جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۹۵
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۰۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸

مرضیه صدرایی بازیگر سینما،تلویزیون  فعالیت هنری خود را با تئاتر شروع کرد؛این هنرمند سابقه فعالیت در مدیوم‌های مختلفی را دارد، از بازیگری برای رادیو نمایش گرفته تا حضور در سریال‌های تلویزیونی و چند فیلم سینمایی ، بازی در مجموعه تلویزیونی "محله گل و بلبل" جدیدترین کار او در تلویزیون بود که به تازگی پخش آن به پایان رسید.

این بازیگر در گفتگو با خبرنگار دیباچه درخصوص دلیل حضور کمرنگ‌اش در تلویزیون اظهار داشت: بزرگترین مشکلی که وجود دارد مشکل متن است؛امروز فیلمنامه‌های قوی کمتری نوشته می‌شوند و اغلب بازیگران به سمت بداهه پردازی رفته‌اند تا بتوانند از پس شخصیتی که به آنها واگذار می‌شوند برآیند. اغلب بازیگران هم به دلیل ضعف متن کمتر پیشنهادی را می‌پذیرند و اگر دقت کنید متوجه این مشکل در سریال‌ها می‌شوید.

اغلب بازیگران به سمت بداهه پردازی رفته‌اند | فکر نمی کنم تولید « محله گل و بلبل »  ادامه پیدا کند!

وی افزود: الان خیلی از بازیگران بیکار مانده‌اند اما در هر شبکه‌ای که نگاه کنید عده‌ای از بازیگران را می‌بینید که تکرار می‌شوند و این معضل بزرگی است که علاوه بر مشکل فیلمنامه باید مورد توجه قرار بگیرد. در گذشته کارهای قوی تری تولید میشد که حتی تماشای تکرار آنها هنوز  برای مخاطب جذابیت دارد.

بازیگر سریال محله گل و بلبل درخصوص تأثیر برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شرایطی که تولیدات این قشر به حداقل رسیده است بیان داشت: اگر این جشنواره دستاوردی داشته باشد و خروجی مثبتی  از آن به نفع کودک و نوجوان حاصل شود به طور قطع موثر است. در صورتی که اتاق فکری در این جشنواره‌ها برگزار شود و صرفا در حد مهمانی نباشد می‌تواند مفید به فایده باشد به هرحال در جشنواره بازیگران ،کارگردان‌ها و نویسندگان و منتقدین حضور دارند و محفلی از صاحب نظران تشکیل شده که همفکری این جمع تأثیرات مثبتی خواهد داشت. از دل این اتفاق کارهای خوبی می‌توان تولید کرد کارهای موفقی نظیر محله گل و بلبل که تأثیر خوبی داشت نه به این دلیل که من در این کار حضور داشتم و بخواهم از آن تعریف کنم من از سالها پیش این کار را پیگیری می‌کردم و به نظرم تنها کاری است که از نویسندگی تا اجرا و تولید و پخش صرفا آموزش و پرورش برای کودک است و نه تنها برای کودک بلکه برای بزرگسال هم مفید است.

وی در ادامه گفت: در این کار مفاهیمی مانند نحوه رفتار اعضای خانواده پدر،مادر و فرزند آموزش داده میشد و علاوه بر این در بخش‌های دیگر تمامی رفتارها در قالب داستان به کودک منتقل میشد و اغلب کودکان این برنامه را دوست داشتند اما فکر نمی‌کنم تولید آن ادامه پیدا کند. من به جرأت می‌گویم که این کار تنها کاری بود که در خدمت پرورش هوش و نیروی ذهنی بچه‌ها بود و علاوه بر این تلفیقی از داستان‌های نوستالژیک قدیمی با مسائل امروزی بود که این جنبه از کار به جذابیت آن افزود. بنابراین فکر می‌کنم از نویسندگان و کارگردان‌هایی که به نوعی برای کودک وقت می‌گذارند باید تشکر و حمایت کرد تا کارهای بیشتری برای کودکان تولید شود چرا که هرجامعه‌ای برای پیشرفت و سلامت نیازمند توجه به قشر کودک و نوجوان است .

اغلب بازیگران به سمت بداهه پردازی رفته‌اند | فکر نمی کنم تولید « محله گل و بلبل »  ادامه پیدا کند!

صدرایی درخصوص تجربه شخصی خود از حضور در این مجموعه بیان کرد: تجربه خوبی بود و من صد درصد اگر بار دیگر پیشنهادی برای گروه کودک داشته باشم می‌پذیرم بسیاری از بازیگران بزرگ خارجی در کارنامه کاری خود برای کودک کار کرده‌اند و به چشم کاری بی اهمیت به این موضوع نگاه نمی‌کنند که با خود بگویند برای کودک کار نکنم چرا که بعد از این تنها پیشنهاد کار کودک دریافت می‌کنم . تجربه  من از این کارعالی بود چرا که گروه، گروه  بسیار خوبی بودد و همیشه می‌گویم درویش علی پور مدیر بسیار هوشمندی است به این دلیل که با این کار روانشناسانه برخورد کرد و در مواردی که بازیگران  غرق بازی بودند ریز به ریز رفتارها را  ارزیابی می‌کرد و به این موضوع توجه داشت که از همه سنینی تماشاگر این برنامه هستند و امیدوارم این تجربه مجدد برای من تکرار شود.

این بازیگر که تجربه بالایی در تئاتر دارد درخصوص شرایط کار در این مدیوم گفت:  الان به دلیل واگذاری  تئاتر به سالن‌های خصوصی استقبال کمی کمتر شده است البته این موضوع  به کیفیت کار هم بستگی دارد به طور نمونه در کار آخر ما "مگس" که در سالن سایه تئاتر شهر برگزار میشد سالن هر بار پر میشد به نظرم اگر کار با کیفیت باشد مخاطب خود را دارد  اما بالا رفتن قیمت بلیط باعث ریزش مخاطب شده است. در برخی کارها  از بازیگران چهره استفاده می‌کنند تا کار دیده شود معضلی که از سینما  به تئاتر هم رخنه کرده غافل از اینکه مردم برای دیدن آن بازیگر می‌روند و ممکن است کار دیده نشود و دستاوردی نداشته باشد. از طرفی کارهایی بوده که بازیگر چهره نداشته اما به قدری کار قوی بوده است که سالن پر شده است.

گفت و گو از: اعظم صفایی

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳