شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
گزارش دیباچه از مراسم رونمایی آلبوم"افسانه چشمهایت" با حضور دو شوالیه موسیقی ایرانی

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه،آئین رونمایی از آلبوم "افسانه چشمهایت"  کار مشترکی از «علیرضا قربانی» و«همایون شجریان» ظهر سشنبه 21 آبان ماه با حضور این دو هنرمند،«مهیار علیزاده» آهنگساز ،«رامین  فاروغی» مشاور هنری این اثر و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

همایون شجریان: قلمی که حرمت دارد،در دست برخی بی حرمت می‌شود |علیرضا قربانی: این اوج‌خوانی‌ها ایراد نیست

در ابتدای این نشست  یکی از خبرنگاران حاضر در نشست نسبت به تشریفات برگزاری و رفتار نادرست عوامل برگزار کننده اعتراض کرد که در ادامه از خبرنگاران حاضر بابت این اتفاق عذرخواهی شد.

مهیار علیزاده در ابتدا در پاسخ به این پرسش که به چه علت "علیرضا قربانی» و«همایون شجریان» برای خوانندگی این اثر انتخاب شدند، و قسمت اعظم کار بر اساس اوج خوانی بوده گفت: قرار بود از دو یا سه خواننده در کار استفاده شود. در آن زمان مشغول اوایل ضبط آلبوم «دخت پریوار» با آقای قربانی بودیم. یک روز من و آقای قربانی در ماشین بودیم که من این پیشنهاد را مطرح کردم که همراه با آقای همایون شجریان یک آلبوم بسازیم که هر دو با آن موافق بودیم. طبیعتا یک انسان جاه‌طلب دوست دارد بهترین‌ها را در کار خود داشته باشد و من هم دوست داشتم بهترین خوانندگان دوران حضور داشته باشند. زمانی که با همایون عزیز مطرح کردم، موافق بودند.

همایون شجریان: قلمی که حرمت دارد،در دست برخی بی حرمت می‌شود |علیرضا قربانی: این اوج‌خوانی‌ها ایراد نیست

وی در رابطه با دلیل اوج خوانی خواننده‌ها عنوان کرد: همه قطعات در اوج خوانده نشدند و اوج و فرود داشتیم،شاید قسمت‌های اوج بیشتر به چشم آمده‌اند و در فضای مجازی بیشتر منتشر می‌شوند.

این آهنگساز در رابطه با حواشی پیش آمده درخصوص انتساب نادرست یکی از اشعار این آلبوم به «هوشنگ ابتهاج» توضیح داد: واقعیت این است که پروسه انتخاب شعر این آلبوم برای من سخت بود؛چون منظومه اصلی اشعار از آثار نیما یوشیج انتخاب شده بود و من سعی کردم اشعاری را انتخاب کنم که به ماهیت آثار لطمه زده نشود. ما دو خواننده داشتیم و باید بخش‌هایی برای اجرای سولو انتخاب می‌شد. یک قسمت از شعر آقای سایه را انتخاب کردم و سرچ کردم و همه جا به اسم او بود. در این مدت دو ـ سه بار خود آقای هوشنگ ابتهاج را ملاقات کردم ولی هیچگاه نگفتم که این شعر از او را انتخاب کردم وگرنه این همه حاشیه به وجود نمی‌آمد. الان هم آنها به من لطف داشتند، عذرخواهی را پذیرفتند و اتفاق خاصی رخ نداد. خود آقای سایه ناراحت نبود فقط می‌گفتند که بی‌دقتی شده است. به نظر می‌رسد که برخی‌ها که می‌خواستند نقدی به کار داشته باشند این مسئله را بزرگ‌ کردند.

همایون شجریان: قلمی که حرمت دارد،در دست برخی بی حرمت می‌شود |علیرضا قربانی: این اوج‌خوانی‌ها ایراد نیست

در ادامه پرسشی در خصوص حواشی پیش آمده از ضبط تصاویری از هنرمندان این آلبوم در مجتمع"ایران مال" مطرح شد که «رامین فروغی» مشاور هنری این آلبوم در پاسخ به آن گفت: آن مکان جذابیت‌های بصری خاصی داشت که ما به دنبال آن بودیم درواقع  دوست داشتیم کار درجایی ضبط شود که با کتاب و کتابخوانی مرتبط باشد، در اغلب کتابخانه‌ها این امکان فراهم نبود،آن کتابخانه‌ محل تردد مردم بود و ما به حواشی پس از آن فکر نکردیم. نه قرارداد کنسرتی آنجا بسته شد و نه قرار بوده کار ادامه داری انجا صورت بگیرد.

مهیار علیزاده درخصوص این پرسش که به چه دلیل انتخاب دو خواننده بر اساس هارمونی شکل نگرفت و هر دو در اوج و فرود کار هم گام هستند و اینکه کلیت کار مینور است، توضیح داد: یک آرتیست در استارت یک پروژه ابتدا به علائق شخصی خود نگاه می‌کند و بعد از جستجو و تحقیق در پروژه به این نتیجه می‌رسد که چه اِلِمان‌هایی برای کار خود انتخاب کند؛ من ایده اصلی این آلبوم را از اپراهایی که در اتریش و ارمنستان دیدم گرفتم و دوست داشتم چنین کار بزرگی بسازم.در ارکسترهای مختلف خواننده‌ها با انواع صدا می‌توانند دوئت یا چندخوانی داشته باشند.این موضوع به دید آهنگساز بستگی دارد؛بله کارهایم اصولا مینور است و در موسیقی امروز دنیا مینور و ماژور از بین رفته است.

همایون شجریان: قلمی که حرمت دارد،در دست برخی بی حرمت می‌شود |علیرضا قربانی: این اوج‌خوانی‌ها ایراد نیست

همایون شجریان  در ادامه در رابطه با اینکه چطور شد تصمیم گرفت با "علیرضا قربانی" کار مشترکی انجام دهد گفت: حضور "علیرضا قربانی"  در این پروزه برای من خیلی جذاب بود و از طرفی دیگر اشعاری را که "مهیار علیزاده" انتخاب کرد دوست داشتم و تمام اینها باعث شد که علاقمند به حضور در این پروژه باشم؛ بعد از آن "مهیارعلیزاده" کار آهنگ سازی را انجام داد و من هم نقطه نظراتی داشتم که شاید اگر عملی میشد،این کار بیشتر باب میل من بود البته نه درصد زیادی شاید 10 تا 20 درصد جذاب تر میشد،اگر کار یک پرده پایین تر نوشته میشد بیشتر مورد قبول من بود.

علیرضا قربانی هم در پاسخ به این پرسش توضیح داد: هیچ اجباری برای کنار هم بودن ما جز یک احساس همدلی وجود نداشت. اولین کاری که از همایون شنیدم رگه‌هایی از صدای استاد شجریان در آن حس میشد و برای من کار کردن با همایون باعث شعف بود؛ کنار هم بودن هنرمندان به سلایق و نشانه‌های فرهنگی آنها بازمی‌گردد. ممکن است خیلی وقت‌ها به لحاظ تکنیکی باشد ولی اینکه با هم هم‌سلیقه باشند و هم دیگر را درک کنند به بهبود کار کمک خواهد کرد؛ به همین دلیل احساس کردم همدلی، وحدت، انسجام و درک متقابل نیاز و مهم بود.

یکی از پرسش‌های مطرح شده از همایون شجریان این بود که به چه دلیل مصاحبه نمی‌کند؟ او در پاسخ گفت: در این چند سال احساس کردم بهتر است کسانی صحبت کنند که مفید واقع می‌شوند؛ دلیل خاصی ندارد که مصاحبه نمی‌کنم؛من برای اهالی رسانه احترام زیادی قائل هستم اما دلیل اینکه مصاحبه نکردم مربوط به گوشه گیری خودم است.

همایون شجریان: قلمی که حرمت دارد،در دست برخی بی حرمت می‌شود |علیرضا قربانی: این اوج‌خوانی‌ها ایراد نیست

 در ادامه یکی از خبرنگاران پرسید به چه دلیل فضای کار به موسیقی کلاسیک نزدیک است و کمتر شاهد استفاده از ساز ایرانی هستیم؟ قربانی توضیح داد: انتخاب فضای ارکسترال  کاملا به نگرش آهنگسازی "مهیار علیزاده" برمی‌گردد؛ چون در آلبوم"حریق خزان" پاسخ خوبی از مخاطبان گرفته بودیم،به دنبال همان تجربه رفتیم . ما یا باید به سمت موسیقی گلهایی می‌رفتیم یا اینکه با نگاهی جدید به موسیقی ارکسترال کار را جلو می‌بردیم.البته اگر تغییرات جدیدی لحاظ میشد قطعا می‌توانست تنوع بیشتری ایجاد کند امیدوارم این موضوع سرلوحه کارهای بعدی "مهیار علیزاده" باشد.

همایون شجریان در رابطه با پرسش یکی از خبرنگاران که گفت به چه دلیل گاهی در آلبوم صدای خوانندگان گوش آزار می‌شود توضیح داد: اگر آلبوم در یک پرده پایین‌تر ساخته می‌شد این حجم از اوج پشت هم  وجود نداشت. پیشنهاد می‌کنم در زمان‌های مختلف به ترک‌های آن گوش دهید.  

قربانی نیز در این زمینه گفت: ما سابقه موسیقی ارکسترال ضعیفی داریم. اظهار نظرهای مختلف سازنده هستند و اگر نقدی باشد به دلیل این است که ما در کار ارکسترال سابقه بالایی نداریم و گوش مخاطب عادت ندارد. این اوج‌خوانی‌ها ایراد نیست و بلکه باید آن را به عنوان سلایق مختلف ببینیم.

« همایون شجریان » در رابطه با متنی که در اینستاگرام خود در اعتراض به حواشی ایجاد شده توسط برخی از افراد که او اصطلاحا آنها را "قلم کش" نامیده بود منتشر کرد توضیح داد: من آدم تکلیف روشنی هستم و سعی می‌کنم هیچ وقت وارد حواشی نشوم؛ چندسالی است که بعضا افرادی که ممکن است خبرنگار هم نباشند،به هرشکلی مطلبی را می‌نویسند که ارتباطی با نقد سازنده ندارد؛ اینگونه نیست که ما همیشه به دنبال تأیید باشیم و نقد پذیر نباشیم ؛من عاشق نقد هستم و دوست دارم یکی کاریکاتور من را بکشد و با من شوخی کند، یک زمانی برخی دوستان با انگیزه شخصی و یا مسائل هدایت شده،قصد تخریب دارند آن هم تخریب جایگاه واقعی هنرمند و به دنبال تخریب هواداران من هستند؛برای من هوادارانم اهمیت زیادی دارند و دوست ندارم چیزی انها را پریشان کند،وقتی چندسالی است می‌بینم گوشه انتقادها ذهن آنها را نشانه می‌گیرد سعی می‌کنم ورود کنم و به تشخیص خودم توضیحاتی راجع به آن بدهم؛ اینکه کلمه"قلم کشان" را استفاده کردم طبیعی است از قدیم هم گفته شده شما چاقو را به دست جراح بدهی جان انسانها را نجات می‌دهد و اگر به دست آدم دیوانه بدهی ممکن است جان ادمی را بگیرد؛از این مثال به ذهن من خطور کرد قلمی که حرمت دارد، در دست برخی بی حرمت می‌شود.

همایون شجریان: قلمی که حرمت دارد،در دست برخی بی حرمت می‌شود |علیرضا قربانی: این اوج‌خوانی‌ها ایراد نیست

او ادامه داد: گفتند در یک مرکز خرید عمومی آواز خوانده‌ایم آن هم من که تا به حال یک کار مناسبتی هم نخوانده‌ام و اینکه اشاره کردند، برای اصحاب ثروت آواز خوانده‌ایم دقیقا نشان از نشانه گرفتن احساسات طرفداران من داشت؛ منی که حاضرم برای آنها کنسرت خیابانی بدهم. و جواب من به این کار، تنها معرفی آنها بود و جواب دیگری به آنها ندادیم چون حرفشان کذب بود. در ادامه نصیحت کرده بودند من هم سعی کردم در یک جمله تحکمی بگویم " شما به من یاد ندهید چه کنم و چه نکنم".

بعد از نشست خبری این آلبوم مراسم رونمایی با حضور جمعی از هنرمندان نظیر «نوید محمدزاده»،«بهنوش بختیاری»،«رضا کیانیان»،«سهراب پورناظری» و افراد سرشناس دیگری برگزار شد. اجرای بداهه خوانی "همایون شجریان» و«علیرضا قربانی» از بخش‌های جذاب این مراسم بود. علاوه براین قطعه‌هایی از آلبوم با نوازندگی کوارتت شهرزاد و گروه آوازی تهران اجرا شد.

 

همایون شجریان: قلمی که حرمت دارد،در دست برخی بی حرمت می‌شود |علیرضا قربانی: این اوج‌خوانی‌ها ایراد نیست

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳