جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۸۳۲
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۱۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

محسن شریفیان،خواننده ،نوازنده و سرپرست گروه "لیان" در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار دیباچه گفت : مادامی که هنرمندان رعایت کرده و در حوزه موسیقی مذهبی خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای و اتفاقاتی نظیر آنچه در مداحی‌های شهری خصوصا در تهران و کلان شهرها رخ می‌دهد،نکرده و وارد سیاست نشوند این استقبال از جانب نسل جوان ادامه دارد.

این خواننده موسیقی نواحی درخصوص وضعیت موسیقی آئینی،مذهبی بوشهر اظهار داشت: موسیقی نواحی شامل بخش‌های مختلفی می‌شود از موسیقی مذهبی گرفته تا موسیقی‌هایی که مربوط به مراسم شاد و محافل هستند؛روی آوردن نسل جوان به موسیقی مذهبی بوشهر،امری اجتناب ناپذیر است که از سالهای گذشته شاهد آن هستیم و نمی‌توان گفت مردم بوشهر از موسیقی مذهبی رویگردان هستند.

 

مدتهاست که  نشریات ایرلندی در رابطه با من و کارهایم مطلب می‌نویسند| موسیقی مذهبی بوشهر دچار اختلاط با سایر موسیقی‌ها نشده است!

وی افزود: مادامی که هنرمندان رعایت کرده و در حوزه موسیقی مذهبی خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای و اتفاقاتی نظیر آنچه در مداحی‌های شهری خصوصا در تهران و کلان شهرها رخ می‌دهد،نکرده و وارد سیاست نشوند این استقبال از جانب نسل جوان ادامه دارد چرا که این نسل به واسطه عقاید مذهبی و برپا نگاه داشتن آئین‌های سنتی خود به این نوع از موسیقی کشش دارند.از طرفی موسیقی مذهبی بوشهر برخلاف آنچه در مداحی‌های شهری رخ می‌دهد،دچار اختلاط با سایر موسیقی‌ها نشده و همچنان شکل اصیل خود را حفظ کرده است؛این قبیل اتفاقات معمولا در موسیقی فولک مذهبی رخ نمی‌دهد.

این نوازنده سازهای بومی در رابطه بانقش جشنواره‌های نواحی در افزایش مخاطبان موسیقی نواحی اظهار داشت: به طور قطع  جشنواره‌های محلی می‌توانند نقش موثری در معرفی موسیقی نواحی مختلف کشور داشته باشند؛به هرحال نوعی ارزیابی است که باعث می‌شود هنرمندان جوان به رقابت بپردازند و آزمونی برای نحوه اجرا بر روی استیج داشته باشند؛ جشنواره‌ها تجربه خوبی برای گروه‌های مختلفی است که در آن شرکت می‌کنند، چه افرادی که از داخل کشور در این جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند و چه گروه‌هایی که از خارج از کشور دعوت می‌شوند و می‌توانند با موسیقی سایر مناطق ایران آشنا بشوند،موضوعی که رسانه‌های ما و تلویزیون به آن اهمیتی نمی‌دهند.

آهنگساز موسیقی فیلم"تیک آف"ضمن اشاره به این نکته که هراقدامی در جهت معرفی موسیقی فولک ارزشمند است، گفت: هیچ اشکالی ندارد که موسیقی فولک با هر نوع دیگری از موسیقی ترکیب شود چه در حوزه موسیقی پاپ چه راک و یا هر نوع دیگری از موسیقی. بالاخره هر ژانری از موسیقی مخاطب خاص خود را دارد،وقتی انواع مختلف موسیقی با موسیقی فولک یک منطقه ترکیب شود، باعث می‌شود،مخاطب با موسیقی آن منطقه هم آشنا شود؛ نگاه تعصبی به این موضوع که موسیقی فولک نباید با سایر موسیقی‌ها ترکیب شود،اشتباه بود و نمی‌توان مانع نوآوری در این زمینه شد.

وی افزود: احترام به سلیقه مخاطب در تولید موسیقی اهمیت زیادی دارد و در این مسیر باید مخاطب شناس بود؛اینطور نیست که ما تنها کار خودمان را بکنیم و ذائقه مخاطب را در نظر نگیریم اما تا جایی که به اصل موضوع لطمه‌ای نزند.وقتی قرار باشد مخاطب را درنظر نگیریم پس تولید موسیقی برای چه کسی است؟! موسیقی بدون مخاطب شناسی مفهومی ندارد.

این خواننده که تا کنون اجراهای زیادی در سطح بین المللی داشته در خصوص استقبال مخاطبان در خارج از کشور عنوان کرد: به این دلیل که مخاطبان خارج از کشور با آگاهی قبلی موسیقی ما را می‌شنوند،طبیعتا استقبال خوبی دارند چون با شناخت قبلی برای شنیدن موسیقی ما در این اجراها شرکت می‌کنند.وقتی قرار است در کشوری برنامه اجرا کنیم از ماه‌ها قبل در مورد اینکه چه موسیقی قرار است اجرا شود و چه کسی اجرا می‌کند،صحبت می‌شود و طبیعتا مخاطب استقبال خوبی دارد؛ بطور نمونه من 24 آبان در ایرلند اجرا دارم و الان مدتهاست که نشریات ایرلندی در رابطه با من و کارهایم مطلب می‌نویسند تا مخاطبان نسبت به این قضیه که چه کسی برنامه دارد و چه موزیکی قرار است بشنوند آگاه باشند.البته فستیوالی که گروه موسیقی را دعوت کرده و اعتبار آن در جذب مخاطب اهمیت زیادی دارد و این اتفاقی است که در ایران کمتر شاهد آن هستیم.

وی در انتها در خصوص برنامه آینده گروه"لیان" گفت:  گروه لیان قرار است به امید خدا در 23 آذر اگر مجوزهای لازم دریافت شود در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برنامه‌ای داشته باشد و من هم در آبان ماه  درقالب یک گروه ایرلندی در کشور ایرلند برنامه‌ای برای معرفی ساز"نی انبان" ایرانی خواهم داشت.

گفت و گو از:اعظم صفایی

 

 

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳