جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۳ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

زهرا فرود : "مریم بحرالعلومی" ازنویسندگان وکارگردان جوان سینمای کشوراست که با ساخت اولین اثر سینمایی خود باعنوان "پاسیو" درسال ۱۳۹۶توانست سیمرغ بهترین‌ کارگردانی در بخش جلوگاه شرق از سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر راازآن خود کند،اوکه فیلم سینمایی "شهربانو"  رادر صف اکران دارد هم اکنون منتظر دریافت پروانه نمایش سومین ساخته سینمایی خود بانام "قطع فوری" بابازی زنده یاد علی انصاریان است اعتقاد دارد مسئولان‌ عرصه فرهنگی وهنری کشور بایک برنامه ریزی مدون می توانند بستر فعالیت موازی وموفق صنعت سینما وشبکه های نمایش خانگی را پایه‌ریزی کنند وبدین صورت از آسیب دیدن سینمای کشور جلوگیری کنند.

"بحرالعلومی" به خبرنگار دیباچه گفت:آنچه که تأثیر بسزایی بر سوق دادن سازندگان آثار به سوی ساخت اثر در شبکه های نمایش خانگی و پلتفرم ها داشته بحث سرمایه، بازگشت سرمایه و هزینه هایی که باید در تولید آثار نمایشی توجیه اقتصادی داشته باشد بیشتر مطرح بوده و متاسفانه با توجه به شرایط بدی کرونا برای توزیع و پخش  واکران فیلم‌ها به وجود آورده سبب شده تعداد زیادی از سازندگان آثار به سمت شبکه های نمایش خانگی و سریال سازی در پلتفرم ها روی آورند که بحث توجیه مالی و بازگشت مالی آثار، موضوع مهم این گرایش ها و تولیدات زیاد در حوزه پلتفرم‌ها ها بوده و چون قطعیت و برنامه مدونی در ارائه آثار تولید شده به شکل مستقل یا آثاری که به جهت اکران در پرده سینما ها تولید می شوند وجود ندارد طبیعی است که سازندگان به سمتی گرایش یابند که برنامه ریزی در جهت توزیع و عرصه آثار و همچنین داشتن گیشه خوب و بازگشت سرمایه در آنها منطقی‌تر شکل گرفته باشد در غیر این صورت قطعاً این گرایش میل باطنی هیچ‌کدام از سازندگان صرفاً نبوده و نیست.

کنترل قاچاق محصولات فرهنگی موضوعی حیاتی است / با فرهنگ سازی مدون می‌توان از آسیب پلتفرم‌ها به جریان تولید سینما جلوگیری کرد!

این کارگردان که برای ساخت فیلم سینمایی پاسیو موفق به دریافت دیپلم بهترین فیلمنامه ویدئویی ازهشتمین جشنواره فیلم شهر وجایزه بهترین فیلمساز زن از هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکای بنگلادش نیزشده افزود:  اگر بخواهیم واژه رقیب را برای پلتفرم ها در مقابل سینما استفاده کنیم واژه صحیحی به کار نبرده ایم اما این که شبکه های نمایش خانگی و پلتفرم ها که استقبال مخاطبان از آنها روز به روز در حال افزایش است و تماشای فیلم ها و سریال های آن ها سهل الوصول شده امری غیر قابل انکار است که می‌تواند برای سینما آسیب و ضربه زننده باشد واز این رو پرداختن به این موضوع نیازبه یک فرهنگ بسیار صحیح و حتی زمانبَر دارد و همانطور که در دنیا به ویژه کشورهای ابرقدرت در صنعت سینما همچون آمریکا، بسترو فرهنگ سازی برای بهره‌گیری موفق و همراستا از پلتفرم ها و سینما در کنار هم صورت گرفته و طبق برنامه‌ریزی و پی ریزیهای کاملا دقیق فعالیت های سینما و شبکه های نمایش خانگی را در کنار هم و بدون هیچ آسیبی به هم پیش می‌برند کشور و صنعت سینمای ما نیز می تواند از چنین برنامه ریزی و فرهنگ‌سازی ای درتوزیع وچگونگی توزیع آثار در راستای حرکت موازی پلتفرم ها و سینما در کنار  یکدیگر بهره ببرد.

اوادامه داد: البته در این میان ما متاسفانه با پدیده‌ای دردآور به نام قاچاق محصولات فرهنگی مواجهیم که کنترل آن برای اتخاذ برنامه دقیق در جهت حرکت موازی سینما و پلتفرم‌ها ضروری و حیاتی است به گونه ای که در غیر اینصورت و عدم فعالیت و برنامه‌ریزی سینماها برای تولید، توزیع ، پخش و اکران آثار و درکنار تلنبار شدن فیلم ها وهمچنین عملکردهای جاری پلتفرم‌ها قطعاً آسیب جدی بر بدنه سینما وارد خواهد شد همانطور که در سال گذشته شاهد این ضربه بودیم بنابراین کرونا و اتفاقاتی که این بیماری برای سینما و سینماگران حادث شد نباید باعث شود که این صنعت مهجور شده و آسیب بیشتری ببیند.

" بحرالعلومی "پیرامون بهره‌گیری از مبحث اقتباس در سینمای کشور گفت: استفاده از اقتباس مدتها بود که در تولیدات سینمایی و نمایشی کشور سهمی را از آن  خود نداشت اما در سال های اخیرخوشبختانه این اتفاق نه تنها در حوزه فیلمسازی بلکه در سریال‌سازی نیز جریان یافت و  بهره گیری از اقتباس در عرصه آثار نمایشی اتفاق مغتنمی است چرا که کشور ما به لحاظ ادبیات، متون غنی، درخشان و بی بدیلی را دارد که نویسندگان آثار نمایشی می‌توانند با برداشت از آنها نقش بسزایی در ساخت و نمایش آثار فاخر و ماندگار داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی شهربانوبیان کرد:سینمای اجتماعی و مولفه های اجتماعی دو مقوله کاملاً جدا ناپذیر هستند و اگر فیلمسازی به حوزه سینمای اجتماعی ورود می‌کند قطعاً این دردمندی و مولفه های اجتماعی را دغدغه مندانه احساس کرده که این حوزه فیلمسازی را انتخاب نموده و طبیعتاً هر  کارگردانی هرچه بیشتر در این مولفه ها ورود کند و حل شود می‌تواند در عرصه آثار اجتماعی موفق تر پیش برود و بررسی اینکه تا چه میزان فیلمسازان درساخت آثار اجتماعي به مولفه های این حوزه واقف هستند و در تولیداتشان این شرایط را حاکم میکنند  ،نظر و گفتمان کارشناسان و منتقدان را می طلبد ولی به نظرم در چند سال گذشته سینمای اجتماعی ما قوت و قدرت چشمگیر یافته و توانسته بسیار دردمندانه و دغدغه مندانه معضلات اجتماعی را در قالب آثار نمایشی به تفسیر و تحلیل بکشد و حتی این حوزه فیلمسازی به گونه‌ای توانسته راهی را برای حل بخشی از معضلات اجتماعی پیش پای مسئولان و یا مردم بگذارد و این اتفاق بخشی از رسالت سینما به ویژه سینمای اجتماعی است که جای خرسندی بسیار دارد که طی چند سال اخیر سینمای کشور ما به این سبک وحوزه فیلمسازی دست یافته است.

بحرالعلومی در پاسخ به این سوال که چقدر نیاز است یک کارگردان برای ساخت یک اثر علاوه بر سواد کافی و آشنایی با سبک های مختلف نمایشی انگیزه داخلی و بومی داشته باشد افزود: طبیعتاً هر فیلمساز وقتی فیلم‌نامه‌ای را انتخاب می‌کند باید بر موضوع و بستر آن فیلمنامه اشراف کافی داشته باشد و فارغ از تحقیقات میدانی مکتوب و همچنین پژوهش های متعدد در فیلمنامه باید در چینش شخصیت‌هایی که در قصه وجود دارند، ملموس نمودن حوادث و رخدادهای که در قصه قرار بر بصری شدن هستند نیز تبحر داشته باشد که همه این موارد می تواند تاثیر بسزایی در کیفیت آثار در هر  در هر قالب وژانری داشته باشد و اگر اثری که قرار است تولید شود بومی باشد این موارد کمی مهم تر و با جزئیات بیشتری باید پیش برود چراکه نیاز است فیلمساز به آن خطه، اقلیم، گویش، فضا و زیستگاه تسلط کافی پیدا کند تا بتواند آنها را در فیلم خود بر برای مخاطب جاری و ساری نگاه دارد .

وی خاطرنشان کرد:فیلمنامه مهمترین عنصر یک فیلم است واگر کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس راازیکدیگر جداکنیم ،تعامل بین کارگردان وفیلمنامه جدا تعامل بین کارگردان و فیلمنامه نویس نخواهد بودو طبيعتاً این تعامل باعث ایجاد تعادلی بین فیلمنامه و خروجی اثرکه یک فیلم خواهد بود می شود ازاین رو نیاز است تعامل وتعادل بواسطه فیلمنامه  بین کارگردان وفیلم برقرارباشدتا اثری موفق و ماندگار حاصل گردد یو با دیباچه مطرح کرد؛

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار