جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۵۶۹
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۷ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
در گفتگو دیباچه با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛
یک کارشناس بازار سرمایه درمورد چرایی نوسانات نرخ دلار و تأثیر آن روی اقتصاد کشور و بازار سرمایه توضیحاتی داد.

فاطیماه میرزایی | یک، کارشناس بازار سرمایه، درمورد دلیل نوسانات قیمت دلار بیان کرد: دلار در یک برهه‌ی کوتاهی از زمان، از نرخ ۶۰هزار تومان به حدود ۴۲ هزار تومان رسید که این عدد را مدیون اتفاق‌ها و اخبار سیاسی هستیم که از عربستان به گوش رسید. چون شاهد بودیم که پس از مدت ها، خبر بازگشایی سفارت‌ها و اخبار سیاسی این چنینی باعث شدند دلار به رقم حدود ۴۲ هزار تومان برسد. ولی آیا این عدد باقی و ثابت خواهد ماند؟ 

علی عصاری گفت: همان طور که در روز‌های پایانی اسفندماه شاهد بودیم دلار به طور مجدد افزایش پیدا کرد و دچار نوسان شد. البته این نکته را باید اضافه کرد که حجم نقدینگی در جامعه به شدت بالاست و طبیعتاً این حجم از نقدینگی، خواه ناخواه سر از دلار، گرانی و تورم برخواهد آورد و اخبار سیاسی مثبتی که به گوش می‌رسند فقط می‌توانند به عنوان یک مرهم موقت و زودگذر یا مُسَکن برای اقتصاد کشور باشند و پس از آن، به ناچار، شاهد یک تورم قدیمی خواهیم بود که سال هاست با کشورمان عجین شده است و مجدد دلار رشد خواهد کرد و آن چه در این مدت دیدیم این بود که دلار حدود یک هفته توانست روی ۴۲ هزار تومان آرام بگیرد و بعد از آن، حرکت و رشد خود را شروع کرد.

دلار هر قیمتی باشد، بازار در کوتاه مدت به آن واکنش نشان نمی‌دهد / هجوم نقدینگی به سمت طلا و دلار و کالا‌های سرمایه‌ای، به اقتصاد کشور لطمه می‌زند

این کارشناس بازار سرمایه درمورد تأثیر نوسانات ارزی روی بازار سرمایه و اقتصاد کشور تصریح کرد: دلار هر قیمتی باشد بازار، تقریباً در کوتاه مدت به آن واکنش نشان نمی‌دهد و مشکل اصلی، نوسانات و ثبات دلار است و بازار سرمایه نیاز به یک ثبات نسبی و آرامش دارد که فقط عدد دلار ثابت باشد تا سرمایه گذار بتواند تصمیم بگیرد و حداقل در کوتاه مدت روی سهم‌ها و شرکت‌ها سرمایه گذاری کند و درمورد بازار‌های موازی و سکه و طلا هم طبیعتاً، اگر شتاب و گارد صعودی داشته باشند، در بازار طلا و سکه خودشان را بیشتر به صورت حباب نشان می‌دهند؛ حباب مثبتی که مدتی است در بازار وجود دارد و این حباب به واسطه انتظارات تورمی و انتظار مردم از افزایش نرخ دلار و مسائلی از این دست است که به نظر بنده، بالاتر از ارزش ذاتی آن‌ها به فروش می‌رسد.

عصاری در خصوص پیش بینی خود از روند نرخ دلار تأکید کرد: به نظر بنده، اگر روند فعلی ادامه پیدا کند و سیاست‌های بنیادی اقتصاد اصلاح نشوند و به همان روال قبل باشیم بدون شک، سقفی برای دلار متصور نیستم. چون جامعه ناخواسته عادت کرده است به این که اگر با دنیا تعامل نداشته باشد نرخ دلار می‌تواند گران و گران‌تر شود و درواقع، این انزوا باعث افزایش نرخ دلار می‌شود. بنابراین، اگر رخداد سیاسی خاصی یا تعامل با دنیا اتفاق نیفتد نمی‌توان سقفی برای دلار متصور بود. 

او درمورد نقدینگی ادامه داد: دولت اخیر، بیشترین خلق نقدینگی را در مقایسه با دولت‌های گذشته داشته است و این موضوع، از جهت کنترل دلار، خیلی کار را برای آن سخت‌تر می‌کند تا جایی که اگر دقت کرده باشید برای اخبار سیاسی از اهرم‌های دیگری هم استفاده می‌شود. مثلاً سیاست مذاکره با عربستان، بلافاصله یا پس از آن باعث جذب نقدینگی‌های سرگردان در بازار شد که دیدیم این نقدینگی‌ها در فروش خودرو‌های داخلی و خارجی و پذیره نویسی‌های زیاد در بازار و... توانست تا حدی نقدینگی‌های سرگردان را جذب کند تا این پول‌ها به سمت طلا و دلار نروند. 

دلار هر قیمتی باشد، بازار در کوتاه مدت به آن واکنش نشان نمی‌دهد / هجوم نقدینگی به سمت طلا و دلار و کالا‌های سرمایه‌ای، به اقتصاد کشور لطمه می‌زند

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هجوم نقدینگی به سمت طلا و دلار و کالا‌های سرمایه‌ای بدین شکل واقعاً می‌توانند ضربه زیادی به اقتصاد کشور وارد کنند و متأسفانه، در جامعه ما مرسوم شده که چنین رفتاری سودده است و درواقع، افراد، دلار را برای سرمایه گذاری می‌خرند. این در حالی است که چنین کاری در کشور‌های دیگر درست نیست و به همین خاطر، بنده فکر می‌کنم با این خلق نقدینگی و سیاست ها، در آینده نزدیک، شاهد وضعیت جالبی نباشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار