جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
«نیمه غایب» حسین سناپور از جمله کتاب های پر فروش وی است که تا به امروز 18 مرتبه تجدید چاپ شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، حسین سناپور متولد ‌۱۳۳۹ شروعِ داستان‌نويسي و نوشتنِ نقد داستان و نقد فيلم و گاهي فيلم‌نامه‌هاي كوتاه از ۱۳۶۳شروع کرد . چاپ كردن اين نوشته‌ها در نشريات مختلف در همين سال‌ها و از حدود سال ۱۳۷۲ تا هفت سال بعد روزنامه‌نگاري در بخش‌هاي ادب و هنر چهار روزنامه را نیز انجام داده است. وی تدريس داستان‌‌نويسي از سال ۷۹ شروع کرده است و تاکنون ادامه داده است.

«نیمه غایب» حسین سناپور را بخوانید


از جمله کتاب های چاپ شده از وی می توان به: «نیمه غایب»، «ویران می آیی» ، «سمت تاریک کلمات»، «تو در تویی شگرد ها»، «مهلکه»، «دود»، «آداب خداحافظی» و «سیاهه ی من» اشاره کرد.

و اما نیمه غایب

رمان «نیمه‌ی‌ غایب»، تحسین‌شده‌ترین کار «حسین سنا‌پور» در سویه‌ای واقع گرایانه، روایت کنش‌های درونی و بیرونی شخصیت‌های سرگشته‌ای است که در پی هویتی نامعلوم در نوسان‌اند. اثری با روایت‌های پازل‌وار و راوی‌های متعدد که در کنار هم دنیای داستان را کامل می‌سازند. نویسنده احساس نیرومند خود را نسبت به واقعیتِ محض وملموس کنار می‌گذارد و بر اساس واقعیت نظام اجتماعی و ضرورت دگراندیشی و تحول را به خواننده عرضه می‌كند.
 

شخصیت‌ها در دنیایی رها شده‌اند كه هیچ چیز علت هیچ چیز دیگر نیست. «گدایی كه شیشه را با لته‌ی كهنه‌اش پاك می‌كند، گدا نیست و پسربچه‌ای که کاغذهای روی دستش را وسط چهارراه‌ها می‌گرداند روزنامه فروش نیست ...» (ص ۱۹۹) در سیر گذر زمان سرگذشت پنج شخصیت، با ترس‌ها و تمنیات، احساسات و عواطف خاص خود، در برهه‌ای پرتنش از تاریخ کشورمان (دهه‌ی شصت) به‌هم پیوند می خورد. ساختار رمان در پنج بخش تحت عنوان: مراسم تشییع، مراسم خواستگاری، مراسم قربان، معارفه و وصل پیكربندی می‌شود و شخصیت‌ها هربار به کمک روایت دیگرگونه ای از رویدادها معرفی می‌شوند. و حضور روایت‌های مختلف از یک واقعه‌ی واحد باعث شکسته شدن اقتدار روایت و کلام خود محوریگانه می شود.


کلیت رمان در بخش اول تبیین می‌شود و اندیشه‌ی مرکزی آن - دیدگاه فمینیستی نویسنده - در پاره‌ی میانی متن (مراسم قربان) در هیأتی نمادین و اسطوره‌ای رخ می‌نماید. در واقع رمان با بیان کلیت طرح دربخش اول (مراسم تشییع) با قیاسی منطقی به جزء می‌رسد. رمان به تمامی، عناصر یك دسیسه‌ی نیرومند عاشقانه را بالقوه حمل می‌کند و با طرحی عام که از درون جنبه‌های مکرر زندگی گرفته شده است، دستمایه‌ی نویسنده می‌شود تا از خلال آن، نگرش خاص خود را نسبت به روح زمان، شخصیت‌ها و ... بیان کند. و این طرح چیزی نیست جز همان که: دوجوان دلباخته‌ی هم‌اند ولی عشق آنها کمتر به دلیل موانع بیرونی و در وجه غالب به سبب کشمکش‌های درونی آن‌ها هیچ‌وقت صورت واقع نمی‌پذیرد.


رمان دارای مکان زمانمند است که توسط زمان ماجرا مشخص می شود. زمان متراکم و فشرده می‌شود درحالی که مکان گسترش می‌یابد و در حرکت زمان و درونمایه و تاریخ غرق می‌شود. نشانه‌های زمان درمکان آشکارمی‌شوند و مکان نیز به نوبه‌ی خود بر اساس زمان مشاهده و سنجیده می‌شود. سیرحرکت داستان از حال به گذشته است و روال خطی داستان به این طریق شکسته می‌شود و نویسنده به ضرورت گزینش روایت غیرخطی، باید خواننده را خرده خرده در جریان رویدادها و کنش‌های عناصرداستان قراردهد. ولی یکباره با تمهیدی ناآشنا کلیت رمان را در بخش مراسم تشییع  ـ آغازداستان ـ عرضه می‌کند و پیوسته دربخش‌های دیگر به بازنمایی و تاكید رویدادهای اشاره شده، به تفصیل می‌پردازد.


این کتاب در 324 صفحه و با قیمت 25000 هزار تومان توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است و تا به امروز 18 مرتبه تجدید چاپ شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
آخرین اخبار