چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 08 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۱۰۳
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۵
اعتراض تند خواهر پورتراب به روند برگزاری مراسم
دیباچه: پیکر زنده یاد مصطفی کمال پورتراب استاد چهار نسل از موسیقی‌دانان کشورمان جمعه ۴ تیر ماه در حضور تعداد قابل توجهی از هنرمندان و چهره‌های سرشناس هنری از محل تالار وحدت تهران تشییع و به سرای ابدی مشایعت شد.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه،  محمد سریر عضو هیات مدیره خانه موسیقی در ابتدای این مراسم بیان کرد: استاد مصطفی کمال پورتراب از جمله هنرمندانی بودند که به معنا و مفهوم واقعی کلمه می توانیم نام استاد را برای وی به کار گیریم. او شاگردان زیادی داشت که هم اکنون این شاگردان به عنوان استاد فعالیت خود را در عرصه موسیقی ادامه می‌دهند و سه ویژگی منحصر به فرد زنده یاد کمال پورتراب وسعت دانش و تجربه و حافظه فوق‌العاده قوی بود که برای همه ما آموزنده است. او علاوه بر تسلط بر موسیقی ملی و موسیقی جهانی در حوزه شریعت، مبانی دینی، ریاضی، ادبیات و حتی کاربرد کامپیوتر تجربه‌های گرانبهایی داشت.

او در ادامه خاطرنشان کرد: امیدوارم جوانان و هنرمندانی که در سال‌های دور افتخار شاگردی در مکتب وی را داشته‌اند از داشته‌های این هنرمند پند بگیرند و بتوانند از این آموزه ها برای ادامه دادن ارزش‌های ایشان استفاده کنند.

اعتراض خواهر استاد پورتراب به سخنرانان

از حاشیه‌های این مراسم زمانی بود که نازنین جلالی یکی از شاگردان زنده‌یاد پورتراب برای ادای سخنرانی پشت تریبون قرار گرفت اما خواهر زنده‌یاد پورتراب از پایین سکوی سخنرانی اعتراض خود را به برگزاری این مراسم بدون در نظر گرفتن خانواده‌اش بیان کرد و تصریح کرد چرا در این مراسم همه سخن می‌گویند اما هیچ‌کس هیچ یادی از خانواده‌اش نمی‌کند. در این شرایط بود که بلافاصله جلالی از وی نیز یاد کرد.

اسماعیل تهرانی: پورتراب معلم پنهان و آشکار همه ما بود

اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر شهر تهران هم در این مراسم گفت: همه ما انسان از بدو تولد تحت تاثیر دو گونه معلم هستیم، نخست معلمان آشکار و دوم معلمان پنهان که معلم پنهان همان خانواده و جامعه هستند و معلمان آشکار همان معلمان مدرسه و دانشگاه هستند که مصطفی کمال پورتراب از معدود افرادی بود که هر دو نقش را برای همه ما بازی کرد و معلم پنهان و اشکارمان بود و این ویژگی بزرگی است که ما در کمتر کسی آن را مشاهده کردیم. همه اهالی هنر موسیقی شاگرد ایشان بودند بنابراین به همه اهالی هنر فقدان این استاد برجسته را تسلیت می گویم.

نوربخش: پورتراب هیچ دلبستگی به مال دنیا نداشت

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم در مراسم تشییع پیکر مصطفی کمال پورتراب تاکید کرد: ایشان معلم بزرگی برای ما بود و هر آنچه که می‌توان از آن به عنوان خصایص انسانی به آن اشاره کرد در وجود استاد پورتراب وجود داشت. بنده از طرف شورای عالی خانه موسیقی به ویژه محمدرضا شجریان عزیز که در همین لحظه برایش آرزوی سلامتی داریم فقدان زنده یاد مصطفی کمال پورتراب را تسلیت عرض می کنم. به راستی که ما یک شخصیتی را از دست دادیم که از هر حیث کم نظیر بود. استاد پورتراب هنرمند بزرگی بود که یاد گرفتن را هیچ گاه عار نمی‌دانست و به درستی که بزرگ‌ترین خصلت ایشان بخشندگی بود. او هیچ گاه هیچ دلبستگی مال دنیا نداشت و خوب خاطرم هست که همه کلاس‌های موسیقی خود را مجانی برگزار می‌کرد و حتی در صورت نیاز به بسیاری از شاگردانش کمک مالی هم می‌کرد.

2

گنجه‌ای: پورتراب سالم زیست و سالم زیستن را به ما یاد داد

داود گنجه‌ای نوازنده پیشکسوت موسیقی کشورمان نیز در این مراسم گفت: پورتراب هنرمندی بود که در دوران حیات خود از هیچ کس ریالی تقاضای مالی نکرد. او انسانی بود که به بهترین وجه ممکن از این دنیا خداحافظی کرد و امیدوارم خداوند این شانس را به من بدهد که مثل او بمیرم.

گنجه‌ای اضافه کرد: او سالم زندگی کرد و به همه راه سالم زندگی کردن را یاد داد و یادم هست یک بار از او خواستند در تبلیغی درباره مضرات قلیان حرف بزند و او گفت من هرگز اصلا قلیان نکشیده‌ام تا بدانم چیست که درباره آن حرف بزنم.

حال شجریان اصلا خوب نیست برایش دعا کنیم

این نوازنده کمانچه در پایان با اشاره به بیماری محمدرضا شجریان خاطرنشان کرد: در این شب‌های عزیز از همه شما عزیزان می‌خواهم که برای محمدرضا شجریان که حالش اصلا خوب نیست دعای شفا بخوانید.

شهرام ناظری: هر روز کوتاه‌تر می‌شویم

شهرام ناظری خواننده موسیقی ایرانی نیز در بخش پایانی مراسم ضمن اجرای قطعه‌ای وازی گفت: بنده از جمله هنرمندانی بودم که در طول این ۳۷ سال به صورت انفرادی فعالیت می‌کردم و عضو هیچ باندی نبودم و حتی در بسیاری از جلساتی که حضور پیدا می‌کردم به علت انرژی‌های منفی که از آنها دریافت می‌کردم ترجیح می‌دادم حضور آنچنانی نداشته باشم اما وقتی استاد پورتراب را می‌دیدم عشق می‌کردم و از او انرژی مثبت می گرفتم. او یکی از امیدهای من در موسیقی بود که متاسفانه از دنیا رفت.

3

ناظری تصریح کرد: نسل استاد مصطفی کمال پورتراب نسل شکوهمندی بود که از معرفت بالا و عزت نفس بزرگی برخوردار بودند، او هنرمند بسیار بزرگی بود و ای کاش قدر او را در زنده بودنش بیشتر می‌دانستیم. کاش کاری می‌کردیم که از معرفت استاد و شکوهمندی وجود ایشان درس بگیریم. ای کاش ذهن‌های کوچک را کنار بگذاریم و مثل این هنرمند همواره به پندآموزی توجه کنیم اما هیچ وقت این کار را نمی‌کنیم و هر روز کوتاه تر و بدتر می شویم.

مرثیه موتزارت کر ارکستر سمفونیک در رثای پورتراب

اواسط این مراسم گروه کر ارکستر سمفونیک تهران با همکاری ارکستر صدا و سیما بخشی از قطعه مرثیه موتزارت را به رهبری رازمیک اوحانیان اجرا کردند که این قطعه حاضران را متاثر کرد.

 

دیباچه - تسییع پیکر استاد پورتراب

هنرمندان و چهره‌های سرشناسی همچون حسین علیزاده، مجید انتظامی، هوشنگ کامکار، شهرام و حافظ ناظری، هوشنگ مرادی کرمانی، اردشیر کامکار، سیدجمال الدین منبری، داریوش پیرنیاکان، ، نصرالله ناصح پور، علی ترابی، مسعود حبیبی، هادی آزرم، سیدمحمد میرزمانی، میلاد عمران لو، بهرام جمالی، امیرعباس ستایشگر، عباس عظیمی، امیر بکان، رضا مهدوی، جاوید مجلسی، شهرام صارمی، افشین معصومی، منوچهر صهبایی، وارتان ساهاکیان، ، رضا ناجی، رضا بنفشه خواه، رامبد صدیف، قاسم رفعتی، علی جهاندار، ، پرویز بیات، کریم قربانی، علی مرادخانی، فرزاد طالبی، علی اکبر صفی پور، مرتضی باقرنژاد و... حضور داشتند.

علیزاده سخنرانی را نپذیرفت

از دیگر حاشیه‌های مراسم این بود که در حالیکه بیشتر مسئولان در گرمای هوای محل برگزاری مراسم در زیر درختان برای خود مکانی در سایه انتخاب کرده بودند، حسین علیزاده در تمام طول مراسم زیر آفتاب در مقابل سکوی سخنرانی قرار گرفت و وقتی از او خواستند سخنرانی کند، نپذیرفت.

در پایان مراسم پیکر زنده یاد مصطفی کمال پورتراب به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

مراسم یادبود این هنرمند فقید نیز روز شنبه پنجم تیر ماه  از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۸ در مسجد نور میدان فاطمی تهران برگزار می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳