چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۹۵۸۶
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۴ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
در نشست خبری ویژه برنامه خنیاگران سرزمین مادری عنوان شد:
دیباچه: نشست خبری ویژه برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» بامحوریت موسیقی شناسی اقوام ایرانی صبح امروزدر فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد .

به گزراش خبرنگار موسیقی دیباچه:در ابتدای این نشست محسن اسماعیلی مدیر فرهنگسرای ارسباران در خصوص فعالیت های این فرهنگسرا گفت: فرهنگ سرای ارسباران درطی بیست سال فعالیت های خود توانسته به طور تخصصی کارهایی انجام دهد. به این ترتیب تبدیل به یک مرکز جامع شده است .

وی افزود: برنامه ریزی شده تا در این فرهنگسرا همایش هایی را تحت عنوان خنیاگران مادری برگزار کنیم. امروز برای بررسی موسیقی لرستان اینجا جمع شده ایم تلاش داریم 5 و6 مهرماه برنامه‌ای را با عنوان خنیاگران سرزمین مادری که هدف آن شناسایی موسیقی لرستان است  برگزارو قصد داریم ریشه های موسیقی لرستان را جستجو کنیم.

%d8%af%db%8c%d8%a8%d8%a7%da%86%d9%87-%d9%84%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86

مدیر فرهنگسرای ارسباران در ادامه گفت: می خواهیم در شب اول یعنی 5 مهر بحث مطرح شدن موسیقی را داشته باشیم در این مراسم علی اکبر شکارچی به معرفی بخشی از موسیقی لرستان که کم تر شناخته شده است می پردازد ؛تنبور نوازی لرستان که قدمت طولانی دارد در این همایش مورد برسی قرار می‌گیرد؛همچنین تک نوازی ،دو نوازی و گروه نوازی را خواهیم داشت و قرار است از فرج علیپور وعلی اکبر شکارچی تقدیر شود.

اسماعیلی در خصوص برنامه های شب دوم این همایش توضیح داد:در شب دوم ما تک نوازی تنبور لرستان را خواهیم داشت .سخنران آن شب فریدون شهبازیان است قرار است از ایرج رحمانی و درویش رضا منظمی تجلیل شود.

در ادامه علی اکبر شکارچی نوازنده کمانچه ایرانی آهنگساز و استاد موسیقی سنتی در خصوص ویژگی موسیقی استان لرستان توضیح داد: جای خرسندی است که قوم لر با حمایت هنرمندان این استان توانسته به سطحی برسد که بتواند موسیقی خود را در کشور ارائه کند.موسیقی استان لرستان  تاریخ و پیشینه‌ای طولانی دارد. اگر چه قبل از انقلاب این موسیقی به رسمیت شناخته نشده بود اما اکنون به رسمیت شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است. این اتفاق خوبی است که برای موسیقی لرستان رخ داده است.

وی افزود: در این استان دو نوع موسیقی وجود دارد ، نخست آن موسیقی که پیشکسوتان اجرا می کنند و دوم موسیقی نسل جدید است ما با این پیوستگی کار خود را ادامه می دهیم .موسیقی محلی وسنتی به دو خانواده می مانند که در کنار هم قرار گرفته اند وبدون هم نمی توانند ادامه دهند. این جشنواره اتفاق مبارکی برای قوم لراست.

این آهنگسازدر خصوص وضعیت موسیقی استان لرستان گفت: در این استان موسیقی مانند زبان مادری سینه به سینه منتقل می شود یعنی تمام کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند از کودکی با  موسیقی همراه بودند . پس می توان گفت موسیقی این استان قدمت طولانی دارد. موسیقی دانی که موسیقی را سینه به سینه پیش نبرده است نمی تواند در کار خود موفق باشد.

وی افزود:وقتی استاد شاه مرادی فوت کردند همه گفتند سرنا نوازی مرد ولی شک نکنید که موسیقی این استان همچنان به حیات خود ادامه می دهد .

وی خاطر نشان کرد: درطول تاریخ ایران مردم نگاه خاصی به موسیقی محلی داشتند ؛مردمی که حافظ ومولانا و... دارند غیر ممکن است که دنبال موسیقی محلی نباشند.

در ادامه اسماعیل پرویز زاده مسئول برگزاری این مراسم گفت:یکی از ویژگی های این همایش این است که به اصالت وقدمت موسیقی استان لرستان می پردازد، این ویزه برنامه کمک می کند تا  نوازندگان این استان پیشینه موسیقی استان لرستان را معرفی کنند.

وی در پایان گفت : معمولا موسیقی بخش مرکزی استان لرستان شناخته شده است ما در این دو شب موسیقی دو منطقه دیگر از این استان را خواهیم شنید . نوازندگان تنبور نواز لرستان ویژ گی بارزی دارند که آنها را از بقیه جدا می کند . ساز بلوئور هم یکی از ساز های معروف استان لرستان است ، این ساز موسیقی چوپانان است  که در موقعیت های مختلف استفاده می شود.

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار