جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۹۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۵
گفت‌وگو با نیما ذاکر کارگردان نمایش «جایی که پیاده رو تموم میشه»
دیباچه: کارگردان نمایش »جایی که پیاده رو تموم میشه» معتقد است:زمانی که ما به زور وارد اداره تئاتر می شدیم ، بهتر قدر تئاتر را می دانستیم تا امروز که یکسری نیامده شده‌اند بازیگر و کارگردان چون پول دارند و می توانند سالن های خصوصی خوب بگیرند . هیچ راه آسانی برای ما و عواملمان نبوده و واقعا نیاز به حمایت داریم.



به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛نمایش «جایی که پیاده رو تموم میشه» به کارگردانی نیما ذاکر و نویسندگی کیوان نخعی به داستان  زنی  می‌پردازد که به خاطر خواندن صفحه حوادث روزنامه ها ترسی وجودش را گرفته و همین باعث شده دو سال به همسرش اجازه ندهد از خانه خارج شود.این نزدیک به اتفاقاتی است که در فضای مجازی این روزها می افتد و میبینیم حوادث را بدون سانسور در گروه ها می گذارند.این نمایش در ظاهر این است که زن نمی گذارد مرد خارج برود ولی این اتفاقات و مسایل در حوادث باعث می شود درونیاتمان مریض شود و خودمان را از یکسری چیزها منع کنیم.

نیما ذاکر متولد 1370 تهران ،تا امروز 7 کار نظیر: خاکسپاری اسپوزیتو ، مرگ ، مرگ در می زند ، بلیط تئاتر و آخرین کارش "مرگ " وودی آلن را کارگردانی کرده است. در مورد شیوه کارش در نمایش «جایی که پیاده رو تموم میشه» با او به گفت‌وگو پرداختیم.

چرا نمایشنامه «جایی که پیاده رو تموم میشه» را برای اجرا انتخاب کردید و چه ویژگی داشت؟

متن از کیوان نخعی است . نام متن را هم ایشان گذاشتند . خانه ایی است که در انتهای یک پیاده رو تمام می شود و این مرد اصرار دارد بگوید جلویش شمشاد است . از خود آقای نخعی خواهش کردم که متنی را به من معرفی کنند ایشان هم متن خودشان را بدون هیچ بهانه و چشم داشتی در اختیار من قرار دادند . و از ایشان بسیار ممنونم که در این کار به من کمک کردند .  آقای صائب داو و نیلوفر دهقان بهترین کسانی بودند که در این دوسال من در اطراف خودم دیدم . من در کار قبلی ام با خیلی ها کار کردم، اما خیلی خوشحالم با این دو عزیز کار می کنم .چون شش سال پیش با هم کار کرده بودیم . من به عنوان کارگردان دارم احساس می کنم با دو انسان کار می کنم و این برایم از هر چیزی مهمتر است .

با توجه به مشکلات تئاتر در ایران ،شما از مشکلاتی که برای اجرای نمایش دارید بگویید؟

مشکلات همیشه وجود دارد.کسانی که اسم و رسم دارند هم مشکل دارند چه برسد به ما . اما دوستانی که به آنها پیشنهاد دادم همیشه کمکم کردند . ممنونم از تماشاخانه بازیگاه که نگذاشتند کار ما بخوابد.من گلهایی ندارم از هیچکس و هیچ جایی فقط امیدوارم هنر ما روزبه روز بهتر شود .

photo_2016-09-14_12-59-06

چرا از بازیگردان در نمایشتان استفاده کردید. آیا کار ویژگی خاصی دارد؟

من بیش از هر کسی به صائب دادو اعتماد و ایمان داشتم. چون با هم سالهاست کار می کنیم . نیاز داشتم چون خودم روی صحنه بودم  یک نفر کمک کند . بازیگردانی مثل کارگردانی است ولی من نیاز داشتم من و بازیگرم را راهنمایی کنند و یک نفر از بیرون بازی‌ها را زیر نظر داشته باشد .

قصد شرکت در جشنواره‌ایی را هم دارید؟

نمایش ما مفهومی است و یکسری ایده هایی دارد که اگر بتوانیم اجرا کنیم تماشاگر غافلگیر می شود . ما اجرایمان را انجام می دهیم و سعی می کنیم اجرای قابل قبولی داشته باشیم و سعی می کنیم فیلم کار را برای جشنواره تئاتر فجر بفرستیم و در بخش نگاه نو شرکت کنیم .

چه شد که این بار تصمیم گرفتید متن ایرانی کار کنید؟

بله ،این اولین نمایشنامه ایرانی است که من کار می کنم . خاکسپاری اسپوزیتو ، مرگ ، مرگ در می زند ، بلیط تئاتر همه خارجی بودند . متن های زیادی خواندم ولی نتوانسته بودند ذهنم را قلقلک بدهند . اما این متن ذهن مرا درگیر کرد .

تئاتر را از کجا شروع کردید؟

من از پایین ترین سطح تئاتر شروع کردم . من اولین کاری که انجام دادم کاری بود به نام رازها و دروغها  که همیشه  مدیون کارگردان آن هستم . من قرار بود نان و پنیر بگیرم ببرم برای بازیگرها و آن کار 9 سال پیش در ارسباران اجرا شد . یکسری راحت می آیند کار می کنند . کاش جلوی یکسری را بگیرند . حدودا در ماه 20 تا 30 تا تئاتر در حال اجراست و کسی نمی آید سالن را پر کند . برای حرفه ایی ها مشخص است سالن پر می شود ولی برای تماشاخانه های خصوصی و کوچکتر که ما اجرا می‌رویم نه . من خواهش می کنم مسئولین یکسری امکانات در اختیار جوانان بگذارند که به عنوان تبلیغ از آنها استفاده کنند . یک کمک هزینه کوچک ، برای کارهایی که فکر می کنند خوب است .

از چه کسانی در پیشبرد کارتان یاد می کنید؟

ممنونم از کسانی که کنار من بودند مثل آقای بهروز بقایی که همیشه به من لطف دارند و مشورت می دهند. آقای خسرویان ، آقای صادقی  درمجموعه تئاتر شهر که دوماه مارا تحمل کردند .

 

  • در آخر :


زمانی که ما به زور وارد اداره تئاتر می شدیم ، بهتر قدر تئاتر را می دانستیم تا امروز که یکسری نیامده شده‌اند بازیگر و کارگردان چون پول دارند و می توانند سالن های خصوصی خوب بگیرند . هیچ راه آسانی برای ما و عواملمان نبوده و واقعا نیاز به حمایت داریم.

هدیه رحمت نژاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار