چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۱۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
گفت‌وگو با کارگردان سریالی مناسبتی «برادر»
دیباچه: کارگردان سریال «برادر» مهم‌ترین نکته این سریال را تاکید بر حمایت از تولید داخلی و نقد کاستی‌های اقتصاد ما در حوزه قاچاق  کالا دانسته می‌گوید: تلفیق این موضوع با درام خانوادگی این امتیاز را به سریال می‌دهد که مخاطب روی سبک زندگی ایرانی و رفتارهای انسانی تامل کند و البته تلنگری هم برای ما برای اهمیت دادن به تولید داخلی باشد.




دیباچه-جوادافشار-سریال برادر

 

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه؛«برادر» سریالی که به گفته مدیر تولیدش ناصر هادیان‌فر، اولین سکانس‌اش از اواخر بهمن ۹۴ در کاروانسرای خانات در خیابان مولوی زده شده هم اکنون نیز در حال فیلمبرداری است و سکانس‌های باقیمانده به قلم آرش قادری  همچنان در حال تدوین بوده و جواد افشار اين روزها كه قسمت‌هايي از سريال نيز روي آنتن رفته، به صورت فشرده مشغول كار است.

لوكيشني كه محل اصلي گروه براي تصويربرداري محسوب مي‌شود، خانه‌اي سی سال ساخت در يكي از كوچه‌هاي شهرک چشمه است. تجمع چند مرد سیاهپوش جلوی کوچه‌‌ای در بلوار گلها نشاندهنده حضور عوامل و بازیگران سریال است و بنر ترحیم حاج کاظم که بر سردر اولین خانه نبش بلوار نصب شده بخشی از داستان را لو می‌دهد.

جواد افشار که سال ۹۴ را با تجربه پخش سریال «کیمیا» بلند ترین سریال تاریخ تلویزیون در ۱۱۰ قسمت از شبکه دو سیما به پایان رسانده با انرژی مضاعف برای ماه رمضان ۹۵ سریال «برادر» را روی آنتن این شبکه دارد. «برادر» چهارمین مجموعه مناسبتی رمضانی‌ افشار پس از «روز رفتن»، «سی‌امین روز» و «مادرانه» است. وی درباره کارگردانی این سریال بلافاصله پس از «کیمیا» می‌گوید: روزهای پایانی تدوین «کیمیا» بود که از سوی نعمت چگینی تهیه کننده و مسعود صبا مدیر گروه سریال شبکه دو برای خواندن فیلمنامه آرش قادری دعوت شدم. شاید حسن کار این بود که چند سال پیش فیلمنامه را با مضمون خانوادگی‌اش خوانده بودم آن زمان کار در مرحله پیش‌تولید متوقف شده‌بود. اما با پیشنهاد مدیر گروه آرش قادری آن را با اضافه کردن تم اقتصادی و موضوع قاچاق برنج بازنویسی کرد و در شبکه تصویب شد.

جواد افشار در پاسخ به اين پرسش كه ايده و قصه سريال چگونه شكل گرفت، مي‌گويد: وقتی داستان را خواندم دیدم که قصه، قصه خوب و جذابی است. بخش‌های اقتصادی قصه که روی اقتصاد مقاومتی و مقابله با قاچاق برنج تکیه می‌کرد برایم اهمیت داشت  و البته به دلیل درام نهفته در داستان می‌توانست برای ایام رمضان مناسب باشد و فضای لازم را برای مخاطب ایجاد بکند؛ بنابراین در نهایت تصمیم گرفتم کار کنم.

دیباچه- سریال برادر

کارگردان «کیمیا» با اشاره به حضور بازیگران سریال «کیمیا» در این مجموعه می‌گوید: اینکه از میان 60 بازیگر چند نفرشان با سریال قبلی‌ام مشترک باشند دغدغه‌ای ایجاد نمی‌کند ضمن اینکه من دوست دارم این تیم بازیگری را حفظ کنم و ابایی از دوباره کار کردن با آنها ندارم چرا که این همکاری و رفاقت به آسانی به‌دست نیامده و ارزش زیادی دارد.

وی می‌افزاید: یک کارگردان همواره به دنبال بهترین‌هاست و جمعی از بازیگران از نظر من و با سلیقه تصویری من جور هستند و مسلم است که من در همه کارهایم از آنها دعوت می‌کنم و خوشحالم که این یک حس دوطرفه است. ضمن اینکه ترکیب بازیگران «کیمیا» بسیار متفاوت با «برادر» است اما فاصله اندک پخش این دو سریال احتمالا مخاطب هنوز در حال و هوای سریال «کیمیا»ست که البته این موضوع هم نشان از تاثیرگذاری و قوت بازیگران در کاراکترهای قبلی‌شان داشته است.

کارگردان سریال «پول كثیف» با اشاره به دغدغه شخصی‌اش در سریال‌سازی تاکید می‌کند: در زندگی شخصی‌ام همواره روی یک موضوع پایبندم و ان کسب و رزق حلال است و معتقدم رفتار و سبک زندگی آدم‌ها در آینده به نان حلالی که از کودکی خورده‌اند و پس از آن کسب حلال‌شان برمی‌گردد. در این سریال هم از این نکته غافل نبودم و همچون دیگر آثارم سعی کردم به این حوزه نیز ورود کنم. كارگردان مجموعه سي‌امين روز، ويژگي اين مجموعه را چنين بيان مي‌كند: بنیان خانواده و تفاوت نسل‌ها موضوعي مهم در جامعه امروز ماست. خانواده‌های زیادی را می‌بینیم که با عصیان فرزندانشان روبرو هستند و با یک خطای جاهلانه این خانواده دچار بحران شده و به مرز فروپاشی هم می‌رسد. به هر حال اهميت اين موضوع موجب شد براي كارگرداني اين سريال ترغيب شوم.

وی مهم‌ترین نکته سریال «برادر» را تاکید بر حمایت از تولید داخلی و نقد کاستی‌های اقتصاد ما در حوزه قاچاق  کالا دانسته می‌گوید: تلفیق این موضوع با درام خانوادگی این امتیاز را به سریال می‌دهد که مخاطب روی سبک زندگی ایرانی و رفتارهای انسانی تامل کند و البته تلنگری هم برای ما برای اهمیت دادن به تولید داخلی باشد.

افشار درباره حس و حال ساخت سریال‌های رمضانی می‌گوید: برای ساخت یک سریال مناسبتی باید زمان بیشتری را درنظر گرفت. هرچند ما کار را از 4 ماه قبل کلید زدیم اما بدیهی است که اگر زمان بیشتری داشتیم دیگر نگران پخش و تولید همزمان نبودیم. امیدوارم این حساسیت در میان مدیران شبکه افزایش یابد که از الان برای ماه رمضان سال آینده برنامه‌ریزی‌شان را آغاز کنند.

در پایان كارگردان مجموعه «برادر»، ساخت سريالی با مضمون خانوادگی را مناسب این ایام دانسته مي‌افزايد:‌ هرچند مردم به مسائل معنوي در اين ماه اهميت ويژه‌اي مي‌دهند و معنويت برايشان از هر زمان ديگري پررنگ‌تر مي‌شود، اما طرح موضوعات خانوادگی و تاکید بر زندگی سالم و رزق حلال می‌تواند تاثيرگذاري سوژه‌هاي معنوي را در اين ماه بيشتر کند. مديران تلويزيون نيز بايد اين زمان را مغتنم بشمارند و با پخش سريا‌ل‌هاي اخلاقگرا، مخاطبان را جذب كنند و اين جذب مخاطب مهم‌ترين دستاورد تلويزيون در اين ماه مبارك است.

افشار همچنين به موضوع رقابت ميان سريال‌هاي ماه مبارك رمضان اعتقادي ندارد و مي‌گويد:‌ قضاوت در مورد سريال‌هاي ماه رمضان و مقایسه آنها نوعي بي‌انصافي است. در حال حاضر سريال‌ها هر كدام در زمان‌هاي مختلف و با شرايط متفاوت پخش مي‌شوند، و هرکدام یک جنبه از سرگرمی و آموزش را برعهده دارند و اتفاقا تنوع خوبی به فضای این ماه مبارک می‌بخشند.

دیباچه- سریال برادر

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳