جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۸۸۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
دیدار هیات مدیره آسیفا با معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی :
دیباچه: نهمین جلسه مشترک معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با صنوف سینمایی به دیدار و گفتگو با هیات مدیره آسیفا اختصاص یافت.

به گزارش دیباچه، در این نشست که با حضور محمد حسین فرج مدیر کل دفتر توسعه فناوری سینمایی برگزار شد؛ روانبخش صادقی، اسماعیل شرعی و استاد احمد عربانی به ایراد صحبت پرداختند .

در ابتدای جلسه حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ضمن تشریح اهداف برگزاری جلسه آمادگی خود را برای شنیدن دیدگاه ها و نظرات حاضران ابراز داشت. وی از ابتکار عمل آسیفا در جذب استعداد های جدید در گستره ایران اسلامی و برخورداری از سرمایه انسانی بی نظیر تشکر کردو پیشنهاد کرد تا با مشارکت دفتر توسعه فناوری های سینمایی نیازهای فنی و زیرساختی این بخش بررسی و شناسایی شود .

این گزارش می افزاید روانبخش صادقی مدیر عامل آسیفا گفت: آسیفا در بین انجمن های خانه سینما بیشترین عضو را دارد و اگر اعضای نمایندگی های شهرستان های کشور را هم به آن بیفزاییم بیش از 2000 نفر انیماتور عضو آسیفا هستند. وی انجمن انیمیشن خانه سینما را تنها تشکلی دانست که در بعضی از شهرهای ایران نمایندگی دارد و به عضو گیری در آنها پرداخته است. وی حمایت و پشتیبانی فنی از انیمیشن را گامی برای توسعه این صنعت برشمرد و آن را زمینه ساز حضور بهتر محصولات ایرانی در بازارهای جهانی و ایجاد فرصت های پایدار شغلی در کشور دانست. وی همچنین از راه اندازی شعبه آسیفا در شهرهای کرمان ، قم و شاهرود در آینده ای نزدیک خبر داد .

در ادامه این نشست «اسماعیل شرعی» با اشاره به ظرفیت های انسانی قابل توجه در انیمیشن ایران تغییر سیاست دولت ها را در قبال انیمیشن در مجموع مثبت ارزیابی نکرد و یاد آور شد برای جلوگیری از مهاجرت انیماتورها و حفظ سرمایه های مادی و معنوی ضروری است که نقشه راه جامع و مشخصی در این زمینه تدوین شود تا با تغییر دولت ها خللی در اجرای آن بوجود نیاید وی نقش انیماتورها در راه اندازی نهادهایی همانند مرکز صبا (تلویزیون) را حائز اهمیت شمرد و گفت : تجهیز صبا به مدرن ترین وسایل و تجهیزات انیمیشن در دوران دشوار گذشته سبب حیرت و شگفتی بسیاری شده بود.

استاد «احمد عربانی» سابقه 60 ساله انیمیشن در ایران را یک مزیت استثنایی برشمرد و با تشریح ساز و کارها و مناسبات گذشته در تولید انیمشن، واگرایی و تک روی موجود در بین انیماتورها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ورود فناوری دیجیتال هم به جای اینکه همگرایی بین هنرمندان و تیم های تولید را بیشتر بکند به جدایی ها دامن زد؛ در حالیکه انیمیشن محتاج هم افزایی و وحدت و همراهی همگانی است. وی با یادآوری این نکته که اساساً انیمیشن یک کنش هنری تجاری است خواستار رفع محرومیت ها و نگاه های تبعیض آمیز به این هنر شد.

در پایان این نشست معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی شمار قابل توجه اعضای انجمن انیمیشن و شعبات شهرستانی آن را بی بدیل خواند و بر استفاده از این ظرفیت تاکید کرد. وی با توضیح این نکته که آمار و اطلاعات نقشی اساسی و بنیادین در نظام برنامه ریزی کشور دارد، از هیات مدیره آسیفا درخواست کرد تا در تعریف و تبیین اقلام و شاخص های آماری سازمان سینمایی را یاری رسانند تا در نهایت با تدوین گزارش های جامع و انتشار سالنامه آماری بتوان توجه مسئولان ارشد نظام برنامه ریزی کشور را برای کمک به بازیابی جایگاه واقعی انیمیشن جلب نمود.

حیدری خلیلی آمادگی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی را برای دریافت طرح های آموزشی ،مطالعاتی و تحقیقاتی آسیفا ابراز نمود و اظهار امیدواری کرد با کمک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که حامی فیلم های کوتاه و بلند انیمیشن است، معرفی درست و شایسته ای از مزیت های تجاری و فرهنگی انیمیشن صورت گیرد تا متعاقباً به ارتقای آن در بین سایر هنرها کمک نمود. وی از هیات مدیره انجمن خواست تا در ساماندهی مراکز خدمات پشتیبانی فنی فیلمسازی انیمیشن که به صورت غیر رسمی فعالیت دارند با دفتر توسعه فناوری های سینمایی همکاری داشته باشد و از ظرفیت و قابلیت نافذ انیمیشن برای آگاه سازی و پیوند مردم با مسائل مهم کشور و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی استفاده شود .

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در پایان به ضرورت ورود اعضای با سابقه و موفق آسیفا برای تاسیس آموزشگاه آزاد سینمایی در رشته های تخصصی انیمیشن بویژه در شهرهای مستعد ودارای پیشینه انیمیشن تاکید کرد و تهیه گزارش راهبردی در خصوص وضعیت کسب و کار و ظرفیت اشتغالزایی سینما و بویژه انیمیشن را از نیازهای مطالعاتی این بخش دانست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳