شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۷ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

سینماها فردا نیم بها است

 سینماهای سراسر کشور مثل سال‌های گذشته در روز ملی سینما برابر با ۲۱ شهریورماه اقدام به ارایه بلیت نیم بها می‌کنند. سینماها همانند سابق با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ارایه خدمت به مخاطبان می‌پردازند.

در حال حاضر فیلم سینمایی «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان، «گیسوم» ساخته نوید به‌تویی، «مدیترانه» ساخته هادی حاجتمند، «سیاه باز» ساخته حمید همتی، «قصه عشق پدرم» ساخته محمدرضا ورزی و… روی پرده هستند.

فیلم کوتاه «شبی سیصد» در سی و هشتمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان «شیکاگو» 

فیلم کوتاه «شبی سیصد» به نویسندگی و کارگردانی محسن نجفی مهری و تهیه‌کنندگی امیر مهرنیا منتخب سی و هشتمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان «شیکاگو» شد.

همزمان با حضور این فیلم در جشنواره «شیکاگو» پوستر فیلم نیز منتشر شد.

جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان «شیکاگو» قدیمی‌ترین و بزرگترین جشنواره معتبر فیلم کودک و نوجوان در جهان و اسکار کوالیفای است که ۱۴ تا ۲۳ آبان مصادف با ۵ تا ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ در شیکاگو برگزار می‌شود.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از حضور پر رنگ فیلم‌های کوتاه و بلند سینمای ایران در فستیوال‌های خارجی تا شانس بزرگ جیمزباند در اکران جهانی

فیلم منتخب این جشنواره در بخش داستانی و انیمیشن به جشنواره اسکار معرفی می‌شود.

این فیلم کوتاه، همچنین به عنوان تنها نماینده ایران در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «آسیانا» در کره جنوبی حضور دارد.

در خلاصه داستان فیلم کوتاه «شبی سیصد» آمده است: «بچه‌ها در کنار اتوبان سعی دارند ویلاهای‌شان را اجاره دهند اما احسان دلش نمی‌خواهد برای امشب ویلای شان اجاره برود و این کار آسانی نیست.»

ساخت مستند «آن مرد دیگر در را باز نکرد» 

مستند «آن مرد دیگر در را باز نکرد» به نویسندگی و کارگردانی سید هادی موسوی با نگاهی شاعرانه به زندگی مهدی آذریزدی قصه‌گوی محبوب کودکان در آستانه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت آماده نمایش شد.

این فیلم با نگاهی روانشناختی به جنبه های گوناگون،  قصد دارد تا مؤکدٱ تاکید کند که چگونه می شود از حسرت ها و حقارت های دوره کودکی ، انگیزه ای ساخت بسیار قوی برای جبران آن حقارت ها، آنقدر که به نقشی تاریخ ساز بدل شد.

 وهم و خیال همیشه رفیق دیرینه تنهایی بوده. اما سرانجام ِ تنهایی، توهم و تخیل، برای یک هنرمند نویسنده، محتوم نیست. گاهی خوب. گاهی بد. فیلم مستند « آن مرد دیگر در را باز نکرد» ، قصه زندگی مردی است که در تنهایی زاده شد. در تنهایی رشد کرد و بزرگ شد. در تنهایی گریست. در تنهایی سفر کرد. در تنهایی خواند. در تنهایی نوشت و عاقبت در تنهایی مرد. هر روز تنهایی، هر شب تنهایی و همیشه خانه به دوش.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از حضور پر رنگ فیلم‌های کوتاه و بلند سینمای ایران در فستیوال‌های خارجی تا شانس بزرگ جیمزباند در اکران جهانی

در این مستند اردشیر رستمی شاعر، کاریکاتوریست و هنرمند کشورمان به عنوان راوی قصه زندگی مهدی آذریزدی را از زاویه‌ای متفاوت و کمتر دیده شده روایت می‌کند و کیاوش صاحب نسق موسیقی این مستند را ساخته است.

مستند «آن مرد دیگر در را باز نکرد» به کارگردانی سید هادی موسوی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی از تولیدات جدید خانه مستند است که متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شده است.

فیلم سینمایی « یه وا »   سر از  جنوب روسیه درآورد

فیلم سینمایی «یه‌وا» به کارگردانی آناهید آباد در ادامه حضورهای جهانی خود، در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۴ مهر ۱۴۰۰ در انجمن ارامنه در ROSTOV_ON_DON (روستوف اون دون) قطب فرهنگی جنوب روسیه به نمایش درمی‌آید.

این فیلم سینمایی محصول مشترک کشورهای ارمنستان و ایران است که در جشنواره‌های دیگری مانند مونترال، ونیز، میل‌ولی، پالم‌اسپرینگز، کلیوند و کوتبوس شرکت کرده و از دوازدهمین جشنواره فیلم انار، پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان، هفدهمین «جشنواره کینو شوک» روسیه، جشنواره فیلم نیویورک و فرانکوفون ایتالیا موفق به دریافت جوایزی شده است.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از حضور پر رنگ فیلم‌های کوتاه و بلند سینمای ایران در فستیوال‌های خارجی تا شانس بزرگ جیمزباند در اکران جهانی

«یه‌وا» نخستین فیلم آناهید آباد و محصول مشترک ایران و ارمنستان روایت داستانی است که به مسائل اجتماعی انسان معاصر می‌پردازد و از جمله فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی در حوزه تولید مشترک محسوب می‌شود.

« سامی » در روسیه جایزه گرفت 

فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیه‌کنندگی مقداد طُرفه، جایزه بهترین فیلمنامه بخش مسابقه اصلی هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کازان» در کشور روسیه را از آن خود کرد. 

 «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیه‌کنندگی مقداد طُرفه، در نخستین حضور جهانی خود به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی فیلم‌های بلند سینمایی هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کازان» در کشور روسیه به روی پرده رفت و توانست جایزه بهترین فیلمنامه این رویداد سینمایی را تصاحب کند.

جشنواره بین‌المللی فیلم «کازان» با شعار گفت‌وگوی تمدن‌ها از طریق فرهنگ گفت‌وگو با هدف تبادل تجربیات فرهنگی، هنری و سینمایی بین روسیه و کشورهای مختلف تأسیس شده است. 

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از حضور پر رنگ فیلم‌های کوتاه و بلند سینمای ایران در فستیوال‌های خارجی تا شانس بزرگ جیمزباند در اکران جهانی

هفدهمین دوره این جشنواره با نمایش آثار کارگردانان کشورهای مختلف در بخش‌ رقابتی فیلم‌های بلند سینمایی، بخش‌ رقابتی فیلم‌های مستند بلند و کوتاه، بخش‌ رقابتی فیلم‌های کوتاه داستانی و انیمیشن و بخش‌های غیررقابتی سینمای جهان اسلام، بخش جشنواره‌های فیلم همکار،نمایش ویژه و ...از ۱۴ تا ۱۹ شهریور (۵ تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱) در شهر کازان در کشور روسیه برگزار ‌شد.

فیلم کوتاه « تی تی » به پایان راه رسید

فیلم کوتاه «تی‌تی» به کارگردانی مرضیه فخار پس از چهار جلسه فیلم‌برداری در تهران به پایان رسید.

 تولید فیلم کوتاه «تی‌تی» به نویسندگی و کارگردانی مرضیه فخار با پشت سر گذاشتن چهار روز فیلم‌برداری، به پایان خود رسید و وارد مرحله تدوین و صداگذاری شد. تهیه‌کنندگی این فیلم 15 دقیقه‌ای را مسلم سالاری و زیبا دل‌افروز بر عهده داشته‌اند.

در خلاصه‌داستان این فیلم آمده: زنی پس از پنج سال زندگی مشترک درست زمانی که تمامی اقدامات را برای عمل تغییر جنسیتش انجام داده، متوجه می‌شود باردار است.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از حضور پر رنگ فیلم‌های کوتاه و بلند سینمای ایران در فستیوال‌های خارجی تا شانس بزرگ جیمزباند در اکران جهانی

مرضیه فخار درباره تولید این فیلم می‌گوید:«هدف و دغدغه‌ام در وهله اول نمایش درونیات زنی با تمایلات مردانه بود، طوری که از کلیشه‌ها فاصله داشته باشد و ما فقط ظاهر مردانه و نخ‌نماشده این افراد را نبینیم. در وهله دوم نیز نشان‌دادن این موضوع که حس مادرانگی بالاترین و خاص‌ترین حس دنیاست، تا جایی که باعث می‌شود در یک لحظه از تمام خواسته‌هایت دست بکشی که فقط فرزندت را در آغوش بگیری».

فخار از سال 86 در رادیو، تلویزیون و سینما به عنوان نویسنده،گوینده، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز فعالیت داشته و پس از چند سال تدریس در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی،کارگردانی و ساخت چند فیلم کوتاه، فیلم پرچالش و دشوار «تی‌تی» را نوشته و کارگردانی کرده است.

فریبا طالبی، نیوشا شهریوری، مریم حسن‌زاده، مهرزاد نیکنام، پروانه کاظمی، مبینا حسن‌زاده و روبیتا رستمی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

اجرای نمایش «تنیدن» از فردا در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می‌شود

نمایش «تنیدن» روایتگر چهار داستان است که در چهار بازه زمانی متفاوت و در چهار مکان رخ می‌دهد. خط واصل این چهار داستان تنهایی انسان‌ هاست؛ شبیه به تنهایی حشراتی که در تار تنیده عنکبوت، دست و پا می‌زنند.

این نمایش از 21 شهریور ساعت 19:45 اجرای خود را آغاز می‌کند.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از حضور پر رنگ فیلم‌های کوتاه و بلند سینمای ایران در فستیوال‌های خارجی تا شانس بزرگ جیمزباند در اکران جهانی

« مرد عنکبوتی » رکورد زد 

با به فروش رفتن «فانتزی شگفت‌انگیز شماره ۱۵» در یک حراجی، رکورد گران‌ترین کتاب مصور فروخته‌شده شکسته شد.

 به نقل از هالیوود ریپورتر، فروش اخیر کتاب «فانتزی شگفت‌انگیز شماره ۱۵» که در آن برای نخستین‌بار از «مرد عنکبوتی» رونمایی شده است، رکورد جدیدی را برای گران‌ترین کتاب مصور فروخته‌شده به ثبت رساند.

این کتاب مصور روز پنجشنبه در بخشی از یک حراجی که در فاصله ۸ تا ۱۲ سپتامبر برگزار می‌شود به قیمت ۳.۶ میلیون دلار فروخته شد.

به این ترتیب رکورد پیشین کتاب «اکشن کامیکس شماره یک» که در سال ۱۹۳۸ منتشر شده و در آن برای نخستین‌بار از «سوپرمن» رونمایی شده بود شکسته شد. این کتاب امسال به قیمت ۳.۲۶ میلیون دلار فروخته شده بود.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از حضور پر رنگ فیلم‌های کوتاه و بلند سینمای ایران در فستیوال‌های خارجی تا شانس بزرگ جیمزباند در اکران جهانی

«فانتزی شگفت‌انگیز شماره ۱۵» به قلم «استن لی» و به تصویرگری «استیو دیتکو» شخصیت «پیتر پارکر» را در یک داستان ۱۰ صفحه‌ای به مردم معرفی کرده است.

«مرد پولادین» نیز در آینده نزدیک شانس دیگری برای رکوردشکنی خواهد داشت. یک نسخه از «اکشن کامیکس شماره یک» در حراجی میراث در ماه نوامبر به مزایده گذاشته خواهد شد.

از اکران  جدیدترین فیلم جیمز باند چه خبر؟

به نقل از ورایتی، جدیدترین فیلم جیمز باند یعنی «زمانی برای مردن نیست» می‌تواند امسال شانس خود را در باکس آفیس چین امتحان کند، اما باید از سانسور رسمی این کشور عبور کند تا وارد بزرگ‌ترین بازار فیلم جهان شود.

با وجود اینکه هنوز تاریخ اکران رسمی تعیین نشده، مسلماً این خبر خوبی برای هالیوود است چون این بلاکباستر باید فروش جهانی قدرتمندی داشته باشد تا بودجه عظیم ۲۰۰ میلیون دلاری خود را جبران کند.

فیلم در ابتدا قرار بود دوم آوریل در آمریکای شمالی اکران شود اما این تاریخ به دلیل ادامه پاندمی به هشتم اکتبر منتقل شد. فیلم همچنین وارد تعدادی از بازارهای اروپایی و آسیایی از جمله هنگ کنگ و تایوان خواهد شد و این اتفاق زودتر و در تاریخ‌های بیست‌ونهم سپتامبر و اول اکتبر می‌افتد.

اگر تاریخ اکران فیلم در بازار چین بیش از حد به تعویق بیفتد، این احتمال وجود دارد که انتشار نسخه‌های غیرقانونی فیلم باعث ضربه خوردن به فروش آن در بزرگ‌ترین بازار دنیا شود.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از حضور پر رنگ فیلم‌های کوتاه و بلند سینمای ایران در فستیوال‌های خارجی تا شانس بزرگ جیمزباند در اکران جهانی

با این حال احتمال اکران همزمان در چین وجود ندارد چون تمام آن تاریخ‌ها در میان تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی چین هستند که از روز اول اکتبر آغاز می‌شود. در این بازه هیچ فیلم خارجی اکران نمی‌شود تا چین بتواند پروژه‌های میهن‌پرستانه خودش را پخش کند. از جمله فیلم‌های بزرگ امسال می‌توان از «نبرد دریاچه چانگژین» نام برد که یک فیلم جنگی است.

«زمانی برای مردن نیست» همچنین ممکن است بخشی از سهم فروش «تل‌ماسه» را به خود اختصاص دهد که آن هم از سانسور داخلی چین عبور کرده و تایید شده که اکران خواهد شد اما تاریخ دقیقی برایش معین نشده است. «تل‌ماسه» همچنین در هنگ کنگ، تایوان و دیگر بازارهای بین‌المللی در اواسط سپتامبر اکران خواهد شد.

چین با اکران فیلم قبلی جیمز باند یعنی «اسپکتر» به مهم‌ترین بازار خارجی آن بدل شد. آن فیلم ۸۸۱ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی فروخت که ۸۴ میلیون آن از چین آمد. چین همچنین چهارمین بازار بزرگ برای «اسکای‌فال» بود و ۵۹ میلیون دلار فروش را برای آن فیلم به ارمغان آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳