جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ : ۱۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸

به گزارش دیباچه ، حسن فتحی بدون شک از کارگردانان پیشرو در عرصه سریال سازی به شمار می رود ؛ کارگردانی که با علاقه ای عجیب به تاریخ معاصر و ادبیات کشورمان ، تلاش کرده با کیفیت ترین و جذاب ترین سریال ها را بسازد ؛ شناخت درست او از جامعه معاصر و همچنین تاریخ کهن ایرانی سبب شده تا رنگ و تار و پود سریال های او سبک متفاوتی را برایش در عرصه سریال سازی رقم بزند تا جایی که این سبک سریال سازی او با ساخت آثار بی نظیری چون  پهلوانان نمی میرند ، شب دهم ،روشن تر از خاموشی و درنهایت شهرزاد تبدیل به آثاری ماندگار و پرمخاطبی شدند که تا مدت ها درباره آن ها می توان صحبت کرد.آثاری که هرکدام با توجه به مضامین متفاوتش نسب به اثر دیگر ، می تواند او را در مقام کارگردانی مانند علی حاتمی قرار  بدهد.

پس از پروژه بحث برانگیز « شهرزاد  » و مطرح کردن ماجراهای حاشیه ای از جنس فساد مالی  در این پروژه و استراحت طولانی مدت فتحی و اینکه همه گمان داشتند اثر بعدی او نیز در نمایش خانگی اتفاق می افتد ، خبررسید که مقصد بعدی فتحی ،ساخت یک اثر سینمایی مربوط به  شمس تبریزی و مولوی است ؛ فیلمی با نام « مست عشق » با بازی شهاب حسینی در نقش  شمس تبریزی و پارسا پیروزفر در نقش مولانا؛این فیلم که گفته شده محصول مشترک ایران و ترکیه است و به برشی از زندگی شمس و مولانا در شهر « قونیه » می پردازد که  توسط فرهاد توحیدی و حسن فتحی نوشته شده است . 

انتخاب شهاب حسینی وپارسا پیروزفر به شدت در روزهای اخیر مورد توجه رسانه ها و مخاطبان فضای مجازی قرار گرفته به طوری که تعداد زیادی این انتخاب را یکی از بهترین تصمیم های حسن فتحی در طول سریال سازی اش می دانند. 

اما همه ماجرا به اینجا ختم نمی شود ؛ در حالی که سازندگان این پروژه در حال تدارک برای ساخت این اثر بودند امروز اما خبر رسید که آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله نوری همدانی  از مراجع عالیقدر ،با ساخت چنین سریالی موافق نیستند ، خبری که مثل بمب در رسانه ها پیچید ؛ 

ابتدا باشگاه خبرنگاران با اشاره به نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره ساخت فیلمی با موضوع شمس تبریزی و مولانا نوشت : 

" در پی انتشار اخباری مبنی بر ساخت فیلمی با موضوع زندگی مولانا و شمس، جمعی از طلاب با ارسال نامه‌ای به دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مرجع تقلید، درباره درستی این کار پرسیدند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال گفته است: با توجه به اینکه این کار (ساخت فیلم درباره شمس) سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.

مخالفت آیت الله نوری همدانی و آیت الله مکارم شیرازی با ساخت فیلم « مست عشق» | پاسخ دفتر آیت الله مکارم شیرازی به دیباچه: از چنین خبری بی اطلاع هستیم!

در تماس با دفتر پاسخ به سوالات شرعی و مردمی آیت الله العظمی مکارم شیرازی صحت و سقم این خبر را جویا شد که مورد تایید نماینده دفتر ایشان قرار گرفت و صراحتاً اعلام کردند که آیت الله العظمی مکارم شیرازی ساخت این فیلم را جایز نمی دانند. "

اما خبرنگار دیباچه برای پیگیری بیشتر این موضوع  دقایقی پیش در تماس با دفتر پاسخ به سوالات شرعی آیت الله مکارم شیرازی با این پاسخ نماینده دفتر ایشان مواجه شد که « ما  اطلاعی از این خبر نداریم ». البته قرار شد چندساعت آینده با شماره تماسی که در اختیار خبرنگار دیباچه قرار گفت صحت و سقم این خبر پیگیری شود. 

 همچنین به فاصله دو ساعت از این خبر ، نظر قاطع و صریح آیت الله نوری همدانی درباره ساخت اثر « مست عشق » رسانه ای شد ؛ این مرجع تقلید ، با اشاره محکم به نساختن  چنین پروژه ای ، تولید آن را حرام اعلام کردند. آیت الله نوری همدانی گفت: « طبق گفته حضرت صادق (ع) فرقه صوفیه دشمنان ما هستند و ترویج آن به هر شکلی باشد جایز نیست و حرام است.»

مخالفت آیت الله نوری همدانی و آیت الله مکارم شیرازی با ساخت فیلم « مست عشق» | پاسخ دفتر آیت الله مکارم شیرازی به دیباچه: از چنین خبری بی اطلاع هستیم!

در همین رابطه برخی از خبرگزاری های رسمی کشور  از جمله « خبرآنلاین » ، با مطرح کردن نظرات رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه و شخصیت شمس و مولانا نوشته اند:

" رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از شعرا در تاریخ 25 شهریور 1387 می فرمایند: « یک بخش مهمی  از شعر آئینی ما می‌تواند متوجه مسائل عرفانی و معنوی بشود. و این هم یک دریای عظیمی است.  شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را کسی یک قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین. »
رهبر انقلاب با اشاره به خاطره خودشان از شهید مطهری در ادامه می افزایند : « واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول اصول اصول الدین ... ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است.»

 

 

 

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳