جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷

اعظم صفایی : «سوسن پرور»،بازیگر سینما،تئاتر و تلویزیون که با بازی در سریال تلویزیونی «بزنگاه» معروف شد، این روزها مشغول بازی در یک نمایش کمدی سیاسی است؛ او در گفتگویی اختصاصی با دیباچه گفت: امروز تلویزیون به دلیل کمبود بودجه در زمینه مالی بدعهدی می‌کند.

این بازیگر موفق ژانر طنز در خصوص فعالیت‌های اخیر خود اظهار داشت: در حال حاضر مشغول بازی در نمایش «دیکتاتور عاشق» به کارگردانی «اصغر خلیلی» هستم که این نمایش در سالن "تئاترمستقل تهران" اکران می‌شود. این تئاتر یک کار کمدی سیاسی است که پایان یک دیکتاتوری را به تصویر کشیده است وبا نگاهی نقادانه و طنز، به این موضوع پرداخته است که هر دیکتانوری روزی به پایان می‌رسد و دربخش‌هایی از آن تماشگر شرایط حال امروز کشور را احساس می‌کند، در مجموع نمایشی است که به وضعیت آلمان نازی و دوران هیتلر پرداخته است.

پیشنهادهای تلویزیون را نپذیرفتم

وی درباره دلیل عدم حضورش در تلویزیون گفت: پیشنهادهای زیادی برای حضور در سریال‌های تلویزیونی نداشته‌ام ولی تعدادی کار به من پیشنهاد شد که نپذیرفتم. دلیل آن این است که امروز شرایط نامساعد اقتصادی سبب شده تا در کارهای تصویری،به لحاظ مالی بدعهدی ‌شود؛ البته نه اینکه بگویم این بدقولی تعمدی است، بلکه در واقعیت دستشان خالی است. این موضوع در مورد کارهایی که اسپانسر دارند، صدق نمی‌کند اما در رابطه با کارهایی که تهیه کننده آنها خود سازمان صدا وسیما است، به دلیل اینکه بودجه‌ای وجود ندارد، کارها تنها با اعتماد تولید می‌شود ومن هم به واسطه نیازهای مالی و اینکه سرماه باید اجاره منزلم را فراهم کنم قطعا نمی‌توانم تنها با تکیه بر اعتبار کار کنم و به این دلیل که در ازای کاری که قرار است انجام دهم،پول دریافت می‌کنم، نمی‌توانم این پیشنهادات را بپذیرم.

شرایط نامساعد اقتصادی و پرداخت بلیط 40 هزار تومانی تئاتر

وی در ادامه درخصوص وضعیت حال تئاتر عنوان کرد: در اینکه به نسبت سال‌های گذشته، حال تئاتر بهتر است شکی وجود ندارد.بالاخره سالها از خصوصی سازی تئاتر می‌گذرد و تعداد سالن‌های خصوصی تئاتر بیشتر شده است. درواقع تئاتر رونق بیشتری پیدا کرده است و خیلی از بازیگران مانند من که سابق در تئاتر فعالیت داشتند و بعد از مدتی به دلیل شرایط مالی مناسب کارهای تصویر درگیر تصویر، شده بودند، امروز مجدد به تئاتر برگشته‌اند.این نشان می‌دهد که امروز حال تئاتر،حال خوبی است که ما را به سمت خود کشانده است. اما نمی‌توان منکر این قضیه هم شد که به هرحال هنوز تئاترهایی هست که وقتی برای کار می‌رویم می‌گویند" پول ،گیشه" یعنی باید ببینیم چقدر می‌فروشیم تا مشخص شود چه اندازه دستمزد می‌دهیم. درواقع حال چرخه اقتصادی تئاتر،چندان خوب نیست. به این دلیل که تهیه کننده و اسپانسر ندارد و تئاتر خصوصی یعنی تئاتری که مورد حمایت دولت نیست و باید سرمایه‌ای باشد تا به صحنه برسد و در حال حاضر به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، پرداخت بلیط 40 هزار تومانی برای مردم دشوار است و متأسفانه شرایط اقتصادی همه چیز را تحت تأثیر خود قرار داده است و تئاتر هم از این قضیه سوا نیست.

در بزرگسالی متوجه تئاتر می‌شویم

پرور افزود: وضعیت استقبال مردم از تئاتر مانند گذشته است و هیچ وقت امکان دارد که تئاتر به اندازه سینما تماشگر داشته باشد. خیلی از ما از بچگی یاد می‌گیریم که برای تماشای فیلم به سینما برویم اما خیلی از افراد در بزرگسالی متوجه چیزی به نام تئاتر می‌شوند. اکثر مردم بیشتر تمایل به تماشای تئاترهای آزاد دارند که البته خوب است ولی عمومیتی که در دیدن سینما هست در دیدن تئاتر نیست. البته من اعتقاد دارم که باز هم باید مثبت دید و باید بگویم به دلیل ازدیاد سالن‌های تئاتر به نسبت گذشته، استقبال مردم از تئاتر اندکی بهتر شده است.

در تئاتر کسی بازیگر را سانسور نمی‌کند

بازیگر نقش "فریده" در سریال" بزنگاه" درپاسخ به این پرسش خبرنگار دیباچه، که علاقمند به بازی در کدام مدیوم هنری است اظهار کرد: اگر به انتخاب من باشد، من علاقمندم همیشه در تئاتر بازی کنم و در تئاتر بمانم؛ اما به دلیل شرایط اقتصادی، گاهی مجبور هستم کارهای تصویر هم انجام دهم. اما در واقعیت عشق و علاقه قلبی من تئاتر است. دلیل آن هم این است که تئاتر دنیای دیگری است و درآن همبستگی وجود دارد که این همبستگی، انسان را زنده می‌کند. البته شاید این حس در تصویر هم باشد اما من احساس نمی‌کنم زیرا تئاتر برای من ویژه تر است. بازی در تئاتر در همان لحظه پایان، خستگی را از تن بیرون می‌کند و از نحوه تشویق تماشاگر متوجه می‌شوی که بازی خوبی داشته‌ای یا بد. در تصویر، کار شش ماه بعد بیرون می‌آید و یکباره می‌بینی،بخشی از کار سانسور شده است؛ اما در تئاتر تو سلطان هستی و کسی نمی‌تواند،بازیگر را سانسور کند و به همین دلیل سکویی، قوی است.

نقش فریده در سریال بزنگاه، نقشی تکرار نشدنی

وی در رابطه با علاقمندی‌اش در ایفای نقش‌های جدی گفت: من در تئاتر،بیشتر از اینکه نقش طنز بازی کنم،نقش‌های جدی داشته‌ام وبه تازگی است که در این مدیوم نقش‌های طنز بازی می‌کنم. اما در تصویر، کمتر نقش جدی داشته‌ام و تنها کارهای جدی من در همکاری با آقای ایاری و منوچهر هادی بوده است. به شخصه تنوع نقش را دوست دارم و در کل از اینکه به عنوان یک کمدین هم شناخته شوم استقبال می‌کنم. از میان نقش‌هایی که انجام داده‌ام، کار آقای عطاران را در سریال "بزنگاه" دوست دارم. به این علت که هم گروه خوبی داشتیم و هم کار بکری بود؛ درواقع، موقعیت نقشی مانند آن کار برای من تکرارنشد . در تئاتر هم به تازگی نقشی در نمایش " پالت" داشتم که بسیار دوست داشتم و همچنین کار "هایلایت" هم مورد علاقه من بود؛ البته در تئاتر اغلب کارهایم را دوست داشتم و فکر می‌کنم این خاصیت تئاتر است که در تصویر کمتر احساس می‌شود.

این بازیگر که تجربه کارگردانی تئاتر هم داشته است، ضمن اشاره به نگارش متنی کمدی موزیکال بیان داشت: متنی که نوشته‌ام آماده است و نام آن " داری داری داری، داری یا نداری" و شاعر آن «شیما ملکیان» است اگر سالنی برای برگزاری این نمایش پیدا شود، در اواخر پاییز، آن را به روی صحنه می‌برم .

وی در انتها ضمن تشکر ازتماشاگرانی که در شرایط نامساعد اقتصادی امروز حمایتگر تئاتر هستند اظهار داشت: من از مردمی که به تماشای تئاتر می‌آیند،تشکر می‌کنم و می‌دانم که تا چه اندازه هزینه بلیط، می‌تواند برنامه ریزی اقتصادی ماهیانه آنها را خراب کند؛ اما با این وجود تئاتر را تنها نمی‌گذارند و این بزرگترین حمایتی است که از فرهنگ مملکت می‌کنند وامیدوارم حال اقتصادی کشور خوب شود، نمی‌دانم به چه صورت اما این آرزوی من است.



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳