سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۷۷۹
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، نمایشِ «زوج ناجور» نوشته نیل سایمون، با ترجمه « شهرام زرگر» و تهیه­ کنندگی و کارگردانی محمدحسین پیوندی، از روز سه­ شنبه دوم خردادماه در سالن قشقایی در مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت و تا ششم تیرماه ادامه دارد. این نمایشنامه که بحران­های اقتصادی و زندگی زناشویی، دوستی­ ها و رفاقت ها را در بستری کمدی به تصویر می­کشد، برای نخستین بار در تئاتر شهر روی صحنه می ­آید. به بهانه این نمایش با «محمدحسین پیوندی» کارگردان اثر به گفت و گو نشستیم.

کمدی را برای حال بهتر مردم انتخاب کردم/ کسی به آسیب‌های تئاترِ ایران اهمیت نمی‌دهد

« محمد حسین پیوندی» ، کارگردان نمایش «زوج ناجور» از ایده ی اولیه این کار به «دیباچه» می­گوید: با توجه به شرایطِ امروز جامعه ترجیح دادم به سمت یک نمایشنامه طنز بروم تا بهانه ای برای شاد کردن و بهتر شدن حال مردم باشد. موضوع نمایشنامه بر پایه خانواده است. خانواده نه قومیت دارد، نه زبان و نه کشور؛ برای همین هم با اعتماد بر این نمایشنامه آمریکایی کار را جلو بردیم. ناجوری «زوج ناجور» به دو مرد بر می گردد که به اجبار با هم همخانه شده اند و در یک ماهی که کنارِ هم هستند، در واقع نمی توانند کنار هم زندگی کنند. اخلاق و رفتار آن ها با یکدیگر متفاوت است. یکی از آن ها  در حال متارکه است و دیگری مدت هاست جدا شده است. در آخر هم کارکتر اصلی به خانواده خود بر می گردد.

پیوندی ادامه می­دهد: از استقبال تماشاگران در این چند شبِ نخست اجرا که بسیار راضی بوده ایم. من حدود یک سال پیش قرار بود با یک تیم دیگر این نمایش را بر روی صحنه ببرم اما در نهایت تصمیم بر این شد که چون نمایش طنز است به زمان دیگری موکول شود. ما تمرینات خود را از خرداد گذشته شروع کردیم و قرار بود مهر ماه اجرا برویم اما وقفه بزرگی در آن افتاد. مدیریت تئاتر شهر در این مدت بسیار به ما کمک کرد تا پلاتو برای تمرین داشته باشیم و این خیلی برای ما کمک کننده بود؛ همچنین در تجهیز دکور بسیار با ما همراه بودند. دکور ما از معدود دکورهای کار شده در مجموعه تئاتر شهر بود که به کیفیت بیشتر نمایش کمک زیادی کرد.

او از انتخاب تیم بازیگران خود به «دیباچه» می­گوید: من حدود هفت یا هشت ماه پیش در تئاتر شهر با آقای حسین کشفی آشنا شدم.او حدود بیست و پنج سال سابقه کار حرفه ای در تئاتر دارد. وقتی با ایشان صحبت کردم به این نتیجه رسیدیم که بازیگرانی برای این کار مناسب هستند که چهره معروف نباشند، اما سابقه کار تئاتر داشته باشند. خداروشکر که این اتفاق افتاد و ما حدود یک ماه و نیم تمرین داشتیم و همه از خروجی کار راضی بودند.

کارگردان نمایش «زوج ناجور» از وضعیت نگران کننده تئاتر می­گوید: با وضعیت اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی این روزها، بیشترین ضربه را در حوزه فرهنگ، «تئاتر» متحمل شده است. من فکر ­نمی کنم این ضربه را موسیقی یا سینما به این شدت احساس کرده باشند. در تمام التهابات و شلوغی ها اول سراغ تئاتر و تعطیلی آن می آیند. ریشه تئاتر در این کشور در حال خشک شدن است.

کمدی را برای حال بهتر مردم انتخاب کردم/ کسی به آسیب‌های تئاترِ ایران اهمیت نمی‌دهد

او ادامه می­دهد: «تئاتر در ایران مورد آسیب است، ولی کسی اهمیت نمی دهد. همین دستفروش ­های اطراف تئاترشهر هم به محیط آن آسیب می­زند اما شما نمی­بینید که این آسیب برای ارگان یا نهادی قابل توجه یا اهمیت باشد. در یک محیط هنری باید یک آسایش محیطی برای جمع شدن اهالی هنر وجود داشته باشد، ولی علی رغم اهمیت زیاد ساختمان تئاترشهر، کسی به این مهم توجه ندارد. تا جایی که من می دانم مدت هاست پیگیر حصارکشی مناسبی برای این محدوده هستند اما مجوز آن صادر نمی شود.

او در پایان افزود: هیچ سرمایه گذار جدی در تئاتر ایران وجود ندارد. چه از وزرات ارشاد، چه از شهرداری یا هر ارگان خصوصی و غیرخصوصی دیگری. چون تئاتر، خروجی مالی مشخص ندارد و ترجیح می دهند در یک محیط مطمئن تر سرمایه گذاری کنند. تبلیغات و فرهنگ سازی در این کار خیلی مهم است اما هیچ ارگانی این کار را نمی کند؛ حتی شبکه چهار که سال ها پیش تله تئاتر پخش می کرد هم دیگر این کار را نمی کند. تبلیغات تلویزیونی هم که وجود ندارد پس واضح است که تئاتر هر روز کم رنگ تر از پیش خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲