جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۶۶
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷

سپند امیرسلیمانی،بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار دیباچه گفت: به نظرمن درحال حاضر این جشنواره به نسبت گذشته موفق نیست به این دلیل که نه دست اندرکاران استقبال زیادی از آن می‌کنند و نه ارج وقرب گذشته را دارد. این ماجرا کمتر رقابتی شده و اغلب از قبل می‌شنویم که امسال فلان فرد و فلان فیلم جایزه می‌برد و همه چیز قابل پیش بینی شده است.

این بازیگر در خصوص دلیل کمکاری‌های اخیر خود در عرصه بازیگری اظهار داشت: این روزها پیشنهاداتی که به من می‌شود به نصف رسیده و دلیل این موضوع را نمی‌دانم؛اما به این دلیل که به لطف خدا صاحب خانه شده‌ و اجاره نمی‌دهم ترجیح می‌دهم مانند سابق هر پروژه‌ای را نپذیرم. در گذشته نقش‌هایی بازی کردم که خودم هم خیلی راضی نبودم وحالامی‌خواهم اشتباهات گذشته را تکرار نکنم با وجودیکه خیلی ها به من گفتند این موضوع به موقعیت کاری تو لطمه می‌زند و ممکن است فراموش شوی اما اشکالی ندارد من پای این مسأله می‌ایستم و ترجیح می‌دهم تا نقش خوبی به من پیشنهاد نشده بازی نکنم؛ نهایت این موضوع باعث می‌شود که دیگر کار نکنم. به عقیده من، روزیِ همه بدست خداوند است و نه من جای کسی را تنگ می‌کنم و نه کسی جای من را. هیچ وقت به این موضوعات فکر نکرده‌ام و تأکید می‌کنم روزی از جای دیگری می‌رسد پس انقدر همدیگر را آزار ندهیم چون با این کار تنها خودمان را اذیت می‌کنیم.

وی افزود: اصولا فکر می‌کنم این اتفاقی است که برای همه بازیگران هم نسل من افتاده است؛ در یک دوره تلویزیون را که روشن می‌کردی یک عده بازیگر جوان تازه کار را می‌دیدی که یکی از آنها من بودم و الان هم شاهد همان اتفاق هستیم یک سری بازیگر جوان را می‌بینیم که کسی آنها را نمی‌شناسد اما بالاخره آنها هم باید پروبال بگیرند.

سپند امیرسلیمانی،در رابطه با دلیل کاهش مخاطبان رسانه ملی به نسبت گذشته عنوان کرد: سابق تماشای تلویزیون و سریال‌ها برای مردم اهمیت بیشتری داشت و امروز این گونه نیست. از طرفی در یک دوره پروژه‌ها به این صورت بود که ابتدا به این فکر بودند که داستان سریال را چه کسی بنویسد و چه کسی کارگردانی کند و کدام بازیگران بازی کنند؛ اما امروز بودجه‌ای را در نظر می‌گیرند و می‌گویند با این بودجه چه کار می‌توان کرد! الان بیشتر بخش مادی مسأله مهم شده است.

وی در خصوص جشنواره فجر و نقش این رویداد فرهنگی در بالا بردن سطح تولیدات فرهنگی اظهار داشت: به نظرم درحال حاضر این جشنواره به نسبت گذشته موفق نیست به این دلیل که نه دست اندرکاران استقبال زیادی از آن می‌کنند و نه ارج وقرب گذشته را دارد. این ماجرا کمتر رقابتی شده و اغلب از قبل می‌شنویم که امسال فلان فرد و فلان فیلم جایزه می‌برد و همه چیز قابل پیش بینی شده است؛ در عوض وقتی مراسم اسکار را می‌بینیم کاندیداها از شدت استرس تا مرز سکته پیش می‌روند؛ اما اینجا وقتی برای دعوت از افراد تماس می‌گیرند؛ می‌گویند"شما حتما بیایید !" این یعنی چی ؟! از این واضح تر مگر می‌شود! یا موضوع جالب دیگر اینکه در جشنواره دیگری به غیر از جشنواره فجر قرار بود فردی جایزه بگیرد و به این علت که نیامده بود فرد دیگری را به جای او انتخاب کردند! به نظر من قدری رقابت‌ها کمتر شده است.

فرزند سعید امیرسلیمانی در ادامه افزود: متأسفانه در جامعه ما نقد کردن از بزرگان گویی غیر ممکن است و برخی گمان می‌کنند وقتی از مرحله‌ای گذشتند دیگر کسی نباید آنها را نقد کند و همه فقط باید از آنها تعریف کنند؛ درحالیکه سینمای آمریکا از جایی به بعد " فرانسیس فورد کاپولا" را به این علت که دو تا از فیلم‌هایی که ساخته بود فروش خوبی نداشت کاملا حذف کرد از طرفی "وودی آلن" هنوز بر سر کار است ؛ البته قصدم مقایسه با سینمای خودمان نیست بلکه می‌خواهم بگویم آدمها بر مبنای کاری که ارائه می‌کنند در صحنه می‌مانند و نه به این دلیل که سابقه کاری زیادی دارند. من به یاد دارم چند سال پیش فیلمی اکران شد که کارگردان خوبی آن را ساخته بود اما فیلم خوبی نبود و در برنامه هفت دو نفر منتقد نشستند و گفتند "کمی از آقای فلانی صحبت کنیم چون فیلم فلانی را که نمی‌شود نقد کرد!" چرا نمی‌شود نقد کرد؟!

وی افزود: در رابطه با نحوه داوری‌ها در جشنواره نمی‌گویم مشکلی وجود ندارد اما هرکسی به گونه‌ای فکر می‌کند؛یک عده می‌گویند به پیشکسوتها توجه نمی‌شود و یک عده می‌گویند پارتی بازی و پیشکسوت بازی است. آکادمی اسکار عضوهای زیادی دارد و هر عضو تنها فیلم‌ها را می‌بیند و رأی می‌دهد. اما در اینجا شما هم اگر داور باشی و بخواهی رأی بدهی بین فردی که دوستت هست و کسی که بدخواهت باشد فرق می‌گذاری و این مسأله در قضاوتت اثر می‌گذارد و وقتی تعداد عضوها پنج نفر می‌شوند طبیعی است که این اتفاق ممکن است رخ بدهد چون 400 نفر عضو ندارد که هیچ کس از رأی دیگری خبر نداشته باشد و هرکس ممکن است بانظرش در این زمینه اثر گذار باشد.

گفتگو از:اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳