جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۳۱۰
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش دیباچه، عصر دیروز (یکشنبه نهم شهریور) خبر انتشار غیرقانونی فیلم سینمایی «خرس» در سایت یوتیوب، در رسانه های فارسی زبان منتشر شد. ظاهرا این فیلم از روز پنج شنبه گذشته در صفحه ی «شکوفا فیلم» در سایت یوتیوب آپلود شده و تا عصر یکشنبه حدود 20 هزار بازدید داشته است.

«خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی یکی از چند فیلم توقیف شده سینمای ایران است که اگرچه سال ۹۰ در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و دو جایزه هم گرفت، اما به دستور مدیران وقت توقیف شد و اجازه اکران پیدا نکرد.

شوک به بنیاد سینمایی فارابی و کارگردان فیلم « خرس » | نسخه قاچاق فیلم توقیف شده « خسرو معصومی » چگونه سر از یوتیوب درآورد؟

معصومی آنقدر به اکران فیلمش روی پرده سینما اصرار داشت که حتی امسال و در شرایط کرونایی که سینماها اول تعطیل شدند و بعد هم از رونق افتادند حاضر به اکران آنلاین فیلمش نشد و تاکید کرد، «خرس» برای پرده سینماست.

اما حالا پس از ۹ سال انتظار برای صدور مجوز نمایش «خرس» به او خبر رسیده که فیلمش قاچاق شده شده و نسخه‌ای از آن با لوگوی «شکوفا فیلم» منتشر شده است.

معصومی با گله‌ از کسانی که در این سال‌ها برای رفع توقیف فیلم تلاشی انجام ندادند، گفت:‌ یکی دو سال قبل از نتفلیکس درخواستی آمد که فیلم «خرس» را نمایش دهند. حتی گفت‌وگویی هم با من داشتند و من گفتم فیلم مجوز نمایش ندارد. سپس از آنجا که فیلم به موسسه رسانه‌های تصویری فروخته شده بود که بعد هم با بنیاد سینمایی فارابی ادغام شد، در جمعی با حضور همکاران این بنیاد گفتم که چنین اتفاقی افتاده و برای مجوز نمایش فیلم پیگیری کنند، اما متاسفانه گویا حرف من به عنوان کارگردان اهمیتی نداشت.

خسرو معصومی گفت: من علاوه بر جشنواره فجر، این فیلم را در جشنواره‌ها یا رویدادهای خارجی دیگری هم نمایش دادم. هر کسی «خرس» را تماشا کرد منقلب شد، با اینکه فیلم تلخی است. تاکید می‌کنم که این فیلم "ضد جنگ" است چون ما در آن هشت سال جنگ عراق علیه ایران، شروع کننده جنگ نبودیم. ما دفاع کردیم و «خرس» فیلمی علیه دفاع مقدس نیست. با این حال نمی‌دانم چرا در زمانی که پیگیر اکران فیلم بودیم آقای سجاد پور (مدیر وقت نظارت و ارزشیابی) منتقدهایی را آورد تا نظرشان را بگویند؛ منتقدانی که من تا به حال ندیده بودم و اصلا درباره فیلم صحبت نمی‌کردند، فقط می‌گفتند فیلم مشکل شرعی دارد! 

معصومی بیان کرد: مقصر اصلی قاچاق فیلم همان کسانی هستند که چند سال قبل «خرس» را توقیف کردند و با کارشان و نیز با برچسب‌هایی که به فیلم زدند، سنگی را درون چاه انداختند که هیچ عاقلی بعد از آن جرات نکرد آن را بیرون آورد.

شوک به بنیاد سینمایی فارابی و کارگردان فیلم « خرس » | نسخه قاچاق فیلم توقیف شده « خسرو معصومی » چگونه سر از یوتیوب درآورد؟

خسرو معصومی در پاسخ به این سوال که نسخه اصلی فیلم به جز او، در اختیار چه کسانی بوده و چطور به بیرون درز کرده گفت: نسخه ای که من دارم حروف «KH» روی آن درج شده اما نسخه اصلی و بدون آرم در اختیار فارابی بوده است. بنابراین فیلمی که لو رفته، مشابه نسخه ای که من در اختیار دارم نیست . ضمن اینکه کدام آدم عاقلی می آید فیلمی که برایش چند سال زحمت کشیده و خون دل خورده را رایگان پخش می کند؟ اما اینکه از کانال آقای بابائیان پخش شده باید عرض کنم او آدم بی سوادی نیست و قطعا می داند فیلمی که صاحب دارد را نباید بدون اجازه پخش کند و اگر این کار را کرده باشد ارشاد باید دفترش را بسته و جلوی فعالیت او را بگیرد. ضمن اینکه ایشان چند سال قبل نیز فیلم دیگری از من (باد در علفزار می پیچد) را بدون اجازه در یوتیوب پخش کرده بود.

معصومی ضمن انتقاد از تهیه کنندگان بی سوادی که فقط به دنبال پول در آوردن در سینما هستند آنها را سَمِ سینمای ایران دانست و گفت: آنهایی که فیلمهای سخیف و مزخرف می سازند و اتفاقا خیلی هم پُرکارند، اصلا به فکر فرهنگ و مردم و جامعه نیستند. اما آن کسانی که فیلم شریف می سازند و دلسوز نظام هستند و دغدغه اجتماعی دارند هر از چند سال یک فیلم می سازند و متاسفانه حمایت هم نمی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که نسخه اصلی فیلم چند دقیقه بوده و نسخه ای که الان پخش شده نسخه سانسور شده است یا خیر گفت: نسخه ای اصلی و سانسور نشده فیلم که در جشنواره به نمایش درآمد 105 دقیقه است (مشابه همین نسخه ای که الان پخش شده) و بعد از آن من تغییری در فیلم ندادم. البته همان سال 90 برای اینکه فیلم، حساسیت برانگیز نشود خودمان قبل از جشنواره چند صحنه را از داخل فیلم درآوردیم!

شوک به بنیاد سینمایی فارابی و کارگردان فیلم « خرس » | نسخه قاچاق فیلم توقیف شده « خسرو معصومی » چگونه سر از یوتیوب درآورد؟

معصومی در توضیح مالکیت فیلم «خرس» هم گفت: در زمان آقای شمقدری، موسسه رسانه های تصویری امتیاز فیلم را از اقای نوروزبیگی (تهیه کننده) خرید و بعد از انحلال موسسه، فیلم تحت مالکیت بنیاد سینمایی فارابی درآمد و به همین دلیل کسی برای رفع توقیف و اکران عمومی آن تلاشی نمی کرد و انگار بعضی ها دوست داشتند فیلم بایگانی شود.

داریوش بابائیان در گفت و گو با « خبرنیوز» ضمن تائید این نکته که فیلم از طریق کانال رسمی شکوفا فیلم در یوتیوب منتشر شده اعلام کرد که این کار توسط ادمین سایت این موسسه که خارج از کشور است انجام شده و بدون اطلاع وی بوده و در همان ساعتی که خبرنگار «خبرنیوز» با او تماس گرفته (ساعت 20 روز یکشنبه) فیلم از یوتیوب حذف شده است.

شوک به بنیاد سینمایی فارابی و کارگردان فیلم « خرس » | نسخه قاچاق فیلم توقیف شده « خسرو معصومی » چگونه سر از یوتیوب درآورد؟

بابائیان در پاسخ به این سوال که فیلم چطور به دست ادمین سایت ایشان رسیده اظهار بی اطلاعی کرد و گفت بارها به وی گوشزد کرده فیلمهایی که متعلق به موسسه ی «شکوفا فیلم» نیست را در کانال یوتیوب قرار ندهد!

با این حال  بنیاد سینمایی فارابی در بیانیه ای  نسبت به انتشار غیرقانونی فیلم سینمایی «خرس» در فضای مجازی واکنش نشان داد.

این بنیاد نوشت:

بنیاد سینمایی فارابی از لحظه اطلاع از عرضه غیر قانونی فیلم سینمایی خرس در یوتیوب، ضمن بررسی ابعاد موضوع جهت استیفای حقوق معنوی و مادی فیلم، پیگیری لازم را به عمل آورد.

شوک به بنیاد سینمایی فارابی و کارگردان فیلم « خرس » | نسخه قاچاق فیلم توقیف شده « خسرو معصومی » چگونه سر از یوتیوب درآورد؟

در پی این بررسی‌ها، اطلاعاتی که حاصل شده است این است که فیلم سینمایی خرس (نسخه فارسی بدون زیرنویس) از سوی کانالی با نام «شکوفا فیلم» به طور غیرقانونی بر روی یوتیوب بارگذاری شده است و طی دو روز گذشته (۸ و ۹ شهریور) تاکنون بیش از ۱۹ هزار بیننده داشته است.

بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مالک فیلم، در اولین اقدام ضمن ارسال ایمیل رسمی به یوتیوب ، خواستار توقف نمایش و حذف فیلم خرس در این پلتفرم جهانی شد. بنیاد فارابی تلاش دارد تا با ارائه اسناد حقوقی مرتبط به فیلم، هر چه سریع‌تر از پخش و نمایش غیرقانونی فیلم جلوگیری شود.

با عرضه و انتشار غیر قانونی نسخه اصلی فیلم و ابعاد حقوقی این اقدام، پیگیری‌های و گام‌های حقوقی لازم نظیر طرح شکایت در «ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری» و مراجع قضایی و اخذ مشورت از کارشناسان و متخصصان حوزه حقوق بین‌الملل، در دست اقدام است.

گفتنی است حقوق کامل فیلم سینمایی «خرس» را موسسه رسانه‌های تصویری سابق ، در اختیار داشته که پس از انحلال موسسه مذکور و ادغام آن، در سال ۹٨ کلیه دارایی‌های آن موسسه به بنیاد سینمایی فارابی منتقل شده است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳