شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۷۴۷
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

 اعظم صفایی: «سید علی تفرشی» خواننده و نوازنده سبک پاپ، را اغلب مردم با آثار شاخصی همچون« می عشق»،« امام علی»،«توکجایی همه عشق» می‌شناسند. این خواننده موفق پاپ که برای سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی بسیاری نظیر«خانه سبز»،«خاک سرخ» «بوی پیراهن یوسف» و«روبان قرمز» نوازندگی و خوانندگی کرده است، این روزها به گفته خود "دل و دماغی برای کار کردن ندارد"؛ به همین بهانه گفتگویی با او ترتیب داده‌ایم.

«علی تفرشی » درباره وضعیت حال موجود موسیقی پاپ به خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه گفت: چند سالی است که وضعیت موسیقی پاپ، وضعیت خوبی نیست. این موسیقی امروز به شکلی تکراری،دم دستی و تقلیدی همراه با صداهای دفرمه اجرا و به نوعی نمایش مبدل شده که قطعا راه به جایی ندارد، در این شرایط، طبیعی است،موسیقی به هیچ عنوان نمی‌تواند راهگشای فرهنگ وهنر باشد.

برگزاری کنسرت برای خالی کردن جیب مردم

وی افزود: امروز افرادی بر سرکار هستند که بیشتر با خط دهی تهیه کنندگان پیش می‌روند؛ تهیه کنندگانی که تنها به درآمد زایی فکر می‌کنند. این خواننده نماها با اجرای یک یا دو قطعه و با کمک ابزارهای مختلف خود را مطرح می‌کنند تا فضایی برای درآمد زایی بیشتر ایجاد کنند؛اما پس از مدت کوتاهی، حدودا یک تا دو سال که جیب مردم را خالی کردند، به این دلیل که حرفه‌ای نیستند، کنار رفته و میدان را به فرد دیگری می‌سپارند.

متأسفانه شناخت مردم نسبت به موسیقی، شناخت صحیح ودقیقی نیست؛ اغلب افراد برای پرکردن اوقات فراغت به سالن‌های اجرا می‌روند تا هیجانات خود را تخلیه کنند، در نتیجه از این نوع موسیقی استقبال کرده و جیب تهیه کنندگان را پر می‌کنند. این خوانندگان هم بی آنکه دانشی در زمینه موسیقی داشته باشند، صرفا با ادا واطوار وبه دور از هرگونه آزادی دراجرا، تنها مردم را سرگرم کرده و سالها است که ما با چهره‌های جدید و صداهای عجیب و غریب درموسیقی کشور روبرو هستیم.

نوازنده‌های فیش تو گلدان

خواننده تیتراژ سریال "خانه سبز" درباره معضل "پلی بک" در اجراهای زنده اظهار داشت: گاهی از خواننده صرفا به عنوان "پلی بک" دعوت می‌شود که این موضوع امری عادی است و در این اجرا هیچ نوازنده‌ای روی صحنه نیست و خواننده پلی بک می‌کند. اما زمانی که خواننده کنسرت می‌گذارد به این معنی است که اجرا زنده است وهر صوتی در کنسرت باید به صورت زنده از جانب نوازنده و خواننده اجرا شود؛ متأسفانه تعداد نوازنده‌هایی که به اصطلاح ما«فیش تو گلدان» هستند یعنی که کابلشان را در گلدان می‌گذارند، کم نیست اما فاجعه بارتر از این پلی بک خواننده در اجرای زنده است.

گاهی تماشگر از قبل می‌داند که با چه اجرایی مواجه است، کاری که معمولا در اجراهای برون مرزی که همراه با رقص و حرکات نمایشی است، انجام می‌شود و در اینجا پلی بک خواننده طبیعی است؛ به این دلیل که خواننده بواسطه حرکات زیاد بر روی صحنه قادر به خواندن به شکل معمول نیست. در این نوع از اجرا تماشگر از قبل در جریان موضوع بوده اما زمانیکه خواننده در اجرای زنده لب خوانی کند، این کاراو مصداق بارز «کلاهبرداری» است.

آنها که می‌گویند ما هم هستیم، پول بلیط از مردم نگیرند

این خواننده سبک پاپ ضمن تقدیر از پبشنهاد همایون شجریان، مبنی بر برگزاری کنسرت خیابانی دراین باره گفت: پیشنهاد همایون شجریان "قطعا باعث افتخار است چرا که به عقیده من، همایون، نابغه آواز ایران است. ای کاش همه چیز فراهم شود تا این اتفاق رخ بدهد زیرا تماشگری که برای تماشای این کنسرت می‌رود، شاهد اجرای بی نطیری خواهد بود.

اما بعد از همایون موجی به راه افتاد و کسانی که صدایشان ایراد دارد و اصلا خواننده نیستند، ادای این کار را درآورده و براین موج سوار شدند که به نظر من کار قشنگی نیست. درست نیست که وقتی کسی نظری می‌دهد بقیه هم دنبال او راه بیفتند و بگویند"ما هم هستیم". من مخالف برگزاری کنسرت خیابانی نیستم اما با توجه به شرایط کشور بعید می‌دانم این اتفاق رخ بدهد. در سراسر دنیا کنسرت خیابانی اجرا می‌شود و حتی شاهد برگزاری کنسرت‌های درجه یک خیابانی هستیم ولی فکر نمی‌کنم در کشور ما امکان این کار باشد. به نظر من افرادی که مدام می‌گویند " ما هم هستیم" و مایل به برگزاری کنسرت رایگان هستند، بهتر است این بار که کنسرت دارند از مردم پول بلیط دریافت نکنند.

قطعاتی که اشعار سخیف دارند

خواننده قطعه ماندگار«می عشق» ضمن اشاره به این نکته که اثری که بارمعنایی نداشته باشد، قطعا ماندگار نخواهد بود، بیان کرد: شما با هر موضوعیتی قصد ساخت یک قطعه با کلام موسیقی را داشته باشید، این قطعه تنها درصورت برخورداری ازبار معنایی است که ماندگار می‌شود. طبیعی است که وقتی قطعه شعر سخیفی داشته و ترانه قوی نداشته باشد ماندگار نخواهد بود. اما اینکه به چه دلیل شاهد رواج آثاری در موسیقی هستیم که از اشعار سخیف ساخته شده‌اند، پرسشی است که برای من هم بوجود آمده و فکر می‌کنم پاسخ آن در دست مسئولینی است که به این اشعار مجوز انتشار می‌دهند.

تولید اثر با ابزار ابتدایی

وی در انتها درخصوص راهکار رهایی موسیقی پاپ از وضعیت نامطلوب فعلی اظهار کرد: متأسفانه گمان می‌کنم برای رهایی از این مشکل نمی‌توان کاری کرد. زیرا از زمانی که تولید موسیقی صرفا با داشتن کیبورد،سینتی سایزر و کامپیوتر در منازل شخصی به راحتی صورت گرفت؛ موسیقی ما افت پیدا کرد. کاری که این افراد انجام می‌دهند به هیچ وجه پشتوانه علمی ندارد و اغلب این به اصطلاح خوانندگان و نوازندگان آموزش صحیح ندیده‌اند و نمی‌توانند کار دقیق و خوبی خلق کنند. با این اوضاع چگونه می‌توان موسیقی را کنترل کرد؛ مگر اینکه افرادی که علاقمند به فعالیت در عرصه موسیقی هستند ، چه از نظر نوازندگی و چه از نظر خوانندگی از یک فیلتر اصولی عبور کنند. البته طرح خاصی برای این پیشنهاد ندارم و فکر می‌کنم همه باید آزادانه موسیقی را کار کنند منتهی اول آموزش ببینند بعد به فکر ارائه کار هنری باشند. با در دسترس قرار گرفتن امکانات تولید موسیقی در اتاق شخصی افراد،همه این جسارت و جرأت را دارند که قطعه‌ای بسازند اما بعد از ساخت اثراست که تازه متوجه می‌شویم اثری تقلیدی،تکراری و بدون محتوی خلق شده است. این آثار فکر مردم را مسموم کرده و سطح توقع آنها را از موسیقی پایین می‌آورد؛ من بعید می‌دانم با این شیوه اتفاق خوبی در موسیقی ما رخ بدهد.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳