزیونی را به ما بگوید.

  مسعود روشن پژوه مجری، خواننده، تهیه‌کننده و کارگردان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار پایگاه خبری دیباچه گفت: در واقع کما فی‌السابق کنداکتور شبکه‌های تلویزیونی از نظر کمی و کیفی پر است البته با وجود چند فضایی بودن رسانه‌ها نمی‌توان موفقیت برنامه‌های تلویزیونی در جذب مخاطب را ضمانت کرد.

جایگاه بچه‌ها در برنامه‌های تلویزیونی مشخص نیست | از اینکه ما در برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان، عمه نداریم، ناراحت هستم!

او افزود: امروزه به موازات برنامه‌های تلویزیونی برنامه‌های دیگری با دیدگاه‌ها و مقدار ممیزی متفاوت تولید و پخش می‌شوند.

این مجری بیان کرد: از نظر من با نگاهی به تاریخچه فعالیت تلویزیون در ایران ، طبیعتا الآن باید با طرح و اجرای ایده های جذاب با رویکرد زندگی ایرانی پیشرفت‌های خوبی در تولید برنامه‌ها و مسابقات تلویزیونی داشته باشیم اما با مرور برنامه‌های فعلی متوجه می‌شویم که بخش زیادی از آنها کپی شده‌اند؛ البته تولید برنامه‌های کپی شده هم قوانینی دارد. ما به گونه‌ای از برنامه‌های دیگر کپی می‌کنیم که ابعاد و رنگ نسخه نهایی با نسخه اصلی متفاوت بوده و اذیت‌کننده است.

روشن پژوه ادامه داد: به هر حال کپی کاری راحت تر از تولید برنامه با ایده های جدید است.

_به نظرتان هم‌اکنون صدا و سیما تا چه اندازه به بچه‌ها و تولید برنامه برای این قشر سنی اهمیت می‌دهد؟

در واقع در ۲ساله کرونایی جایگاه بچه‌ها در برنامه‌های تلویزیونی چندان مشخص نیست.ما پس از همه‌گیری ویروس کرونا به همه توصیه می‌کنیم که کمتر از خانه بیرون بروند تا زنجیره سرایت ویروس قطع شود، اما برای این کار باید برنامه‌ریزی‌هایی می‌شد زیرا باید بتوانیم در شرایط فعلی مردم به ویژه کودکان و نوجوان را با برنامه‌های تلویزیونی سرگرم کنیم.

جایگاه بچه‌ها در برنامه‌های تلویزیونی مشخص نیست | از اینکه ما در برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان، عمه نداریم، ناراحت هستم!

در واقع ما باید اتاق فکری تشکیل می‌دادیم و برای تولید برنامه‌های تلویزیونی در شرایط بحرانی چون شرایط کرونایی برنامه‌ریزی می‌کردیم اما گویا چنین کاری را نکردیم زیرا برنامه‌ها طبق روال سابق خود ساخته و پخش می‌شوند.

_نظرتان درباره حضور پر رنگ عموها و خاله ها در برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان چیست؟

حضور عموها و خاله ها در برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان بد نیست اما اندازه دارد.بچه‌ها معمولا افرادی را که دوست دارند با واژگان خاله و عمو صدا می‌زنند اما اینکه مجریان ما در برنامه‌های تلویزیونی تا چه اندازه و به چه صورت نقش عمو و خاله را برای بچه ها ایفا می‌کنند، اهمیت دارد.خاله‌ای که مزه عمه بدهد یا عمه‌ای که مزه خاله بدهد، به درد نمی‌خورد.از اینکه ما در برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان عمه نداریم، ناراحت هستم. عمه هم از بستگانی است که شاید برای خیلی از افراد از ۵یا۶ خاله هم بهتر بوده است.

_ما در هفته کتاب هستیم و این هفته با شعار"جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم"همراه شده است.می‌خواهم بدانم شما تا چه اندازه با کتاب پیوند خورده‌اید؟

من از نسل دانش آموزانی بودم که اهمیت زیادی به شعر"من یار مهربانم، دانا و خوش بیانم، دارم سخن فراوان با اینکه بی زبانم"می‌داد. این شعر واقعا برای ما جالب بود و به ما پیام می‌داد که می‌توانیم در اوقات فراغت خودمان کتاب بخوانیم.

هم‌اکنون کتاب بسیار گران است . دسترسی به کتابخانه ها هم با توجه به شرایط کرونایی غیر ممکن و محدود شده است.

در این شرایط بسیاری از افراد به سوی مطالعه نسخه‌های مجازی روی آورده‌اند و من نمی‌دانم این موضوع تا چه اندازه می‌تواند پاسخگوی عطش اقشار مختلف جامعه به خواندن کتاب باشد.در هر صورت کتاب خواندن کار خوبی است.

_از نظر شما کتاب خوب، چه کتابی است؟

جایگاه بچه‌ها در برنامه‌های تلویزیونی مشخص نیست | از اینکه ما در برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان، عمه نداریم، ناراحت هستم!

از نظر من کتاب هم مثل موسیقی است بنابراین هر کسی کتاب خاصی را دوست دارد.

_اگر ممکن است یک کتاب خوب به مخاطبان ما معرفی کنید؟

بوستان و گلستان سعدی کتاب‌های خوب و به روزی هستند.

من در پایان آرزو دارم مردم کتاب بخوانند و آنقدر اوقات فراغت داشته باشند که از اینگونه محصولات فرهنگی استفاده کنند.

برچسب ها: مسعود روشن پژوه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳