جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۷۲
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۴ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷

امید نعمتی، خواننده گروه "پالت" که این روزها همچون همیشه فعال و پرانرژی به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه، گفت: به شهرت رسیدن افرادی که هیچ استعداد و هنری در موسیقی ندارند، اسفبار است..

این خواننده سبک پاپ، در خصوص فعالیت‌های اخیر خود اظهار داشت: به تازگی کنسرتی داشتیم که این اجرا، بعد از جدایی برخی از اعضای پالت،کمک بزرگی به ما کرد؛به این دلیل که توانستیم گروه را برای کار با نوازندگان جدید،آماده کنیم. درواقع نوازندگان درجه یکی همچون«کسری سبک تکین» و«داریوش بیژنی» با ما کار کردند و سه نوازنده "بادی" داشتیم که سه خانم جوان،هنرمند وبا استعداد هستند و در این اجرا همراه ما شده و به گروه اضافه شدند. تجربه برگزاری این اجرا،تجربه خوبی بود و از امروز هم شروع به ضبط آلبومی کرده‌ایم که امیدوارم تا پیش از عید به دست مردم برسد.

گمان نمی‌کردم از اجرا استقبال شود

نعمتی در خصوص استقبال مخاطبان از آخرین اجرای پالت،گفت: گمان نمی‌کردم به دلیل وضعیت معیشتی نامناسب مردم، از این اجرا استقبال زیادی شود؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کاملا معتقد هستم که موسیقی تنها برای روزهای خوب و خوش گذرانی نیست؛اتفاقا موسیقی همیشه حتی در شرایط جنگ جهانی دوم هم کار کرده است و می‌تواند،تسکین دهنده دردها باشد. مخاطبان ما هم از این کنسرت استقبال کردند به این دلیل که همیشه در کنسرت‌های ما، دردها،شادی‌ها و غم‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم.

مخاطب ما همیشه ما را حمایت کرده و ما هم سعی کرده‌ایم که برای آنها کم نگذاریم و زمانی که کنسرت برگزار می‌کنیم تمام تلاشمان را می‌کنیم که از هر نظر خوب باشیم؛ این بار در اجرای اول در نورپردازی،مشکل داشتیم که البته این نقص، در اجرا ی دوم برطرف شد اما من شرمنده مردم شدم؛ فکر می‌کنم ما موظف هستیم که همه چیز را درست انجام بدهیم تا افرادی که به کنسرت می‌آیند،یک شب به یاد ماندنی داشته، با ما شاد و غمگین شوند و به ما فکر کنند.من به وجود این مخاطبان افتخار می‌کنم وقول می‌دهم هر روز بهتر از دیروز باشیم.

فاجعه سقوط سلیقه مخاطب

وی در ادامه ضمن بیان این نکته که" وضعیت حال حاضر موسیقی پاپ،افتضاح است"،افزود: وضعیت موسیقی هم همانند وضعیت معیشتی،فرهنگی وسایر جنبه‌های زندگی در شرایط خوبی قرار نداشته و بسیار غمناک است. به شهرت رسیدن افرادی که هیچ استعداد و هنری در موسیقی ندارند، اسفبار است؛ در همه جای دنیا،موسیقی پاپ،قوانین خاص خود را دارد و به غیر از موسیقی،فاکتورهای دیگری در آن نقش دارد؛ خواننده‌ای که وارد این عرصه می‌شود باید علاوه بر مردمی بودن،خوش ادا و خوش استایل هم باشد تا بتواند در عرصه پاپ موفق شود. اما امروزه، موسیقی پاپ در ایران، کاملا سطحی است و افرادی وارد آن شده‌اند که هیچ کدام از این مشخصات را ندارند. من برخی مواقع تعجب می‌کنم از اینکه کنسرت‌‎هایی می‌فروشند که نه جذابیت اجرایی دارند و نه خواننده‌های آن جذاب و خوش ادا هستند !! و متأسفانه این موضوع بیانگر "فاجعه سقوط سلیقه مخاطب است".

تولید موسیقی بر طبق ملودی و ریتم در مراسم عزاداری

امید نعمتی در رابطه با نقش تهیه‌کنندگان، در شکل گیری وضعیت نابسمان موسیقی گفت: بدون شک تهیه کنندگان در شکل گیری این اوضاع نقش دارند؛ من فکر می‌کنم،پدیده‌ای که امروز با آن مواجه هستیم،بحران حضورافرادی است که به اسم تهیه کننده،سلیقه سازی می‌کنند.این افراد با بررسی آنچه مردم در موسیقی می‌پسندند اعم از ریتم شش و هشت و یا ملودی‌های آشنا که معمولا در مراسم عزاداری و یا استادیوم‌ها شنیده‌اند،موسیقی تولید می‌کنند و بعضا هم کارشان گرفته ومی‌فروشد.خواننده‌ها هم از این اتفاق خوشحال هستند،چرا که چند صباحی پول دریافت کرده ،حدودا چهار،پنج ماهی معروف می‌شوند و پس از آن تهیه کننده به دنبال فرد دیگری می‌رود و این خوانندگان را به امان خدا رها می‌کند؛ این موضوع متأسفانه موسیقی ما را به قهقراء می‌برد و وضعیت خوبی نیست.

بازخوانی آثار در صفحه اینستاگرام

وی در رابطه با بازخوانی آثار قدیمی در صفحه اینستاگرام خود عنوان کرد: من فکر می‌کنم بازخوانی نکته مهمی است و باعث می‌شود فرهنگ خاصی از یک دوره به دوره و یا نسلی دیگر منتقل شود؛ما سعی کرده‌ایم در هر آلبوم، به بازخوانی یک آهنگ بپردازیم؛اما این آثاری که در اینستاگرام بازخوانی شده کارهای خوبی است اما نمی‌توانیم همه آهنگ‌هایمان را بر بازخوانی بنا کنیم.ما در اینستاگرام این آثار را به صورت یک دقیقه‌ای می‌گذاریم تا مردم ببینند و با آثار آشنا شده، کنجکاو شوند و اصل آهنگ را گوش کنند.

به ما انگ دزدی زدند

این خواننده سبک پاپ افزود: زمانی که شروع به بازخوانی یک سری از آهنگ‌های قدیمی کردیم یک عده به ما حمله کردند به این علت که فکر می‌کردند این آثار نباید دست خورده شوند و این کار ما را نوعی دزدی می‌دانستند. درحالیکه بازخوانی اثر با دزدی اثر فرق داشته و اهدافی انسانی به همراه دارد. الان این موضوع در جامعه حل شده است اما سابق حتی منتقدین موسیقی هم به ما می‌گفتند این نوعی سرقت است. ما آهنگی از "آقای مهرپویا" بازخوانی کردیم که یکی از شاهکارهای تاریخ موسیقی ما هستند اما کمتر به ایشان توجه شده است؛ بعد از آن ما راجع به این فرد و تأثیری که بر نسل‌های بعد از خود گذاشته است،صحبت کردیم؛ برای من این موضوع جالب بود که در همان موقعی که برخی از افراد به ما انگ دزدی می‌زدند، ما هم برای جا انداختن فرهنگ بازخوانی می‌جنگیدیم و در همان اوضاع از طرف خانواده "مهرپویا" ایمیل بسیار محبت امیزی به ما ارسال شد که از کار ما تقدیر کردند. من فکر می‌کنم این موضوع باید در جامعه ما حل شود و به هر حال قبول کنیم که ما در موسیقی، مقداری عقب مانده و بیسواد هستیم؛جامعه‌ای هستیم که موسیقی برای مدتی در آن تعطیل بود و از کودکی هم آموزشی برای آن وجود ندارد. ما نباید از مردم انتظار داشته باشیم که موسیقی را بفهمند و یا بتهون و روح الله خالقی را بشناسند.

آثار پاپ سخیف تنها یک لایه دارد

وی در رابطه با عوامل ماندگاری یک اثر گفت: برخی از آثار خصیصه‌ای دارند که وقتی بخواهیم در موردشان بنویسیم، یک کتاب در موردشان می‌توان نوشت.به طور مثال قطعه"الهه ناز" که نمی‌دانیم به چه دلیل تا این اندازه ماندگار و موفق شد! اما فکر می‌کنم آنچه در ماندگاری اثر هنری نقش دارد،لایه‌هایی است که اثر هنری را تشکیل می‌دهد.شما می‌بینید که در آثار پاپ سخیف که امروز عرضه می‌شوند، صرفا یک لایه قابل مشاهده است و مخاطب در لحظه، همه چیز آن را دیده و متوجه می‌شود؛ مانند یک اثر معمولی نقاشی؛ اما وقتی، اثری، مونالیزا می‌شود که لایه به لایه کشف و مرموز شود. و نکات متفاوتی داشته باشد تا در نسل‌های مختلف هم دوباره شکوفا، قابل فهم، درک و کشف شود؛ من معتقد هستم فرایند ماندگاری یک اثر،فرایندی بسیار پیچیده است.

هر روز احساس فقر بیشتری می‌کنیم

خواننده گروه پالت در انتها،ضمن ابراز تأسف از وضعیت اقتصادی حال حاضر در کشور اظهار داشت: ما همانند مردم،غمگین بوده و هر روز احساس فقر بیشتری می‌کنیم. با وجودی که هر روز نگران آینده هستیم، اما تنها می‌توانیم امیدوار باشیم؛درواقع گروه پالت همیشه سعی در امید بخشیدن به مردم داشته حتی مواقعی که مورد انتقاد برخی از دوستان قرار می‌گیریم که می‌گویند" به چه دلیل در این شرایط حرف از امید می‌زنید؛ ما معتقد هستیم انسان همواره باید امیدوار باشد و در سخت ترین شرایط باید به امید زنده بود. آرزو می‌کنم درآینده، شرایط مردم بهترشود چرا که لایق آن هستند.

گفت و گو از: اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳