شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۸ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه،  بابک خواجه پاشا  " کارگردان فیلم سینمایی آبی روشن" می گوید: این اثر متناسب با حال امروز جامعه است و ماجرای خود را کاملا در خدمت درون آدم‌های امروز پیش می برد. در واقع در مسیر تولید این فیلم به نوبه خود سعی کردیم تا اثری در شان مخاطب را به ویترین سینمای ایران افزوده کنیم.

"بابک خواجه پاشا " کارگردان فیلم سینمایی "آبی روشن" به خبرنگار دیباچه گفت : قطعا  پیچیده‌ترین درام ها از روابط بین انسان ها شکل می‌گیرند؛  در واقع پیچیدگی های رفتاری و ارتباطی  که گاهی  نشأت گرفته از باورهای شخصی آدم ها است می‌تواند زمینه ایجاد کشمکش های اجتماعی، فرهنگی  و هویتی را ایجاد کند؛به طور کل  قصه فیلم سینمایی" آبی روشن" نیز از جنس همین کشمکش های انسانی شکل گرفته و سعی دارد بدون قضاوت، این کشمکش را ضمن ترسیم برای مخاطب مصور سازد. 

«آبی روشن» با روایت داستانی متناسب با حال امروز جامعه در جشنواره اکران شد/ جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین خاستگاه سینمای کشور است

او در ارتباط  با اینکه چقدر موافق است "آبی روشن " روایت تلخ و گاهی شیرین از برخی معضلات اجتماعی از جمله روابط بین آدم ها است افزود: بهتر است قضاوت در مورد نوع روایت این فیلم را به عهده مخاطب بگذاریم. "آبی روشن" درباره یک معضل اجتماعی صحبت نمی کند. این فیلم  در بطن خود توانایی های زیادی به لحاظ افزایش سطح فرهنگ، اخلاق و عملکرد صحیح اجتماعی را دارد به گونه ای که می تواند راهکارهای مناسبی به جهت برون رفت جامعه از معضلات و دغدغه‌های پیش رو را ارائه دهد. 

" خواجه پاشا" که در سال گذشته  برای نگارش فیلمنامهٔ در آغوش درخت، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از چهل و یکمین دوره جشنوارهٔ فیلم فجر دریافت کرد و برای کارگردانی همین فیلم دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را نیز از آن خود کرد ادامه داد: روایت قصه "آبی روشن"  و فضا سازی آن در یک جریان رئالیستی در حرکت است  و سعی شده تا آنجا که ممکن است زمان روایت فیلم از لحاظ روانی درست بیان شود. همچنین بنده بر این باورم که هر فیلمی ریتم و تمپوی خودش را لازم دارد. 

او بیان کرد :داستان فیلم به نظرم دارای تعلیق مناسبی است و البته باید مجدد بعد از اکران آن، نگاه و  واکنش مخاطب را نسبت به فیلم محک بزنیم؛ در واقع همه مضمون و محتوای کار در خدمت خوراک فرهنگی و هنری مخاطب در نظر گرفته شده، البته این بدان معنا نیست که پایه واساس قصه و ماجرای " آبی روشن"صرفا  همسان و هم اندازه با تفکر مخاطب بنا شده، بلکه منظورم  آن است که روایت‌ها در این کار به صورتی چینش شده اند که برای‌ مخاطب ملموس خواهند بود. در کل در مسیر فیلمسازی نمیتوان هیچوقت دریافت که  حق با تفکر و باورهای مخاطب است یا فیلمساز، به هرحال آنچه که مسلم است آن است که نباید این دو مورد یعنی خواسته صرف مخاطب از یک اثر نمایشی و عملکرد فیلمساز کاملا با هم همسو باشند ،چرا که فیلمساز می‌تواند جریان فکری و نگاه خودش را با احترام به مخاطبش ارائه  دهد و هر چه در نظر دارد را با رعایت اصول فرهنگی و اجتماعی جامعه تولید کند ولی در این ميان یک  قانون وجود دارد و آن اینکه  داستان باید برای مخاطب جذابیت داشته باشد تا بتوان بواسطه آن حرف خود را زد. 

وی درباره ملاک اصلی در گزینش بازیگران اثر" آبی روشن"گفت  : به نظرم باید در هر دوره ای بازیگرانی تازه را به جان سینمای کشور تزریق کرد و قرار دادن آنها در کنار گنجینه بازیگران با تجربه ی قبلی و بزرگان سینمای ایران ضربان های قلب هنر سینما را نظم خواهد داد. هر سال باید ستاره ها را کشف و معرفی کرد. کشور ما به تعداد هنرپیشه و بازیگران متعهد و متعدد احتیاج دارد. برای من در گزینش بازیگران این فیلم ابتدا اخلاق و دوم نزدیکی حسی آنها به نقش اولویت داشت در کل همیشه  سعی می کنم این چنین عمل کنم.  

" خواجه پاشا" بابیان اینکه قصه فیلم"آبی روشن" متناسب با حال امروز جامعه است و ماجرای خود را کاملا در خدمت درون آدم‌های امروز پیش می برد تصریح کرد:ما تمام تلاشمان را کردیم تا فیلمی در شان سینمای ایران بسازیم. من هم امیدوارم اتفاق خوبی برای این فیلم رقم بخورد. 

او اظهارداشت: فجر خواستگاه مهم سینمای کشور است و حتی شاید مهم‌ترین آن؛ سینما باید باشد تا جامعه را به حرکت وا دارد. ما هم به عنوان فعالین این حوضه باید هر طور که هست این اتفاق را در کشورمان حفظ کنیم. به نظرم سال گذشته همین که جشنواره اتفاق افتاد عالی بود. فراموش نکنید ما هنرمندان حوزه سینما و هنرهای نمایشی باید برای زنده ماندن هنر کشور تلاش کنیم. شاید برخی اصلا نخواهند سینما وجود داشته باشد، در صورتیکه  گفتمان هنری موجودیت یک جامعه ی پیشرو است در واقع هوشمندی ما این است که بدانیم هنر برای همین نقد ها آمده و باید به آن متوسل شد، زبان ما زبان هنر است نه سیاست.

کارگردان فیلم سینمایی" آبی روشن" در پایان گفت: به نظرم عدم نگاه ژانریک به سینمای ما آسیب زده است. بهتر است گونه های مختلف سینمایی تولید شود تا گیشه به کمک سینمای ما بیاید و هم جشنواره با کیفیت تر باشد. البته امسال را نمی‌دانم.

گفتگو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳