پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳  |  Thursday, 21 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۳۴۹
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۶ - ۱۸ دی ۱۴۰۱

زهرافرود:"محمدخیراندیش"،کارگردان ونویسنده انیمیشن "پسردلفینی" که تا کنون در تولید انیمیشن های ماندگاری چون "فهرست مقدس"همکاری داشته معتقد است: اگر کشور ودولت نسبت به حوزه فرهنگ نگاه جدی تر و حتی بیشتراز حوزه های سیاسی و اقتصادی داشته باشد و فقط به فرهنگ غنی پیشین این سرزمین تکیه نکند، خواهد توانست با قدرت بیشتری در عرصه توسعه و صادرات فرهنگی ایران زمین به سراسر دنیا گام های مثمرثمری بردارد.همچنین او احترام به احساس کودکان و عدم سهل انگاری وکوچک کردن ارزش احساس بچه ها را از دلایل موفقیت انیمیشن "پسر دلفینی" خواند.

احترام به احساس بچه ها از دلایل موفقیت پسر دلفینی است / تعداد سینماهای اکران کننده فیلم های انیمیشن ، در حد فاجعه آمیزی کم است

محمد خیراندیش در گفتگو با دیباچه گفت :اگرچه انیمیشن ایران رو به رشد است اما هنوز با صنعت انیمیشن در جهان فاصله زیادی دارد و چون این صنعت در جهان فقط به هنر انیمیشن محدود نمی شود ،پس باید توجه داشت که ساخت پویانمایی به صورت صنعتی در کنار برخورداری از استودیوهای ماندگار نیاز به تجهیزات مجهز وبه روز دارد تا بتوان برای سالیان سال ، ضمن برنامه ریزی در راستای تولیدو ترسیم آثار کیفی،تمهیداتی مهیا ساخت که فرهنگ تولید انیمیشن را بیش ازپیش در کشور رشد دهیم. به طور کل با وجود برخی کم وکاستی ها در این عرصه، سرعت رشد حوزه انیمیشن نسبت به گذشته، شتاب بیشتری به خود گرفته است.

اوافزود:با وجود داشتن مشکلات عدیده مدیریتی در حوزه انیمیشن موافقم و معتقدم تاکنون به اندازه ای که به تولید و تخصص ها در عرصه انیمیشن بها داده ایم و عملکرد داشته ایم ، در مبحث مدیریت ،فروش تولیدات وبازاریابی کارهای چندانی نکرده ایم ، به همین جهت نه تنها این عرصه از شرایط اقتصادی وفروش مطلوبی برخوردار نیست بلکه در زمینه تولید هم ، از مدیریت تولیدی درستی بهره نبرده به گونه ای که کارآمدی صنعت انیمیشن کشور را می توان فقط به دوحوزه تخصصیِ فنی و هنری محدود کرد ،بطوریکه انگار از حوزه علوم انسانی ،همچون مدیریت و...غافل بوده و مانده ایم.

کارگردان انیمیشن پسردلفینی پیرامون نقش دولت در راستای کمک به حوزه انیمیشن بیان کرد:به نظرم دولت درباره این امر باید زیر ساخت‌ها را قوی و توانمند سازد کند؛ یعنی به گونه ای ضمن فعال نمودن دانشگاه ها ،به عملکردکیفی هنرستان ها در زمینه تولید پویانمایی بها دهد و از آنها حمایت کند.همچنین برای پخش انیمیشن نیازمند شرایط مناسب هستیم چون تعداد سینماهای اکران کننده در حد فاجعه آمیزی کم است واز سوی دیگر "وی اودی ها" هم بدلیل مباحث کپی رایت بستر مناسبی ‌برای رقابت سازندگان انیمیشن نیستند؛ چرا که در آن فضا می توان آثار خارجی را بدون کپی رایت پخش کنند به همین دلیل از این محل ومنبع تولیدکننده داخلی ، دائم درحال لطمه خوردن است در حالیکه شرایط رقابتی باید به شکل عادلانه باشدو اگر که محصولی هم از خارج از کشور تهیه می شود حق رایتش داده شود یا اگرداده نمی شود حداقل شرایط برابری نسبت به پخش انیمیشن های خارجی و داخلی حاکم شود. مثلا در کنار ارائه وپخش ساخته های خارجی جبری اعمال شود تا وی او دی ها درکنار انیمیشن های خارجی دسته کم بر روی تولید وپخش یک پویانمایی داخلی ،نیز سرمایه گذاری کنند؛و قطعا اینگونه عملکردها زمینه ساز رونق بیشتر تولید پویانمایی در کشور خواهد شد.

احترام به احساس بچه ها از دلایل موفقیت پسر دلفینی است / تعداد سینماهای اکران کننده فیلم های انیمیشن ، در حد فاجعه آمیزی کم است

وی در پاسخ به این سوال که چرا انیمیشن ها به سمت یکنواخت شدن گرایش یافته اند بیان کرد :کمبود داستان نه تنها درصنعت انیمیشن ایران بلکه حتی در کمپانی‌های بزرگ سراسر دنیا یکی از عوامل یکنواخت شدن تولیدات انیمیشنی شده است بنابراین وجود مشکل در حوزه داستان، امری غیر قابل انکار است که باید آن را پذیرفت و در راستای مرتفع نمودن آن ،ضمن تمرکز بیشتربر قصه های تولیدی، تمهیدات کاربردی واساسی از جمله داشتن ایده های بکر وخلاقانه درخلق داستان را اتخاذ نمود.البته ناگفته نماند میزان تولید انیمیشن و داشتن ایده های بکر را می توان جاده ای دو طرفه دانست چون وقتی اثری تولید می شود و در حین اکران از سوی مخاطب تحسین شده ویا مورد نقد قرار می گیرد قطعا سازنده خود را متاثر خواهد کرد به گونه ای که بستر ترسیم ایده های جدید و بهتری با دیده شدن کارها در اذهان سازندگان تولیدات انیمیشن شکل خواهد گرفت اما متاسفانه چون این چرخه بدلیل کمبود ساخته های پویانمایی کامل نیست بنابراین قاعدتا ایده های جدید و داستان های نو چندان شکل نمی گیرند .

این کارگردان افزود:همچنین از آنجا که در سراسر دنیا از جمله ژاپن سازندگان بسیاری از فیلم ها و انیمیشن های موفق در گزینش موضوع ،محتوا و نوع داستان های خود از کتاب ها ،بویژه کمیک بوک ها (کتابهایی با داستان های مصور و توصیف کوتاه) تغذیه می کنند می طلبد به نوبه خود برای گذر از یکنواختی در ساخت آثار پویانمایی کشور، ظرفیت و پتانسیل این دو منبع را تقویت کنیم چرا که ما در حوزه نشر کتاب ، کمیک بوک ها و به طور کل تولید محتوا دچار ضعف ، مشکل و نقص فنی هستیم ؛به طور قطع اگر این عرصه سامان یابد و تقویت شود به تبع آن،حوزه داستانی تولیدات انیمیشن نیز فراخ تر شده و رنگ نویی به خود خواهد گرفت.

خیراندیش" کارگردان انیمیشن "پسردلفینی "پیرامون موفقیت این انیمیشن اظهار داشت :در تولید "پسردلفینی "از هیچ تلاشی بویژه در حوزه نوشتن داستان و نوع تولید فرو گذار نبودیم واز پتانسیل موجود، در راستای موفقیت هرچه بیشتر این پویانمایی استفاده کردیم ؛البته با این وجود مطمئنم پسر دلفینی بی نقص نیست ، به هرحال این انیمیشن با چشم اندازی به گسست نسل ها و تاثیر مخرب آن بر نوع زندگی آینده همه افراد ،سعی می کند با داستان و قصه‌ ای که دار بچه ها را به سمت خود بکشد و حالا چقدر در زمینه همراه کردن مخاطب توانسته ایم موفق باشیم امریست که باید از سوی مخاطب مشخص گردد.

وزنه سنگین پسر دلفینی به سمت محتوای این انیمیشن کشیده شده

وی ادامه داد:در" پسردلفینی" سعی کردیم بیشتر انرژیمان را بر روی داستان و نوع روایت آن متمرکز کنیم .در واقع وزنه سنگین تر این پویانمایی به سمت محتوای کار بود ویکی از مباحثی که سبب شد این انیمیشن مورد اقبال مخاطب یا همان کودکان قرار گیرد روایت داستان" برای بچه ها"بود یعنی قصه ای در مورد بچه ها نگفتیم بلکه به زبان کودکانه ،برای خودِآنها گفتیم؛ همچنین در بیان ماجراهای"پسر دلفینی"برای بچه ها ،زبانمان را بچگانه نکردیم بلکه تلاش کردیم به صورت جدی با آنها مواجه شویم یعنی نخواستیم با سهل انگاری و کوچک کردن ارزشِ احساس کودکان ،با آنها صبحت کنیم ،این انیمیشن ضمن احترام به احساسات بچه ها که مخاطبِ هدفِ "پسردلفینی"هستند با آنها مباحث خود را بصورت جدی در میان می‌گذارد .

"خیراندیش "کارگردان انیمیشن "پسردلفینی" که این روزها در سینماهای ایران موفق شده به مرز فروش ۲۰ میلیارد تومان در گیشه برسد،و با برنامه ریزی و اکران در کشورهای روسیه، ترکیه، اسپانیا و بوسنی، حالا قرار است عازم کشورهای شرقی اروپا شود درباره صنعت انیمیشن گفت: از آنجا که یک کشور سنگ بنایش با سه حوزه سیاست، اقتصاد وفرهنگ گذاشته می شود بنابراین اگر کشور ما بدنبال آن است که بتواند همچنان پابرجا بماند معتقدم باید به حوزه فرهنگ حتی بیشتراز حوزه های سیاست و اقتصاد بها دهد.چون گسست فرهنگی باعث می‌شود فرزندان این سرزمین نتوانند با نسل قبل خود که والدین هستند ارتباط خوب و درستی برقرارکنندو این موضوع ،امری ناخوشایند است ؛ پس می طلبد عنوان شود که در این زمینه کم کاری های زیادی وجود دارد.

او ادامه داد:به نظرم اگر توجه به فرهنگ از سوی دولت شکلی روتین و جدی به خود بگیرد و برتری پایه های حوزه اقتصادو سیاست سبب نشود که بارِمان کج شود ،حوزه فرهنگ تقویت خواهد شد. همچنین نباید صِرف اینکه ایران زمانی فرهنگ غنی داشته و دارد از این عرصه غفلت کنیم چرا که درخت فرهنگ همیشه احتیاج به آبیاری دارد و از آنجا که سینما یکی از مهمترین بخش های فرهنگ سازی در دنیای امروزی محسوب می شود بنابراین عرصه انیمیشن ها نیز سهم بچه ها از سینما به عنوان مأمنی برای فرهنگ سازی است، پس جا برای تولید کارهای ارزشمند بسیاری دارد وبه طورکل با توجه و اهمیت دادن به بسترهای فرهنگ ساز می توان توسعه وصادرات فرهنگی را برای کشور رقم زد .یعنی اگر بخواهیم با کشورهای دیگر گفتگویی داشته باشیم ویا فرهنگمان را صادر کنیم به نظرم حوزه انیمیشن از بهترین گزینه ها برای چنین عملکردهایی خواهد بود.

او در پایان گفت :هم اکنون مشغول فعالیت برای تولید ۳ پروژه جدید در قالب انیمیشن هستم که از فانتزی های خوب و جذابی برای بچه ها برخوردار هستند و قطعا کودکان دوستشان خواهند داشت همچنین یکی از این چند انیمیشن ایده خارجی دارد وبا همکاری یکی از کشورهای خارجی ساخته خواهد شد و به طور کل همه این انیمیشن ها سرشار از احساس، شور وهیجان برای بچه ها هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار