شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۴۷۴
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۲ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱

زهرا فرود :"یوسف سبحانی"تهیه کننده " کاریکارتون" با بیان اینکه این مجموعه در قالب نقد طنازانه و گاها طنز تلخ که یکی از شاخصه های هنر کاریکاتور است سعی دارد تا با فاصله گرفتن از گلیشه ها،با روایات نمایشی خود ،برخی آموزه ها را به مخاطب ارائه دهد می گوید : درتولید "کاریکارتون" که در انحصار یک برنامه تلویزیونی قرار نداردو بیشترین بار آن بر دوش روایت‌های نمایش گونه است، تلاش کردیم با زبان و نگاه کاریکاتورگونه و فانتزی معضلات اجتماعی را به مخاطب نشان دهیم .

" یوسف سبحانی " تهیه کننده "کاریکارتون" به خبرنگار دیباچه گفت :" کاریکارتون "مجموعه برنامه ای با محوریت کاریکاتور وکارتون (کاریکاتورهای داستان گونه) است که با موضوعات متنوع هم اکنون مسیر تولید را پشت سر می گذارد.

او افزود : پرداختن به مباحث سیاسی با چشم انداز مسائل داخلی و خارجی،مباحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله موضوعاتی هستند که در بستر برنامه ای نمایشی با فرمت آیتم گونه، با عنوان "کاریکارتون" مخاطبان را ازشبکه اول سیما با خود همراه می کند.

سبحانی اظهارداشت: از آنجا که در تولید این برنامه از فُرم کاریکاتور بهره گرفته ایم، بنابراین دور از واقعیت نیست که بگوییم "کاریکارتون "از فضاهای اغراق آمیز و فانتزی بسیاری برخوردار است. همچنین بسته به محتوا و مبنای کار ، این برنامه از یک طراحی دکور خاص و مختص به خود استفاده می کند به گونه ای که بواسطه این دکور توانستیم مقوله های متعددو زیادی را در فُرم و محتوای این برنامه وارد کنیم؛ به طور واضح تر می توان عنوان کرد این برنامه از یک دکور شش ضلعی بهره می برد که نشأت گرفته از ذهن یک کاریکاتوریستی است که کاریکاتوری را طراحی می‌کند و این کاریکاتور کشیده شده، به ظاهری واقعی بدل می شود و از دل یک طراحی صِرف، وارد دنیای حقیقی گشته و ماجراهای مجموعه "کاریکارتون " را رقم می زند. در این برنامه کاراکتری به نام مجید طرحی را در قالب کاریکاتور طراحی می کند که به انسانی به نام "هاشور" تبدیل می شود. در واقع "کاریکارتون" پیرامون ماجراهایی است که مجید در راستای خلق هاشور با آنها مواجه می شود.

او ادامه داد: هر قسمت این مجموعه در قالب ۱۵دقیقه با موضوعات متنوعی چون فرار مالیاتی،فرزند آوری ،حیوانات خانگی و...روی آنتن می رود و در هر قسمت مجید که شخصیت کاریکاتوریست این مجموعه است، متناسب با موضوع و محتوای آیتم ها، یکسری کاریکاتور و کارتون را ضمن نشان دادن به مخاطب عنوان خواهد کرد که چگونه می توان از دریچه کاریکاتور به موضوعات و مسائل مختلف نگاه کرد و آنها را مورد واکاوی قرار داد.

با توجه به آنکه در این برنامه برای درمیان گذاشتن برخی موضوعات با مخاطب، بر آن شدیم که، از سبک فانتزی و کاریکاتوری استفاده کنیم،از این رو سعی کردیم از وجه طنز این فُرم یعنی نقد طنازانه و گاها طنز تلخ بهره گرفته و بیانات و گفته های خود را ارائه دهیم. در این مجموعه شخصیتی خلق شده بنام هاشور را داریم که بدلیل کاریکاتور بودن توانایی حرکت روی دیوار و سقف را دارد و "علی عامل هاشمی "ایفای آن را برعهده دارد و کاراکتر کاریکاتوریست این مجموعه را نیز "علیرام نورایی" بازی می کند که به واسطه این نقش، به لحاظ گریم و بازی کار بسیار متفاوتی را از خود ثبت خواهد کرد.

تهیه کننده کاریکارتون پیرامون مباحث فرهنگ سازی و یا به چالش کشیدن موضوعات مختلف توسط این برنامه گفت : چون در این برنامه تلاش داریم تا موضوعات مختلف را در قسمت های ۱۵ دقیقه ای مطرح کنیم می کوشیم تا در برخی فضاها به جهت فرهنگسازی نیز ،مباحثی را مطرح کنیم ولی به طور کل انتظار نداریم که یک برنامه تلویزیونی ۱۵ دقیقه ای بتواند جامعه،اتفاقات و... را آنطور که باید به طور کامل در مسیر درست هدایت و راهبری کند، بنابراین همه توان خود را بکار گرفتیم که در قالب کاریکاتور یک فِرمی باشیم که بتواند طی گفته هایی گاه نقادانه، آموزش هایی را به مردم ارائه دهد به طور کل چنین انتظاری را نداریم که با این برنامه بتوانیم یک تحولی بوجود آوریم؛ البته شاید به لحاظ فُرم برای عرصه فیلمسازی یک سبک مؤلف گونه ای واقع شویم .همچنین پیرامون دکور "کاریکارتون " می توان گفت دکوری مشابه این برنامه نه تنها در تولیدات داخلی بلکه در ساخته های ایرانی نیز یا وجود ندارد ویا به ندرت مشابه آن ساخته و دیده شده، چون تماما واز هر لحاظ دکور این برنامه از ذهنیت طراح دکور "کاریکارتون" فاطمه یاسمی" نشأت گرفت و ترسیم شد.

"یوسف سبحانی" تهیه کننده "کاریکارتون" که در کارگردانی این مجموعه نیز همکاری دارد افزود : در تولید این برنامه از نویسنده گرفته تا گروه صحنه ولباس،فیلمبرداری و گریم از تجربه افراد کاربلد و حرفه ای سینما و تئاتراستفاده کردیم همچنین از ابتدای مسیر ساخت این مجموعه ،مجید "خسرو انجم" از کاریکاتوریست های باتجربه،همکاری و کمک های شایانی در پیشرفت این پروژه داشته و او یکی از اصلی ترین اتفاقات داستان های "کاریکارتون "است.

او ادامه داد: "کاریکارتون " ماجراهای خود را در دو دکور ،که هر دو شکل گرفته از ذهنیت کاراکتر مجید با بازی "علیرام نورایی"هستند روایت می کند. البته در یکی از دکورها ، مخاطب با فضای متفاوت و شخصیت‌های کوچک و بزرگ بسیاری مواجه می شود و یکی دیگر از آیتم های این برنامه بخش "ذهن هاشور" است که در آن نقاشی هایی بصورت کاریکاتورکه از ذهن مجید وکاراکتر هاشور نشأت می‌گیرند ،کشیده می شوند.

سبحانی افزود:برنامه ما در انحصار یک برنامه تلویزیونی نیست بلکه به صورت یک مجموعه نمایشی و آیتمی ارائه می شود. البته شاید بتوان بخشی از آن را که شخصیت مجید با مخاطب، پیرامون کاریکاتور صحبت می کند را در زمره تولیدات تلویزیونی محصور نمود وگرنه بار این برنامه، نمایشی است وهیچ کدام از نقش آفرینان مجری نیستند و منحصرا بازیگر هستند و قرار نیست اجرایی در "کاریکارتون "صورت گیرد.

او در ارتباط با تولید فصل های دیگر اين برنامه ادامه داد: پیرامون تصمیم گيري برای تولید این مجموعه در قالب فصول ۲ و یا حتی ۳ باید بگویم هنوز زود است. البته شبکه اول سیما در نظر دارد که گروه تولیدی این برنامه برای ادامه دار بودن آن از همین ابتدا تمهیداتی اتخاذ کنند ولی معتقدم کاری که قرار است در ۱۲۰ قسمت روی آنتن برود، نیاز به سنجیدن شرایط و بازخوردهای بعد از پخش دارد؛ چون به طور قطع فصل بعدی این برنامه نیاز دارد که از لحاظ مختلف همچون سوژه ها،پردازش شخصیت ها، نوع مواجه با اتفاقات و...از طراحی متفاوت تری بهره ببرد و نمی توان صِرف طراحی جدید در دکور، به ادامه دار بودن بسنده کند.بنابراین ابتدا باید بخشی از کاریکارتون روی برای مخاطبان پخش شود تا با سجیدن و تحلیل فضا و فرصت های بوجود آمده به این نتیجه دست یابیم که چگونه خواهیم توانست کار بهتری را در اختیار مردم قرار دهیم.

"یوسف سبحانی" تهیه کننده مجموعه نماشی "کاریکارتون "در پایان خاطرنشان کرد: در این برنامه سعی کردیم معضلات اجتماعی را از زاویه دید کاریکاتور به مخاطب نشان دهیم و شاید در برخی پلان های این برنامه شاهد ارائه راه کارها ویا بهتر است بگویم مباحثی فانتزی و نقدگونه پیرامون موضوع برنامه باشیم؛ همچنین در یکی از بخش های دیگر این برنامه مهمانانی را داریم که باز نقش آنها را بازیگران ایفا می کنند و تعدادی از آنها نیز عوام هستند البته از جنس کاریکاتوریست، که در دکور برنامه حضور می یابند

برچسب ها: کاریکارتون
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار