جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۴ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۸

شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار دیباچه گفت: در این مملکت هزاران هزار میلیارد  تومن جابجا می‌شود،اتفاقات جدید قوه قضائیه گواه این موضوع است. در بخش خصوصی برای رسانه‌ها سریال سازی می‌کنند  و چه پول‌ها که  خرج می‌کنند و چه سلبریتی‌هایی که  در این کارها بازی می‌کنند این بودجه از کجا می‌آید!

این بازیگر که درحال حاضر مشغول بازی در فیلم سینمایی" کودک پنجاه ساله" کاری از "عباس شوقی " برای گروه کودک و نوجوان است درخصوص کمبود تولیدات این حوزه بیان داشت: اگر از انقلاب تا امروز تعداد کارهایی که در حوزه کودک تولید شده‌اند را بشمارید فکر می‌کنم بیشتر از 50 کار برای این رده سنی تولید نشده باشد و این فاجعه است چرا که سالی یک اثر هم تولید نمی‌شود. سینمای کودک سینمای مهمی است برای اینکه قرار است نسل جدید را کودکان ما بوجود آورند  وآنها  درچند سال آینده از دست اندرکاران و مسئولان کشوری می‌شوند بنابراین مهمترین سرمایه‌های کشورند و نیاز به تربیت صحیح دارند. سینما و تئاتر کودک بخش مهمی از تربیت آموزشی این نسل را بر عهده دارد  اما متأسفانه چون به سمت خصوصی سازی رفته مانند سینمای قبل از انقلاب چهار،پنج بازیگر اصلی دارد که فقط آنها در کارها بازی می‌کنند.

کارهایی مانند مختارنامه ، سریال امام علی،ولایت عشق و... دیگر تولید نمی‌شوند| سعی دارند بازیگران دو دهه گذشته را از دور خارج کنند

شهرام عبدلی ادامه داد: سینما ضابطه قانونمند خود را از دست داده و بخش هنری و مهندسی درستی که در دهه شصت و اوایل دهه 70 وجود داشت از بین رفته است یعنی همه در تلاش هستند به هرعلتی سرمایه خود را برگردانند و فیلمی بسازند و به خورد مردم بدهند تا فقط فروش کند نه به فیلمنامه توجه می‌شود و نه به ماندگاری اثر و نه اینکه برای چه مخاطبی ساخته می‌شود.چون در سینمای کودک هم شخصیت‌ها از میان کودکان هستند و نمی‌توانند از سلبریتی‌ها استفاده کنند به سراغ تولید آثار مربوط به این حوزه  نمی‌روند و در اینجاست که نقش دولت،ارشاد و فارابی باید پررنگ ترشود.من مخالف سرسخت این موضوع هستم که دولت نباید به سینما کمک کند ،دولت باید به سینماهای خاص و ارزشی کمک کند مانند سینمای کودک و سینمای دفاع مقدس. چون کسی برای اینها سرمایه گذاری خصوصی نمی‌کند اینها سوپسیدهایی است که یک کشور باید به فرهنگ بدهد .

وی که سابقه بازی در سریال‌ها و فیلم‌های مناسبتی،تاریخی را دارد در رابطه با تجربه حضور در این آثار گفت: در نگاه اول بعنوان یک بازیگر بازی در کارهای تاریخی و مناسبتی تفاوتی با سایر کارها ندارد به این دلیل که به بازیگر هر نقشی بدهند بازی می‌کند و انتخاب کار به نگاه بازیگر برمی‌گردد برخی مواقع کاری مورد پسند بازیگر و بعضی مواقع دیگر مورد علاقه او نیست؛ اما در کل بازی در کارهای تاریخی و مناسبتی سخت و طاقت فرسا است اما جذابیت زیادی دارد و حاصل کار ماندگار است.

این بازیگر افزود: به طور نمونه یکی از کارهای من در این حوزه سریال"طفلان مسلم" بود که سالها پیش پخش شد و  همه تماشاگران از آن رضایت داشتند و کمتر سریالی تا این اندازه بیننده خاص دارد،واقعیت این است که واقعه تاریخی عموما برای همه مردم جذاب است چرا که سر از یک اتفاق تاریخی درمی‌آورند و قصه این واقعه را دنبال می‌کنند و پیگیر  هستند؛سلیقه من هم به کارهای تاریخی نزدیک است البته کارهای تاریخی که سرشان به تنشان بیارزد مانند "مختارنامه" ،"سریال امام علی" و"ولایت عشق".

بازیگر سریال "مختارنامه" ضمن اشاره به این موضوع که بیننده سریال‌های تلویزیونی به شدت کم شده است عنوان کرد: هر چند این رسانه آمار بدهد مورد قبول نیست آنچه در این باره شنیده‌ام این است که تهران 30 درصد و شهرستان 60 درصد بیننده تلویزیون دارد اما وقتی ما به شهرستان‌ها می‌رویم شوق و ذوق سابق را ندارند و اینگونه نیست که تلویزیون‌های همه روشن باشد و بیننده برنامه‌های داخلی باشند.

وی در ادامه گفت: ضعف فیلمنامه تنها یکی از مشکلاتی است که این رسانه با آن مواجه است و دلیل اصلی آن خانه تکانی است که مدیران این رسانه انجام داده‌اند و سعی دارند بازیگران دو دهه گذشته را از دور خارج کنند و عده‌ زیادی نا بازیگر وارد کنند البته نمی‌گویم افراد جدید نباید وارد شوند اما امثال ما هم زحمت زیادی کشیده‌ایم اما چون بازیگران قدیمی دستمزد می‌خواهند و دستمزد شان را باید به موقع بدهند  سعی می‌کنند بازیگر جدید بیاورند و با بازیگران جدید هم اغلب قرارداد نمی‌بندند و اگر ببندند هم میزان آن کم و ناچیز است  در اصل یک سری داستان‌ها که  سابق تنها در سینما بوده به تلویزیون هم کشانده شده است.

بازیگر سریال فاصله‌ها اظهار داشت: مهمترین موضوع مخاطب شناسی است و این رسانه گویی نمی‌داند مردم چه چیزهایی را دوست دارند و چه باید برای آنها بسازد و پخش کند. این موضوع بسیار مهم و حیاتی است و از فیلمنامه هم با اهمیت تر است اگر مخاطب شناسی درستی داشته باشیم قطعا طرح و بازیگر درست انتخاب می‌کنیم و حتما سریال پربیننده می‌شود. طرح مسأله و موضوعاتی که قصه سریال‌های ما را می‌سازند درد جامعه ما نیست و چیزی نیست که مردم خود را در آن ببینند انگار قصه، جدا از زندگی آنهاست .

وی با اشاره به این موضوع که سالهاست دیگر شاهد تولید کارهای الف ویژه نیستیم افزود: کارهایی مانند مختارنامه ، سریال امام علی،ولایت عشق و... دیگر تولید نمی‌شوند و دلیل این مسأله نبود بودجه نیست چرا که در این مملکت هزاران هزار میلیارد  تومن و جابجا می‌شود،اتفاقات جدید قوه قضائیه گواه این موضوع است. در بخش خصوصی برای رسانه‌ها سریال سازی می‌کنند  و چه پول‌ها که  خرج می‌کنند و چه سلبریتی‌هایی که  در این کارها بازی می‌کنند این بودجه از کجا می‌آید! همان‌ها بیایند برای تلویزیون کار کنند چرا بروند خارج از رسانه کار کنند پس پول هست مدیریت درست نیست مگر می‌شود تلویزیون نتواند درآمدزایی کند.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که بازی در سینما برای او جذاب تر است یا تلویزیون بیان کرد: الان فرقی برای ما نمی‌کند و بیشتر به دنبال کار خوب هستیم و دیگر  قدرت انتخاب نداریم ؛ این واقعیتی است که نمی‌توان پنهانش کرد. در سال 70 تا80 کار ساخته می‌شود و در کل فقط 6 و7 نفر بازیگر بازی می‌کنند، مگر غیر از این عده شخص دیگری هست که بازی کند! در تلویزیون هم وضع همین است چهار پنج کارگردان هستند که فقط تیم خود را دارند و سرتاسر سال این افراد را می‌بینیم که گردشی کار می‌کنند وبازیگری که از این میدان دور باشد متأسفانه باید بیکار بماند.

گفت و گو از : اعظم صفایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳