جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۳۸
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۲ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
سپیده شریعت رضوی : گزارش پیش رو به معرفی نمایش‌هایی که در این شرایط روی صحنه رفته‌اند و یا قرار است اجرای خود را آغاز کنند، پرداخته است.

در یکسال و نیم اخیر که از شیوع کرونا در کشورمان می‌گذرد، هنرمندان تئاتر در جنگی نابرابر با کرونا با انواع مشکلات دست و پنجه نرم کرده و بسیاری از آن‌ها که شغلی جز تئاتر نداشتند به مشاغل دیگری روی آورده و یا خانه‌نشین شده‌اند.

کمک مالی به گروه‌های تئاتری در این زمان که آن هم به برخی از هنرمندان تعلق نگرفت، آن قدر ناچیز بود که بسیاری از افراد آن را توهین به هنرمندان تلقی کرده‌اند از سوی دیگر کمتر کسی به مشکلات روحی که برای برخی از هنرمندان این حوزه به وجود آمده، توجه کرده است هنرمندان تئاتر معتقدند هنر غذای روح آن‌هاست و اگر روح خود را تغذیه نکنند قطعا درگیر مشکلات متعددی خواهند شد.

با آغاز فصل تابستان و پشت سر گذاشتن موج چهارم کرونا، سکوت تئاتر هم تا اندازه‌ای شکسته شد، اما با اعلام مرکز هنر‌های نمایشی در اواسط تیرماه دوباره برخی از سالن‌ها به دلیل قرمز بودن شرایط کرونایی به مدت سه هفته تعطیل شدند، اما پس از مدتی در شرایط قرمز دستور بازگشایی آن‌ها صادر شد که نکته قابل تاملی هست.

تعطیلی سینما، تئاتر و سالن‌های کنسرت دردی از جامعه را دوا نمی‌کند چراکه کافه‌ها و رستوران‌ها که امکان ابتلا در این مکان‌ها بیشتر است، باز و مملو از جمعیت است. پس بهتر است هنرمندان نیز در این شرایط مانند دیگر افراد جامعه به کار خود ادامه بدهند البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی.  
 
کدام تئاتر‌ها این روز‌ها روی صحنه هستند؟ | خبری از سلبریتی‌ها نیست!

در گزارش پیش رو قصد داریم مروری بر نمایش‌هایی که هم‌اکنون روی صحنه هستند و یا قرار است در آینده‌ای نزدیک روی صحنه بروند و اطلاعات آن‌ها تا حدی رسانه‌ای شده است، داشته باشیم.

استقبال پردیس تئاتر شهرزاد از تماشاگران با ۵ نمایش

نمایش «تضاد» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین علیزاده و طراح و مدیر پروژه امین شرق قرار است از ۱۹ مرداد تا ۱۴ شهریور در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برود.

سحر مصباح، پویا فیاضی، هدیه بختیاری و محمدحسین علیزاده از بازیگران این نمایش هستند.
 
کدام تئاتر‌ها این روز‌ها روی صحنه هستند؟ | خبری از سلبریتی‌ها نیست!

در خلاصه داستان «تضاد» آمده است: عکاسی ناشناس از پدر و مادر رئیس عکس می‌گیرند و یک شب که رئیس به خانه برمی‌گردد، پدر و مادرش ناپدید می‌شوند و خانه غرق در خون است، اما یکسال بعد رئیس عکسی دیگر دریافت می‌کند، اینبار عکس از خود اوست. او در ترس و وحشت از عکاس زندگی می‌کند تا اینکه حمالی به دفتر او می‌آید...

«بروج» که کاری از گروه تئاتر کلایدوک به کارگردان فرنود سمیع، تهیه‌کنندگی محمدحسین ابراهیمی و نویسندگی معین رمضانی است از ۱۳ مرداد تا ۲۲ همان ماه در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد میزبان مخاطبان خود است.

در خلاصه داستان این نمایش با بازی ارشیا اعتمادی و مهرانا فیروزی آمده است: «بروج» روایت مخدوشی‌ست از دو محصور در عالمی وهم‌آلود. هر دو به جرمی محبوس‌اند و یکی از آن دو، اجازه خروج گرفته است برای دیدن دخترش؛ اما حرف‌زدن با دختر ممنوع است. اولی قصد نقض این قانون را دارد و دومی در فرار از این زندان غریب، به یاری اولی می‌آید.

نمایش «من ورونیکا نیستم» به کارگردانی آیسان مشفق و بیتا رحمانی از ۷ مردادماه روی صحنه سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد رفته است و ۲۰ مرداد به کار خود پایان می‌دهد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: همه چیز از یک روز بعد از ظهر شروع شد، جمعه ٢١ نوامبر ١٩٣٠. اون موقع ١٥ سالت بود.

آیسان مشفق، بیتا رحمانی، شروین پناهی، محمد تاجیک، صدف تردست، ملیکا طوسی، ترگل شایسته، شقایق وطنی، ثمین سرسنگی، تینا قیاسی، رضا چهارسوقی، امیرمحمد شریفی، کیارش ایوبی، عرفان شکوهی‌فر، سعید سخندانی و سعیده شهامت نژاد از جمله بازیگران این تئاتر هستند.  

«شب جنایتکاران» عنوان تئاتری به نویسندگی خوزه تریانا و ترجمه و کارگردان مهدی محبعلی (سهاب) است که مخاطبان خود را تا ۵ شهریورماه در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد ملاقات می‌کند.

بازیگران این نمایش عبارتند از سوگند دیانی، نازی نخجیری، شیرین عطاالهی و محمدرضا حسن‌زاده.

این تئاتر به زندگی ۲ خواهر و یک برادر می‌پردازد که به دنبال قتل والدین خود هستند. این نمایش در تلاش است تا زیرلایه‌های بروز خشونت را در خانواده به عنوان بستر اصلی شکل‌گیری جنایت دنبال کند.

در خلاصه داستان «شب جنایتکاران» آمده است: شب جنایتکاران داستانی از فروخورده شدن فریاد‌هایی است که گاهی آن قدر بلند هستند که شنیده نمی‌شوند. روایتی از یک جنایت زیبا...

تئاتر «سفیدبرفی» از ۲۱ تا ۲۵ مردادماه به نویسندگی و کارگردانی شاهین بامداد در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد  روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: انسان‌ها واقعیت را باور نمی‌کنند، آن چیزی را باور می‌کنند که دوست دارند باور کنند.

کلادیوس تصمیم می‌گیرد که هملت را بکشد!

«اوفلیاسیون» عنوان نمایشی به نویسندگی محمدکاظم دامغانی و کارگردانی محمدکاظم دامغانی و ملیکا میرزایی است که از ۱۷ مردادماه در عبارت روبرو روی صحنه رفته است و تا ۲۲ مردادماه به کار خود ادامه می‌دهد.

بازیگران این نمایش عبارتند از  غلامرضا حسینشاهی، سعید مصطفوی، فاطمه رفیع‌زاده، ارمغان رمضانی و سروش فضل‌آبادی

در خلاصه داستان «اوفلیاسیون» آمده است: نمایش در روز سه شنبه سیزدهم رخ می‌دهد،   شخصیت‌های نمایش بر این باورند که اگر در چنین روزی خونی ریخته نشود همه آدم‌های دنیا کور می‌شوند. کلادیوس که برای فرار از کور شدن دفعه قبل پدر هملت را کشته است، این بار نیز به دنبال کشتن یکی از شخصیت‌های نمایش است، تصمیم می‌گیرد که هملت را بکشد، اما گرترود مانع کشتن هملت می‌شود و او را درگیر بازی‌های سرگرم‌کننده می‌کند. زمان به پایان می‌رسد و همه شخصیت‌های نمایش کور می‌شوند.

اجرای «مشاهدات» در مجموعه نمایشی دیوار چهارم

تئاتر «مشاهدات» که از ۱۰ تیر در مجموعه نمایشی دیوار چهارم روی صحنه رفته تا پایان مردادماه میزبان مخاطبان است.

مجتبی کاظمی نویسندگی و کارگردانی نمایش «مشاهدات» را با بازی حسام افسری و حسین طهماسبی عهده‌دار است.
 
کدام تئاتر‌ها این روز‌ها روی صحنه هستند؟ | خبری از سلبریتی‌ها نیست!

«مشاهدات» که به دلیل شیوع ویروس کرونا از اجرای خود در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بازمانده بود، با پرداختی روایی، سراغ موقعیتی نسبتا غیرواقعی، برپایه وقایع سال‌های اخیر در تهران رفته است.

فضای باز پردیس باغ کتاب «در انتظار گودو» ست

نمایش «در انتظار گودو» به کارگردانی و نویسندگی امیررضا کوهستانی که برداشتی آزاد از نمایشنامه ساموئل بکت است، با حضور لیلی رشیدی، الهام کردا، مهین صدری، مونا احمدی اجرای عمومی خود را از ۱۴ مرداد در فضای باز پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب آغاز کرده است و تا ۱۰ شهریورماه به کار خود ادامه می‌دهد.
 
کدام تئاتر‌ها این روز‌ها روی صحنه هستند؟ | خبری از سلبریتی‌ها نیست!

«مشاهیر» با اجرای ۷۲ بازیگر

«مشاهیر» به نویسندگی و کارگردانی افشین واعظی و تهیه‌کنندگی سیدعماد عامری تا ۲۰ مردادماه روی صحنه تماشاخانه ملک است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: کلئوپاترا، تیمور لنگ، خیام نیشابوری، زیگموند فروید، فان بتهوون، مادام ترزا، فریدا کالو و مرلین مونرو به مهمانی اُسـتاد آمده‌اند...

در این نمایش ٧٢ بازیگر جوان حضور دارند که در طول مدت اجرای این اثر هر شب تعدادی از آنان اجرا می‌روند.

۵ تئاتر در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌روند

نمایش «مصلوب» به نویسندگی و کارگردانی فائزه محمدیان از ۳۱ مرداد تا ۱۹ شهریور در سالن شماره ۱ خانه نمایش مهرگان منتظر مخاطبان خود خواهد بود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: تو را ایستاده بر دریا میان امواج آسیمه‌سر دیدم، آنجا که مسلمانان را به صلیب می‌کشیدند.

حامد خسروی، الهه شیدایی، سپهر ابراهیمی، محسن مرادی، نیلوفر روغنی، آتنا موسوی، ابوالفضل علیاری، البرز کهندل و فائزه محمدیان از جمله بازیگران «مصلوب» هستند.

«دومینوا دزد رزی نویسنده» عنوان تئاتری به نویسندگی و کارگردانی ریحانه چزانی است که تا ۱۹ مردادماه در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان روی صحنه است.

مجتبی شجاعی‌زاده، فرهاد قدیم‌خانی و ریحانه چزانی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان «دومینوا دزد رزی نویسنده» آمده است: اسکات نویسنده تنهایی است که سال‌هاست با گربه‌اش، لپک زندگی می‌کند. شبی دزد و دختری کافه‌گرد به صورت تصادفی وارد خانه او شده است و شب خاطره‌انگیزی را برای او رقم می‌زنند و اتفاقاتی که منجر به نقشه دزدی توسط نویسنده از لنگستون، همسایه عتیقه فروش می‌شود.

سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان تا ۸ شهریورماه میزبان نمایش «خیانت انیشتین» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی شکیبا علیزاده، مترجمی شهلا حائری و نویسندگی اریک امانوئل اشمیت خواهد بود.

بازیگران این نمایش عبارتند از: مجتبی طباطبایی، امیرپوریا مسعودنیا و سارا دغاغله

در خلاصه داستان «خیانت انیشتین» آمده است: این نمایش درباره بمب اتم و انفجار هیروشیماست که انیشتین خود را مقصر این اتفاق می‌داند.

گروه هنری تندیس نمایش با «جهنم» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی و تهیه‌کنندگی شهره عطائیان تا ۲۲ مردادماه در سالن شماره ۱  خانه نمایش مهرگان میزبان تماشاگران خواهد بود.

بازیگران این نمایش به ترتیب ورود عبارتند از حامد شیخی، امیررضا باباولیان، یگانه سروری و تداعی سعیدی‎‌فر.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: جهنم چیزی نبود که فکر می‌کردیم، جهنم جور دیگریست که باید در این نمایش دید.

«جهنم» بر اساس نمایشنامه «دوزخ» اثر ژان پل سارتر و نمایشنامه «مرگ در می‌زند» اثر وودی آلن نوشته شده است.

سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان از ۲۰ مرداد تا ۱۲ شهریورماه با نمایش «متران پاژ» به نویسندگی الکساندر وامپیلوف، مترجمی و کارگردانی حسین حسینی به استقبال مخاطبان خود می‌رود.

بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از پرنیان کاظمی، علی خلیلی، محمد غلامی مایانی، زهرا یوسفی، حسین حسینی و محسن مظاهری

عمارت نوفل لوشاتو با سه نمایش به استقبال مخاطبان می‌رود

عمارت نوفل لوشاتو تا ۲۲ مردادماه میزبان نمایش «بووگی ووگی برادوی» به کارگردانی آرش سنجابی است.  

در خلاصه داستان این تئاتر آمده است: خیانت مرد‌ها روی ماه اثر می‌ذاره؛ خسته و ضعیف و کدرش می‌کنه!
 
کدام تئاتر‌ها این روز‌ها روی صحنه هستند؟ | خبری از سلبریتی‌ها نیست!

صبا ایزدپناه، سهل بابایی، پردیس زارع، علی زندی، نازنین صلح‌جو، بهزاد عبدی، نادر فلاح، پریسا محسنی و هانیه مقدم بازیگران «بووگی ووگی برادوی» هستند.  

نمایش «مطلق» به کارگردانی راد پورجبار و تهیه‌کنندگی کاوه سجادی‌حسینی که از ۶ تیر در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفته است، به اجرا‌های خود ادامه می‌دهد.

در خلاصه داستان «مطلق» آمده است: شهری که حافظه مردمانش پاک شده و در ادامه دختری وارد شهر می‌شود. او حامل پیامی است که تاریکی کل دنیا را فرا می‌گیرد.

مهناز افتاده‌نیا، مهیار قزل سوفلو، هانیه مقدم، نعیمه دوستی، آوا طلوعی، جلال محبی، حامد مهدی نژاد، فرشید شایسته، مجید عراقی، محمدجواد شفیعی، توحید لواسانی، نازنین ذوالفقاری و فرتاش دوراندیش بازیگران این تئاتر هستند.

گروه نمایش «درخت شیشه‌ای آلما» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی فرید قادرپناه، ۴ تا ۳۱ شهریورماه سال جاری در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.

کاوه مرحمتی، آذین نظری، آیدین بهاری، کامیار دریاکناری، سحر خرم‌نژاد بازیگران «درخت شیشه‌ای آلما» هستند.

«ب ن چ» در تماشاخانه هیلاج

تئاتر «ب ن چ» به نویسندگی مهتاب باقری و نیما صمدی و کارگردانی نیما صمدی ۴ تا ۳۰ شهریورماه در تماشاخانه هیلاج روی صحنه می‌رود.

اجرای ۱۰ قطعه مجزا در «دهلیز‌های بی‌انت‌های خاطره»

«دهلیز‌های بی‌انت‌های خاطره» به کارگردانی علی اتحاد که هر پنجشنبه در فضای باز فرهنگسرای نیاوران تا پایان شهریورماه اجرا خواهد داشت.

این رخداد (Event) به سنت آثار پرفورماتیو دهه ۱۹۶۰، کاری اجرایی است که عناصر متعدد رسانه‌ای همچون  ادبیات، موسیقی، نمایش، پرفورمنس آرت، بازی و… را برای ساخت کلیتی واحد به خدمت می‌گیرد. دهلیز‌های بی‌انت‌های خاطره از ده معرکه (یا میدان نمایشی مستقل) ساخته شده است. ۱۰ قطعه مجزا که هر یک مستقل از دیگر بخش‌ها اجرا می‌شوند و در عین حال به لحاظ مضمونی با هم مرتبط هستند که ۸۰ دقیقه زمان برای تماشای هر ۱۰ بخش کافی است.

کلیت کار به نفس تاریخ توجه می‌کند و هم بازسازی زیباشناسانه‌ای از سازکار حافظه‌ی انسانی است. معرکه‌های دهگانه کار بازآفرینی غیرعلمی آن چیزی است که درون مغز ما انسان‌ها رخ می‌دهد؛ در خواب و در بیداری. این که چطور خاطرات بلندمدت ما امروزمان را شکل می‌دهد و در عین حال به شکلی همزمان همان خاطرات بر اساس «اقتصاد روانی» امروزمان در لحظه احیاء باز طراحی می‌شوند و خود را با آن چه امروزمان را می‌سازد سازگار می‌کنند. این چنین است که در «دهلیز‌های بی‌انت‌های خاطره» صدا و کنش‌های اجزاء مختلف کار بر هم اثر می‌گذارند و هر اجرا فی‌نفسه غیرقابل تکرار است.

بازیگران این نمایش عبارتند از بازیگران دهلیزها: شهریار نیک پیکران، عارفه احمدپور، گیز طاهایی، حسین رضایی، فاطمه توکلی، داریوش احمدی، پویا فیاضی، ملیکا بهجت، مهدیه ابراهیمی، هامون هوشیار، برکه بذری،  اجراگران: امین شفیعی، سیاوش سعدالدینی، سوگند انتظاری، دنیا شجاع‌الدینی، غزل منعمی، هدیه بختیاری و بازیگران خردسال: آنیتا زارع و برسام نوری اسکویی.

خانه نمایش مهرگان، پردیس تئاتر شهرزاد و عمارت نوفل لوشاتو به ترتیب بیشترین میزان نمایش را در مرداد و شهریور روی صحنه برده‌اند و جالب است که تئاترشهر این روز‌ها هیچ نمایشی برای اجرا ندارد.

نکته جالب توجه دیگر عدم حضور سلبریتی‌ها در این یک سال و نیم اخیر روی صحنه تئاتر هستند؛ سلبریتی‌هایی که پیش از کرونا علاقه‌مند بودند در آثار مختلف حضور داشته باشند.

کرونا مشخص کرد که چه هنرمندانی به ظاهر پشت تئاتر قرار گرفته‌اند و چه هنرمندانی همچنان برای زنده نگه داشتن این هنر تلاش می‌کنند. امید است که در دولت جدید بیشتر به تئاتر و هنرمندان این عرصه توجه شود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳