سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
«نیمه غایب» حسین سناپور از جمله کتاب های پر فروش وی است که تا به امروز 18 مرتبه تجدید چاپ شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، حسین سناپور متولد ‌۱۳۳۹ شروعِ داستان‌نويسي و نوشتنِ نقد داستان و نقد فيلم و گاهي فيلم‌نامه‌هاي كوتاه از ۱۳۶۳شروع کرد . چاپ كردن اين نوشته‌ها در نشريات مختلف در همين سال‌ها و از حدود سال ۱۳۷۲ تا هفت سال بعد روزنامه‌نگاري در بخش‌هاي ادب و هنر چهار روزنامه را نیز انجام داده است. وی تدريس داستان‌‌نويسي از سال ۷۹ شروع کرده است و تاکنون ادامه داده است.

«نیمه غایب» حسین سناپور را بخوانید


از جمله کتاب های چاپ شده از وی می توان به: «نیمه غایب»، «ویران می آیی» ، «سمت تاریک کلمات»، «تو در تویی شگرد ها»، «مهلکه»، «دود»، «آداب خداحافظی» و «سیاهه ی من» اشاره کرد.

و اما نیمه غایب

رمان «نیمه‌ی‌ غایب»، تحسین‌شده‌ترین کار «حسین سنا‌پور» در سویه‌ای واقع گرایانه، روایت کنش‌های درونی و بیرونی شخصیت‌های سرگشته‌ای است که در پی هویتی نامعلوم در نوسان‌اند. اثری با روایت‌های پازل‌وار و راوی‌های متعدد که در کنار هم دنیای داستان را کامل می‌سازند. نویسنده احساس نیرومند خود را نسبت به واقعیتِ محض وملموس کنار می‌گذارد و بر اساس واقعیت نظام اجتماعی و ضرورت دگراندیشی و تحول را به خواننده عرضه می‌كند.
 

شخصیت‌ها در دنیایی رها شده‌اند كه هیچ چیز علت هیچ چیز دیگر نیست. «گدایی كه شیشه را با لته‌ی كهنه‌اش پاك می‌كند، گدا نیست و پسربچه‌ای که کاغذهای روی دستش را وسط چهارراه‌ها می‌گرداند روزنامه فروش نیست ...» (ص ۱۹۹) در سیر گذر زمان سرگذشت پنج شخصیت، با ترس‌ها و تمنیات، احساسات و عواطف خاص خود، در برهه‌ای پرتنش از تاریخ کشورمان (دهه‌ی شصت) به‌هم پیوند می خورد. ساختار رمان در پنج بخش تحت عنوان: مراسم تشییع، مراسم خواستگاری، مراسم قربان، معارفه و وصل پیكربندی می‌شود و شخصیت‌ها هربار به کمک روایت دیگرگونه ای از رویدادها معرفی می‌شوند. و حضور روایت‌های مختلف از یک واقعه‌ی واحد باعث شکسته شدن اقتدار روایت و کلام خود محوریگانه می شود.


کلیت رمان در بخش اول تبیین می‌شود و اندیشه‌ی مرکزی آن - دیدگاه فمینیستی نویسنده - در پاره‌ی میانی متن (مراسم قربان) در هیأتی نمادین و اسطوره‌ای رخ می‌نماید. در واقع رمان با بیان کلیت طرح دربخش اول (مراسم تشییع) با قیاسی منطقی به جزء می‌رسد. رمان به تمامی، عناصر یك دسیسه‌ی نیرومند عاشقانه را بالقوه حمل می‌کند و با طرحی عام که از درون جنبه‌های مکرر زندگی گرفته شده است، دستمایه‌ی نویسنده می‌شود تا از خلال آن، نگرش خاص خود را نسبت به روح زمان، شخصیت‌ها و ... بیان کند. و این طرح چیزی نیست جز همان که: دوجوان دلباخته‌ی هم‌اند ولی عشق آنها کمتر به دلیل موانع بیرونی و در وجه غالب به سبب کشمکش‌های درونی آن‌ها هیچ‌وقت صورت واقع نمی‌پذیرد.


رمان دارای مکان زمانمند است که توسط زمان ماجرا مشخص می شود. زمان متراکم و فشرده می‌شود درحالی که مکان گسترش می‌یابد و در حرکت زمان و درونمایه و تاریخ غرق می‌شود. نشانه‌های زمان درمکان آشکارمی‌شوند و مکان نیز به نوبه‌ی خود بر اساس زمان مشاهده و سنجیده می‌شود. سیرحرکت داستان از حال به گذشته است و روال خطی داستان به این طریق شکسته می‌شود و نویسنده به ضرورت گزینش روایت غیرخطی، باید خواننده را خرده خرده در جریان رویدادها و کنش‌های عناصرداستان قراردهد. ولی یکباره با تمهیدی ناآشنا کلیت رمان را در بخش مراسم تشییع  ـ آغازداستان ـ عرضه می‌کند و پیوسته دربخش‌های دیگر به بازنمایی و تاكید رویدادهای اشاره شده، به تفصیل می‌پردازد.


این کتاب در 324 صفحه و با قیمت 25000 هزار تومان توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است و تا به امروز 18 مرتبه تجدید چاپ شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار