شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۴۸۴
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۱۴ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با دیباچه مطرح کرد؛

 معصومه شمسینی غیاثوند: بودجه فرهنگ کشور که سهم آن کمتر از 2 درصد است همواره با انتقادهای فراوان در کشور مواجه بوده است. دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی بوجه نهادهای دینی، تبلیغی، و بخش فرهنگ و هنر در بررسی لایحه بودجه فرهنگی در سال 1401 اعلام کرد که اعتبارات امور فرهنگ از حدود 23 هزار و 200 میلیارد تومان در قانون بودجه سال 1400 به رقم حدود 22 هزار و 900 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 1401 کاهش یافته است. به عبارتی این بودجه نسبت به سال گذشته 3/1 درصد با کاهش همراه بوده است همچنین در این گزارش تصریح شده است که کاهش سهم اعتبارات امور فرهنگ از منابع بودجه عمومی نشان می‌دهد که دولت سیزدهم تمرکز اندکی بر سیاست حمایتی از بخش فرهنگ داشته است.
حجت‌الاسلام حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دیباچه در خصوص بودجه اختصاص یافته به بخش فرهنگی می‌گوید: بودجه فرهنگی کشور همیشه با مشکل مواجه بوده است و همه این موضوع را قبول دارند که موضوع فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است. فرهنگ در کشور نایده گرفته شده و برایش سهم قابل توجه و ردیفی در نظر گرفته نشده است.
نماینده مردم انار و رفسنجان در  مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل بودجه فرهنگی کشور به سال‌های گذشته باز می‌گردد و مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، عنوان کرد: بیشتر بودجه فرهنگی کشور بابت حقوق و حق‌الزحمه است و حقیقت این است که برای خود فرهنگ هیچ وقت تامین اعتبار نشده است. همچنین بودجه فرهنگی کشور دارای ضعف ساختاری است و با دست خالی و خزانه خالی نمی‌توان مشکلات بودجه فرهنگی کشور را حل کرد برای همین باید مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.
حجت‌الاسلام جلالی با بیان اینکه ما به آینده وضعیت فرهنگی کشور و مشکلات بودجه‌ای خوشبین هستیم، گفت: تا چند سال آینده بدهی‌های دولت به صندوق توسعه و بیمه تامین اجتماعی و بانک مرکزی پرداخت خواهد شد و با رفع تحریم‌ها و در اختیار گرفتن اموال بلوکه شده کشور پس گرفته خواهد شد که می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.
اما به تازگی در نشست کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با سید مسعود میرکاظمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه پیرامون مصوب شد که اعتبارات به پروژه‌‌ها و طرح‌هایی اختصاص پیدا کند که دارای اولویت بیشتری هستند و گره‌گشای بسیاری از نیازهای اساسی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی است
حجت‌الاسلام جلالی در خصوص این نشست می‌گوید: در نشستی که با رئیس سازمان برنامه بودجه کشور داشتیم و شرایطی برای بهتر شدن وضع بودجه فرهنگی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. آقای میرکاظمی تاکید کرد که برای بهتر شدن وضعیت فرهنگی کشور باید به صورت برنامه محور عمل کرد و اینکه بودجه درنظر گرفته شده برای بخش فرهنگی به صورت واقعی و بدون کسری است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای حل مشکلات بودجه فرهنگی کشور باید به صورت پلکانی عمل کرد و به صورت تدریجی این مشکلات را برطرف کرد این مشکلات ریشه‌ای است و با گذشت چهل سال هنوز با آن مواجه هستیم دولت آقای رئیسی باید اصلاحات جدید در حوزه فرهنگی کشور ایجاد کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه ای که برای بخش فرهنگی کشور در نظر گرفته شده است فتح‌الفتوحی ایجاد نخواهد کرد، گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های که مجلس شورای اسلامی با وزارت میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری و وزارت ورزش و جوانان در نظر گرفته است امیدوار هستیم که مشکلات فرهنگی کشور مرتفع شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار