دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴  |  Monday, 02 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۴۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
«نیمه غایب» حسین سناپور از جمله کتاب های پر فروش وی است که تا به امروز 18 مرتبه تجدید چاپ شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، حسین سناپور متولد ‌۱۳۳۹ شروعِ داستان‌نويسي و نوشتنِ نقد داستان و نقد فيلم و گاهي فيلم‌نامه‌هاي كوتاه از ۱۳۶۳شروع کرد . چاپ كردن اين نوشته‌ها در نشريات مختلف در همين سال‌ها و از حدود سال ۱۳۷۲ تا هفت سال بعد روزنامه‌نگاري در بخش‌هاي ادب و هنر چهار روزنامه را نیز انجام داده است. وی تدريس داستان‌‌نويسي از سال ۷۹ شروع کرده است و تاکنون ادامه داده است.

«نیمه غایب» حسین سناپور را بخوانید


از جمله کتاب های چاپ شده از وی می توان به: «نیمه غایب»، «ویران می آیی» ، «سمت تاریک کلمات»، «تو در تویی شگرد ها»، «مهلکه»، «دود»، «آداب خداحافظی» و «سیاهه ی من» اشاره کرد.

و اما نیمه غایب

رمان «نیمه‌ی‌ غایب»، تحسین‌شده‌ترین کار «حسین سنا‌پور» در سویه‌ای واقع گرایانه، روایت کنش‌های درونی و بیرونی شخصیت‌های سرگشته‌ای است که در پی هویتی نامعلوم در نوسان‌اند. اثری با روایت‌های پازل‌وار و راوی‌های متعدد که در کنار هم دنیای داستان را کامل می‌سازند. نویسنده احساس نیرومند خود را نسبت به واقعیتِ محض وملموس کنار می‌گذارد و بر اساس واقعیت نظام اجتماعی و ضرورت دگراندیشی و تحول را به خواننده عرضه می‌كند.
 

شخصیت‌ها در دنیایی رها شده‌اند كه هیچ چیز علت هیچ چیز دیگر نیست. «گدایی كه شیشه را با لته‌ی كهنه‌اش پاك می‌كند، گدا نیست و پسربچه‌ای که کاغذهای روی دستش را وسط چهارراه‌ها می‌گرداند روزنامه فروش نیست ...» (ص ۱۹۹) در سیر گذر زمان سرگذشت پنج شخصیت، با ترس‌ها و تمنیات، احساسات و عواطف خاص خود، در برهه‌ای پرتنش از تاریخ کشورمان (دهه‌ی شصت) به‌هم پیوند می خورد. ساختار رمان در پنج بخش تحت عنوان: مراسم تشییع، مراسم خواستگاری، مراسم قربان، معارفه و وصل پیكربندی می‌شود و شخصیت‌ها هربار به کمک روایت دیگرگونه ای از رویدادها معرفی می‌شوند. و حضور روایت‌های مختلف از یک واقعه‌ی واحد باعث شکسته شدن اقتدار روایت و کلام خود محوریگانه می شود.


کلیت رمان در بخش اول تبیین می‌شود و اندیشه‌ی مرکزی آن - دیدگاه فمینیستی نویسنده - در پاره‌ی میانی متن (مراسم قربان) در هیأتی نمادین و اسطوره‌ای رخ می‌نماید. در واقع رمان با بیان کلیت طرح دربخش اول (مراسم تشییع) با قیاسی منطقی به جزء می‌رسد. رمان به تمامی، عناصر یك دسیسه‌ی نیرومند عاشقانه را بالقوه حمل می‌کند و با طرحی عام که از درون جنبه‌های مکرر زندگی گرفته شده است، دستمایه‌ی نویسنده می‌شود تا از خلال آن، نگرش خاص خود را نسبت به روح زمان، شخصیت‌ها و ... بیان کند. و این طرح چیزی نیست جز همان که: دوجوان دلباخته‌ی هم‌اند ولی عشق آنها کمتر به دلیل موانع بیرونی و در وجه غالب به سبب کشمکش‌های درونی آن‌ها هیچ‌وقت صورت واقع نمی‌پذیرد.


رمان دارای مکان زمانمند است که توسط زمان ماجرا مشخص می شود. زمان متراکم و فشرده می‌شود درحالی که مکان گسترش می‌یابد و در حرکت زمان و درونمایه و تاریخ غرق می‌شود. نشانه‌های زمان درمکان آشکارمی‌شوند و مکان نیز به نوبه‌ی خود بر اساس زمان مشاهده و سنجیده می‌شود. سیرحرکت داستان از حال به گذشته است و روال خطی داستان به این طریق شکسته می‌شود و نویسنده به ضرورت گزینش روایت غیرخطی، باید خواننده را خرده خرده در جریان رویدادها و کنش‌های عناصرداستان قراردهد. ولی یکباره با تمهیدی ناآشنا کلیت رمان را در بخش مراسم تشییع  ـ آغازداستان ـ عرضه می‌کند و پیوسته دربخش‌های دیگر به بازنمایی و تاكید رویدادهای اشاره شده، به تفصیل می‌پردازد.


این کتاب در 324 صفحه و با قیمت 25000 هزار تومان توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است و تا به امروز 18 مرتبه تجدید چاپ شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳