جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۱۳
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: فیلم های تاریخی نکته های ارزشمند را به مخاطب می افزاید اما مدیران فرهنگی سلیقه مردم را تغییر داده اند.

جهانگیر الماسی در گفت و گو با خبرنگار دیباچه درباره تأثیر فیلم های تاریخی در جامعه و وضعیت فعلی این آثار، اظهار کرد: مرجع دقیقی برای کارشناسی امور سینمایی و تلویزیونی نیستم و افراد بسیاری هستند که از نهادهای مختلف دستمزد دریافت می کنند تا در این امور پژوهش انجام دهند.

وی ادامه داد: پژوهشگران باید براساس نیازهای روحی مردم ضرورت تولید آثار تاریخی و هنری برای کشور را مشخص کنند.

** مسئولان پاسخگو باشند

بازیگر فیلم سینمایی «پشت پرده مه» با اشاره به اینکه آثار امروزی سینما نتیجه مسیر انتخابی مدیران فرهنگی است،افزود: مدیران فرهنگی در دوره ای تصمیم گرفتند که به شکل خاصی تولیدات سینمایی را پشتیبانی کنند و امروز هرچه که می بینیم نتیجه تصمیم این افراد است.

الماسی یادآورشد: این مدیران می خواستند که سلیقه مردم را نسبت به تولیدات تلویزیونی و سینمایی تغییر کنند، در زمان های گذشته علی حاتمی و ضیاالدین دری و جعفری جوزانی فیلم های تاریخی تأثیرگذاری ارائه می دادند اما مسئوولان می خواستند که گرایش مردم را تغییر دهند.

** جوانان به قهرمان نیاز دارند

وی با اشاره به اینکه مسئولان تولیدات اجتماعی را به نوعی جایگزین تولیدات تاریخی کرده اند، گفت: البته انتخاب نام اجتماعی برای یک ژانر مناسب نیست چرا که تمام آثار تصویری تقریبا اجتماعی هستند اما با اطمینان می توان گفت تمام این تغییرات در جهت همان اهداف مدیران انجام شده است.

بازیگر فیلم «صنوبر» ادامه داد: مدیران باید درباره اهداف خود اعم از مدیریت منابع انسانی، خط دادن به جریان فرهنگ نوین یعنی اینکه خودآگاه خواستند جوانان را به سمت خاصی هدایت کنند، به طور دقیق توضیح دهند و پاسخگو باشند که چرا فیلمسازی امروز در وضعیت مطلوب قرار ندارد.

الماسی افزود: فیلمسازان در حال حاضر سلیقه عوام را در نظر دارند و موضوعی چالشی را دنبال نمی کنند که حتی در میان قشر خاصی تأثیرگذار باشند.

وی به عدم الگوسازی در فیلم های امروزی تلویزیون اشاره کرد و گفت: در فیلم های امروزی شخصیتی را پیدا نمی کنیم که جوانان آن را برای زندگی خود الگو قرار دهند.

بازیگر فیلم سینمایی «سهراب» افزود: در سایر کشورها مدیران الگوهای متفاوتی را برای جوانانشان قرار می دهند که سبک زندگی خود را بر اساس آنها شکل دهند، بطور مثال در دوره ای که شاید جوانان به شادی احتیاج دارند، ورزش، قدرت و تندرستی را به آنها نشان می دهند و در دوره ای دیگر نگاه علمی و دانشمندپروری را مورد توجه قرار می دهند.

**آشنایی با هویت خود

کارگردان فیلم «رنج و سرمستی» خاطر نشان کرد: به هر حال تأثیر آثار تصویری تاریخی در سلیقه مخاطب غیرقابل انکار است اما بستگی دارد که مدیران فرهنگی ما چه اهدافی را دنبال کنند.

وی افزود: تولیدات تاریخی ارزشمند معمولا باعث می شوند تا مخاطب شناسنامه و هویت خود را پیدا می کند و متوجه شود که نیاکانش در چه درجه ای از سطح فرهنگ هستند و همچنین عملکرد نیروهای معارض و دشمن در ارتباط با میهنشان را متوجه شوند.

گفت و گو از : نازنین میرزایی



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳