جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش دیباچه ، معمولا می گویند وقتی اختلافی خانوادگی پیش آمد ، بزرگتر ها توصیه می کنند که مسائل داخل خانه به بیرون درز پیدا نکند؛حتی درباره فوتبال و ورزش هم این حرف ها بارها زده شده است؛ اینکه اگر مشکلی در یک سازمان ، در یک شرکت ، در یک صنف و خلاصه در فضایی مثل موسیقی رخ می دهد نباید مسائل ریز و جزئی که می توانند با گفت و گو مسالمت آمیز حل شوند به بیرون درز پیدا کند که ایجاد ناراحتی و حاشیه سازی برای آن خانواده را  به همراه داشته باشد. 

وقتی دعواهای خانوادگی در موسیقی هم ،  کیوان ساکت  را به پاسخگویی وا می دارد  | دیباچه: واکنش قابل تحسین شهرداد روحانی نباید فراموش شود

همین دعواهای خانوادگی که بالا اشاره کردیم ، در اجرای پنجشنبه شب یک کنسرت موسیقی به شکل بسیار تلخی رخ داد؛ آنجایی که منوچهر صهبایی به عنوان رهبر مهمان، در سخنانی به انتقاد تند از شهرداد روحانی موسیقیدان پرافتخار کشورمان پرداخت. بخشی از صحبت‌های او به این شرح است: «من به هیچ عنوان قرار نبود در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، به عنوان رهبر حضور داشته باشم اما گویا رهبر دائمی ارکستر سمفونیک تهران به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده بود، دو هفته پیش بدون اینکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! بنابراین اگر چیز دیگری همچون دلایل پزشکی و از این دست مسائل نوشته‌اند، من قبول ندارم.»

این سخنان با چنین ادبیاتی که در شان یک هنرمند نیست ، با واکنش تماشاگران مواجه شد تا جایی که صهبایی مجبور به ترک سالن شد و گروه نوازندگان بدون رهبر ارکستر ، چند قطعه ای نواختند.

وقتی دعواهای خانوادگی در موسیقی هم ،  کیوان ساکت  را به پاسخگویی وا می دارد  | دیباچه: واکنش قابل تحسین شهرداد روحانی نباید فراموش شود

همین موضوع باعث شد تا شهرداد روحانی در اینستاگرام خود با اظهار تاسف از این اتفاق تلخ ، همکارانش را به رعایت اخلاق و ایجاد آرامش دعوت کند ، موضوعی که به واقع باید آن را تحسین کرد که چنین هنرمندی به جای اینکه به این اتفاق دامن بزند تلاش می کند تا جو را آرام کند ؛ او در نهایت تصمیم گرفت با معرفی بردیا کیارس به عنوان رهبر ارکستر موسیقی روز ششم بهمن ماه ، به این حاشیه ها به نوعی پایان دهد.

 در همین رابطه کیوان ساکت در گفت و گویی کوتاه به این مساله اینطور واکنش نشان داده است :

 «نقش رهبر ارکستر خیلی مهم است. یعنی از نگاه من مقبولیت، اعتبار و نقش کاریزمای رهبری چه برای رهبری یک کنسرت در یک یا دو شب و چه رهبر دائم که برگزیده می‌شود، خیلی مهم است. در آن شب یک سوء تفاهم به وجود آمده بود. یعنی سوء تفاهمی که با تدبیر و درایت آقای سهرابی برطرف شد. آنچه که در طی بیماری شهرداد روحانی رخ داد، باعث شد یک سری سوء تعبیر به وجود آید و تا جایی که من اطلاع دارم این سوء تعبیر با مدیریت و درایت آقای افضلی مدیر عامل بنیاد و حسن سهرابی (معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی) حل شد.»

وقتی دعواهای خانوادگی در موسیقی هم ،  کیوان ساکت  را به پاسخگویی وا می دارد  | دیباچه: واکنش قابل تحسین شهرداد روحانی نباید فراموش شود

این آهنگساز در پاسخ به این پرسش که رهبر ارکستر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، عنوان کرد: «اول اینکه رهبر ارکستر باید یک سابقه جهانی یا قابل قبول ملی و تسلطی کامل بر کار خود داشته باشد و در عین حال که تسلط دارد، مورد تایید دیگر بزرگان و هنرمندان جامعه موسیقی باشد. دوم اینکه کاریزمای شخصیتی داشته باشد؛ گاهی اوقات این کاریزمای شخصیتی از سابقه، تجربه و مهارت مهم‌تر می‌شود. در برخی موارد این کاریزما بیشترین نقش را در کار ایفا می‌کند. به هر حال همه ما عضو خانواده موسیقی هستیم و باید در هر شرایطی پشت هم بایستیم و اجازه ندهیم چیزی به جمع هنرمندان صدمه بزند. البته مرادم هنرمندان راستین و دلسوز و مردمی است. این چهار ویژگی یعنی؛ حمایت از همکاران و هنرمندان در جهت ارتقاء موسیقی، دوم شخصیت کاریزماتیک داشتن، سوم؛ تسلط بر کار خود و تجربه کافی و چهارم مورد قبول واقع شدن از طرف مردم و هنرمندان صاحب‌نظر است که کشتی هنر را به ساحل امنی می‌رساند. چنانکه حافظ در این باره می‌گوید: بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی مقبول طبع مردم صاحب نظر شود.»

کیوان ساکت در ادامه با اشاره به ماجراهای پیش آمده و با اعلام اینکه نباید خیلی به این مسئله دامن بزنیم، درباره عملکرد منوچهر صهبایی در کنسرت سوم بهمن افزود: «برای آقای صهبایی به عنوان یک هنرمند احترام  قائل هستم. ولی گمان می‌کنم بهتر بود این سخنان را در آنجا نمی‌گفتند.»

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳