يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 05 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۲۱۱۷
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۴ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
گلایه رییس انجمن سینمادارها از رییس شورای عالی تهیه‌کننده‌ها
رییس انجمن سینماداران سینمای ایران گفت:در سال‌های گذشته تولیدات سینمایی بسیار نازل بوده و فاقد قصه و روایتی درست بوده و هیچ جذابیتی برای بیننده نداشته است. از 570 سالن سینما، حدود 270 سالن تعطیل شده‌اند، چرا؟ به این دلیل که تولیدات سینمایی ضعیف بود است.سینمادارها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و با این حال، همیشه با تهیه‌کننده‌ها تعامل داشته‌اند.



محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران سینمای ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار سینمایی دیباچه، از رییس شورای عالی تهیه‌کننده‌ها (غلام‌رضا موسوی) گلایه کرد و رسانه‌ای شدن مشکلات را اشتباهی دانست که دودش چشم تمام اهالی سینما را خواهد سوزاند...

از آقای موسوی گله‌مندم!
«ضمن عرض ادب خدمت آقای موسوی که یکی از پیشکسوت‌های این صنف هستند و سوابق طولانی‌ای در حوزه سینما دارند، باید بگویم که از ایشان گله‌مند هستم. این موضوع چرا باید رسانه‌ای بشود؟ انجمن سینماداران با شورای عالی تهیه‌کننده‌ها توافق داشته‌اند و سال‌هاست که با یک‌دیگر همکاری می‌کنند. چه اتفاقی افتاده است ایشان حاضر می‌شوند در رسانه‌ها، به سینمایی خاص اشاره کنند و مدیر آن را متهم کنند؟ انجمن سینماداران همیشه موظف بوده است که پورسانت تهیه‌کننده‌ها را پردخت کند و هیچ‌گاه از انجام وظایف خود شانه خالی نکرده است. این حق تهیه‌کننده‌ها است و انجمن سینماداران به خوبی این نکته را می‌داند و این را حق آن‌ها آن‌ها می‌داند.

فیلم‌های سینمایی فروش ندارند
مبحثی وجود دارد در مورد سینما: ما در سالن‌های سینما برنج ، چای و... نمی‌فروشیم! تنها محصولی که سینما برای ارائه دارد، فیلم است و ما فقط می‌توانیم فیلم عرضه کنیم. ما ویترین تهیه‌کننده‌ها هستیم و محصولات آن‌ها را به نمایش می‌گذاریم. سینما ویترین کالای تهیه‌کننده‌ها است. در طول سال، نزدیک به نود فیلم ساخته می‌شود و تعداد زیادی از آن‌ها ضعیف است و مخاطبی ندارد. در این میان شاید ده فیلم خوب و مخاطب‌پسند تولید شود که دخل و خرج سینما را تنظیم می‌کند، وگرنه باقی فیلم‌ها هیچ کمکی به سینمادارن و هزینه‌های ثابت آن‌ها نمی‌کند.

با سیلی صورتمان را سرخ می‌کنیم
در سال‌های گذشته تولیدات سینمایی بسیار نازل بوده و فاقد قصه و روایتی درست بوده و هیچ جذابیتی برای بیننده نداشته است. از 570 سالن سینما، حدود 270 سالن تعطیل شده‌اند، چرا؟ به این دلیل که تولیدات سینمایی ضعیف بود است. سینما هزینه‌های ثابتی دارد و هزینه کارمند و کارگر و آب و برق و... در هر شرایطی یکسان است. وقتی فیلم‌ها مخاطب ندارد، چطور باید هزینه‌ها را پرداخت کنیم؟ تاخیر در پرداخت پورسانت تهیه‌کننده‌ها تعمدی نبوده و ما قادر به پرداختش نبوده‌ایم. سینمادارها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و با این حال، همیشه با تهیه‌کننده‌ها تعامل داشته‌اند. اولین بار است که به این شکل سینمادراها و تهیه‌کننده‌‌ها روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و ما واقعا توقع این وضعیت و این نوع برخورد رسانه‌ای را نداشته‌ایم.

طبق آیین‌نامه رفتار کنیم
زمانی می‌توانید در رسانه‌ها به کسی اتهام وارد کنید که او مرتکب جرمی شده باشد و شاکی داشته باشد. از کدام سینما و سینمادار شکایت شده است؟ آیا سینما ساویز کرج شاکی دارد که آقای موسوی در صحبت‌هایش به آن اشاره کرده است؟ منافع سینمادار و تهیه‌کننده مشترک است و این‌چنین اتفاق‌هایی به ضرر هر دو طرف است و دودش توی چشم همه می‌رود. چرا طبق آیین‌نامه رفتار نمی‌کنیم؟ رسانه‌ای کردن این صحبت‌ها توسط آقای موسوی به صلاح سینما نبوده و اصلا نیازی به بیانش نبوده است. آقای زارعی (مدیر سینما ساویز کرج) مبلغی حدود یک میلیاردوهشتصد میلیون تومان را برای به‌سازی سالن‌های سینما ساویز هزینه کرده است تا بتواند فیلم‌های تهیه‌کننده‌‌هایی مثل آقای موسوی را برای مردم نمایش بدهد. حال به جای تشویق این برخورد با او شده است.

مشکلات شخصی را بزرگ نکنیم
مطمئنم که این صحبت‌ها دیگر تکرار نمی‌شود چون به صلاح سینما نیست و به تمام کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند ضرر وارد می‌کند. از طرفی بزرگان این حوزه تمام تلاش‌شان را می‌کنند که دیگر شاهد چنین صحبت‌هایی نباشیم. آقای زارعی، گفته بودند که مشکل آقای موسوی با ایشان، کاملا خصوصی است و به فیلم «چهارشنبه خون به پا می‌شود» مربوط می‌شود. فیلمی به تهیه‌کننده‌گی غلامرضا موسوی که آقای زارعی حاضر نشد در سالن‌های سینما ساویز نمایشش بدهد. درست نبود که مشکلات شخصی رسانه‌ای بشود و آدم‌ها را مقابل یک‌دیگر قرار بدهد.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳